Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men detta är väl inte samma hund som i inlägget på fb?
Denna och Hot är ju inte alls så mallelika som Junker?

Also, är det verkligen en nyhet för schäferfolket att man korsar med malle utomlands? 😅


Självklart ingen nyhet att det mixas. Men då har det varit just blandraser. Nu har det hamnat i våra stamböcker och det är det väldigt få som gillar. Såklart. De flesta värnar ju om sin ras. Annars kan vi skita i att ha raser och bara avla fram hundtyper.
 
Senast ändrad:
Självklart ingen nyhet att det mixas. Men då har det varit just blandraser. Nu har det hamnat i våra stamböcker och det är det väldigt få som gillar. Såklart. De flesta värnar ju om sin ras. Annars kan vi skita i att ha raser och bara avla fram hundtyper.
Ja, men den du länkar sen är ju inte Junker? Är Alternate Attack's A'Odyn pappa till Junker? För han ser ju betydligt mer ut som en schäfer än bilden på Junker - av vad jag kunde bildgoogla.

Jag menar mest att det är väl ingen nyhet att mixar reggas in som schäfer - men detta görs öppet för en gångs skull. Klart man värnar om sin ras men samtidigt mår ju alla raser bra av nytt blod.
 
Ja, men den du länkar sen är ju inte Junker? Är Alternate Attack's A'Odyn pappa till Junker? För han ser ju betydligt mer ut som en schäfer än bilden på Junker - av vad jag kunde bildgoogla.

Jag menar mest att det är väl ingen nyhet att mixar reggas in som schäfer - men detta görs öppet för en gångs skull. Klart man värnar om sin ras men samtidigt mår ju alla raser bra av nytt blod.

Man vet inte vem som är far till vad eftersom det inte finns någon stamtavla. Det verkar också som att samma hund går under olika namn. Skitrörigt!!
Junker verkar ha minst ett alias...

Det ska bli intressant att se hur detta ska redas ut. Jag hoppas varenda hund i detta DNA-testas och att SKK aggerar.

Schäfer är en så pass stor ras att det finns ingen anledning att ta in nytt blod nu. Och ska sånt göras så ska det vara under tydliga mål med rasklubbars medverkan. Sånt här får aldrig bli upp till enskilda uppfödare att pyssla med hemma som de tycker.
 
Ja, men den du länkar sen är ju inte Junker? Är Alternate Attack's A'Odyn pappa till Junker? För han ser ju betydligt mer ut som en schäfer än bilden på Junker - av vad jag kunde bildgoogla.

Jag menar mest att det är väl ingen nyhet att mixar reggas in som schäfer - men detta görs öppet för en gångs skull. Klart man värnar om sin ras men samtidigt mår ju alla raser bra av nytt blod.
Om man tar in en hund med okänd stam har man ju inget sätt att kontrollera om det verkligen handlar om "nytt blod". Dessutom bör ju hunden ha dokumenterade egenskaper som är önskvärda.
 
Man vet inte vem som är far till vad eftersom det inte finns någon stamtavla. Det verkar också som att samma hund går under olika namn. Skitrörigt!!
Junker verkar ha minst ett alias...

Det ska bli intressant att se hur detta ska redas ut. Jag hoppas varenda hund i detta DNA-testas och att SKK aggerar.

Schäfer är en så pass stor ras att det finns ingen anledning att ta in nytt blod nu. Och ska sånt göras så ska det vara under tydliga mål med rasklubbars medverkan. Sånt här får aldrig bli upp till enskilda uppfödare att pyssla med hemma som de tycker.
Ja, men Junker (som är hunden i fbinlägget av PW) är ju inte samma hund som du senare tar upp? Det blir lite förvirrande när du drar in en hund till i det hela.

Problemet här är väl snarare att det fallet mellan stolarna pga olika regler i rasklubbar? Den är väl godkänd i rsv som ger ut fci stamtavlor och då vet jag inte hur det ser ut för SKK att neka hundar att reggas in därifrån?
 
Ja, men Junker (som är hunden i fbinlägget av PW) är ju inte samma hund som du senare tar upp? Det blir lite förvirrande när du drar in en hund till i det hela.

Problemet här är väl snarare att det fallet mellan stolarna pga olika regler i rasklubbar? Den är väl godkänd i rsv som ger ut fci stamtavlor och då vet jag inte hur det ser ut för SKK att neka hundar att reggas in därifrån?

Sorry, förstår att det blir rörigt. Det är iofs jäkligt rörigt. Men så här ser infon ut som har framkommit hittills.
1-hunden på bilden lär gå under flera namn. Junker, Lipy och kanske upp mot två till. Alltid utan härstamning. Han förekommer i avel hos samma personer under olika namn.
2- Hot, som stamtavlan är ifrån är verksam i samma avel som Junker-Lipy-Whatever.... dock uppges hans far vara A'Odyn...även han utan härstamning, lustig slump 🙄 Detta tror inte en kotte på. Om den hunden hade parat en Schäfertik så skulle inte alla avkommor se ut som Mallar eller HH. De är däremot väääääldigt lika Junker/Lipy.
Som alltid i avel går det inte att tiga och smussla om exakt allt så nu börjar det komma fram saker.
Hunden på bilden finns nu i minst 3 kullar här i Sverige genom Hot.
 
Sorry, förstår att det blir rörigt. Det är iofs jäkligt rörigt. Men så här ser infon ut som har framkommit hittills.
1-hunden på bilden lär gå under flera namn. Junker, Lipy och kanske upp mot två till. Alltid utan härstamning. Han förekommer i avel hos samma personer under olika namn.
2- Hot, som stamtavlan är ifrån är verksam i samma avel som Junker-Lipy-Whatever.... dock uppges hans far vara A'Odyn...även han utan härstamning, lustig slump 🙄 Detta tror inte en kotte på. Om den hunden hade parat en Schäfertik så skulle inte alla avkommor se ut som Mallar eller HH. De är däremot väääääldigt lika Junker/Lipy.
Som alltid i avel går det inte att tiga och smussla om exakt allt så nu börjar det komma fram saker.
Hunden på bilden finns nu i minst 3 kullar här i Sverige genom Hot.
I all den här röran av hundar som helt uppenbart inte är schäfer - vad säger SKK? Finns det anmälningar mot uppfödaren?
Jag är inte insatt, men nyfiken då vi i andra fall börjat ifrågasätta SKKs verksamhet numer. Har dom överlevt sig själva? Lite OT i tråden kanske :o
 
I all den här röran av hundar som helt uppenbart inte är schäfer - vad säger SKK? Finns det anmälningar mot uppfödaren?
Jag är inte insatt, men nyfiken då vi i andra fall börjat ifrågasätta SKKs verksamhet numer. Har dom överlevt sig själva? Lite OT i tråden kanske :o
För att regga en hund krävs godkänd FCI-stamtavla i ett led.
De här hundarna har sin stamtavla i föreningen RSV2000 som är godkända att mönstra in ifrån. SKK faller på sin egen regel här. När den regeln kom fanns nog inte tanken på att folk skulle sitta och mygla med stamtavlor i avelsföreningar utomlands.

Reglerna borde helt klart ses över.
Den Tyska uppfödaren har det stormat mycket om. De Svenska uppfödarna som sammarbetar med den Tyska har varit i blåsväder förr hos SKK och fått varningar. För några år sen trädde den ene ur kenneln och startade egen. Men de är samma hundar på samma adress i båda kennlarna.
 
Men detta är väl inte samma hund som i inlägget på fb?
Denna och Hot är ju inte alls så mallelika som Junker?

Also, är det verkligen en nyhet för schäferfolket att man korsar med malle utomlands? 😅
Ditt senaste stycke. Inte ens jag är förvånad. Att ta lite kullar och skriva in den pappa som passar och plocka ut de valpar som ser okej ut händer ju hela tiden i Europa. Det är ju liksom ingen som kollar.

Vi, och ni, får in en hel massa skit med whippets som är mera greyhound än whippet. Men de är snabba så who cares.
 
Ditt senaste stycke. Inte ens jag är förvånad. Att ta lite kullar och skriva in den pappa som passar och plocka ut de valpar som ser okej ut händer ju hela tiden i Europa. Det är ju liksom ingen som kollar.

Vi, och ni, får in en hel massa skit med whippets som är mera greyhound än whippet. Men de är snabba så who cares.
Samma med dvärgschnauzer. Inte direkt vanligt men det förekommer linjer där det är stor sannolikhet att schnauzer (mellanvarianten) korsats in i hemlighet. Utomlands alltså.
 
Jag mötte en Labradoodle på stan för ett par veckor sedan, och när den och min hund gärna ville hälsa blev jag stående en minut och pratade med ägaren. När jag inte genast kände igen rasen frågade jag vad det var, och damen blev nästan förlägen när hon berättade. Hon var helt klart medveten om vad folk tycker om rasen, men hon blev märkbart lättad när jag inte rynkade på näsan. Och min hund kände att det var retriever i den, hon tycker om alla hundar men retrievrar mest.
 
Nu finns det DNA-kit att beställa på Schäferhundsklubbens hemsida för 100:- st för den som vill kontrollera härstamningen.
Bara det säger väl en hel del...ska man inte kunna lita på stamtavlan längre?

Vad händer om nån testar sin hund och får svaret att det inte är en renrasig schäfer? Kommer den efter det anses vara en blandras?
 
Nu finns det DNA-kit att beställa på Schäferhundsklubbens hemsida för 100:- st för den som vill kontrollera härstamningen.
Bara det säger väl en hel del...ska man inte kunna lita på stamtavlan längre?
Sponsrar klubben med det? Det kostar ju 800kr till SLU.

Also, jag förstår inte varför man ska kolla detta? Har hunden någon av dessa hundar i stamtavlan är den ju fortfarande giltig? Eller misstänker man mygel?

Jag är alltså inte emot härstamningstest som sådant, vi borde kanske införa samma so på hästarna liksom men jag förstår inte paniken i just den här frågan.
 
Sponsrar klubben med det? Det kostar ju 800kr till SLU.

Also, jag förstår inte varför man ska kolla detta? Har hunden någon av dessa hundar i stamtavlan är den ju fortfarande giltig? Eller misstänker man mygel?

Jag är alltså inte emot härstamningstest som sådant, vi borde kanske införa samma so på hästarna liksom men jag förstår inte paniken i just den här frågan.
Vet ej. Fick bara ett mailutskick. Jag följer inte klubbens arbete längre men får fortfarande mailen.
Men ja, man misstänker mygel. Jag förstår verkligen att man vill veta vilka linjer man har i sina avelsdjur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 270
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 598
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 919
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp