Oseriös avel hösten 2018

Det där är ju från uppfödarens sida. :)
Det är väl samma sak som det bråkas om otillåtna färger på t ex frallor.
Från RAS (kopierat)
Runt om i världen har intresset för taxar med ovanliga färger ökat. I Sverige ser vi speciellt bland de kort- och långhåriga små varianterna att man bedriver avel för olika färgvarianter. Möjligheterna till importer som kan bära anlag för flertalet färger och mönster innebär att taxarna idag uppvisar en brokigare färgskala. Rasstandarden anger att 5 grundfärger är tillåtna; röd, gul, svart med tanteckning, brun med tanteckning och viltfärgad. Därtill kommer 2 teckning/mönster, merle och strimmig (brindle). Tillsammans ger det ett otal färgkombinationer som uppfattas mer eller mindre tilltalande. Ytterligare färger förekommer som inte är tillåtna enligt standarden som t.ex. fläckig eller piebald. Creme är en mycket populär färg i stora delar av världen som inte heller är tillåten enligt FCI-standarden. Färgen är inte genetiskt detsamma som gult, som är en tillåten färg, men dessa är svåra att skilja åt vid bedömning på utställning.
 
Vi har underbara TAX valpar, dom blir leverans klara helgen 2-3 mars -2019.

Vi tar 30.000:- för en valp

Vi säljer endast till sällskap, ni som söker en trevlig kompis för härliga promenader och
mys i soffan mm. Ej utställning.

Så vid intresse att påbörja ett liv med en av våra dyrgripar, tveka inte...........hör av er.

Se valparna på hemsidan & vår blogg:

www.hundringen.se

http://blogg.hundringen.se/

Slå en singnal vid intresse

PS. Glöm inte att se vår lilla taxtjej Heesa Meesas Flekka frá Mocca Dott/Bibi och familjen Ståhl i MITT LIV SOM VALP -2016 i TV 4 play med Hundcoachen Fredrik Steen.



30000 för en tax som dessutom mest ser ut som en JR blandning. :wtf: Vit och brun.
Om jag har förstått det rätt är detta samma "kennel" som säljer oreggade vinthundar.

Brukar inte den uppfödaren jämt ha en kull på gång?
 
Det kändes rätt konstigt ja, att som seriös och noggrann verkligen känna sig motarbetad och hindrad av dem (systemet med tidsbegränsad inloggning på Köpa Hund för att få ut kontrakt osv är verkligen USELT och kansliet var jävligt ohjälpsamma, men massa pengar ska de ha ändå?!)
Tror det är 7 månader sen kullen föddes som avtalen ligger kvar (eller 6 månader). Sista tiden finns inga namn förtryckta på avtalen och då passar jag på att gå in och spara, så jag har dessa på datorn - ifall jag skulle behöva senare. Som tips bara :)
 
Tror det är 7 månader sen kullen föddes som avtalen ligger kvar (eller 6 månader). Sista tiden finns inga namn förtryckta på avtalen och då passar jag på att gå in och spara, så jag har dessa på datorn - ifall jag skulle behöva senare. Som tips bara :)
Ja så gjorde jag också - och efter att ha jagat runt en del bland deras olika avdelningar fick jag ett blankt köpekontrakt via mail så att jag kunde leverera valparna som planerat trots deras strul.

Men det gick trots SKK, inte tack vare...
 
När valparna är registrerade så går jag in och laddar hem den färdigifyllda kontrakten direkt och jag har dessutom alltid ett gäng tomma kontrakt hemma. Det ligger ju på mig att se till att kontrakt/andra blanketter finns, om det skulle behövas och att ha lite framförhållning skadar ju inte..
 
När valparna är registrerade så går jag in och laddar hem den färdigifyllda kontrakten direkt och jag har dessutom alltid ett gäng tomma kontrakt hemma. Det ligger ju på mig att se till att kontrakt/andra blanketter finns, om det skulle behövas och att ha lite framförhållning skadar ju inte..
Kansliet "hade skrivarproblem", så mina grejer kom inte fram i tid trots att jag hade skickat in med marginal. Trots att felet låg hos dem så tvärvägrade de första jag pratade med att skicka kontrakt digitalt.
 
De har ju fräna och coola (och ibland otillåtna) färger ju. Klart det ska vara dyrare (eller inte...).

Fast deras Italienska vinthundar har helt vanliga färger och har höga priser på dem med, fast kanske inte lika högt. Verkar ha kullar jämt, otroligt att folk köper oreggat av dem och till de höga priserna.

Man blir ju nästan sugen på att höra av sig till dem. Fråga varför de inte är registrerade i skk och vad som motiverar de höga priset.
 
Fast deras Italienska vinthundar har helt vanliga färger och har höga priser på dem med, fast kanske inte lika högt. Verkar ha kullar jämt, otroligt att folk köper oreggat av dem och till de höga priserna.

Man blir ju nästan sugen på att höra av sig till dem. Fråga varför de inte är registrerade i skk och vad som motiverar de höga priset.
Snälla gör det :devil:
 
Vi har underbara TAX valpar, dom blir leverans klara helgen 2-3 mars -2019.

Vi tar 30.000:- för en valp

Vi säljer endast till sällskap, ni som söker en trevlig kompis för härliga promenader och
mys i soffan mm. Ej utställning.

Så vid intresse att påbörja ett liv med en av våra dyrgripar, tveka inte...........hör av er.

Se valparna på hemsidan & vår blogg:

www.hundringen.se

http://blogg.hundringen.se/

Slå en singnal vid intresse

PS. Glöm inte att se vår lilla taxtjej Heesa Meesas Flekka frá Mocca Dott/Bibi och familjen Ståhl i MITT LIV SOM VALP -2016 i TV 4 play med Hundcoachen Fredrik Steen.



30000 för en tax som dessutom mest ser ut som en JR blandning. :wtf: Vit och brun.
Om jag har förstått det rätt är detta samma "kennel" som säljer oreggade vinthundar.
Fy sjutton vilken rörig och fånig sida. Känns som ett barn som leker mamma pappa barn.. askungen citat. Ingen som helst vettig info.
 
Det finns syskonbarn till mitt måndags-ex. Håller tummarna för att de kollat så att inte patella luxerar på någon av föräldrarna. Två i kullen min kom ifrån är knäopererade. Jag har berättat flera gånger för uppfödaren om att min är en krankhetens lille man förtrogen med smärta.

Fast jag vet inte. Tokigheter behöver inte vara genetiska (de kan t.ex. bero på att det var en stor kull för en liten ras, otur med kemin i livmodern, allmän otur, kanske tappade jag honom på huvudet för ofta när han var valp).
 
Det finns syskonbarn till mitt måndags-ex. Håller tummarna för att de kollat så att inte patella luxerar på någon av föräldrarna. Två i kullen min kom ifrån är knäopererade. Jag har berättat flera gånger för uppfödaren om att min är en krankhetens lille man förtrogen med smärta.

Fast jag vet inte. Tokigheter behöver inte vara genetiska (de kan t.ex. bero på att det var en stor kull för en liten ras, otur med kemin i livmodern, allmän otur, kanske tappade jag honom på huvudet för ofta när han var valp).
Jag känner ju nästan alla ur min hunds kull och de är jätte rara - jätte rara hundar förtjänar goda förutsättningar. Så jag oroar mig trots att jag kanske inte kan bedöma situationen
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 329
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 676
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 872
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp