Perfekt storlek på hund?

Jag tror att maten och småhundar bygger på tre saker:
  • Många småhundar har inga jobb och det kan påverka valet av avelsdjur så att hälsan blir sämre och magarna kanske faktiskt tenderar att vara känsligare i snitt
  • Många småhundar har inga jobb, men de är riktiga hundar och blir stressade av att var undersysselsatta. Som snitt då #inte alla småhundar
  • Det är billigare med mindre mängder mat, vilket tillåter vissa av oss att skämma bort dem. Helt enkelt för vi har råd att låta dem vara kräsna. #inte_alla_småhundsägare
 
Varför igen?
Jag köper 12 kgs säck så det finns.
Har visserligen inte bara en liten hund men känns som oerhört mycket förutfattade meningar om att småhundsägare gör si och storhundsägare gör så och småhundar är så och stor hundar si.

För att fodret ska hålla sig fräscht och för att näringsegenskaperna ska bevaras så länge som möjligt. En del vitaminer och mineraler oxideras vid för lång kontakt med syre, t ex. Så det är ju en bra anledning till att köpa fodersäckar anpassat efter hundstorlek så att man regelbundet köper ny säck, istället för att ha en ståendes öppnad i tre månader.
 
Jag tror att maten och småhundar bygger på tre saker:
  • Många småhundar har inga jobb och det kan påverka valet av avelsdjur så att hälsan blir sämre och magarna kanske faktiskt tenderar att vara känsligare i snitt
  • Många småhundar har inga jobb, men de är riktiga hundar och blir stressade av att var undersysselsatta. Som snitt då #inte alla småhundar
  • Det är billigare med mindre mängder mat, vilket tillåter vissa av oss att skämma bort dem. Helt enkelt för vi har råd att låta dem vara kräsna. #inte_alla_småhundsägare
Jag skämde garanterat bort terriern en hel del med dyrt foder (med bara de "bästa råvarorna"). Gör fortfarande det ibland om jag hittar en liten dyr påse med fin bild (lättlurad konsument).
 
För att fodret ska hålla sig fräscht och för att näringsegenskaperna ska bevaras så länge som möjligt. En del vitaminer och mineraler oxideras vid för lång kontakt med syre, t ex. Så det är ju en bra anledning till att köpa fodersäckar anpassat efter hundstorlek så att man regelbundet köper ny säck, istället för att ha en ståendes öppnad i tre månader.
Aldrig upplevt att torrfoder blir ofräscht eller gammalt i en försluten påse.
Färskfoder i frysen blir heller inte gammalt.
 
Jag tror att maten och småhundar bygger på tre saker:
  • Många småhundar har inga jobb och det kan påverka valet av avelsdjur så att hälsan blir sämre och magarna kanske faktiskt tenderar att vara känsligare i snitt
  • Många småhundar har inga jobb, men de är riktiga hundar och blir stressade av att var undersysselsatta. Som snitt då #inte alla småhundar
  • Det är billigare med mindre mängder mat, vilket tillåter vissa av oss att skämma bort dem. Helt enkelt för vi har råd att låta dem vara kräsna. #inte_alla_småhundsägare
Men ÄR småhundar kinkigare? Ens i snitt, jag ser att du garderar dig med det. Jag har faktiskt aldrig hört det tidigare.

Och vad gäller hundar och jobb så finns det väl väldigt många större raser där hundarna inte heller får jobba? Och om några av dem är i en ras som är avlad för arbete så blir de nog ännu mer stressade än de små som är avlade för sällskap.

Jag måste säga att jag är förbluffad av allt jag hör om småhundar, av folk som själva inte har småhund :confused:
 
Aldrig upplevt att torrfoder blir ofräscht eller gammalt i en försluten påse.
Färskfoder i frysen blir heller inte gammalt.

Nej, det är ju viktigt att påsen försluts ordentligt så att så lite syre som möjligt kommer in. Men ändå, för att bevara näringsegenskaperna så bra som möjligt i fodret kan man inte ha en öppnad säck hur länge som helst.
 
Men ÄR småhundar kinkigare? Ens i snitt, jag ser att du garderar dig med det. Jag har faktiskt aldrig hört det tidigare.

Och vad gäller hundar och jobb så finns det väl väldigt många större raser där hundarna inte heller får jobba? Och om några av dem är i en ras som är avlad för arbete så blir de nog ännu mer stressade än de små som är avlade för sällskap.

Jag måste säga att jag är förbluffad av allt jag hör om småhundar, av folk som själva inte har småhundar :confused:

Nu blir ju detta anekdotiskt, men våra småhundar har absolut varit/är av kinkigare karaktär än vad våra mellanstora och stora hundar varit/är. Jag tror det @BornAgain menar är att många småhundar egentligen har ett högre aktiveringsbehov än vad ägarna uppfattar, och att det kan leda till stress hos hunden. Småhundar med omriktade beteenden är ju inte helt ovanligt.

Sen har väl mig veterligen @BornAgain småhund.
 
Men ÄR småhundar kinkigare? Ens i snitt, jag ser att du garderar dig med det. Jag har faktiskt aldrig hört det tidigare.

Och vad gäller hundar och jobb så finns det väl väldigt många större raser där hundarna inte heller får jobba? Och om några av dem är i en ras som är avlad för arbete så blir de nog ännu mer stressade än de små som är avlade för sällskap.

Jag måste säga att jag är förbluffad av allt jag hör om småhundar, av folk som själva inte har småhund :confused:
Håller med det är mycket nedvärderande om småhundar och deras ägare i den här tråden.
Tror inte småhundar generellt är mer understimulerade än hundar i snitt.
 
Nu blir ju detta anekdotiskt, men våra småhundar har absolut varit/är av kinkigare karaktär än vad våra mellanstora och stora hundar varit/är. Jag tror det @BornAgain menar är att många småhundar egentligen har ett högre aktiveringsbehov än vad ägarna uppfattar, och att det kan leda till stress hos hunden. Småhundar med omriktade beteenden är ju inte helt ovanligt.

Sen har väl mig veterligen @BornAgain småhund.
Aha. Jag är bara paff över något som jag inte stött på innan. Vilken hund BornAgain har vet jag inte, jag menar att jag är förvånad generellt över vad jag hör om småhundar från folk med andra raser, och jag trodde att hen hörde dit med tanke på resonemanget.

Vad gäller aktiveringsbehov så tror jag nog inte att storleken spelar så stor roll, jag skulle tro att (alldeles för) många hundar är underaktiverade, oavsett storlek.
 
Nu blir ju detta anekdotiskt, men våra småhundar har absolut varit/är av kinkigare karaktär än vad våra mellanstora och stora hundar varit/är. Jag tror det @BornAgain menar är att många småhundar egentligen har ett högre aktiveringsbehov än vad ägarna uppfattar, och att det kan leda till stress hos hunden. Småhundar med omriktade beteenden är ju inte helt ovanligt.

Sen har väl mig veterligen @BornAgain småhund.
Och jag har motsatt erfarenhet mina småhundar har alla ätit med god aptit :)
 
Aha. Jag är bara paff över något som jag inte stött på innan. Vilken hund BornAgain har vet jag inte, jag menar att jag är förvånad generellt över vad jag hör om småhundar från folk med andra raser, och jag trodde att hen hörde dit med tanke på resonemanget.

Vad gäller aktiveringsbehov så tror jag nog inte att storleken spelar så stor roll, jag skulle tro att (alldeles för) många hundar är underaktiverade, oavsett storlek.

Nja, jag håller nog inte med om storleken. Många mindre raser ses ju mer som "sällskapshundar/soffhundar" än större med liknande inriktning. Det är som att stor hund = större rörelsebehov, t ex. Sen ser jag förvisso absolut underaktiverade hundar av många olika slag, men jag skulle nog säga att den generella attityden att småhundar inte behöver aktivering är mer utbredd än den liknande dito hos de med större sällskapshundar.
 
Nej jag tror ju inte heller det. Och jag skulle tro att en understimulerad bc eller schäfer, t ex, har det jobbigare än en understimulerad bichon (t ex)
Ja det är ju tyvärr fortfarande vanligt att folk köper så mycket mer hund än vad dom behöver.
Hade valpar sålts av enbart seriösa uppfödare hade många stora bruks och vallhundar sluppit blivit trädgårdstomtar :(
 
Nja, jag håller nog inte med om storleken. Många mindre raser ses ju mer som "sällskapshundar/soffhundar" än större med liknande inriktning. Det är som att stor hund = större rörelsebehov, t ex. Sen ser jag förvisso absolut underaktiverade hundar av många olika slag, men jag skulle nog säga att den generella attityden att småhundar inte behöver aktivering är mer utbredd än den liknande dito hos de med större sällskapshundar.
Vi har verkligen olika erfarenheter du och jag.
Jag har under mitt liv sett och träffat mängder med stora hundar som inte får göra ett endaste dugg :(
 
Ja det är ju tyvärr fortfarande vanligt att folk köper så mycket mer hund än vad dom behöver.
Hade valpar sålts av enbart seriösa uppfödare hade många stora bruks och vallhundar sluppit blivit trädgårdstomtar :(
Ja och om man lät bli att dela upp raser i två grenar där den ena sägs vara sällskapsavlad. Jag undrar om det kan leda till något bra för de hundarna.
 
Vi har verkligen olika erfarenheter du och jag.
Jag har under mitt liv sett och träffat mängder med stora hundar som inte får göra ett endaste dugg :(

Jag har som sagt träffat båda delar. Jag är uppväxt med småhundsuppfödning och jag hävdar ändå att "små hundar = mindre aktivering/rörelsebehov" är ett tankesätt som är ordentligt utbrett i småhundskretsar. Det ser jag även som instruktör.

Tillägg: Det är ju inte särskilt konstigt i sig eftersom många småraser är sällskapsavlade idag, men jag har flera gånger träffat på både uppfödare och ägare som i princip likställer sällskapsavlad med soffhund. Dvs aktiveras inget utöver lite promenader och lek.
 
Ja och om man lät bli att dela upp raser i två grenar där den ena sägs vara sällskapsavlad. Jag undrar om det kan leda till något bra för de hundarna.

Det där tror jag är ofrånkomligt så länge utställning är så stort som det är och det inte ställs några krav på andra meriter. De linjer som är mer avlade för show än arbete brukar oundvikligen bli de som också marknadsförs som sällskapsavlade. Tyvärr ska jag säga, för i och med att de arbetande egenskaperna urholkas så blir det vanligare med svårkörda hundar, något som jag tycker är väldigt synd. Att ta fram någorlunda följsamma hundar med tillräckliga drifter för att de ska vara lättbelönade borde vara prio för de som vänder sig till köpare som "bara" vill ha en trevlig kompis.

Men jag tror att jag förstår var du kommer ifrån. Jag har själv hund av en extremt uppdelad ras och kan ju säga som så att uppdelningen är en av flera anledningar till att jag kommer att byta ras om/när det blir aktuellt med en till. Jaktlabbe blir alldeles för mycket hund men att hitta en showavlad eller dual purpose av det för mig rätta virket är som att hitta en nål i en höstack, tyvärr. Det är synd att rasen har blivit så polariserad.
 
Det där tror jag är ofrånkomligt så länge utställning är så stort som det är och det inte ställs några krav på andra meriter. De linjer som är mer avlade för show än arbete brukar oundvikligen bli de som också marknadsförs som sällskapsavlade. Tyvärr ska jag säga, för i och med att de arbetande egenskaperna urholkas så blir det vanligare med svårkörda hundar, något som jag tycker är väldigt synd. Att ta fram någorlunda följsamma hundar med tillräckliga drifter för att de ska vara lättbelönade borde vara prio för de som vänder sig till köpare som "bara" vill ha en trevlig kompis.

Men jag tror att jag förstår var du kommer ifrån. Jag har själv hund av en extremt uppdelad ras och kan ju säga som så att uppdelningen är en av flera anledningar till att jag kommer att byta ras om/när det blir aktuellt med en till. Jaktlabbe blir alldeles för mycket hund men att hitta en showavlad eller dual purpose av det för mig rätta virket är som att hitta en nål i en höstack, tyvärr. Det är synd att rasen har blivit så polariserad.
Flatcoated retriever är MYCKET mindre upp delade motför tillexempel labrador och golden retriever iallafall! Alltså du kanske inte vill ha nåt tips men ville bara skriva det och att det är EN av andledningarna för att jag tycker om dom mest för att dom är ofta som mera en hel het tycker jag! Jag tycker om både golden och labrador jätte mycket också men då är det lite att man måste välja lätt tränad ELLER fin ofta. Men flatcoated retriever så är dom ofta både och.
 
Men ÄR småhundar kinkigare? Ens i snitt, jag ser att du garderar dig med det. Jag har faktiskt aldrig hört det tidigare.

Och vad gäller hundar och jobb så finns det väl väldigt många större raser där hundarna inte heller får jobba? Och om några av dem är i en ras som är avlad för arbete så blir de nog ännu mer stressade än de små som är avlade för sällskap.

Jag måste säga att jag är förbluffad av allt jag hör om småhundar, av folk som själva inte har småhund :confused:

Jag har just nu en hund på 6 kilo. Jag upplever att småhundar är lättare att aktivera på många sätt, eftersom de kan följa med i vardagen på ett annat sätt. Det finns också mycket aktiva småhundsägare både inom den organiserade hundsporten och utanför (Jag tror yorkien som agerar skugga åt en av mina grannar har ett ypperligt hundliv).

Samtidigt är min uppfattning/erfarenhet att det är en mindre andel som aktiverar sina småhundar. Vilket jag tyvärr tror delvis handlar om bemötandet man får i många sammanhang. Pysslingen är enligt BPH dubbelt så arg, dubbelt så rädd och dubbelt så lekfull som genomsnittet i sin ras - jag gick på en kurs för att hantera reaktiva hundar. Jag tror inte kursledaren sa två ord till mig individuellt.

Min uppfattning är också att människor har svårare att ta beteendeproblem hos småhundar på alvar, vilket också påverkar när man selekterar för avel. Ofta om de skäller och ylar får man veta att småhundar är "bjäbbiga". Inte ens om de bits tas de på alvar. (Allt under 10 kilo tenderar att kollektivt råka ut för "du är så söt när du är arg" - när ilska är ett verktyg för att förändra en situation) Jag kanske överskattar andelen frustrerade småhundar, eftersom jag har en liten ras numerärt som i grunden är packjägare.

Jag upplever också ett problem med att folk tenderar att dra småhundsraserna över en kam. Det handlar både om vissa hundägare som skaffar sig en söt hund, men också i omgivningen. Det är skillnad mellan en jakthund som går i gryt och en ras avlad till sällskap i 300-400-år även om båda väger in på 7-8 kilo. (Familjen har haft tax också)

Jag kan också både förstå och uppskatta att du reagerade på mitt inlägg. Jag känner också att jag får kämpa mot en massa fördomar och dumheter när jag kommer med min lille hund och vill lära mig mer om olika hundsporter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 758
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 437
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 047
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp