Perfekt storlek på hund?

Måla svart med neongrön tuppkam? Och spikväst, 10 cm långa gaddar!! :sneaky:
Aww, får mig att tänka på en gäst vi hade på jobbet den här veckan. Han hade en bullytik, typ mellanstorlek med mjukaste, snällaste ansiktet någonsin och så givetvis det bredaste halsbandet han kunde hitta, med nitar på och en kedja till koppel. Det är väl trevligt med ett brett halsband i och för sig, men det här var sådär så att hunden fick dubbelhaka och knappt kunde vrida på huvudet typ.
Sedan var både han och hunden jättetrevliga, men varför liksom? 😅
 
Det blev tydligt att "stor ljus hund = snäll och trevlig" och "stor svart hund = farlig!" enligt folk i allmänhet.
Jag promenerar med en cocker spaniel ibland. Hon håller med. De flesta hundar vi möter bryr hon sig inte om alls. Men stora och svarta tycker hon är läskiga :nailbiting:
 
Aww, får mig att tänka på en gäst vi hade på jobbet den här veckan. Han hade en bullytik, typ mellanstorlek med mjukaste, snällaste ansiktet någonsin och så givetvis det bredaste halsbandet han kunde hitta, med nitar på och en kedja till koppel. Det är väl trevligt med ett brett halsband i och för sig, men det här var sådär så att hunden fick dubbelhaka och knappt kunde vrida på huvudet typ.
Sedan var både han och hunden jättetrevliga, men varför liksom? 😅
Har sett nåra riktigt sketna halsband och selar på sistone. Alltid på små hundar som ägaren desperat försöker göra tuffare :crazy: gärna ska det vara superfeta läderhalsband med nitar och lejonhuvuden i metall på, eller annan valfri macho-symbol. Hittade en säljare på Etsy som exempel:

iap_640x640.5675023363_sblpel6j.jpg
 
Har sett nåra riktigt sketna halsband och selar på sistone. Alltid på små hundar som ägaren desperat försöker göra tuffare :crazy: gärna ska det vara superfeta läderhalsband med nitar och lejonhuvuden i metall på, eller annan valfri macho-symbol. Hittade en säljare på Etsy som exempel:

iap_640x640.5675023363_sblpel6j.jpg
Alltså, det är ett roligt halsband men särskilt bekvämt ser det inte ut. Om det vore för att hunden är stark är haken himla fjantig.
 
Som jag nämnde i trådstarten så är min hund riktigt stor, men just att han skulle fylla någon funktion som skydds- eller vakthund har aldrig funnits på kartan. Han har aldrig visat någon direkt skärpa och är extremt tyst, skäller inte ens om det kommer någon okänd. Det är bra så, för jag valde ras med tanken att inte behöva styra upp något vaktbeteende.

Men, har jag märkt, bara att han är stor och helsvart får verkligen folk att hålla mer avstånd. De enda som brukar vilja heja när vi är ute är personer som själva har eller har haft labbe, övriga verkar knappt registrera att han är en utan ser bara "enorm svart best". Så vill man ha en hund som ser avskräckande ut räcker det tydligen rätt bra med en genomsnäll nalle i värstingkostym.
Min brukar det alltid komma fram barn som vill klappa på. Har till och med haft folk som bokstavligen sprungit över honom när vi varit ute. Tycker det finns förvånansvärt mycket människor som inte har respekt alls för stora (svarta) hundar.
 
Skulle aldrig i livet låta hundarna åka rulltrappa. Enorm risk för att klor/tassar/svans fastnar med stora skador som följd.

Mina hundar behöver inte heller bäras. Förutom när dom skadat sig.
Jag tar alltid hissen. Finns det rulltrappor så finns det hiss.

Bestämde mig för en bärbar hund den dagen min 40 kg hund skar upp hela tassen. Jag kunde bara bära honom några 100 m, sen fick han gå själv :cry:.
 
Fast det är ju ändå billigare att köpa det fodret till en liten än till en stor hund?
Jag tror att det är fler av småhundsraserna som är hopplöst kinkiga nästan som en rasegenskap. Eller så är det att småhundsägare har ekonomiskt utrymme att ta hänsyn till hundarnas foderpreferenser.
 
Nej, det börjar med att vara billigare. Sedan kommer man som småhundsägare att gravitera mot dyrare foder och långsamt minska gapet.

Ingen jag känner med en hund som väger mindre än 10 kg köper stora fodersäckar.
Fast många foder finns ju både i stora säckar och i små. Känns lite orimligt att köpa en stor säck när 2 kg räcker i nästan en månad och får plats i skafferiet 😅
 
Jag tror att det är fler av småhundsraserna som är hopplöst kinkiga nästan som en rasegenskap. Eller så är det att småhundsägare har ekonomiskt utrymme att ta hänsyn till hundarnas foderpreferenser.
Varför tror du det? Ingen av mina småhundar har varit kinkiga med maten överhuvudtaget däremot var min stora hund matvägrare av stora mått tills hon blev medelålders.
 
Fast många foder finns ju både i stora säckar och i små. Känns lite orimligt att köpa en stor säck när 2 kg räcker i nästan en månad och får plats i skafferiet 😅
Varför igen?
Jag köper 12 kgs säck så det finns.
Har visserligen inte bara en liten hund men känns som oerhört mycket förutfattade meningar om att småhundsägare gör si och storhundsägare gör så och småhundar är så och stor hundar si.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Har sett nåra riktigt sketna halsband och selar på sistone. Alltid på små hundar som ägaren desperat försöker göra tuffare :crazy: gärna ska det vara superfeta läderhalsband med nitar och lejonhuvuden i metall på, eller annan valfri macho-symbol. Hittade en säljare på Etsy som exempel:

iap_640x640.5675023363_sblpel6j.jpg
Ser ur att vara köpt på marknaden i marrakech.
 
Varför igen?
Jag köper 12 kgs säck så det finns.
Har visserligen inte bara en liten hund men känns som oerhört mycket förutfattade meningar om att småhundsägare gör si och storhundsägare gör så nu.
Baserar det på mitt eget resonemang, jag har en hund på 5 kg, och köper hellre en liten påse trots högre jämförpris just för att jag slipper fundera på förvaring, inte står med mer än en årsförbrukning om jag vill/behöver ändra foder av någon anledning etc.
Varför tror du det? Ingen av mina småhundar har varit kinkiga med maten överhuvudtaget däremot var min stora hund matvägrare av stora mått tills hon blev medelålders.
Noterar "tror", dvs vilka som pratar om att deras hundar är kinkiga. Jag har mestadels upplevt det (in person, internet, etc) med småhundsägare och schäfrar. Med småhundar har det sedan varit med övervikt på småpudlar och bichoner som kinkiga. Det är ju knappast som att jag sagt "alla småhundar är kinkiga och inga storhundar och jag vet det!" Jag har ju tom sagt att det kanske inte är så utan att det bara är lättare att börja mixtra med dyra specialfoder till småhundar i och med att de inte äter lika mycket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I tisdags blev min hund attackerad oprovocerat av en annan hund där ägaren inte kunde kontrollera hunden. Min lilla kille på 7 kg hade...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 442
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 057
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp