Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 405

Bukefalos 30 år!

Jag har en storpudel, en labrador, och en hund som har Aussieliknande päls.

Min pudel är nerklippt, men jag tycker det är jobbigare än att sköta de två andra. Dvs jag föredrar att håren fälls framför att behöva krångla med klippning med någon/några månaders mellanrum.
Ja poängen var mer att rakar du ner hunden blir den korthårig kort och gott, som många efterfrågar.

Eller lägg 30 min på att raka hunden några gånger per år. Seriöst hur svårt att det?
Inget påhopp mot dig utan mer allmänt.
Jag har min fluffig utan att vara i utställningslängd och lägger 10 min/dag på att karda henne nu när hon är ute ur tovåldern. Är ju inte direkt överdrivet det heller, men folk är olika.

Jag har min fluffig utan att vara i utställningslängd och lägger 10 min/dag på att karda henne nu när hon är ute ur tovåldern. Är ju inte direkt överdrivet det heller, men folk är olika.
Ja folk är olika jag hade heller aldrig kommit till skott att karda mina 10 min om dagen därför rakar jag mina. På vintern sparar jag lite lite mer och huvud öron svans som jag borstar lite då och då. Men jag hade aldrig valt en mops för det är ”för” jobbigt att raka klippa trimma och borsta en hund lite då och då.

Roligt men asjobbigt varje gång :angel:

Mvh helt frivillig klipprasägare med proffsig utrustning och någorlunda trimbordstränad hund.
Skulle inte rekommendera till någon som inte vill hålla på med pälsvård alls.
Fast man kan ju också lämna in dem att bli klippta. Första åren med springer klippte uppfödaren, sen klippt jag själv. :)

Sen har vi hälsoprogram för HD och röntgenkrav för avel så vi vet ju status, mig veterligen verkar de flesta rasklubbar med bracycefala raser aktivt jobba för att slippa allt sånt?
Er klubb var ju väldigt emot HD krav vad jag vet? Och att erkänna att short ulna var ett genetisk problem satt väl med långt inne?
Alltså jag är inte på något sätt ute efter att framställa corgis som sjuka eller att de lider av sin dvärgväxt men det blir ju lite hycklande i den här tråden att kasta skit på andra rasklubbar/avlandet på defekter när ens egen med har problem.

Och jag vill verkligen se hur corgifolket glatt skulle köpa att deras hundar numera ska ha långa ben. Det skulle ju verkligen inte bli så.

Precis som att den dagen vi börjar korsa in hos dobermann kommer ha ett jävla liv i rasen trots att majoriteten i Sverige är medvetna och arbetar aktivt mot dcm.

Er klubb var ju väldigt emot HD krav vad jag vet? Och att erkänna att short ulna var ett genetisk problem satt väl med långt inne?
Alltså jag är inte på något sätt ute efter att framställa corgis som sjuka eller att de lider av sin dvärgväxt men det blir ju lite hycklande i den här tråden att kasta skit på andra rasklubbar/avlandet på defekter när ens egen med har problem.

Och jag vill verkligen se hur corgifolket glatt skulle köpa att deras hundar numera ska ha långa ben. Det skulle ju verkligen inte bli så.

Precis som att den dagen vi börjar korsa in hos dobermann kommer ha ett jävla liv i rasen trots att majoriteten i Sverige är medvetna och arbetar aktivt mot dcm
Jag kan inte tala för andra, jag menar att JAG inte skulle gå i taket och säga att jag skulle tycka min egen hund/ras var ful om den hade längre ben, jag kan inte tala för andra?

Angående short ulna, som sagt, två olika raser, där cardigan, rasen som drabbas mest har krokiga, krumma framben på ett helt annat sätt än Pembroke som ska ha raka ben och mycket sällan får SU. Jag tänker inte försvara något om Cardigans, det är inte min ras, jag är inte insatt.

Roligt men asjobbigt varje gång :angel:

Mvh helt frivillig klipprasägare med proffsig utrustning och någorlunda trimbordstränad hund.
Skulle inte rekommendera till någon som inte vill hålla på med pälsvård alls.
Inte särskilt jobbigt jag äger en klippmaskin och klipper mina hundar på ett bord i trädgården eller uppe på vasken i tvättstugan.

Annars kan du ju lämna in hunden du går garanterat plus på det med tanke på vad veterinär oftast kostar för dom sjuka trubbnosarna.

Ska man slå ut alla raser där det finns problem hos vissa individer? Att vi noterar att något förekommer i rasen och att vi ska vara försiktiga med det vid avelsurvalet är ju inte samma som att alla individer har det?

Nej, jag förstår verkligen inte resonemanget.
Alla raser har ovanligt friska exmplar och tvärtom. Min förra var paillon, en väldigt frisk ras.
Han hade massor av problem och dog till sist av sina magbekymmer.

Man kan inte bedöma raser utifrån enstaka djur.

Inte särskilt jobbigt jag äger en klippmaskin och klipper mina hundar på ett bord i trädgården eller uppe på vasken i tvättstugan.

Annars kan du ju lämna in hunden du går garanterat plus på det med tanke på vad veterinär oftast kostar för dom sjuka trubbnosarna.
Hur jobbigt man tycker att det är är ju individuellt :) Som jag skrev innan så tycker jag själv t.ex. att det är jobbigt med klippningen av min storpudel, och kommer inte välja en hundras som behöver klippas igen pga det. Jag föredrar mycket hellre päls som fälls (labbepäls hellre än aussiepäls).

Hur jobbigt man tycker att det är är ju individuellt :) Som jag skrev innan så tycker jag själv t.ex. att det är jobbigt med klippningen av min storpudel, och kommer inte välja en hundras som behöver klippas igen pga det. Jag föredrar mycket hellre päls som fälls (labbepäls hellre än aussiepäls).
Jag tycker också det är jättejobbigt att behöva hålla på med pälsen. Älskar mina korthåriga border collies! Äger inte ens en borste till dom. 😄

Alla raser har ovanligt friska exmplar och tvärtom. Min förra var paillon, en väldigt frisk ras.
Han hade massor av problem och dog till sist av sina magbekymmer.

Man kan inte bedöma raser utifrån enstaka djur.
Ja man bedömer utefter den stora massan och trubbnosar är generellt inte friska alls.
Nu handlar ju tråden om mindre hundar , har du provat att raka ner en dvärgpudel?
Du behöver inte men att välja en trubbnos för man inte orkar raka ner hunden eller lämna in den på salong är bara knäppt.

Om man vilm ställa ut hunden då? Då kan man ju inte klippa 😅
Nu svarade jag på hur jobbigt det var med en klippras. De ska klippas inför utställning, vilket vi gjorde de första åren, därefter när jag klippte själv klippte jag för funktion. Dvs tog bort fanor på benen och höll öronen kortklippta eftersom han var ett öronbarn. ;)

Rent krasst tror jag att det är svårt att hitta den perfekta hunden utan man måste kompromissa med sig själv. Just nu är wachtel mest rätt för oss, vi jagar aktivt och sysselsätter honom tillräckligt, men vi har inte samma tid som när han var unghund, därför blir det inte en ny wachtel nu på ett tag om det överhuvudtaget blir någon ny hund på ett tag.

Jag kan inte tala för andra, jag menar att JAG inte skulle gå i taket och säga att jag skulle tycka min egen hund/ras var ful om den hade längre ben, jag kan inte tala för andra?

Angående short ulna, som sagt, två olika raser, där cardigan, rasen som drabbas mest har krokiga, krumma framben på ett helt annat sätt än Pembroke som ska ha raka ben och mycket sällan får SU. Jag tänker inte försvara något om Cardigans, det är inte min ras, jag är inte insatt.
Nej, men ni har i gengäld en enda hund med A höfter på 8 års statistik, minst 30% har dysplasi (D & E) och ändå satt det långt inne med krav på HD röngen.
Som sagt, hundar med för kort nos har absolut problem med andningen men man ska kanske inte ha så hög svansföring om defekter i en ras när man själv har en ras med genetiska defekter. Jag tänker att det finns chans till att både brakycefala raser och dvärgväxta raser kan ha "lagom mycket" defekt för att hundarna inte ska ta skada av det och att vi människor ska kunna få det vi vill ha i hundarna. Precis som med inaveln i våra raser.

Nej, men ni har i gengäld en enda hund med A höfter på 8 års statistik, minst 30% har dysplasi (D & E) och ändå satt det långt inne med krav på HD röngen.
Som sagt, hundar med för kort nos har absolut problem med andningen men man ska kanske inte ha så hög svansföring om defekter i en ras när man själv har en ras med genetiska defekter. Jag tänker att det finns chans till att både brakycefala raser och dvärgväxta raser kan ha "lagom mycket" defekt för att hundarna inte ska ta skada av det och att vi människor ska kunna få det vi vill ha i hundarna. Precis som med inaveln i våra raser.
Det är stor skillnad på korta ben och andningssvårigheter i min värld. Jag tycker det är orimligt att jämföra högfungerande, arbetande gårdshundar med hundar som knappt kan andas? Men ja, jag kanske är fel ute där.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur