Håller med. (Hade inte köpt en hund med korta ben.)Ska man vara petig är ju även dvärgväxt en genetisk defekt, så det blir i min värld märkligt att tycka att en defekt automatiskt är ett problem men andra defekter är helt okej![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med. (Hade inte köpt en hund med korta ben.)Ska man vara petig är ju även dvärgväxt en genetisk defekt, så det blir i min värld märkligt att tycka att en defekt automatiskt är ett problem men andra defekter är helt okej![]()
Angående aveln i vissa raser - för ett tag sedan köpte jag en omgång uppslagsverk om all världens djur, publicerad 1925. Och jag tycker det är lite fascinerande att se på vissa av hund- och hästrasbilderna.
Så, här kommer ett till exempel på en äldre variant av boxer.
Det finns såklart pros och cons med allt! Typ spaniel/setter/goldenpäls är nog bland det värsta i pälsväg jag kan tänka mig utöver labbe, men de tre förstnämnda går ju i värsta fall att lösa med sax.Jag är också en sån där märklig person som vill ha kortpälsade hundar. Vill gärna ha släthårig saluki för att få det helt korthårigt, men sådan tur har jag inte haft änJag har inget emot att de hårar, jag tycker dessutom att den päls som lossnar från korthåriga hundar är betydligt trevligare än de bollar som blir från mer långhåriga hundar. Att jag vill ha korthår handlar mycket om att jag vill ha en hund som drar in minimalt med smuts när det är blött och smutsigt ute. Det har inget med "vardagliga pälsvården" att göra. Jag får därför mardrömmar av allt krulligt och tex lite längre spanielpäls.
Med det sagt så var jag mycket förtjust i den shiba jag fick äran att lära känna. Det var verkligen en praktisk hund sett till storlek, päls och typ i stort. Trygg och glad men fullständigt ointresserad av främlingar. Så enkel hund på alla sätt. (Sedan har jag tyvärr träffat några rädda också, men sådant kan ju dyka upp i alla raser).
Var drar du gränsen för korta ben? Räknar du t.ex. jack russell som korta ben?Håller med. (Hade inte köpt en hund med korta ben.)
Finns dobermann med?
Även rottisen börjar det ju vara en jätteskillnad på! Nästan lika stor som boxern. De tappar också nos och får rundare och rundare huvud.
Finns dobermann med?![]()
Finns några vinthundar med?Angående aveln i vissa raser - för ett tag sedan köpte jag en omgång uppslagsverk om all världens djur, publicerad 1925. Och jag tycker det är lite fascinerande att se på vissa av hund- och hästrasbilderna.
Det Är ju att byta päls på en Bichon typ. Ta fram en bichon med kort päls så är vi nära.Tänk om man kunde bygga en ny kropp åt mopsen! Insidan är väl så nära en perfekt sällskapshund man kan komma (ingen push-over, men vill vara med och hänga med sina människor)
Vi vill ha nos, lätt lågrektangulär, raka fina ben, päls med täckhår och underull
Finns några vinthundar med?![]()
Finns några vinthundar med?![]()
Vilken underbar bok! Jag gissar att det inte finns någon shiba, men russel kanske?
Eller lägg 30 min på att raka hunden några gånger per år. Seriöst hur svårt att det?Det Är ju att byta päls på en Bichon typ. Ta fram en bichon med kort päls så är vi nära.
Ingen shiba, och inte heller någon Russell - varken i bild eller textVilken underbar bok! Jag gissar att det inte finns någon shiba, men russel kanske?![]()
Delarna med mest terriers, foxterrier verkar vara den vanligaste enligt textenVilken underbar bok! Jag gissar att det inte finns någon shiba, men russel kanske?![]()
Jag har en storpudel, en labrador, och en hund som har Aussieliknande päls.Eller lägg 30 min på att raka hunden några gånger per år. Seriöst hur svårt att det?
Inget påhopp mot dig utan mer allmänt.
Det kunde jag tänka mig. Russeln blev ju egentligen inte godkänd förrän långt lååångt senare! Men titta på Skye terriern, den ser exakt likadan ut!Delarna med mest terriers, foxterrier verkar vara den vanligaste enligt texten
Visa bifogad fil 170767