Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Angående aveln i vissa raser - för ett tag sedan köpte jag en omgång uppslagsverk om all världens djur, publicerad 1925. Och jag tycker det är lite fascinerande att se på vissa av hund- och hästrasbilderna.

Så, här kommer ett till exempel på en äldre variant av boxer.

IMG_20250709_212832777.webp

Jag är också en sån där märklig person som vill ha kortpälsade hundar. Vill gärna ha släthårig saluki för att få det helt korthårigt, men sådan tur har jag inte haft än :p Jag har inget emot att de hårar, jag tycker dessutom att den päls som lossnar från korthåriga hundar är betydligt trevligare än de bollar som blir från mer långhåriga hundar. Att jag vill ha korthår handlar mycket om att jag vill ha en hund som drar in minimalt med smuts när det är blött och smutsigt ute. Det har inget med "vardagliga pälsvården" att göra. Jag får därför mardrömmar av allt krulligt och tex lite längre spanielpäls.

Med det sagt så var jag mycket förtjust i den shiba jag fick äran att lära känna. Det var verkligen en praktisk hund sett till storlek, päls och typ i stort. Trygg och glad men fullständigt ointresserad av främlingar. Så enkel hund på alla sätt. (Sedan har jag tyvärr träffat några rädda också, men sådant kan ju dyka upp i alla raser).
Det finns såklart pros och cons med allt! Typ spaniel/setter/goldenpäls är nog bland det värsta i pälsväg jag kan tänka mig utöver labbe, men de tre förstnämnda går ju i värsta fall att lösa med sax. :angel:
Terrierns korta, stickiga hår var helt klart värst städmässigt dock trots att hon inte drog in skit. Tio år senare fann mor och far fortfarande ett vitt strössel här och där i soffan liksom.
Jag menar inte att det är konstigt att man har preferenser, jag menar mest att det är lite synd om någonting som egentligen inte är så viktigt i hela hundbiten Blir så viktigt att man ser förbi en himla massa trevliga raser. Å andra sidan är det ju min egen preferens att sätta andra egenskaper före päls. Någon annan kanske är villig att ge upp en annan egenskap bara de får det hårlag de vill ha! Det är ju väldigt sällan allt prickar 100%.

Det är fortfarande vanligt med både rädslor och skärpa hos shiborna vill jag säga, förmodligen mest för att de blivit lite för poppis. Annars är det en himla praktisk och liksom "lagom" ras på så många sätt! Särskilt fysiskt.

Sen har corgisarna inte ändrats jättemycket på 50 år, de har inte blivit mer och mer dvärg. En champion född 69:

IMG_7510.webp

• Gilla
Reactions: Sel
Tänk om man kunde bygga en ny kropp åt mopsen! Insidan är väl så nära en perfekt sällskapshund man kan komma (ingen push-over, men vill vara med och hänga med sina människor)

Vi vill ha nos, lätt lågrektangulär, raka fina ben, päls med täckhår och underull
Det Är ju att byta päls på en Bichon typ. Ta fram en bichon med kort päls så är vi nära.

• Gilla
Reactions: Sel
Eller lägg 30 min på att raka hunden några gånger per år. Seriöst hur svårt att det?
Inget påhopp mot dig utan mer allmänt.
Jag har en storpudel, en labrador, och en hund som har Aussieliknande päls.

Min pudel är nerklippt, men jag tycker det är jobbigare än att sköta de två andra. Dvs jag föredrar att håren fälls framför att behöva krångla med klippning med någon/några månaders mellanrum.

Delarna med mest terriers, foxterrier verkar vara den vanligaste enligt texten
Visa bifogad fil 170767
Det kunde jag tänka mig. Russeln blev ju egentligen inte godkänd förrän långt lååångt senare! Men titta på Skye terriern, den ser exakt likadan ut! <3
Skottsk råtthund är ju också lite intressant. :D

Shiban hade jag inte väntat mig, jag tror den introducerades typ på sjuttio/åttiotalet... men ibland bli rman överraskad!

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur