Jag läste en forskning att trubbnos är en form av neoteny, alltså bebisattribut. Människor är "programmerade" att älska allt bebisliknande och det är därför mopsar, frallor osv. är populära raser hos människor och skulle du ge dom längre nosar ser dom mindre ut som bebisar och mer som typiska hundar och därmed "fulare". Förklarar även kulturer som älskar allt gulligt (t.ex östasien) har trubbnosiga hund- och kattraser som populära husdjur.
Ja, norsk lundehund har även klarat sig bra men det är inte heller en populär hundras. Tror populäritet också spelar en roll, särskilt populäritet inom utställning.
Jag hade en NL (som man kan se i profilbilden) och håller med om att den stämmer bra in på kraven. Dom brukar ligga mellan 7-8kg, har i princip noll jaktinstinkt och lätta att ha lösa, lätt att ta med dom överallt, tålig päls med väldigt lite pälsvårdsbehov (fäller två gånger om året), dock tre minus är att vissa linjer har problem med temperamentet/rädslor, det är en väldigt ovanlig ras med lång väntelista och sen att sjukdomar som IL dyker upp här och var. Skulle annars gärna ha en till för dom är otroliga och lätta hundar om man älskar spetsutseendet men gillar inte dvärghundsutseendet.
Västgötaspets vad jag förstår har inte problem med sina ryggar. Genen som ger problem i rygg och leder med b.la ökad risk för diskbråck är CDDY och finns b.la även hos fralla som inte har dvärgväxt. Den ger kortare ben men inte helt dvärgväxt, vilket också kan förklara varför taxen kan ha riktigt korta ben medan t.ex västgötaspetsen fortfarande har lite längre ben. Västgötaspetsen används ju inom arbete (dock i mindre skala) och hundsport fortfarande.