Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Jag läste en forskning att trubbnos är en form av neoteny, alltså bebisattribut. Människor är "programmerade" att älska allt bebisliknande och det är därför mopsar, frallor osv. är populära raser hos människor och skulle du ge dom längre nosar ser dom mindre ut som bebisar och mer som typiska hundar och därmed "fulare". Förklarar även kulturer som älskar allt gulligt (t.ex östasien) har trubbnosiga hund- och kattraser som populära husdjur.

Ja, norsk lundehund har även klarat sig bra men det är inte heller en populär hundras. Tror populäritet också spelar en roll, särskilt populäritet inom utställning.

Jag hade en NL (som man kan se i profilbilden) och håller med om att den stämmer bra in på kraven. Dom brukar ligga mellan 7-8kg, har i princip noll jaktinstinkt och lätta att ha lösa, lätt att ta med dom överallt, tålig päls med väldigt lite pälsvårdsbehov (fäller två gånger om året), dock tre minus är att vissa linjer har problem med temperamentet/rädslor, det är en väldigt ovanlig ras med lång väntelista och sen att sjukdomar som IL dyker upp här och var. Skulle annars gärna ha en till för dom är otroliga och lätta hundar om man älskar spetsutseendet men gillar inte dvärghundsutseendet.

Västgötaspets vad jag förstår har inte problem med sina ryggar. Genen som ger problem i rygg och leder med b.la ökad risk för diskbråck är CDDY och finns b.la även hos fralla som inte har dvärgväxt. Den ger kortare ben men inte helt dvärgväxt, vilket också kan förklara varför taxen kan ha riktigt korta ben medan t.ex västgötaspetsen fortfarande har lite längre ben. Västgötaspetsen används ju inom arbete (dock i mindre skala) och hundsport fortfarande.
Du har min drömras:) är så förtjust i dem och skulle gärna ha en när nuvarande inte finns längre.

Nyare forskning har även sett att brakycefala raser tar mer ögonkontakt med människor och verkar "se" människor på ett annat sätt och att det centrala området av deras näthinna är mer utvecklat. Dvs de har mindre "panoramavy" och mer av ett mänskligt seende.
Jag har hört det förr men jag fattar inte, tycker ofta mopsar och frallor är lite i sin egna värld. Tycker raser som sheltie, mas, kelpie osv tar mycket mer ögonkontakt.

Jag har hört det förr men jag fattar inte, tycker ofta mopsar och frallor är lite i sin egna värld. Tycker raser som sheltie, mas, kelpie osv tar mycket mer ögonkontakt.
Samma här. Detsamma med andra trubbnosiga sällskapsraser, tänker mest att det beror på att de inte är så himla intresserade. Ingen will to please.
Då tycker man i och för sig att det borde gälla shiban också men hon vrålstirrar så att folk blir obekväma istället. 😅

Är det en studie eller forskning @Linda_A och @Stergo?
Det är en avsevärd skillnad i trovärdighet.
Jag är bara medveten om en studie som studerat det är med trubbnosiga vs spetsnosiga hundar. Och den har fått kritik för att den jämför trubbnosiga sällskasphundar med spetsnosiga hundar av arbetande raser. Men det har bara flashat förbi i mitt nyhetsflöde, jag har inte stenkoll. Jag vill ha fluffiga hundar och ägnar mig inte åt uppfödning/är aktiv i någon rasklubb. Det är därför jag undrar om det kommit någon mer statistik säkerställd studie där man jämför raser med liknande ursprungligt användningsområde.
De mopsar jag känner är väldigt kontaktsökande, men i huvudsak är jag bekant med boxer och i vardagen är det väldigt mycket ögonkontakt. På lydnadsplanen inte alltid fullt lika mycket. ;)
Mjo, de är de kanske, men det är ju även labradorer och bichoner. Därav min tidigare frågeställning gällande om man gjort en ren studie mellan typ frallor/mopsar och bichonraserna? Då har ju samtliga varit sällskasphundar från början.

Nyare forskning har även sett att brakycefala raser tar mer ögonkontakt med människor och verkar "se" människor på ett annat sätt och att det centrala området av deras näthinna är mer utvecklat. Dvs de har mindre "panoramavy" och mer av ett mänskligt seende.

Jag har inte läst någon studie men bara utifrån det du skriver här så låter det ju helt enkelt som att raser som har sämre panoramavy helt enkelt är tvungna att mer aktivt behöva söka mänsklig kontakt eftersom de har sämre koll på läget (rent visuellt alltså) om de inte gör det?

Fanns det situationer där detta kunde vara positivt eller vad var slutsatserna i studien?

Mjo, de är de kanske, men det är ju även labradorer och bichoner. Därav min tidigare frågeställning gällande om man gjort en ren studie mellan typ frallor/mopsar och bichonraserna? Då har ju samtliga varit sällskasphundar från början.

I det paper jag länkade verkar man ha tittat på flera olika raser och tittat på både huvudform och vilken typ av hund det är. Så man vägde samman olika egenskaper.

Jag har inte läst någon studie men bara utifrån det du skriver här så låter det ju helt enkelt som att raser som har sämre panoramavy helt enkelt är tvungna att mer aktivt behöva söka mänsklig kontakt eftersom de har sämre koll på läget (rent visuellt alltså) om de inte gör det?

Fanns det situationer där detta kunde vara positivt eller vad var slutsatserna i studien?

Man diskuterade inte det utifrån positivt/negativt, utöver att det troligen bidrag till populariteten hos raserna eftersom deras ägare upplever en starkare koppling till dem. Vilket ju rent evolutionärt har varit viktigt, så klart.

Nu spekulerar jag en hel del, men det är inte helt otänkbart att detta har en viss påverkan på varför de flesta boxerägare upplever sina hundar som väldigt utåtriktade och lättstörda av omgivningen. De behöver i högre grad vända sig mot saker som intresserar dem, och tappar då fokus på sin förare. Eller så har det bara att göra med att de ligger för högt i nyfikenhet.

Jag läste en forskning att trubbnos är en form av neoteny, alltså bebisattribut. Människor är "programmerade" att älska allt bebisliknande och det är därför mopsar, frallor osv. är populära raser hos människor och skulle du ge dom längre nosar ser dom mindre ut som bebisar och mer som typiska hundar och därmed "fulare". Förklarar även kulturer som älskar allt gulligt (t.ex östasien) har trubbnosiga hund- och kattraser som populära husdjur.
Kanske därför jag inte tycker trubbnosar är söta då (varken hundar eller katter) - jag tycker ju inte att bebisar är särskilt söta heller 🤣

För mig är det faktiskt en fullkomlig gåta hur man kan tycka att avsaknad av nos eller kraftigt underbett är gulligt? Alltså helt frikopplat från funktion, andning osv så tycker jag att normala nosar är oändligt mycket mer estetiskt tilltalande (men förstår såklart att det är en smaksak).

Jag såg gamla bilder av newfoundland och bullterrier jmf med nyare - i nutid amerikanska utställnings nuffar med intryckta käkar och domformade huvuden :cry: plus att de blivit mycket större med mer lös hud. Bullterrier från början av förra seklet med stop

Åh borzoi 😍
Det jag lägger främst märke vid är ryggarna på flera av dessa hundraser från denna bok - de har faktiskt raka (som i horisontella!) ryggar. Inte sluttande plan, utan höga bakben och sedan anpassade framben efter bröstets djup. Vilket känns mera hälsosamt än de sluttande ryggar man ser idag.

I övrigt, whippeten blev jag överraskad över. Har man faktiskt avlat mot en mera tålig och hälsosam whippet? 🤯 Kors i taket!

Lånar den här bilden av en uppfödarbekant. Jag tycker mycket om den här hundens huvudproportioner och även om bilden inte är 100% i profil så är den bra nog att man kan få ett hyggligt korrekt mätresultat. Och så vitt jag kan se ligger den på 1:2 eller väldigt nära.

Denna är betydligt mer lik den klassiska boxern, som t.ex. champion hunden Merry Monarch
8cc76266098b8eec1cc84d1140957815.jpg

eller
Visa bifogad fil 170693
Ursäkta att jag väcker liv i en tråd som kanske hade gått i graven. Men jag blev uppriktigt nyfiken @Linda_A efter ha läst dina komplimanger om hunden Lustig från ovan inlägg samtidigt som jag jämförde den hunden med den du förde fram som exempel på bra huvudproportioner.
I mina amatörögon så är det en stor skillnad på huvudena mellan dessa två hundar (Lustig och ditt exempel) men jag uppfattar det som att du tycker att båda är fina? Rätta mig gärna för jag får inte riktigt ihop det 😅 För om du tycker att Lustigs huvud är fint så tänker jag att det är inte längre nos rygg som är problemet, eller jag vet inte.. Blev undrande som sagt 😅

• Gilla
Reactions: Sel
Kanske därför jag inte tycker trubbnosar är söta då (varken hundar eller katter) - jag tycker ju inte att bebisar är särskilt söta heller 🤣

För mig är det faktiskt en fullkomlig gåta hur man kan tycka att avsaknad av nos eller kraftigt underbett är gulligt? Alltså helt frikopplat från funktion, andning osv så tycker jag att normala nosar är oändligt mycket mer estetiskt tilltalande (men förstår såklart att det är en smaksak).

Jag tycker att människobebisar är fula och ger mig obehagskänslor 😅
Kattungar däremot med runda ansikten och stora ögon, typ brittiskt korthår, finns inget sötare 😍

Perser och Exotic är söta som ungar, som vuxna ser de bara arga ut 😅

Eller lägg 30 min på att raka hunden några gånger per år. Seriöst hur svårt att det?
Inget påhopp mot dig utan mer allmänt.
Gjorde det på min dvärgschnauzer och helt seriöst jag tyckte det var jobbigt då jag inte ville ha någon pälsvård alls :D Även om det tog bort allt vad fällning hette drog hon med sig det dubbla mot vad min mycket störe korthåriga basenji gjorde.

//Lat Fd diabetikern :D

Åh borzoi 😍
Det jag lägger främst märke vid är ryggarna på flera av dessa hundraser från denna bok - de har faktiskt raka (som i horisontella!) ryggar. Inte sluttande plan, utan höga bakben och sedan anpassade framben efter bröstets djup. Vilket känns mera hälsosamt än de sluttande ryggar man ser idag.

I övrigt, whippeten blev jag överraskad över. Har man faktiskt avlat mot en mera tålig och hälsosam whippet? 🤯 Kors i taket!
Whippet racing var ju en grej i rasens begynnelsen, för det var hundar som arbetare i England fick ha och oftare hade råd att hålla än t.ex. greyhound och andra större vinthundar.
Sedan har väl intresset för kapplöpning gått i vågor.

Om jag killgissar skulle jag tro att vi har en sundare whippet när intresset för racing är större. Och får man tro lite elakare tungor får man då dessutom in blod utifrån när mindre nogräknat folk drar in grey för att få större och snabbare hund.

Whippet racing var ju en grej i rasens begynnelsen, för det var hundar som arbetare i England fick ha och oftare hade råd att hålla än t.ex. greyhound och andra större vinthundar.
Sedan har väl intresset för kapplöpning gått i vågor.

Om jag killgissar skulle jag tro att vi har en sundare whippet när intresset för racing är större. Och får man tro lite elakare tungor får man då dessutom in blod utifrån när mindre nogräknat folk drar in grey för att få större och snabbare hund.
Fast tittar du på en modern whippet och den på fotot i boken, vilken tycker du ser sundare ut?

Fast tittar du på en modern whippet och den på fotot i boken, vilken tycker du ser sundare ut?
Dagens whippet - men de whippet jag träffar springer. Men raceing med whippet har haft skiftande popularitet under rasens historia, vilket inneburit att man haft olika preferenser vad gäller hundarna.

Det är som varghundar - de jag träffat som springer är snygga, men jag uppfattar de som "bara" ställs ut som bängliga och otympliga. Lite som eviga tonåringar. Jag måste medge att även de italienare som springer ger ha-begär

(uj, när jag satt hos veterinären och inkommer en yttepytte italienare. Som Barbies greyhound, inte som en lockespindel. Och så har hon LC championat enligt matte (kollade aldrig), och de var där för en vet-check inför en eventuell parning. Tro att "kan jag få köpa en valp, snääällaaa" låg på tungan)

Ibland när jag tittar på hundar tänker jag på min första ridlärare - han påstod att han omedvetet tränade oss att tycka att det som var funktionellt var vackert. Raka framben, vinklade bakben, överlinjen, bålens djup, halsens sättning, proportioner... Ibland undrar jag om jag tittar på hundar med "ridhästögon" och om det i sådana fall är något bra - arbetet de ska göra är så olika

Ibland när jag tittar på hundar tänker jag på min första ridlärare - han påstod att han omedvetet tränade oss att tycka att det som var funktionellt var vackert. Raka framben, vinklade bakben, överlinjen, bålens djup, halsens sättning, proportioner... Ibland undrar jag om jag tittar på hundar med "ridhästögon" och om det i sådana fall är något bra - arbetet de ska göra är så olika

Precis, tydligt funktionell exteriör = estetisk tilltalande. Allt som försämrar funktionen hos individen (oavsett art) försämrar det estetiska i mina ögon.

Kl.

Tänker ofta på att naturen ger oss svaren på vad som är funktionellt när vi ser exteriören hos de vilda närbesläktade arterna.

Jämför man ex. Afrikansk vildhund med schakal, räv, dingo och varg så är mycket i den grundläggande exteriören gemensam (måttliga vinklar både fram och bak mm.) även om vissa skillnader finns så är det oftare i själva benlängden än vinklarna. Konstigt nog så är det få utställningsavlade rasvarianter där dessa drag premieras. I många raser ska hundarna för att gå bra på utställning vara väldigt mycker mer vinklade i bakstället och i vissa raser även fram.

Det påstås att hundar med mer vinklar rör sig mer energieffektivt men konstigt nog verkar inte naturen tycka det eftersom det inte kommit fram i det naturliga urvalet hos de arter som rör sig otroligt mycket mer än våra tamhundar.

Det finns ingen funktionell vinning för hundarna med många av de defekter man selekterat fram i avel på tamhundar.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur