Projekt 2020

FengurLaugar

Trådstartare
Dags att fundera på vilka projekt som står på tur inför 2020 :)

Vi ska försöka hålla det till några få kommande år. Vi har en tendens att bara mölja på men ska försöka ta det lite lugnare :p

  • Ridbana-får se om den blir helt klar. Beror på ekonomin.
  • Badrum-ja som det ser ut så blir badrummet fixat under 2020.
  • Tapetsera och lägga golv i "klädrummet". Hemsk 70-talstapet där nu och äcklig plastmatta.....
  • Eventuellt tapetsera om äldsta dottern rum.
 
Köket kommer inte hinna bli klart i år, så det får hamna på 2020.
Få igång golvvärme! :love:
Renovera klart sovrummet, vi började för tre år sen. :angel:
Staket runt köksträdgården, annars kommer dom fjäderklädda terroristerna förstöra alltihop.

EVENTUELLT byta värmesystem till luft-vattenpump och därmed renovera pannrummet. Det vore skönt om det klarade sig ett år till också.
 
Jag har en önskan om att bygga växthus också. Har fått massa gamla fönster från mina föräldrar, men både tid och pengar får gå till ridbanan först och främst. Men man vet aldrig om vi får ett ryck och börjar bygga växthuset, annars får väl det bli till 2021 :meh: :p
 
Byta tak i hallen pga vattenläcka
Bygga klart vårt uterum i trädgården. Väggar och tak ska upp. Själva golvet fick vi klart under sommaren 2019.
Renovera mitt kontor, tapeter inköpta, ska byta golv och måla snickerier också.
Sedan skulle vi behöver byta stockarna som växthuset står på, men frågan är om vi hinner i år... kommer alltid något mellan...

/Lizzie
 
Vi har ju äntligen köpt boende så nu får jag också dra igång med projekt! : D Vi flyttar in i januari och hoppas på att fixa följande under året:
  • Måla om och lägga golv i en klädkammare
  • Måla om väggar och tak i sovrum (fin färg i dagsläget men värdelöst grundarbete så jag vill göra om)
  • Tapetsera och byta tak i hall
  • Slipa ner och måla om innerdörrar
  • Eventuellt ändra en inre hall och klädkammare till arbetsrum. Skulle i så fall kräva grundarbete, ommålning, eventuellt också öppna upp del av vägg. Får se när vi bott in oss ett tag.
På landet hos svärföräldrarna hoppas vi på att bygga växthus! Min vän river sitt sommarställe för att bygga nytt så kommer få tillräckligt med fönster därifrån. Skulle älska att ha halvmurade väggar, men vi får se. Renoveringsprojekt inomhus fixar jag men jag är verkligen ingen byggare eller murare... :D
 
Vi har hur mycket som helst att göra men jag ska försöka ta det lite lugnt och inte känna att allt måste bli klart på en gång.

Det viktigaste är
- Måla om huset
- Bygga en altan på framsidan

Båda är ju uteprojekt så vi ska även
- Riva tapeter, måla om, golv + taklister i vardagsrummet
- Påbörja sovrummet. Riva tapeter, måla om, , lägga golva, golv + taklister, göra något åt garderoben och bygga ett elementskydd.
 
Jag ska nog försöka unna mig att softa lite efter ett par år med större projekt som växthusbygge och takomläggning, men kommande projekt är att slå ut en vägg och göra ett lyxigt ljust och stort vardagsrum med rejäl om-/nymöblering. Har plötsligt snöat in totalt på tanken på en stor platsbyggd bokhylla i vinkel, med inbyggt utrymme för tv och stereo. Med en päsig ny soffa intill, ett rymligt matbord i en annan del av rummet och ett litet skrivbord med vy ut mot trädgården och växthuset. :love:

Men det behöver först sparas undan lite mer pengar som insats! Hur som helst, om detta inte påbörjas 2020 så ska det i alla fall planeras och tas in offerter. I värsta fall får bokhylleprojektet bli steg 2 lite längre fram.

Under tiden är planen att ordna en del mindre och billigare ute-/trädgårdsprojekt som de där sista grusläggningarna som varit svåra att få ihop tiden för, måla klart ridbanestaketet som aldrig hanns färdigt i somras, plantera ett par häckar och få till utemiljön närmast växthuset. Och måla om och renovera åtminstone några av alla gamla fönster!

Jo! Och så ska jag ju fräscha upp, måla och inreda mitt blivande slungrum, tidigare mjölkrum, där jag ska ha alla mina bi-och honungsgrejor prydligt förvarade. Och där jag ska kunna slunga och tappa upp honungen framöver.

Förutom vardagsrummet finns det också en stark längtan efter att snygga till stallet och fixa nya, större boxar. Men då är det också läge att bila upp golvet och gjuta lägre så takhöjden blir bättre. Det står på todo-listan, men sannolikt också det efter 2020.
 
Nästa års projekt blir att färdigställa lite ytrenoveringar som vi håller på med just nu, men det räknar jag ska vara klart innan våren är här.
I år har jag ägnat mig åt att röja och skapa ett lite luftigare men trivsamt boende inne i huset, vilket innebär att allt jag har röjt ut finns i ladan och stallet...
Nästa år blir alltså att röja och rensa bland allt vi har dumpat där, det känns som det stora arbetet nästa år :crazy:

Till våren ska mc-garaget inredas och innan nästa vinter ska det vara isolerat och klart är tanken.
Gymmet i stallet börjar ta form och ska färdigställas helt. Det saknas en "riktig" gym-matta, krokar för redskap och träningsafficherna ska få ramar och hängas upp snyggt.
Kanske, kanske att vi påbörjar projektet "göra rum av verandan" också... det hade varit gôtt att få in flipperspelet igen ;)
 
Jag tänker att det där rummet på övervåningen som vi rev ur i typ mars kanske ska färdigställas 2020. :angel: Sen är det ju en hel del kvar på hundhuset, panel bla och el. Ska få upp förvaring på väggarna också. Så när det blir lite varmare så blir det lite pyssel där. Sedan vet jag inte om maken tänkt dra igång något större projekt ute i år eller om vi ska ge oss så..
 
Vi hann ändå med en del under året som gått men det var också saker som tillkom och annat fick utebli. Så listan för 2020 är en förhoppning av vad vi vill hinna med (och ha råd med 😅). Det som blir av det blir av men listan för 2020 ser ut såhär i dagsläget:
- Mindre renovering av köket (kommer påbörjas efter jul)
- Färdigställa farstukvisten
- Måla trappan inne
- Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen
- Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut)
- Vindskydd/hall i sommarhagen
-”Snygga till” ankornas gård
- Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
- Byte av några fönster
- Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten. Hoppas kan man ju alltid!

Vi har lite att göra så att säga! :D
 
Vi hann ändå med en del under året som gått men det var också saker som tillkom och annat fick utebli. Så listan för 2020 är en förhoppning av vad vi vill hinna med (och ha råd med 😅). Det som blir av det blir av men listan för 2020 ser ut såhär i dagsläget:
- Mindre renovering av köket (kommer påbörjas efter jul)
- Färdigställa farstukvisten
- Måla trappan inne
- Golv, tak och målning i allrummet på övervåningen
- Fortsättning operation grusa runt ligghallen (vi kommer fortsätta grusa lite nytt men sen framförallt lägga på lite mer uppepå och fixa till så det ser lite snyggare ut)
- Vindskydd/hall i sommarhagen
-”Snygga till” ankornas gård
- Påbörja ommålning av hus och ekonomibyggnader samt se över fasaderna
- Byte av några fönster
- Ridbana – jag hoppas vi ska ha ekonomi nog att påbörja den till hösten. Hoppas kan man ju alltid!

Vi har lite att göra så att säga! :D

Det finns nåt att göra hela tiden 😅 Vi har bott här i 8 år och har massa saker kvar vi både måste göra och sånt som vi vill göra om eller bygga nytt :D Samtidigt så har vi gjort väldigt mycket också, både stort och smått. Plus fått två barn de här åren också 🙈
 
*Bygga klart insidan av ladugården inkl slakteri
*Få listat klart på övervåningen och gjort toaletten klar
*Bygga ny utegård till hönsen
*Sätta hängrännor på hus och garage
*Rödmåla alla byggnader (vi ska hyra en rödfärgspruta 🤩)
*Fixa gårdsbutik i bagarstugan men det får ev vänta till 2021 😅
 
Åh här ska bägge badrummen renoveras (hej försäkringsärende!)

Utöver det så ska bägge hallarna tapetseras och torkvindan ska upp.
 
Då vi köpte en mindre gård som kräver en hel del kärlek har vi projekt de närmaste 20 åren. 😂

Inför 2020 är det väl främst dessa;
* fasadbyte och tilläggsisolering. Vi gör inte arbetet, men ska göra sista färgstrykningen vilken inte är gjord på en helg direkt.
* Bygga en kista för förvaring av förpackningar i väntan på transport till miljöstationen.
* Renovera hallen och bygga platsbyggd klädesförvaring
* Bygga en uppställningsplats i stallet, vilket innebär att vi behöver ta bort/höja innertaket.
* Slå på innerväggar i den delen av lösdriften som ska bli en box samt ta bort fönstret och byta ut den mot en boxdörr.

Ja, sen är nog 2020 mer än väl fylld på projektfronten.
 
Blev visst mycket när jag stolpar upp det...
Flyttade in i september.

- Laga putsen på fasaden (inbokat).
- måla om vardagsrummet och slipa golvet.
- måla/renovera fönster.
- måla om yttre garaget och fixa taket.
- nytt kök.
- ta bort ett par rabatter och inventera trädgården.
 

Liknande trådar

Hemmet Dags för en ny tråd för våra projekt :) Klistrar in listan för 2020 nedan. Fick gjort en del av de, lite extra som inte är med på...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
6 570
Senast: Luzzan
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 364
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :) Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag...
Svar
19
· Visningar
2 686
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp