Rally-folk! (del 2)

Då har Tindra, knappt 1 1/2 år, debuterat som tävlingshund! Vi hade startnr 1 och jag gjorde mitt bästa för att ”rasta av henne” innan start. Kanske blev det lite för mycket, iom att starten blev fördröjd så förvånade träningskompisar fick se min hund GÅ med flera tassar i marken utan minsta antydan till hopp med skruv, eller ens spansk skritt.

Vi fick ihop 94p och 5:e plats, betydligt bättre än väntat. -3 var helt mitt fel, jag VET att hon kan vara lite lätt i baken och beredd att haka på framåt i sitt-gå runt så det kan behövas ett extra sitt just innan jag kommer upp vid sidan. Att dessutom sätta om i stället för att snabbt gå vidare utan att låtsas om ett par cm luft under hundrumpan var kanske inte så rutinerat, men med tanke på att målet var minst 70p är jag supernöjd. Hade det varit sädesärlor på plan hade det blivit väldigt mycket mer minus, för matte är inte alls lika spännande.

Om två veckor är det dags igen, vore så skönt att få två bra rundor och slippa kopplet!
 
I måndags var vi (jag och Nessie samt en tränings/tävlingskompis med hund) och tränade en privatlektion, hon jag delade privatlektion med gör debut i avancerad till helgen men vi körde mest F skyltar. Instruktören trodde inte att det skulle bi några problem alls för oss att starta i fortsättning om jag bara lär mig skyltarna. Nessie fick beröm för sitt fokus och följsamhet, hon var super-duktig!
 
På gårdagens träning var vi på en helt nu plats, för att få det lite tävlingslikt. Gick riktigt bra, följsamheten börjar sitta och frestelsen gick toppen! Nu ska vi bara träna på snurren innan tävling på lördag. Det är inte hundens favoritskylt.
 
Tävling idag och gick oväntat bra med tanke på att vi inte varit i närheten av godkänt senaste tävlingarna.
Första klassen fick jag bra kontakt direkt, hon lyssnade och hängde med hela banan. Jag klantade mig och det blev fel skylt på ett ställe, men trots det 84 poäng!
Andra klassen var hon lite slö i värmen och något luktade spännande på marken. Frestelsen gick riktigt bra, jag valde att ta ett par springsteg för att få med henne när hon tittade på tygtoffeln. Hon ville heller inte snurra, men vi fick ändå en godkänd runda till på 77 poäng.
Så nu har hon fått ihop titeln RLD F!
 
Jag har anmält till två starter i Fortsättningsklass med Nessie i augusti, tanken var egentligen att klassa upp alla hundarna samtidigt men för Nano känns det som om det är en bit kvar dit. Nike behöver också träna lite mer men i Nessies fall så är det egentligen bara lite finslip och framförallt att jag ska lära mig skyltarna :p.
Tränade lite nu ikväll och det gick faktiskt helt okej när jag hade koll på mig själv, på fredag har vi privatlektion inbokad med alla vovvarna.
 
Vi var på privatlektion i fredags och det gick helt okej! Att hålla reda på vilken skylt som är vilken känns som den stora utmaningen men i övrigt så känns det som vi tränat hyfsat rätt på egen hand på fortsättningsskyltarna. Husse tränade Nano som var ovanligt duktig och fokuserad och även Nike som han tränade gick bra, Nessie var helt klockren sålänge jag bara hade koll på vad vi skulle göra. Jätte-kul och givande privatlektion!
 
Indigo (6-årig beauceron) och jag tävlade nybörjarklass två gånger våren 2015, med ett godkänt resultat och en bruten tävling (då han var väldigt mycket unghund och inte lyssnade alls den dagen), kort därefter skadade han sig och de senaste fyra åren har han varit konvalescent efter flera knäoperationer och därefter diskbråck. Nu är han dock okej igen, har varit det sedan i vintras men hade karens pga medicinering, fram till 30/6.

Idag var det dags för vår ny-debut eller vad man ska säga. Dubbla klasser men tyvärr blev vi först lottade som reserv i båda, därefter blev det en del strykningar så vi i alla fall kom med i eftermiddagsklassen.

Det var rejält varmt, planerna låg med skog runtomkring så det var inte mycket svalkande vind att tala om. Vi hade startnummer 4 och jag hade lite svårt att få igång Indigo som i vanliga fall är ganska pigg och livlig, men idag var han inte riktigt det.

Banan var inga konstigheter, en del spring vilket var svettigt i värmen men annars en snäll och trevlig bana. Vi trasslade oss runt utan större katastrofer, jag snubblade på Indis tass i ett moment och vi fick inte riktigt till sitt framför i ett moment, fick trixa lite.

Tänkte att vi i alla fall borde ha klarat 70 poäng och tappade därför nästan hakan när jag kollade resultatlistan efter en stund... 98 poäng! Med det landade vi på en delad 2:a-plats! Så himla kul och så stolt över min duktiga kille! Känns helt overkligt att vi kan tävla igen, jag trodde nog inte vi skulle komma dit efter allt han varit med om.

Vi delade en macka medan vi väntade på att klassen skulle bli klar.
20190713_141845(0).jpg
 
Indigo (6-årig beauceron) och jag tävlade nybörjarklass två gånger våren 2015, med ett godkänt resultat och en bruten tävling (då han var väldigt mycket unghund och inte lyssnade alls den dagen), kort därefter skadade han sig och de senaste fyra åren har han varit konvalescent efter flera knäoperationer och därefter diskbråck. Nu är han dock okej igen, har varit det sedan i vintras men hade karens pga medicinering, fram till 30/6.

Idag var det dags för vår ny-debut eller vad man ska säga. Dubbla klasser men tyvärr blev vi först lottade som reserv i båda, därefter blev det en del strykningar så vi i alla fall kom med i eftermiddagsklassen.

Det var rejält varmt, planerna låg med skog runtomkring så det var inte mycket svalkande vind att tala om. Vi hade startnummer 4 och jag hade lite svårt att få igång Indigo som i vanliga fall är ganska pigg och livlig, men idag var han inte riktigt det.

Banan var inga konstigheter, en del spring vilket var svettigt i värmen men annars en snäll och trevlig bana. Vi trasslade oss runt utan större katastrofer, jag snubblade på Indis tass i ett moment och vi fick inte riktigt till sitt framför i ett moment, fick trixa lite.

Tänkte att vi i alla fall borde ha klarat 70 poäng och tappade därför nästan hakan när jag kollade resultatlistan efter en stund... 98 poäng! Med det landade vi på en delad 2:a-plats! Så himla kul och så stolt över min duktiga kille! Känns helt overkligt att vi kan tävla igen, jag trodde nog inte vi skulle komma dit efter allt han varit med om.

Vi delade en macka medan vi väntade på att klassen skulle bli klar. Visa bifogad fil 33117
Grattis!!! Både till resultat och placering! Men framför allt till återkomsten 🐕
 
På träningen idag gick vi vår första avancerad-bana, med godis i handen. Vi kan inte alla skyltarna än, men hon är säker och bekväm på högersidan, troligen för att vi även kör heelwork där hon går på högersidan halva programmet.
Mycket nöjd, vi ska nog fixa detta också!
 
Vi var ju och tävlade i lördags, sista starten för Nessie i nybörjareklassen och husse fick tävla henne och de kom runt på 80 nånting poäng, de fick avdrag för snett sitt och så fel övning.
Nike och husse fick 73 poäng, det blev fel övning vid två skyltar då husse vart förvirrad och gjorde fel.
Jag körde Nano och vi kom runt på 76 poäng, förlorade 10 poäng på att jag gjorde fel vid skylt och sen var det koppel och bris då jag hade stundtals svårt att behålla Nanos fokus. Iallafall tredje kvalificerade resultatet och titeln, så himla kul att de hade väldigt fina titelrosetter där! Troligen kommer husse ta över rallylydnads träningen med Nano så jag kommer bara ha Nessie. Börjar planera för en hund nr fyra till mig så småningom... 😋
IMG_20190720_121839~2.jpg
 
Kom på att vi gör debut i fortsättningsklassen nästa vecka och vi har knappt tränat :crazy:, hjälp!
Största problemet är att jag ska komma ihåg skyltarna som jag knappt kan.. Nessie gör ju det man ber henne om så det ju mig det hänger på.

IMG_20190720_182908.jpg
 
Kom på att vi gör debut i fortsättningsklassen nästa vecka och vi har knappt tränat :crazy:, hjälp!
Största problemet är att jag ska komma ihåg skyltarna som jag knappt kan.. Nessie gör ju det man ber henne om så det ju mig det hänger på.

Visa bifogad fil 34016
Du får göra som min klubbkompis som mest tränar på egen hand brukar göra; titta på banskissen och leta reda på någon du känner och fråga om denne snabbt kan visa hur skylten ska göras. Hon har också en hund som gör allt hon ber om och fick 99 poäng nu i helgen. Efter att ha frågat om en skylt.
 
Jag har snott kompisens hund medan hon inte har tid. Perfekt för mig att få träna med stor hund inför framtidens kelpiegalning :D

Han är klar i avancerad men inte startad i mästarklass. Himla härlig hund :love:

 
Känns bra, nästa helg ska vi tävla både lördag och söndag i Flen, har vi tränat? Näää inte alls och HAT på nybörjarklassen för man måste ha koppel! :angel:
 
Hade verkligen hoppats på att ta det sista kvalificerande resultatet för titeln i helgen, men en lite för övertaggad fluff antog att det skulle vara ligg istället för att lyssna på mig aningens för många gånger... Ena rundan var vi ett extra ligg och ett missat sitt från min sida ifrån godkänt 😓
Så frustrerande att vi inte får till det på tävling när han går så fint på träning 😞

Nåja, vi har i alla fall roligt och någon gång ska vi väl få till det!
 
Indigo och jag har varit iväg och tävlat nybörjarklass idag på Ronneby brukshundklubb. Jag har inte varit där tidigare men det visade sig vara en riktigt fin och trevlig klubb. Tyvärr hade de fått väldigt få anmälningar, vi var 7 i nybörjarklass och sen var de 8 i fortsättning och 5 i avancerad. Synd när de har så bra arrangemang och det blir så få tävlande.

Hur som helst så fick vi till en bra runda. Jag gjorde ett fånigt misstag som kostade oss - 3 poäng och så fick vi sträckt koppel i ett moment men det var allt och vi slutade på 96 poäng och klassvinst! Dessutom var detta Indigos tredje godkända resultat så nu fick han titeln RLD N! Tänk att för ett år sedan trodde jag att knappt att han skulle bli frisk och nu kan vi tävla! Indi själv tycker som vanligt att det är fantastiskt roligt att vara ute på nytt ställe, flirta med en massa trevliga människor och hundar och dela hamburgare med matte. :love:

Extra roligt var att två som gått fortsättningskurs för mig också var med och tävlade, dels debuterade mannen med en av deras äldre hundar i nybörjarklass och fick kvalificerande resultat, dels startade båda i fortsättningsklass och där fick kvinnan kvalificerande resultat medan mannen missade med 2 poäng, delvis pga att det blev en fel övning. Så totalt sett en riktigt lyckad dag!

Jag och Indigo är anmälda till dubbla nybörjarklass nästa helg, men jag funderar nu på om jag ska höra om jag kan få byta till fortsättningsklass. Jag är väl inte helt säker på att vi är klara för det, men tja... Det är ju bara att testa. ;) Svårast blir nog 8:ans frestelse för Indi är TOKIG i leksaker. Får nog köra träning varje dag den kommande veckan och lära honom att om man avstår från leksakerna på marken får man sin älsklingsboll. :D

IMG_20190817_103512.jpg
 
Jag och lånehunden debuterade nybörjarklass idag. Den enda vi hade planerad innan hon åker hem igen om 3 veckor och vi har inte tränat särskilt mycket rally med skyltar (ännu mindre gjort en hel bana, tävlingsmässigt utan korv i handen) så hade noll förväntningar :D

Första rundan landade på 62 p, rimligt och jag var supernöjd. Två 10p avdrag för sitt gå runt och ligg samt lite bris (studsar) o nos.

Andra rundan drog hon till med en kalasrunda på 95 p med avdrag för studs och nos. Kändes bara sjukt att hon gjorde en så fin runda med typ inga förutsättningar :rofl:

 
Indigo och jag har varit iväg och tävlat nybörjarklass idag på Ronneby brukshundklubb. Jag har inte varit där tidigare men det visade sig vara en riktigt fin och trevlig klubb. Tyvärr hade de fått väldigt få anmälningar, vi var 7 i nybörjarklass och sen var de 8 i fortsättning och 5 i avancerad. Synd när de har så bra arrangemang och det blir så få tävlande.

Hur som helst så fick vi till en bra runda. Jag gjorde ett fånigt misstag som kostade oss - 3 poäng och så fick vi sträckt koppel i ett moment men det var allt och vi slutade på 96 poäng och klassvinst! Dessutom var detta Indigos tredje godkända resultat så nu fick han titeln RLD N! Tänk att för ett år sedan trodde jag att knappt att han skulle bli frisk och nu kan vi tävla! Indi själv tycker som vanligt att det är fantastiskt roligt att vara ute på nytt ställe, flirta med en massa trevliga människor och hundar och dela hamburgare med matte. :love:

Extra roligt var att två som gått fortsättningskurs för mig också var med och tävlade, dels debuterade mannen med en av deras äldre hundar i nybörjarklass och fick kvalificerande resultat, dels startade båda i fortsättningsklass och där fick kvinnan kvalificerande resultat medan mannen missade med 2 poäng, delvis pga att det blev en fel övning. Så totalt sett en riktigt lyckad dag!

Jag och Indigo är anmälda till dubbla nybörjarklass nästa helg, men jag funderar nu på om jag ska höra om jag kan få byta till fortsättningsklass. Jag är väl inte helt säker på att vi är klara för det, men tja... Det är ju bara att testa. ;) Svårast blir nog 8:ans frestelse för Indi är TOKIG i leksaker. Får nog köra träning varje dag den kommande veckan och lära honom att om man avstår från leksakerna på marken får man sin älsklingsboll. :D

Visa bifogad fil 35136
Kul att det gick bra för er!

Funderade själv på att åka till Ronneby, men över en timmes resa är för långt för bara en klass. Kanske därför de fick få anmälningar? De flesta vill nog ha dubblerade klasser om man inte bor nära.
 
Kul att det gick bra för er!

Funderade själv på att åka till Ronneby, men över en timmes resa är för långt för bara en klass. Kanske därför de fick få anmälningar? De flesta vill nog ha dubblerade klasser om man inte bor nära.

Ja, jag hade nästan 1.5 timmes resväg och det hade helt klart känts mer värt det om de hade haft dubbla klasser men jag är glad att jag valde att anmäla ändå, det var verkligen en trevlig klubb och dessutom förstås kul att det gick bra. :)
 
Kul att det gick bra för er!

Funderade själv på att åka till Ronneby, men över en timmes resa är för långt för bara en klass. Kanske därför de fick få anmälningar? De flesta vill nog ha dubblerade klasser om man inte bor nära.

Överlag är det ganska dåligt med anmälningar till tävlingar tycker jag. Vi fick slita som djur och hålla anmälan öppen 2 veckor längre. Annars hade vi haft strax under 70 anmälda och landade till slut på 96 :) Upplever att många prioriterar att åka till större klubbar istället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 094
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 135
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 289
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp