Sel
TrÄdstartare
De flesta spetsar finns med som bubblare.Kleinspitz/mittelspitz sÄklart![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta spetsar finns med som bubblare.Kleinspitz/mittelspitz sÄklart![]()
![]()
Ja, de kÀnns som mjuka hundar. Jag har en hel del whippeterfarenhet i andra hand och tror inte riktigt att de Àr för mig, dÄ skulle jag nog hellre ha en mer urhundsaktig vinthund.Ja, om du gillar terriers sÄ kanske whippet Àr lite för milda. Fast attityd har de ofta, dock inte riktigt pÄ samma sÀtt som en del andra raser.
StorleksmÀssigt sÄ ligger mina tvÄ hanar pÄ 17 respektive 18 kg och de Àr ganska stora, sÄ hanar som vÀger omkring 15 kg Àr absolut inte omöjligt att hitta.
Jag gillar ocksÄ Austraiensk terrier pÄ papperet men har faktiskt aldrig trÀffat en, och det Àr mycket riktigt ont om uppfödare hÀr!Jag slÀnger in australisk terrier som förslag.Min bild av rasen Àr att dom Àr lagom tuffa typer som gÀrna Àr med pÄ allt men inte krÀver sÄ mycket i grunden. Behöver trimmas nÄgra gÄnger per Är men utöver det sÄ ska det rÀcka att kamma igenom nÄn gÄng i veckan. GÄrdshund till ursprunget sÄ dom kan ha lite lÀgre jaktintresse Àn mÄnga andra terriers, men det varierar mycket.
Med reservation för att rasen Àr ganska ovanlig sÄ jag vet ingenting om hur det ser ut med uppfödare dÀr borta.
Mycket hurrarop för foxterriern hÀr.Fox terrier tycker jag! Oftast vÀldigt roliga hundar, glada och trevliga. Vet inte hur det ser ut i UK, hÀr i Sverige har jag mest trÀffat slÀthÄriga som anvÀnts till jakt. NÀr de slÀppts i gryt sÄ Àr de tuffa och viker inte för nÄgot, medans de hemma Àr kÀra familjemedlemmar som Àr vÀnliga och sociala.
Alla klÀder avskrÀcker ocksÄ en del fÄr jag erkÀnna.Ja, de kÀnns som mjuka hundar. Jag har en hel del whippeterfarenhet i andra hand och tror inte riktigt att de Àr för mig, dÄ skulle jag nog hellre ha en mer urhundsaktig vinthund.Sedan vet jag att de inte vÀger sÄ mycket men i höjd och liksom storlek Àr de ÀndÄ rÀtt "stora".
Inte svĂ„rare Ă€n andra terrier Ă€r min erfarenhet. Men, det blir alltid att jag lĂ€gger mĂ„ttet efter tysk jaktterier dĂ„ jag trĂ€ffat mĂ„nga sĂ„dana, sĂ„ min mĂ„ttstock kanske ska tas med en nypa saltMycket hurrarop för foxterriern hĂ€r.Ăr det bara jag som fĂ„tt för mig att de Ă€r svĂ„ra med andra hundar?
Ja om det Àr ribban kan jag tÀnka mig att de flesta anses relativt milda.Inte svÄrare Àn andra terrier Àr min erfarenhet. Men, det blir alltid att jag lÀgger mÄttet efter tysk jaktterier dÄ jag trÀffat mÄnga sÄdana, sÄ min mÄttstock kanske ska tas med en nypa salt![]()
De finns ju de som Àr mer energiska och har extra mycket "adhd" utan att vara skarpa.De Àr nog vÀldigt svÄra att fÄ tag pÄ hÀr.
Sedan kÀnns de nÀstan lite vÀl, jag vet inte... lagom kanske. Fina, men inte min stil.![]()
Mycket tjusiga, jag hade helt glömt bort dem - och en av anledningarna Àr att de ocksÄ Àr en sÀllsynt ras tyvÀrr. Det Àr nog vÀldigt svÄrt att hita valp om man inte vill stÀlla sig i kö.Manchesterterrier? Inte sÄ vanlig kanske. RÀknas vÀl allmÀnt som friska krabater.
Knappast en hund för den som vill nÄ de allra högsta nivÄerna i olika tÀvlingar, men aktivt sÀllskap Àr den definitivt.
Det tror jag! För mig Àr det ÀndÄ nÄgonting som gör att jag inte riktigt tjusas, sedan finns de ju som sagt inte hÀr oavsett om jag ville eller inte.De finns ju de som Àr mer energiska och har extra mycket "adhd" utan att vara skarpa.
JÀmför man Nisse med kompisens tik Àr dem verkligen som dag och natt i hur de Àr i sina personligheter.
Jag har lÄÄÄngt Ät sidan sneglat lite pÄ pinne. Bodde med en nÄgot Är, men de kÀnns lite skört byggda och kinkiga med vÀdret.Vill du ha nÄgot rivigt men oxÄ Ànglalikt kanske du ska prova en pinne
Av dom du rÀknat upp hade jag valt en Patterdale
Jag kommer nog aldrig vilja ha nÄgot annat Àn Pembroke, det Àr min hjÀrtehund, sÄ roliga, glada och rejÀla. Men VÀstgötaspetsarna Àr ocksÄ himla kÀcka! Du ska inte importera dÄ? Men Pembroke Àr nog lÀttare att fÄ tag i dÀr du Àr, mÄnga duktiga uppfödare.
AlltsÄ jag skulle vara jÀtteintresserad av en VÀstgöte faktiskt! Den skulle ligga före corgin om det inte vore för att den Àr sÄ svÄr att fÄ tag pÄ. Import Àr inte ett alternativ för mig, dels pÄ grund av kostnad men ocksÄ logistiken. Man fÄr inte flyga in med hund (eller katt) till UK med djur i kabinen nÀmligen utan de mÄste Äka i bagageutrymmet och det vill jag inte utsÀtta valp för.Jag röstar för vÀstgötaspets. Tror faktiskt en sÄn skulle passa
Min Àr allt utom skör (5kg hund) o vÀdret skiter hon fullstÀndigt i.Jag har lÄÄÄngt Ät sidan sneglat lite pÄ pinne. Bodde med en nÄgot Är, men de kÀnns lite skört byggda och kinkiga med vÀdret.
Pattarna Àr jÀttefina!
à ÄÄÄh DE Àr finaEn skotte sÄklart![]()
Helt ovetenskapligt röstar jag för en Basenji, kan verkligen se dig ihop med en sÄnDet hÀr Àr mest pÄ kul, jag kÀnner mig redan bekvÀm i mina spekulationer runt ras pÄ nÀsta hund men det Àr alltid intressant att höra vad folk tycker!
Jag hoppas pÄ valp nÄgon gÄng under vintern i Är, eventuellt vÄren nÀsta Är. Jag vill ha en aktiv sÀllskapshund som hÀnger med pÄ lÄngpromenader, pÄ resor, camping, lite trÀning inbakat dÄ och dÄ som nosarbete och agility men ingenting jÀtteorganiserat. Ingen tÀvling.
Jag önskar en liten till mellanstor hund (max femton kilo skulle jag vilja sÀga) med funktionell pÀls utan pÀlsvÄrd utöver eventuellt en genomborstning dÄ och dÄ.
Jag har inga andra hobbies utan all min fritid Àr djuren.
KattvÀnlig.
Jag kikar frÀmst pÄ en till Jack Russel och Shiba, men hÄller Àven ögonen pÄ Basenji, Corgi (pembroke), alla övriga Nihon Ken (de japanska urhundarna, förutom Akita) och nÄgra andra terriers. Patterdale till exempel. Om de funnits tillgÀngliga i landet hade jag varit intresserad Àven av VÀstgötaspets, men eftersom jag bor i UK ser utbudet lite annorlunda ut. Jag vill inte gÀrna stÄ i kö för valp i flera Är.
Har jag missat nÄgot roligt?