Bukefalos 28 år!

Remontnosgrimma på ponnytävlingar

P

pampen

Jag tycker att det har blivit väldigt vanligt att rida på remontnosgrimma på ponny, någon som har en bra förklaring på varför det har blivit så populärt, är det bara en modegrej eller är det bättre? :confused:
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Många jag känner har på sista tiden bytt över till remont då de tycker att bettet ligger mer stilla i munnen och att det känns stadigare. Det kan säkert vara en modegrej också, varför det nu skulle vara det då remontnosgrimman inte är särskilt vacker...
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

upplever också att många har remont nu. men det kanske är för att alla har upptäckt hur förträfflig den är :idea:
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

joo, det kanske stämmer att bettet ligger mer stilla, men varför gör det det? Nyfiken...:P
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

JAG använder remont på min unghäst pga att Anders Eriksson rekomenderade det eftersom jag har just en unghäst som skiftar tänder nu. Tänker dock börja använda vanlig achen sen eftersom jag tycker remonten är så himmla ful...
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

min tränare klagar alltid på att jag spänner min Aachen-nosgrimma för löst. hon förklarade att när man tog i tyglarna o nosgrimman var hårt åtspänd blev lite kvickare tag...typ... hon är jätteduktig o rider till min häst ibland så hon vet säkert vad hon pratar om....
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Jag red min ponny på remont under de sista månaderna med henne :cry: och det var just därför att bettet ligger mer stilla och ja.. den stänger ignen käften bättre också.
Min tränare varnade mig för att om inte jag spännde åt aashen remmen ordentligt så skulle hon skaffa sig ovanann emd att hänga ut tungan, eftersom att hon höll på med den mycket ett tag.
Jag gillade inte att spänna åt både aashen remmen och nosgrimma hårt, utan skaffade mig en remont nosgrimma som dessutom gjorde så att bettet var mer stilla :idea:

Men jag håller med pathofclovers, de e skit fult..
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Med lite hårdare tag så är det lätt att kinden kommer i kläm mellan nosgrimman och bettet och tänderna. Då är det fiffigt med en remontgrimma som ligger nedanför bettet! = kan inte klämma på samma sätt. Men bättre med mjukare ridning. Det gamla talesättet var att det skulle vara tre fingrar mellan nosrygg och nosgrimma. :)
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Okej, men vad finns det för nackdelar med en remontnosgrimma, förutom att det är fult?
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

nackdel: Den blir geggig när hästen skummar i munnen ;). Annars gillar jag remontgrimma.
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Det är väl inte så konstigt att det blir så? Nosgrimman ser ju till att bettet ligger mot mungipan hela tiden, vilket en engelsk nosgrimma inte gör då den inte ens sitter i närheten av bettet.
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Det är väl så som så många skrivit att de flesta hästar trivs bättre med remontgrimman eftersom den inte ligger mot tänderna på samma sätt som den engelska gör. Samma sak är det ju med Pullargrimman, men den får man ju inte använda i dressyr, av någon anledning som jag inte begriper. VÄLDIGT många hästar mår bättre av den.
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Jag tror att det har att göra med att häsgtar som pullar inte har ngt att göra på dressyrbanan :devil:.

Att hästarna ska kunna ridas på vanlig nosgrimma och hålla huvudet stilla.
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Jo, visst har inte pullande hästar på dressyrbanan att göra, men många, däribland jag använder inte pullargrimma för att hästen pullar, utan därför att det är skonsammare mot hästen, då den inte ligger på tänderna. Det tycker jag att tävlingsreglemetntet borde främja.
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Mmh.. men de hästar som pullar med vanlig nosgrimma och inte med pullar-nosgrimma gpår ju itne att skilja då..
Det blir ju jobbigt att behöva bevisa att hästen inte pullar för dommaren, ska man först visa hästen med vanlig nosgimma och sen byta till pullar!?
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

pullargrimman gör inte såna underverk som du tror........ligger hästen på så gör den det oavsett nosgrimma
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

aha okej, nee jag har aldirg hade ngt häst som har haft en sådan ovana..
Men en dressyrhäst ska jag kunna gå på alla olika sorters nosgrimmor, det optimala e ju att ha en häst som klarar av det.
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

Jovisst, men det blir ju samma effekt med remontgrimman, och ursprungsfrågan gällde ju varför det är så vanligt med remontgrimmor.
Och sen kan jag väl tycka att om en häst inte går bra i dressyr för att nosgrimman känns obehaglig, så ska man ha en nosgrimma som hästen trivs med.
Och som sagt en pullande häst gör kanske inte succe på dressyrbanan, även om den har pullargrimma
 
Sv: Remontnosgrimma på ponnytävlingar

tratten skrev:
Och sen kan jag väl tycka att om en häst inte går bra i dressyr för att nosgrimman känns obehaglig, så ska man ha en nosgrimma som hästen trivs med.
Eller varför inte utan?
Det är något jag aldrig har begripit, varför man måste ha nosgrimma på en dressyrtävling... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 848
Senast: Apollo 13
·
Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 978
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
788
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 834
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp