Resväg till stall

Ajda

Trådstartare
Ni som står inackorderade, hur lång resväg har ni till stallet?
Och hur känner ni om den?
 
2.2 mil enkel väg. Jag tycker att det blir onödigt dyrt i bränsle´men det är det enda heliackorderingsstallet på drägligt avstånd. Och jag orkar inte ha stallpass och slit längre. Åker dessutom inte dit varje dag.
 
Har 2,5 mil och åker varje dag. Är lite dyrt och lite drygt, men vad gör man inte. Har valt detta stall pga ridhus, ridbanor, ridstigar och det går att åka buss om bilen skulle strejka.
 
3 km har jag vilket jag är otroligt nöjd över då jag bor i centrum en bit utanför Stockholm. Har tidigare haft 3-4 mil.
 
Jag har 3,5 mil enkel väg, vilket egentligen är på tok för långt... men jag trivs bra i stallet och anläggningen har allt jag behöver till ett överkomligt pris. Dessutom jobbar jag halvvägs dit ungefär så på vardagar blir det inte lika långt då jag alltid åker i samband med jobbet.

Det är tyvärr väldigt ont om stall i närheten av där jag bor, för att inte tala om ridvägar och träningsmöjligheter i de stall som ändå finns.
 
Jag har 1 mil enkel väg idag. Hade självklart hellre haft det ännu närmare men det är fullt rimligt.
Har som allra mest haft 3,5 mil enkel väg och det var för mycket…
 
Resväg 12 minuter.
Funkar bra. Hade kunnat åka längre för hel inackordering med bra möjligheter till träning osv..men sånt finns inte här.
 
Har fyra km. Tar ca 6-7 minuter att köra.
Har jättebra ridvägar, hästklinik och ridhus precis vid stallet. Kunde inte vara mer nöjd.
 
Ni som står inackorderade, hur lång resväg har ni till stallet?
Och hur känner ni om den?

30 sekunder. Det är sååå sjukt skönt att ha hästarna nära. :love: Sist jag hade längre än så (20 min) var det vansinnigt jobbigt när ena hästen blev sjuk + skadad och skulle medicineras tre gånger/dag. Oklart om jag nånsin kommer att klara av längre avstånd igen.
 
Anledningen till att jag frågar är för jag har stallet 3 km hemifrån idag. Billig stallhyra, alla pass ingår, 4 mål mat per dag och täckesbyten.

Men, jag vacklar fram och tillbaka periodvis om jag vill stå kvar. Vi har letat eget ställe länge, men kanske är vi för kräsna? Snåla? … vad vet jag. Vi har inte köpt något än.
Att ta hand om hästarna idag är som att borsta tänderna. Det är något man bara gör, inget man längtar till. Missförstå mig rätt, jag vill inte sluta med dem. Men kul vet jag inte om jag ska kalla det. Kommer på mig själv med att jag lyssnar på podd när jag rider för ridningen känns så tradig. Är jag ute på skrittur sätter jag alltid fart i slutet så vi kommer hem någon gång.

Finns en hel del nackdelar med stallet också. Men kanske framför allt det sociala. Folk finns, men ingen jag känner att jag har något utbyte av.

Är kräsen vad gäller stall, men samtidigt inte. Har bara stått i mindre stall där man har haft möjlighet att påverka. Annars är jag en ganska bra inackordering som sällan klagar, eller ställer till med besvär.
Nu funderar jag på om man kanske ska söka sig utanför stan vad gäller stall. Men kommer man stå ut med pendling om ca 30 min till stallet. Blir 1 h per dag, 7 dagar i veckan… en arbetsdag i princip i bilen.

Men Drömmen om ridhus är stor!
 
@Ajda Vad är det du tror skulle förändras om du bytte stall? Med känslan alltså.

Jag känner ungefär som du beskriver, allt går på rutin o man vill fort hem, ridningen är tradig osv. Det som räddar mig är att det är helinack så jag slipper lägga min obefintliga entusiasm på andras hästar, stallpass osv. Den lilla energi jag har lägger jag bara på att rida o umgås med min häst.
 
Har min foderhäst 5 km bort med goda förbindelser och cykelväg hela vägen, då har jag fullservice också. Jättefin anläggning. Det är nog så bra jag kan tänka mig för där jag bor. Upplägget känns tryggt. Det jag kan sakna från mindre stall är en mer egen-känsla, jag tycker om att vara själv och så och fixa med allt på mitt vis i lugn och ro men på en så stor anläggning med personal kan jag ibland fortfarande känna mig lite som en gäst.
 
Har 1 km till stallet, men har många stallpass vilket är lite drygt. Överväger därför fullservice istället och då blir det kanske att de får flytta 3 mil bort.
 
ca 13 min i stallet hemifrån. Eller från jobbet.

Helt acceptabelt under förutsättningarna. Finns stall närmare som kostar mindre med liknande men förutsättningar men som alla saknar något. (uterittsmöjligheter eller manege, eller möjlighet till tränare osv).

Det GÅR att cykla, men undviker det pga uppförsbacke hela vägen dit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Står inackorderad i ett stall där mockning ingår men man får betala strö själv. Här slösas det med spån som bara den och jag misstänker...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 788
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 058
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 610
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp