Ridning förbjuden !

Sv: Ridning förbjuden !

Du kanske har rätt. Hon har inte gjort några nya inlägg på ett tag.. Har TS redan varit igenom den här diskussionen en gång kan man ju undra vad som krävs för att lära sig.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Kanske en dum fråga, men om man hoppar av hästen och leder den, räknas man fortfarande som ridande då?

Alltså om man beträdder ett ställe där det är ridförbud.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Igentligen; är inte det att klyva hårstrån?

Ett ridförbud har ju i det allra flesta fall kommit till av den anledningen att hästen orsakar en skada/obehag, att kliva av hästen gör ju inte det bättre. Ridförbud tycker jag skall tolkas som hästförbud, respektera det. Att inte respektera det skadar hela ridsporten.

Jag tycker inte att frågan är dum, men onödig.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Nu var du inte snäll :mad:
Och det är inte samma gubbe !
Vad har jag för nöje av att skapa trådar för att bara ha något att skriva om ? Jag har annat viktigare att göra i så fall...
 
Sv: Ridning förbjuden !

Du var inte heller snäll :mad:
Jag fattar inte varför tonen måste vara så ohövlig ?
Jag har helt enkelt inte haft tid och först nu kommer en fråga som jag behöver hjälp med.
Eftersom jag är noga med att fråga innan jag rider på mark jag är osäker på och just denna mark som tidigare inte varit förbjuden mark så ville jag få råd om vilka rättigheter som gäller.
Sedan kan man också undra varför man inte tillåter att gå i kanten när det är så lite av deras redan enorma ägor som man går på ? Och varför just nu ? Vi har gått där i mer än 10 år utan att någon har klagat.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Vad vet du om det :mad:
Det är däremot andra som ridit just där innan som orsakat detta genom att gå mera oförsiktigt ( längre in på åkern ) än vad jag gör !
 
Sv: Ridning förbjuden !

spela roll om det är andra som förstört, ett förbud är ett förbud.
är det hans privata mark gör han vad han vill med den och varenda ryttare borde ha förstånd nog att INTE rida på åkermark, SPECIELLT inte med förbudsskyltar uppsatta!
förstår inte problemet faktiskt? det är väl bara att använda sunt förnuft?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Problemet är att varför får vi inte nu när de inte har förbjudit oss på alla dessa år...
 
Sv: Ridning förbjuden !

det vet ju bara han, och han har fortfarande rätt att hindra er rida på hans åkermark...dessutom skrev du ju själv:

det är däremot andra som ridit just där innan som orsakat detta genom att gå mera oförsiktigt ( längre in på åkern ) än vad jag gör !

kanske en tänkbar anledning då?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Det är nog bara bonden som kan svara på varför det blivit förbjudet nu efter alla dessa år. Tror inte vi kan svara på det faktiskt. Och han har all rätt att hindra dig så vad är problemet?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Sedan kan man också undra varför man inte tillåter att gå i kanten när det är så lite av deras redan enorma ägor som man går på ? Och varför just nu ? Vi har gått där i mer än 10 år utan att någon har klagat.

Ett tips! I vårt land får nästan vem som köpa mark. Köp din egen mark och rid på den. :idea:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Problemet är att varför får vi inte nu när de inte har förbjudit oss på alla dessa år...

Men det är väl inget problem!?

Vill inte markägaren att ryttare rider på hans åkermark så är det väl bara att rätta sig efter det!

Varför ska det vara svårt att förstå och varför är det ett problem?

Även om ni tidigare ridit där så är det ju ingen anledning till att ni alltid ska få göra det.

Kanske har markägaren ledsnat på att ta rätt på sönderriden mark!

Vet själv hur det är, jag har en anlagd ridväg som vid just tjällossning inte alls lämpar sig för ridning, vilket jag sagt till ryttare som använder sig av vägen, men vissa av dom har svårt att förstå att dom ska ta annan väg vid de tillfällena vilket resulterar i att jag varje år får reparera vägen, vilket kostar pengar och arbete.

Det är inte kul att laga vägen efter andra, speciellt inte när man själv undviker att rida där under de perioderna just för att slippa sönderriden väg.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Problemet är att varför får vi inte nu när de inte har förbjudit oss på alla dessa år...

Han har kanske som jag själv, haft länsstyrelsen på besök för att kontrollera hur EU-reglerna efterlevs. Att få åkerkanten omklassad till ridväg kan reta upp vilken markägare som helst. Räkneexempel: 1000 meter lång och 1 meter bred remsa längs åkern är 0,1 ha som motsvarar cirka 200:- bara i gårdsstöd. Lägg sedan till skördebortfall och litet annat så är det nog snarare 500:-. Mest irritation är det nog för att markägaren har lagt ner arbetstimmar på att odla det du rider på som nu förstörs. Troligen drabbas inte bara en åkerkant utan flera som det låter på din beskrivning.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jo, jag är jo rik, så det är bara att köpa :mad:
 
Sv: Ridning förbjuden !

alternativt betala det du förstör när du rider där...se strajders uträkning...bara välja.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Asså, vad är problemet? Han vill ju uppebarligen inte att ni ska rida på hans mark. Han har ju antagligen lagt ner tid och pengar för att få fram en bra skörd, inte vill han väl få det förstört? Det kvittar väl om det bara är "en liten bit". Så frågan varför finns inte, och gör den det ändå är svaret därför.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Problemet är att varför får vi inte nu när de inte har förbjudit oss på alla dessa år...

Om jag får gissa så är det pga att någon misskött sig! Så är det ju stup i kvarten, en eller några enstaka förstör för alla!

Jag skulle "stryka markägaren medhårs" om det var jag. Alltså ta ett snack och be om ursäkt för mina uppenbarligen nonchalanta "ryttarkollegor" och på så vis kunna förklara att jag är skötsam, och kunde jag möjligtvis få använda åkerkanten som vi alltid gjort, det skulle underlätta så enormt för mig och min häst!
 
Sv: Ridning förbjuden !

Det är just åkermark, men allemansrätten gäller väl överallt ?


Nej det gör den inte, hur kan du tro något sådant!? Ska vi som lantbrukare kosta på våra marker, vilka är vårt levebröd, stora summor och så kommer fritidsutövare och förstör!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Hej !
Stötte på en skylt till i onsdags när jag red, men den struntade jag faktiskt i.

Det tråkiga är att han har stängt av på 3 olika ställen som stoppar oss från att komma ut till våra långrundor

Det struntade du i!!!??? Var glad att du inte bor här och att det är mina åkrar du är och traskar på!

Det tråkiga i detta sammanhang är att du är nonchalant samt inte har bemödat dig att kolla upp vad som gäller utan kör på som du vill!

Kicki :(
 
Sv: Ridning förbjuden !

Problemet är att varför får vi inte nu när de inte har förbjudit oss på alla dessa år...


Varför är det ett problem!? Nu är det hans mark och således han som bestämmer, varför ska han behöva redögöra något för dig eller andra ridande!?

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 396
Senast: Sirap
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
18 908
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 502
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 002
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp