Ridning förbjuden !

Sv: Ridning förbjuden !

Jo, jag är jo rik, så det är bara att köpa :mad:


Men du tycker i din tur att de som har glatt ska dela med sig till dig, samt vara skyldig dig en förklaring till varför du inte får!?

Kicki :confused:
 
Sv: Ridning förbjuden !

*KL*

Jag har ungefär samma problem, jag har lov av bonden som arranderar marken att jag får skritta i kanten över åkern, men markägaren skällde ut mej efter noter för ett par veckor sedan. Vem ska jag lyssna på?

Markägaren får ju lixom betalt av bonden och bonden har sagt att det är okej.
Lite invecklat hoppas ni förstår ;)
 
Sv: Ridning förbjuden !

oj, ja då blir det lite mer invecklat. Sa du till markägaren att du fått ok från arrenderande bonde?

Han betalar ju för att få bruka jorden. Jag gissar att markägaren ville vara snäll mot bonden och stå upp för hans/hennes rättigheter..

Jag hade ngo lyssnat på den som arrenderar åkermarken då det är hans pengar och arbete det påverkar... men jag tror att kommunikation hade löst ett sånt problem...
 
Sv: Ridning förbjuden !

Du beskriver själv att andra rider på mark som inte ska ridas på.

Bonden vill inte ha marken sönderriden. Han förbjuder därför ridning på åkermarken - vilket han är i sin fulla rätt till!

Tycker du verkligen detta är underligt?!
 
Sv: Ridning förbjuden !

Jag förstår att man tycker att det är jättetråkigt att man inte får rida där när man fått det i alla år. Kanske är det pga att andra misskött sig och då har bonden tröttnat på att vara snäll och ställa upp med mark för ridhästar.

Det är helt enkelt bara att acceptera. I allemansrätten ingår inte åkermark. Absolut inte.

Vi har en bonde i närheten av vårat stall som inte gillar ridhästar heller, får inte rida i hans stora trollskog ens. Egentligen, enligt allemansrätten, så får man ju så länge man inte förstör eftersom det är vanlig skog, men samtidigt så tycker jag att man ska låta markägaren få bestämma över sin egen mark så jag låter bli.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Varför fortsätta käbbla? Är det så svårt att acceptera eller?

Det är hans mark, han bestämmer. Han har ingen skyldighet att berätta varför han inte tillåter att ni rider där längre. Vill du rida där - köp loss en bit mark eller betala för skadorna, alternativt sluta klaga och hitta andra ridvägar. Så svårt är det faktiskt inte....

Har haft lite samma problem iofs, men det var då inte åkermark utan en skogsstig som gubben körde traktor på var och varannan dag samtidigt som han klagade på att hästarnas hovar förstörde marken... Detta löstes dock, även om förbudsskylten fortfarande finns kvar. Gubben lägger numera ut hinder på nån halvmeter, om vi absolut inte får eller bör rida där.

Men nja, åkermark och en skogsstig är det aningens skillnad på. Prata med gubben och försök hitta en lösning eller acceptera läget och hitta nya ridvägar, som sagt.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Räkneexempel: 1000 meter lång och 1 meter bred remsa längs åkern är 0,1 ha
Spånar man vidare på den här uträkningen så är det egentligen samma sak som om man skulle göra sig en 20x50 meters ridbana i någon annans odlade åker. Det är väl ingen som skulle komma på den tanken?...
 
Sv: Ridning förbjuden !

Varför fortsätta käbbla? Är det så svårt att acceptera eller?

Det är hans mark, han bestämmer. Han har ingen skyldighet att berätta varför han inte tillåter att ni rider där längre. Vill du rida där - köp loss en bit mark eller betala för skadorna, alternativt sluta klaga och hitta andra ridvägar. Så svårt är det faktiskt inte....

Har haft lite samma problem iofs, men det var då inte åkermark utan en skogsstig som gubben körde traktor på var och varannan dag samtidigt som han klagade på att hästarnas hovar förstörde marken... Detta löstes dock, även om förbudsskylten fortfarande finns kvar. Gubben lägger numera ut hinder på nån halvmeter, om vi absolut inte får eller bör rida där.

Men nja, åkermark och en skogsstig är det aningens skillnad på. Prata med gubben och försök hitta en lösning eller acceptera läget och hitta nya ridvägar, som sagt.

Många som skriver att man ska köpa loss mark...
Jo tjena lycka till med det. Här i mina trakter slåss bönderna om markbitarna så glöm tanken på att köpa mark.
Själv utövar jag mina rättigheter på våra allmäna vägar här omkring. Jag flyttar mig inte när bonden kommer med traktor och vagn... Jag kan ju föstöra hans åker om jag rider i vägkanten :D Så han får snällt vänta innan han kan passera mig.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Om inte allemansrätten gäller för ryttare på åkrar hur är det med hundar och dess ägare?

Jag har sått om några åkrar i höstas med nya vallfrö. Nu när snön smälter så är översta jordlagret ganska ostabilt och fröna har inte fått jättelånga rötter ännu men nästan var dag kommer en hundägare med sin hund och traskar rakt över min åker. Trodde de hade rätt att göra så men det har de kanske inte?

Vad gäller i detta fallet?
 
Sv: Ridning förbjuden !

men bönderna slåss ju inte med nävarna om åkerlapparna! Det handlar ju om pengar, även för dom. Speciellt för dom. Så vill man ha marken att använda får man hoppa in i budgivningarna..

lampi: man får inte gå till fots på åkrar iheller..
läs mer på : http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/

"Annars brukar åkrar med växande gröda nämnas. Där är det förbjudet att ta sig fram under den tid på året när det finns risk för att grödan kan ta skada. Men när marken är frusen och snötäckt är det inget som hindrar att du går eller åker skidor över åkermark."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning förbjuden !

Vi har samma problem hos oss vad gäller ridvägar. Bor i Skåne där det är enormt mkt odlad mark jämfört med längre norrut där jag tidigare bodde. Dessutom är de flesta vägarna asfalterade och minst 70-väg. Dessutom trafikeras de av tung trafik. Dvs vägar att rida på är mycket begränsade. Vi har i stort sett 2 rundor som är möjliga. Den ena rundan fri från trafik och den andra rundan där man måste ta sig via 70väg 2 ggr ca 100 m vilket inte är så kul med yngre hästar.

Så - då bestämmer sig en ny markägare på den ena rundan (trafikfria) att vi inte längre får rida över hans privata väg för att komma från mark som är ok att rida på (enligt markägare till denna mark) till mark som också är ok att rida på. Vi pratar alltså inte ens rida PÅ vägen utan endast tvärs över. Detta betyder i sin tur att man måste rida genom ett bostadsområde (vilket är megapoppis bland villaägarna) eller på en tungt trafikerad väg.

Inga resonemang (oavsett ekonomiska eller ej) biter... Han har t.o.m. planterat en häck för att man inte ska kunna tvära över.

??? Vad gör man ???

Är det tillåtet eller ej att rida ÖVER privat väg?
 
Sv: Ridning förbjuden !

Nu kan jag ha fel men är det inte så att för att ha rätt att köpa brukad åkermark så måste du ha ett registrerat lantbruk? eller iaf går du före de som inte har det. Dessutom så är inte någon mark till salu här för bönderna håller hårt i sin mark.
 
Sv: Ridning förbjuden !

i så fall är det kört helt enkelt. sorry. Då får du fortsätta hävda din rätt på vägarna istället..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridning förbjuden !

"Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen.

Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter i tätbebyggt område. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning. "

jag antar att man är på dem när man är på väg över också..
Jag hade kollat upp det med kommunen..
 
Sv: Ridning förbjuden !

Sedan kan man också undra varför man inte tillåter att gå i kanten när det är så lite av deras redan enorma ägor som man går på ? Och varför just nu ? Vi har gått där i mer än 10 år utan att någon har klagat.

Nu med mycket mildare vintrar i alla fall i södra Sverige så blir marken mer ömtålig. Förut när tjälen låg flera månader i sträck blev skadorna mindre än idag när det tjälen aldrig verkar få riktigt fäste. Så ryttare och alla andra borde ibland anpassa vägvalet efter väderlek.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Samma gäller för gående, att man inte får förstöra. Detta gäller planteringar och nysådd.
 
Sv: Ridning förbjuden !

Många som skriver att man ska köpa loss mark...
Jo tjena lycka till med det. Här i mina trakter slåss bönderna om markbitarna så glöm tanken på att köpa mark.


Det är ju bara att du är med på budgivningen isf. den med högst bud vinner ju.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Nu kan jag ha fel men är det inte så att för att ha rätt att köpa brukad åkermark så måste du ha ett registrerat lantbruk? eller iaf går du före de som inte har det. Dessutom så är inte någon mark till salu här för bönderna håller hårt i sin mark.

Där har du helt fel, det är bara kapitalet som styr. Den där principen är numer förlegad.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ridning förbjuden !

Men, det är precis det jag har gjort :crazy:
Jag har strukit honom medhårs och bett honom snällt, men han vidhåller i alla fall. Egentligen är det ingen surgubbe i den rätta bemärkelsen. Snarare en ung man som jag annars kommer mycket bra överens med. Vi är grannar och har barn i samma ålder. Jag föreslog för honom precis som du skriver, men han vidhåller i alla fall att vi inte får rida där. Inte ett enda dumt ord har farit ur min mun i denna diskussion så det är INTE där problemet ligger. Tycker ändå att även han har betett sig dumt som tex har fyllt igen ett dike på just denna åker så att våra andra grannar åker på översvämning i källaren varje år. Och detta gjorde han utan att fråga någon "om lov". Så somliga får tydligen göra precis vad de vill :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
18 908
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 490
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik Jag driver ett litet stall utan ridbana sedan 2006 och vi fick då tillstånd av kommunen att använda en liten, närliggande fotbollsplan...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 002
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp