Rimlig mängd pengar att leva på?

Enligt SCB är den lägst betalda yrkesgruppen "övrig hemservicepersonal" med en medellön på 21 400 och median på 21 500.
Även om man antar att några arbetsgivare som betalar under avtalsnivån och bara timanställer kan vara underrepresenterade i statistiken så kan det inte vara många av de som faktiskt har en stabil heltidsförsörjning som ligger under 20 000.
Vårdbiträden och städare har ett medel över 24 000. Har svårt att tänka mig en så stor lönespridning att det kan finnas mer än lite timjobbande ungdomar el.dyl. som ligger under 20 000.
Jag känner inte ett enda vårdbiträde som har över 24.000.
 
Vad menar du med inte representativa? Jag tror inte SCBs statistik avviker speciellt mycket från verkligheten.
Låglöneyrken har typiskt sett rätt låg lönespridning. Även åldersgruppen 18-24 ligger över 24 000 som medel, även om det bara är med en hårsmån.
Jag säger inte att det inte finns personer som kan ha en full månadslön som ligger under 20 000. Men de lär vara få om siffrorna ska gå ihop.

Det måste vara inblandat ob/nattarbete. Jag har likt kolblakkur aldrig hört någon få 24.000kr/mån för kontorstider som arbetar som vårdbiträde utan vårdbiträdesutbildningen (tror den lades ner på 70-80 talet)
 
Den där gränsen är ju svår, för visst kan en ”vanlig arbetande människa” ha en lön på 40 tkr, men det är kanske inget ”arbetaryrke”.

Ptja jag är inte akademiker, om det har betydelse i avseendet vad som nu räknas sm arbetarjobb...? Jag har läst 2 år på KY (numera YH). Jag tjänar kring 40k/mån. Jag tror jag räknade ut nån gng att jag snittar 38k men jag tar ut all övertid i komp, så jag skulle tjäna betydligt mer om jag tog ut det i pengar. Jag är alltså ledig 3 mån per år för att jag tar ut det i komp så det finns kronor att hämta om jag hellre är på jobbet.
 
Ptja jag är inte akademiker, om det har betydelse i avseendet vad som nu räknas sm arbetarjobb...? Jag har läst 2 år på KY (numera YH). Jag tjänar kring 40k/mån. Jag tror jag räknade ut nån gng att jag snittar 38k men jag tar ut all övertid i komp, så jag skulle tjäna betydligt mer om jag tog ut det i pengar. Jag är alltså ledig 3 mån per år för att jag tar ut det i komp så det finns kronor att hämta om jag hellre är på jobbet.
Samma snittlön som du förra året och har ett typiskt arbetaryrke, jobbar på golvet på volvo.
 
Ptja jag är inte akademiker, om det har betydelse i avseendet vad som nu räknas sm arbetarjobb...? Jag har läst 2 år på KY (numera YH). Jag tjänar kring 40k/mån. Jag tror jag räknade ut nån gng att jag snittar 38k men jag tar ut all övertid i komp, så jag skulle tjäna betydligt mer om jag tog ut det i pengar. Jag är alltså ledig 3 mån per år för att jag tar ut det i komp så det finns kronor att hämta om jag hellre är på jobbet.

Nej med ”arbetarjobb” menar jag mer undersköterska, städ, vissa enklare jobb inom bygg osv. Man kan vara högavlönad utan att ha akademisk utbildning, samt ha akademisk utbildning och ändå ha mer lågavlönade arbeten.
 
Nej med ”arbetarjobb” menar jag mer undersköterska, städ, vissa enklare jobb inom bygg osv. Man kan vara högavlönad utan att ha akademisk utbildning, samt ha akademisk utbildning och ändå ha mer lågavlönade arbeten.

Ja mina minst 3.5 års studier kommer inte direkt göra plånboken glad 😫 Min handledare som jobbat inom yrket i mängder av år har en mycket lägre lön än vad jag trodde 😢
 
Ja mina minst 3.5 års studier kommer inte direkt göra plånboken glad 😫 Min handledare som jobbat inom yrket i mängder av år har en mycket lägre lön än vad jag trodde 😢
Kommunala arbeten är generellt lågavlönade, det är något bättre att jobba statligt men såklart är privata sektorn alltid den bäst avlönade. Dessutom får man få förmåner. Så det är lite av ett Florence Nightingale läge på kommunala tjänstesektorn. Nu jobbar jag i en mellanstor kommun och inte i närheten av någon av våra större städer. Men jag ligger 7000 kr under medianlönen för mitt yrke (som både finns i privat, kommunal och statlig sektor) och det är inte för att jag är skitkass ;).

Till tråden i allmänhet: Jag jobbar 75 % pga av sjukdom men är tjänsteman med akademisk utbildning och sambon är sjukpensionär/får ut sjukersättning. Vi har en gemensam inkomst på ca 30 000 efter skatt.
 
Kommunala arbeten är generellt lågavlönade, det är något bättre att jobba statligt men såklart är privata sektorn alltid den bäst avlönade. Dessutom får man få förmåner. Så det är lite av ett Florence Nightingale läge på kommunala tjänstesektorn. Nu jobbar jag i en mellanstor kommun och inte i närheten av någon av våra större städer. Men jag ligger 7000 kr under medianlönen för mitt yrke (som både finns i privat, kommunal och statlig sektor) och det är inte för att jag är skitkass ;).

Till tråden i allmänhet: Jag jobbar 75 % pga av sjukdom men är tjänsteman med akademisk utbildning och sambon är sjukpensionär/får ut sjukersättning. Vi har en gemensam inkomst på ca 30 000 efter skatt.

Trygg anställning är ju förstås värt mycket och skulle jag få stanna kvar på min VFU så är jag på ett ställe där jag trivs. Men oavsett så har jag iaf fått inblick i att det är sådär som jag vill, inte samma sak från dag till dag, minst sagt.

(Som konsult kan man nog tjäna mer pengar men jag orkar inte flänga runt och direkt olämpligt som nyutbildad.)
 
Det är svårt att ens få folk att utbilda sig till undersköterskor, tror inte dessa utbildningar till vårdbiträden lockar många.
Var ett svar på att det finns utbildningar till det.

Har för övrigt full förståelse för att inte ta CSN lån och lägga energi på att gå en utbildning med så dålig lön i slutändan.
 
Trygg anställning är ju förstås värt mycket och skulle jag få stanna kvar på min VFU så är jag på ett ställe där jag trivs. Men oavsett så har jag iaf fått inblick i att det är sådär som jag vill, inte samma sak från dag till dag, minst sagt.

(Som konsult kan man nog tjäna mer pengar men jag orkar inte flänga runt och direkt olämpligt som nyutbildad.)
Ja, tryggheten beror ju lite på vad man har för tjänst. Men visst man sitter väll ganska säkert antar jag, det kan ju ses som en förmån eller ett straff lite beroende på (livstid på kommunen). Ett tips är att inte gå in för lågt när man anställs, det är svårt att höja lönen utan att byta jobb och det är inte så populärt att höja driftsmedel (där lönerna ligger) inom kommunerna. Inom privat sektor är det ju lite annorlunda där kan man gå in lite lågt bara för att få in en fot och sedan göra några lönekliv men inte inom kommunalsektor inte utan att byta jobb. Det är i varje fall min erfarenhet från den kommun jag jobbar i.
 
Håller helt med. Som uppvuxen på västkusten nära göteborg så ser jag if Metall som typiska arbetaryrken (volvo och skf) och inte yrken som tillhör kommunal.
Ja vi har jättemycket industrier här och dessutom går de ju skift så då blir det lite extra där med. Kanske borde försöka få ett sådant arbete istället, mindre ansvar och mer lön undrar vad man behöver kunna?
 
Ja vi har jättemycket industrier här och dessutom går de ju skift så då blir det lite extra där med. Kanske borde försöka få ett sådant arbete istället, mindre ansvar och mer lön undrar vad man behöver kunna?
Mer än godkänt i grundämnen från gymnasiet så kan truckkort vara bra, annars "bara" att ringa dom 3 stora bemanningsföretagen och få in foten.

Det bästa är att när du åker hem så lämnar du jobbet där.
 
Ja, tryggheten beror ju lite på vad man har för tjänst. Men visst man sitter väll ganska säkert antar jag, det kan ju ses som en förmån eller ett straff lite beroende på (livstid på kommunen). Ett tips är att inte gå in för lågt när man anställs, det är svårt att höja lönen utan att byta jobb och det är inte så populärt att höja driftsmedel (där lönerna ligger) inom kommunerna. Inom privat sektor är det ju lite annorlunda där kan man gå in lite lågt bara för att få in en fot och sedan göra några lönekliv men inte inom kommunalsektor inte utan att byta jobb. Det är i varje fall min erfarenhet från den kommun jag jobbar i.

Facket har ett ”lägsta-krav” men får jag börja nu efter nyår är jag ju inte färdig så det blir också svårt. Dock timanställning och när det väl är dags för ”fast” så kan en ju hävda lite erfarenhet också 😇 En kursare gick som timmis i samma förvaltning (annan enhet) på ca 2500kr under fackets krav, vilket kanske kan vara rimligt.

Omsättningen på kollegor är så hög att om man _vill_ stanna är det troligen inget bekymmer 😐
 
Ja, tryggheten beror ju lite på vad man har för tjänst. Men visst man sitter väll ganska säkert antar jag, det kan ju ses som en förmån eller ett straff lite beroende på (livstid på kommunen). Ett tips är att inte gå in för lågt när man anställs, det är svårt att höja lönen utan att byta jobb och det är inte så populärt att höja driftsmedel (där lönerna ligger) inom kommunerna. Inom privat sektor är det ju lite annorlunda där kan man gå in lite lågt bara för att få in en fot och sedan göra några lönekliv men inte inom kommunalsektor inte utan att byta jobb. Det är i varje fall min erfarenhet från den kommun jag jobbar i.
Skulle säga att det är samma inom statlig sektor, det bästa sättet att få upp lönen är att byta arbetsgivare. Nu vet jag inte vilket yrke (om specifikt) ni pratar om, så vet inte om statlig tjänst ens är aktuellt?
 
Skulle säga att det är samma inom statlig sektor, det bästa sättet att få upp lönen är att byta arbetsgivare. Nu vet jag inte vilket yrke (om specifikt) ni pratar om, så vet inte om statlig tjänst ens är aktuellt?
Ja så är det väll kanske alltid, men löneläget är i varje fall mindre låst i privat sektor. Jag och lill-sis jobbar inom helt olika delar av kommunalsektor :D.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 771
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 452
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Börjar studera i höst och studierna är 4,5 år långt. Köpte en häst i början på året som jag funderar på att sälja. Bor med min sambo...
2
Svar
22
· Visningar
3 652
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp