Bukefalos 28 år!

Sälja foderhäst?

Sv: Sälja foderhäst?

Kan ju förstå att det är smidigt vid akuta avlivningar, där man verkligen inte kan vänta. Men annars brukar det ju stå i kontrakt att hästen inte får avlivas utan att ägaren vet/gett tillstånd. Borde vara mycket bättre reglerat i såna fall... Ja, lagarna borde verkligen finjusteras!
 
Sv: Sälja foderhäst?

Du KAN men du får inte, om du inte har fullmakt. Nödavlivning är ju klart inget att säga om, men om man som fv slaktar en häst man inte äger kan ägaren ställa anspråk på fv. Möjligen även slakteriet om de inte följt rutiner med ägarkontroll.

Det hjälper ju givetvis inte ägaren, som ju ändå står utan häst.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Okej, då vet jag... men urs vad hemskt :( Jag kommer verkligen vara sjukligt noga när jag i framtiden väljer fv... om jag ens skulle våga låna ut en häst! :O
 
Sv: Sälja foderhäst?

Var det en barnfamilj som var där och provred? körde dom ponnyn då?
kommer du ihåg när det var?

Mia_R:

att handla i god-tro finns kvar, sålänge bilen, ponnyn, osv inte är stulen så har personen handlat i god-tro. och svar nej, det är inte polisens sak att avgöra utan ÅKLAGARE!

vad är det som får dig att tro att detta inte gått till åklagare?
Det framgick inte att någon åklagare öht varit inblandad utan det står skrivet att polisen fattat beslutet, ett beslut som de inte har ngn befogenhet att fatta! Så du kan ju läsa vad som står innan du börjar SKRIKA och skriva en massa!!! :mad:
 
Sv: Sälja foderhäst?

Ja, det är precis det jag är intresserad av att veta. Vad de anser att tillgreppet faller under.

det blir mkt riktigt inte en stöld, då det inte har skett något olovligt tagande eftersom fodervärden hade ponnyn med lov. Därför blir det inte heller egenmäktigt förfarande som liksom stöld förutsätter olovligt tagande men ingen skada eller tillägnande. Däremot blir det troligen förskingring alt olovligt förfogande enligt brottsbalken 10:1 eller 4. Därför gäller god tro enligt godtrosförvärvslagen mot urspungliga ägaren. Det är endast vid brott som innebär olovligt tagande eller hot/tvång som god tro inte utsläcker ursprungliga ägarens rätt.
Däremot har ursprungliga ägaren ALLTID rätt att lösa tillbaka egendomen inom sex månader mot högst marknadsvärdet oavsett nya ägarens vilja, vilket i många fall sedan kan krävas tillbaka av den som begått brotten genom skadeståndstalan.
Häleriförseelse kan man dömas för om man köper egendom som varit föremål för brott (inte bara stöld) om man borde ha antagit att det var så.
mvh. juriststudent
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja foderhäst?

*KL*
Sorry att jag lånar tråden lite, men måste bara få fråga om det här:
Däremot har ursprungliga ägaren ALLTID rätt att lösa tillbaka egendomen inom sex månader mot högst marknadsvärdet oavsett nya ägarens vilja

Hur menar du? Alltid? Alltså oavsett under vilka omständigheter ägarbytet skett?
 
Sv: Sälja foderhäst?

*KL*
Sorry att jag lånar tråden lite, men måste bara få fråga om det här:

Hur menar du? Alltid? Alltså oavsett under vilka omständigheter ägarbytet skett?

Beror på vad man menar med alltid. Om köparen inte undersökt ägarförhållandet tillräckligt noga eller om hästen är stulen så behöver ju inte ägaren lösa in den eftersom han eller hon fortfarande har kvar sin äganderätt.

Men annars är det så, inom sex månader kan den ursprungliga ägaren lösa in hästen och till samma pris som den som köpt i god tro har betalat, dock högst marknadsvärdet. De sex månaderna räknas från när ägaren fick veta vem som köpt hästen.

Prova att söka på "Lag om godtrosförvärv av lösöre".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja foderhäst?

Fast jag fick skriva ett intyg som jag skickade med den som körde hästen och jag lämnade ut alla id uppgifter plus passet till hästen när hon slaktades. Däremot kollades inte den som avlivades på klinik särskilt noga
 
Sv: Sälja foderhäst?

Herregud, jag skulle aldrig våga låna ut någon av mina hästar på foder.. man hör alldeles för mycket skit. Tyvärr, för visst finns det bra fodervärdar där ute men tyvärr smutsar de dåliga ner även de bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 681
Senast: Wonderwoman
·
Hästmänniskan Hej hej! Jag är så kluven man bara kan bli och behöver tips och pepp. Jag köpte mitt sto 2016, och har under denna tiden egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 589
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 732
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 772
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp