Bukefalos 28 år!

Sälja foderhäst?

Sv: Sälja foderhäst?

*KL

"Med de nya reglerna (1 juli- 2003) kan du inte längre hävda ”god tro” vid ett köp av stöldgods. Om du råkar komma över tjuvgods ska den bestulne hädanefter alltid ha rätt att få tillbaka sin egendom. En förutsättning för detta är dock att den bestulne har bevis för vem som står som ägare. Kvitton ska sparas och visas upp, och märkning/ registrering av egendomen blir ännu viktigare."

saxat från http://www.stoldskyddsforeningen.se/startsidan/rad_och_tips/godtro/
 
Sv: Sälja foderhäst?

Jag är inte helt övertygad om att det rör sig om regelrätt stöld i det här fallet, och det kan kanske vara därför god tro inte kommer i fråga.

Helt klart är ju att fodervärden inte hade rätt att sälja hästen i alla fall.
 
Sv: Sälja foderhäst?

precis.

ponnyn ansågs dock inte vara stulen i det här fallet. och som jag skrev tidigare, ursprungliga ägaren har inga bevis för att hon äger hästen, men det har den här andra ägaren. tyvärr.


Det fv gjort sig skyldig till är förskingring.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Men passet ska väll följa med hästen.

Så vad annat finns det som bevis på att ägaren äger hästen?

Och har fv något köpbevis på hästen?
Annars skulle ju jag kunna hämta en häst som vem som helst har, som jag vet inte har pass.
Och sälja denna häst.
Ja det är stöld men jag kommer ju tydligen undan med det.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Passet i sig räknas nog inte som ägarbevis. Min ponny har ett separat ägarbevis som jag förvarar i passet. Utan det är nog snarare köpekontrakt man går på. Om jag får spekulera.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Passet är inget ägarbevis. Det finns många skäl till att den som lämnar ut hästen inte står som ägare, det kan ju vara en förmedlare - vad vet vi i det här fallet?

Jag säger inte att den som sålt ts häst har gjort rätt, så sluta hoppa på mig med näbbar och klor. Jag säger att jag inte är säker på att det är stöld i lagens mening. Vilket också lagtolkarna verkar anse.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Då läser du, fel, mellan raderna. Jag har inte hoppat på dig.

Jag ifrågasätter svensk lag.
 
Sv: Sälja foderhäst?

det är så tråkigt att det finns sådana här människor i både häst och hundvärlden. har funderat många gånger på att sluta med hästar då det finns sånna här idioter. hoppas verkligen man hittar ponnyn. har du ingen bild på den som vi kan få ta del av så kan man hålla utkik på annonserna?
 
Sv: Sälja foderhäst?

WTF!!!!!!!!!!!!!!!! :eek::eek::devil::eek::devil::devil:

Ni skulle ha behövt en häst letar Poirot eller en miss marple:crazy:

jag blir så förbannad på männskligheten i bland:bump:
 
Sv: Sälja foderhäst?

Jag tror hästen är hittad och polisen har (om jag inte minns fel) satt hästen på hemlig ort tills de rett ut vem som äger hästen.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Vem som äger ponnyn blev klart två veckor efter att polisen beslag tog ponnyn. och beslutet blev att den nya ägaren är ägare.
det som har tagit tid är att den ursprungliga ägaren skulle bestämma om hon ville överklaga beslutet, samt att hon fördröjde det hela med att gömma ponnyn en tid.

Dock är ponnyn tillbaka till den ursprungliga ägaren då ägaren och ursprungliga ägaren kom överens om en försäljning.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Härligt att hästen kommit hem igen... dock muttrar jag fortfarande över orättvisan... tyckte det kunde gått till på ett bättre sätt!
 
Sv: Sälja foderhäst?

KL

Allts det är ju tyvärr ganska lätt att göra det mesta som fodervärd, även om det verkligen inte är okej. Fodervärden får ju utan problem avliva hästen om h*n har passet, även om denne inte äger hästen. Ibland är det smidigt, ibland mest otäckt.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Fyf*n ... Men är man alltså, som ägare, inte skyddad för fem öre då? Känns onekligen så i alla fall! :(
 
Sv: Sälja foderhäst?

Ingen aning, men vet att det räcker att visa pass vid avlivning, de har aldrig frågat efter ägaren. Då har jag varit med vid 13 avlivningar och därav var enbart 2 stycken "mina". Så det kanske behövs något nytt system eller lag för att reglera detta bättre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 981
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 707
Senast: Wonderwoman
·
Hästmänniskan Hej hej! Jag är så kluven man bara kan bli och behöver tips och pepp. Jag köpte mitt sto 2016, och har under denna tiden egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 779
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp