Bukefalos 28 år!

Sälja foderhäst?

Sv: Sälja foderhäst?

Det skulle jag aldrig acceptera, "god tro"-förvärvet togs bort för många år sedan och det är inte polisens sak att besluta.
 
Sv: Sälja foderhäst?

:crazy: Det är väl den 'riktiga' ägaren som borde få ponnyn?
Den har aldrig tillåtit att den skulle säljas.. tycker det vore mer rättvist om ägaren fick tbx hästen.. och den nya ägaren tbx pengarna av den hon köpte ponnyn av.. och fodervärden borde få fängelsestraff minst 5 år :mad:
 
Sv: Sälja foderhäst?

Det beror väl på vad gamla ägaren och nya har kommit överrens om? Om gamla ägaren ville ha ut hästen på foder, kanske h`n kan tänka sig att "överlåta" hästen? Om de nya ägarna verkar bra.
Dock vet jag inte vad lagen säger i ett sådant fall? Någon annan som vet?

(Håller dock med om fängelsestraffet!! )
 
Sv: Sälja foderhäst?

KL

Hur gick det med ponnyn? God tro är helt slopat, be ägaren överklaga om inte detta redan är gjort. Eller om ponnyn kanske hamnat hos någon bra tjej så kan man vara lycklig med det :)
 
Sv: Sälja foderhäst?

Efter som det inte finns något som heter köpt i god tro längre borde den ursrpungliga ägaren få tillbax hästen. men vad hade polisen för argument att hästen skulle stanna hos den nya ägaren?

Vad fruktansvärt att upptäcka att ens häst är borta och inte veta vad som hänt den! :eek:
 
Sv: Sälja foderhäst?

*kl*

Jag tyckte att jag såg någon artikel i en kvällstidning idag om försäljning av foderhäst? Var det ni?
Minns inte vilken dock, satt en bit ifrån och såg en vid ett annat bord läste artikeln.

Tycker synd om ägarna och nya ägaren som förmodligen köpt hästen i tron att säljaren var ägare. Man väntar sig ju inte att bli sådär lurad. Fy 17 vilka människor det finns!
 
Sv: Sälja foderhäst?

Underligt egentligen att polisen inte vet battre, men att journalisten som skrev artikeln inte ar mer familiar med lagen o "god tro" ar lustigt.
Jag hoppas verkligen agaren har en bra advokat. Hall oss postade pa det har...
 
Sv: Sälja foderhäst?

Efter som det inte finns något som heter köpt i god tro längre borde den ursrpungliga ägaren få tillbax hästen. men vad hade polisen för argument att hästen skulle stanna hos den nya ägaren?

Om inte hästen blivit stulen från den ursprungliga ägaren, och det var den ju inte eftersom den var utlånad, så gäller att den som köpt i god tro har äganderätten. Men den ursprungliga ägaren har rätt att lösa in hästen.

Så polisen gör tyvärr rätt.
 
Sv: Sälja foderhäst?

kl*
Helt ofattbart att någon kan göra så.. Hur står man ut med sig själv när man gör en sån här sak? Sen förstår jag mig inte riktigt på den "nya" ägaren, hon skulle ju sälja hästen, eftersom den var utannonserad, så varför kan inte den riktiga ägaren få tillbaka hästen? För vill man sälja en häst så finns det ju en anledning liksom..
 
Sv: Sälja foderhäst?

Att sälja ngt man inte äger = stöld, fodervärden är den som är tjuven, köparen har inte fullgjort sin undersökningsplikt utan köpt stöldgods, det finns inget "i god tro" i lagens ögon. :cool:
 
Sv: Sälja foderhäst?

Åååh jag blir så ARG!!! :mad:
Hur kan sånt få hända i dagens Sverige? Och att de skulle vara oklart om vem som är ägaren? Jag tror jag smäller av!
Hade det varit min häst vet jag inte vad jag skulle gjort... troligen inget snällt ialf!!

Någon som vet hur det har gått?
 
Sv: Sälja foderhäst?

KL

Eftersom det gått såpass lång tid sedan den nya ägaren köpte hästen så kan det nog vara svårt för familjen att få tillbaka den.

Men den som sålde hästen måste ju få någon sorts straff, om inte annat ge köpeskillingen till ägaren. Sånt där kan man ju inte bara komma undan med! Vilka signaler sänder det ut?
 
Sv: Sälja foderhäst?

Det blir nog svårt att få tillbaka ponnyn för den ursprungliga ägaren, när hon varken har pass eller någon sorts ägarbevis på ponnyn, vilket hon hävdade att hon hade till polisen, som inte ens kollade upp det innan dom hämtade ponnyn tydligen. den ända som hade något som var giltigt var den nya ägaren, ett köpeavtal.

det kan ju vara så att dom inte kom överens, och eftersom att den nya ägaren tydligen äger hästen så finns det inget som den ursprungliga ägaren kan göra.

Jag skulle dessutom inte vilja sälja min egen häst oavsett situation till någon jag aldrig har träffat. och absolut inte när jag först blev av med den på ett sådant sett som att polisen kommer hem till mig och bara tar den med sig.

hon har ju tydligen ägt hästen i nästan två år..

anledningen till att hon ville sälja ponnyn är för att hon väntar barn, hon hade dessutom fler hästar än ponnyn, och hon ville att han skulle komma till ett hem som hade den extra tiden för honom.


Judelaw: skulle du sälja din ögonsten till någon du inte träffat? till vem som helst?


Samtidigt måste ju den ursprungliga ägaren ha världens läge nu att sätta dit fodervärden, i och med att nu vet dom ju vem som köpt hästen och hur det har gått till.
 
Sv: Sälja foderhäst?

Den där bilden med barnet känner jag igen. Var har jag sett den? Det var länge sedan.

Har sett den på annons tror jag. Hur länge har den varit hos den sk fv som (förhoppningsvis) sålde hästen?

edited: såg att hästen är hittad.

Och som folk säger, god tro finns inte längre och detta borde ni ringa en annan polisstation och höra om.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja foderhäst?

Jag hoppas verkligen itne dte räcker med köpeskillingen.

Den egentliga ägaren kanske inte alls vill ha så lite för ponnyn som den såldes för!
Sedan tycker jag att fv ska få betala extra för sitt brott.

Och för så anser jag att oavsett hur mycket god tro än den nya köparen hade så ska denna inte alls få behålla hästen, spelar ingen roll. Hon har inte rätten att köpa en stulen häst.
Pengarna för hästen får hon kräva av fv som sålde hästen till henne.

Jag hopaps den egentliga ägaren orkar driva detta vidare och att hon får tillbaka sin häst, som faktist är stulen!
 
Sv: Sälja foderhäst?

Var det en barnfamilj som var där och provred? körde dom ponnyn då?
kommer du ihåg när det var?

Mia_R:

att handla i god-tro finns kvar, sålänge bilen, ponnyn, osv inte är stulen så har personen handlat i god-tro. och svar nej, det är inte polisens sak att avgöra utan ÅKLAGARE!

vad är det som får dig att tro att detta inte gått till åklagare?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 992
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 707
Senast: Wonderwoman
·
Hästmänniskan Hej hej! Jag är så kluven man bara kan bli och behöver tips och pepp. Jag köpte mitt sto 2016, och har under denna tiden egentligen...
Svar
2
· Visningar
1 599
Senast: Nepenthe
·
Relationer Vänner och ett socialt liv mår vi ju alla bättre av, men kanske möjligtvis på lite olika sätt beroende på vem vi är tänker jag. Jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 779
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp