Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag tycker att säljaren i detta fallet varit mkt schysst med prövotiden. Det enda h*n gjorde var att tillmötesgå TS önskemål om detta. Oseriöst? Ja det är ju lätt att vara efterklok... Tror inte att säljaren gör om den här tabben i första taget.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

KL
Jag är nyfiken på hur det gått!!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag tycker att säljaren i detta fallet varit mkt schysst med prövotiden. Det enda h*n gjorde var att tillmötesgå TS önskemål om detta. Oseriöst? Ja det är ju lätt att vara efterklok... Tror inte att säljaren gör om den här tabben i första taget.

Men vad ska man testa hos en 2 åring?
Och vad hade det varit för skillnad om TS hade köpt hästen direkt? Skulle det varit en mindre tabbe att sälja hästen till TS utan prövotid? Det låter som om säljaren här kanske ska låta bli och sälja hästar, det finns alltid en risk att folk inte gör som man tänkt sig med hästen och det finns inget vis att undvika riskerna.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Huu...det var väl ett fränt svar att säga att säljaren kanske inte borde sälja hästar. Alla kan vi väl göra misstag?

Det går nog bättre nästa gång för säljaren som nog lärt sig något om hur folk kan va (om den sidan av storyn är sann.)

Känns som en mycket tråkig historia oavsätt vem som har rätt. Nu väntar nog alla på att Ts ska svar för sig.

Ytterligare en popcorntråd..... :angel:
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

TS ville ha hästen på prov och säljaren var schysst och tillmötesgående. Som sagt, det är väldigt lätt att vara efterklok.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Och frågan, hade det varit klokare att sälja hästen utan prövotid? Vad skulle vara skillnaden?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Och allvarligt, hur skulle ni reagera som säljare?
Om ni hade varit i den sitsen att ni lämnat ut en häst på prov, och köparen hade gjort ngt liknande som i detta fallet?

Jag är inte jurist och ska inte påstå att jag är nån som kan utforma ett kontrakt på ngt perfekt sätt (tur att det finns färdiga kontrakt ;) )
Men jag hade reagerat på samma vis som säljaren i den här soppan...

Jag som köpare skulle ALDRIG göra ngt liknande om jag hade en häst på prov, det skulle jag känna var att missbruka ett förtroende.. Hoppas ni förstår vad jag menar! Sedan om det rent juridiskt inte är fel, (vilket jag inte kan uttala mig om) så vill man ju att allt ska gå rätt till på alla plan! Och kännas bra för både säljare och köpare!

Ja det kan inte sägas nog många ggr.... TRIST! :(
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Ja vad skulle skillnaden vara? Hade hästen sålts utan prövotid så hade det varit lika trist, men då finns det ju liksom nada chans till att häva köpet. I detta fallet var hästen inte till fullo betald, och då borde det iallafall finnas en liten chans till att häva köpet? (Har man inga rättigheter öht som säljare undrar jag?)
"Hästen är säljarens egendom tills dess att den är till fullo betald" är väl vad som gäller?

Och återigen, hade kontraktet sett annorlunda ut så hade kanske säljaren kunnat ta igen ponnyn.. Som sagt, det är lätt att vara efterklok!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Är det som du säger hade jag som säljare gjort allt i min makt för att hejda affären. En människa som avlar på en två-åring ska ej ha häst. En människa som missbrukar ett förtroende vill jag heller inte göra affärer med. En människa som bloggar på det sättet och t.o.m hotar vill jag inte ha något att göra med. ( nu skriver jag detta under förutsättning att det du sagt är sant.)

Det enda som jag i så fall ser som jag gjort annorlunda ( och det är med orden lätt att vara efterklok..) är att jag hade lämnat ut hästen på foder först om köparen promt måste prova, för att sedan genomföra hela affären på ett bräde. Dvs ingen handpenning innan utan ett solit fodervärdsavtal under prövotiden i stället.

Har nog också svårt att förstå varför man tar en tvååring på prov men det är ju köparen som får svara på det. Har också svårt att förstå varför man väljer en tvååring som barnponny. Finns väl en tankegång bakom det med.

Jusst nu önskar jag att Ts ville komma in och bemöta de två mest intressanta frågorna..

1- Är hästen bara två år?
2- Är den dräktig? (och i så fall hoppas jag på att det finns en mycket bra förklaring till det)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Eller är det en hingst?... tänkte faktiskt (korkat nog) inte på et först.. :o:rofl:
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Nepp det är sto men hon kanske tänkt lämna tillbaka den om den inte blev dräktig?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Känns plötsligt som detta kunde platsa under skämttråden på "Gnägg" om detta är sant :crazy:
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*kl*

Låter ju inte klokt att man under en prövotid betäcker en 2:åring! :eek:

Nej, nu får TS förklara sig! :angel:
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Bara en teori eftersom jag inte kom på en enda anledning till att ha en tvååring på prov.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Anklagar absolut inte dig! Hängde helt med :D

Tråden är gammal och många har engagerat sig. De förtjänar att få lite klarhet nu. Hoppas verkligen Ts svarar. Vore intressant att höra säljarens synpunkt. Om det säljarens vänn säger här, gör sig då inte Ts skyldig till brott med denna historia? Typ ärekränkning el liknande??
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Ja vad skulle skillnaden vara? Hade hästen sålts utan prövotid så hade det varit lika trist, men då finns det ju liksom nada chans till att häva köpet. I detta fallet var hästen inte till fullo betald, och då borde det iallafall finnas en liten chans till att häva köpet? (Har man inga rättigheter öht som säljare undrar jag?)
"Hästen är säljarens egendom tills dess att den är till fullo betald" är väl vad som gäller?
Och återigen, hade kontraktet sett annorlunda ut så hade kanske säljaren kunnat ta igen ponnyn.. Som sagt, det är lätt att vara efterklok!

Ja, om det står med i kontraktet så är det det som gäller. Annars är det väl så att ägandet övergår på köparen direkt kontraktet skrivs (och i detta fall när handpenning erlagts)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

KL
Vi har ingen aning om anklagelserna om att avla på 2-åringen stämmer, det kan lika gärna vara en hämnd för att TS insisterade på att fullfölja köpet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 732
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 384
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 661
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp