Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

I vissa fall, bl.a. om någon vägrar ta emot pengar, kan man betala in till länsstyrelsen, det kallas "nedsättning". Gör du det riskerar du inte att betala in för sent eller bli av med både pengar och häst. Hämtar säljaren pengarna så har han väl accepterat köpet och du har bevis på att han fått betalt.

Det är lagen (1927:56) om nedsättning av pengar hos myndighet som gäller. Läs mer på

http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____3803.asp
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Citat:
Tänk tvärtom, ni lånar en häst på prov men ångrar er och då kräver den andre att till varje pris få köpa er häst som ni av olika anledningar inte vill sälja till människan.

Fast om man bara lånar ut något har ju tanken aldrig varit annan än att hästen ska tillbaka, om man i stället säljer så har man ju inte "ångervecka"!
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Citat:
Tänk tvärtom, ni lånar en häst på prov men ångrar er och då kräver den andre att till varje pris få köpa er häst som ni av olika anledningar inte vill sälja till människan.

Fast om man bara lånar ut något har ju tanken aldrig varit annan än att hästen ska tillbaka, om man i stället säljer så har man ju inte "ångervecka"!

Men det beror ju på vad som är avtalat. Framgår det av avtalet att säljaren har rätt till att ta tillbaks hästen under prövotiden gäller väl det juridiskt? Men vid ett sånt avtal låter det ju inte vettigt att handpenning erlagts, när handpenning erlagts känns det som att det är upp till köparen att fullfölja köpet eller förlora handpenningen, men att säljaren redan gjort affär så att säga och är "skyldig" att genomföra den så länge resterande betalning kommer som den ska, och att det är det som är TS problem??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*Puttar upp tråden lite till*

Vi är många som är nyfikna på att höra hur det gått för er :)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Knapplån här med

Ytterligare en som vill veta hur det gått :)
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jag tror nog ts kommer in och uppdaterar om/när hon vill...nödvändigt att tjata?
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jaså, det tror du? Då är det kanske bäst att vi låter tråden vila tills TS känner för att uppdatera. Hon behöver kanske inte veta att vi bryr oss om hur det har gått.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

:) Tack för att du satte ord på mina tankar. Var ju inte alls illa menad nyfikenhet utan omtanke och genuint intresse.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*KL*

Samtidigt får man kanske vara beredd på att folk vill veta hur det går i slutändan när man lägger ut typ av sådana här trådar.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Ja faktiskt, vill hon skriva mer är det inte speciellt svårt att se att folk skrivit i hennes tråd så då ser hon det ju ändå oavsett om 10-100 pers frågar. Jag tror säkert ts förstår att vi gärna vill ha en uppdatering när/om hon kollar denna tråd igen och om hon känner för det.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Jaja, gjort är gjort. Och jag kommer säkert göra det igen.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

*kl*

TS har varit inne minst ett par gånger på Buke de senaste dagarna men har tydligen ingen lust att uppdatera oss.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

dakan ju de som vill veta (och det ar jag med) sanda ett pm till TSoch fraga och be henne uppdatera traden.. men jag sander inget pm... kommer slutet sa kommer det.. annars far det val ga in i "undrar vad egentligen hande" hogen...
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Slutet gott allting gott! :)

Det gick bra. Vi har ponnyn kvar, den är betald och vi fick till slut papprena också (eeehh..efter att ha hotat lite grann med polisen...det gjorde susen).

Jag gjorde som ni tipsade, dvs betalade bara in slutsumman på säljarens konto och var noga med att spara kvitto.

Efter betalningen tog det ett bra tag innan jag fick ponnyns pass, men med ovan nämnda polishot så gick det till slut.

Tack alla för hjälpen med tips och råd!

Och förlåt att jag glömde uppdatera er om hur det gick...! Sorry. Glömde det mitt i alltihopa.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

grattis till att det gick bra. Skönt att ni fick pass och allt utan alltför mycket bråk.
Njut av ponnyn nu.
 
Sv: Säljaren vägrar ta emot pengarna för ponnyn

Vad skönt att det har löst sig! Nu kan ni få njuta av er ponny i lugn och ro lagom till sommaren :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 742
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 386
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 661
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp