Separera köpa lägenhet ekonomi mm

Har aldrig köpt eller sålt hus lägenhet så vet inte vad som är enklast eller mest ekonomiskt.
Kändes bara enkelt att sälja vårt köpa det nya och sen gör vi upp efter det.
Då har han även ett boende om det skulle krisa men det kan han även lösa på andra sätt.
Har bott ihop ett tag nu efter separation utan minst problem.
 
Se till att ni har skrivna papper pa exact belopp du ar skyldig honom.
En kompis till mig som var skilld, henne's nya och ex lag ofta och skruvade pa henne's bil tillsammans, de var alla de allra basta vanner. Tills exet traffade en ny kvinna.
Han forvandlades och blev som en helt annan maniska. Plotsligt gick det inte att prata med honom, han vagrade traffe ett av sina barn, det andra fick inte komma och traffa sin mamma. Det blev den varsta soppan.
 
Tack för alla svar!
Vill ej gå in på detaljer hur vi bestämt att agera i separationen, varför och hur vi ser på framtiden. Så lite svårt att svara er...
Om vi bara ser till det ekonomiska då om vi säger så?
Han vill att jag o barnet först o främst ska få en lägenhet vi tycker om och har råd med. Se hur o var han ska bo är en annan historia. Om vi släpper den biten.

Om vi köper gemensamt nu om det blir aktuellt med snabbt agerande känns det enklare att göra så, sänka vår månadskostnad också nui början och sen kan vi i lugn o ro lösa resten och jag köper ut honom när han vill.
Som sagt pengarna från fävår försäljning behöver han inte nu o säger att vi mer än gärna får låna.
Men så känns köpa in sig i lägenheten smartare än ett privatlån? Och enklare?
Än att vi ska dela på vinsten vinstskatt etc.

Men som sagt är dålig på ekonomi, fleöaker googla men vet att många sitter med mkt kunskap här.

Är det krångligt att köpa ut ngn?
Kommer ha ekonomin till det, mer praktiskt alltså.

Säljer vårt radhus köper lägenheten, den kanske han inte bor där men äger halva. Sen köper jag ut honom när allt känns stabilt o han känner att han behöver pengarna?
Det är absolut inga miljonbelopp så ni vet det också hehe.
Det går säker bra. Men frågan är om brf går med på att han är delägare men inte bor där? Det måste du kolla först
 
Jag skulle göra så att jag nu skulle ha gjort en uppdelning av mina tillgångar och hans tillgångar efter separation och försäljning.
Vad är mitt
Vad är hans.

Köpa lägenheten själv, med ett banklån som bara jag har ansvar för.

Vad han gör och var han bor är inte mitt ekonomiska ansvar.

Relationer är lättare när pengar inte är inblandade.
 
Har lånelöfte på hela summan redan, och kalkylera för ännu dyrare lägenhet med.
Ok, men sedan när ni står där med ett lån på en fastighet är det ändå ingen garanti för att du får mer lån för att kunna lösa ut hans del. Jag hade iaf inte velat riskera att stå där med en skuld till ett ex som vill ha tillbaka sina pengar och inte ha råd att betala tillbaka det.
 
Har aldrig köpt eller sålt hus lägenhet så vet inte vad som är enklast eller mest ekonomiskt.
Kändes bara enkelt att sälja vårt köpa det nya och sen gör vi upp efter det.
Då har han även ett boende om det skulle krisa men det kan han även lösa på andra sätt.
Har bott ihop ett tag nu efter separation utan minst problem.
Om du ska köpa ut honom efter att ni bott i den nya lägenheten ihop misstänker jag att ni måste göra en bodelning. Det är i sig inget jätteproblem, men det verkar bara vara onödigt jobb? När ni gör bodelningen behöver ni få till det med banken om båda står på lånen, föreningen ska informeras och han ska anmäla utträde och ni ska dela upp era gemensamma ägodelar, pengar ska gå emellan er och det finns ungefär tusen grejer som kan bli fel och tjafs. Oavsett vad du har för känsla nu så vet man aldrig framåt och det är bara en onödig risk när ni inte planerar att bo ihop framåt. När ni nu ändå ska flytta och separera och sälja så låter det som 100 gånger enklare att göra upp allt då än att blanda in en ny affär i det hela. Det kan också bli strul med skatt och uppskov om ni har det. Nä, du gör dig själv en tjänst att inte köpa ihop om du har lånelöfte på lägenheten själv. Finns absolut ingen fördel att köpa den ihop om ekonomin finns att stå själv på den.
 
Alltså nej inte så länge, tänker ner i närtid isf jag köper ut honom. Tänker inom detta året.
Det kommer bara kosta dig pengar att lägga om lånen efter en så kort tid. Banken tar ut administrativa avgifter för det och om lägenheten tvärt om tappar i värde under det här året kan det bli svårare att få nytt lån för resten än om du själv skaffar lån på det du behöver från start.
 
Lägger också till, är det exets kontantinsats som kommer vara låst i lägenheten kan det också vara ett problem. Hittar han en lägenhet han vill köpa så ska handpenningen betalas in inom några dagar efter kontraktskrivning (och budgivning/kontraktskrivning kan ju gå fort). Men att teckna nytt lån på din bostadsrätt och få exets pengar utbetalda kan ta 10 bankdagar EFTER att alla papper än signerade och inskickade (och först ska banken fixa fram nya lånehandlingar, posta till dig, ev få in en ny värdering på lägenheten vilket en mäklare behöver göra, ev nya lönespecar från dig, UC osv). Det går inte på ett par dagar att få ut pengarna.
 
Ja det är byråkratiskt krångligt att köpa ut någon och ett lån är aldrig garanterat annat än för stunden, att du får lån nu är inga garantier för att du får låna samma summa sen. Är lägenheten viktig för dig så är mitt råd att du köper den själv nu. Exet kan ändå bo med er och betala skälig kostnad för det.

Kan du inte köpa den själv nu borde du av hänsyn till ditt ex fundera på om något annat boende är bättre för stunden. Det finns inga garantier för att exet tycker det känns bra att låna ut pengar till dig över tid.

Ni kan vara hur goda vänner som helst, men att trasslar ihop ekonomin i onödan är inte att rekommendera för det.
 
Jag hade i ditt fall hellre tagit ett privatlån av honom och lagt in i lägenheten och så står du som ensam ägare. För om ni köper tillsammans och du sedan ska köpa ut honom måste ni skatta på en ev vinst osv. Bättre då att ha ett lån till honom som du kan betala av när ni vill. Och se till att allt finns skriftligt, inklusive villkor för återbetalning
 
Har aldrig köpt eller sålt hus lägenhet så vet inte vad som är enklast eller mest ekonomiskt.
Kändes bara enkelt att sälja vårt köpa det nya och sen gör vi upp efter det.
Då har han även ett boende om det skulle krisa men det kan han även lösa på andra sätt.
Har bott ihop ett tag nu efter separation utan minst problem.
Upplägget ni funderar på är som jag förstår det att han lånar dig pengar räntefritt under förutsättning att han kan få tillbaks dem när han vill.

Det blir billigare att låna av honom än av banken, eftersom banken vill ha ränta.

Om ni kommer överens om att göra så, så behöver ni komma överens om villkoren för återbetalning av lånet. När ska lånet vara betalt? Som en klumpsumma, eller avbetalningar? Vilka summor, när? Ska han kunna begära tillbaka lånet tidigare, och vad ska i så fall villkoren vara - hur lång tid har du på dig att betala tillbaks ifall han begär det?

Du kommer då ha två lån på lägenheten: ett lån till banken, och ett lån till honom. Du behöver ha en plan så att du vet att du har råd att betala tillbaka båda på avtalad tid.

Ska han istället köpa halva lägenheten är det mycket krångligare, det skulle jag avråda från om ni inte är ihop, pga anledningar som andra i tråden redan nämnt.

Det är mycket enklare om du äger den nya lägenheten själv, och han lånar dig pengar.
 
Jag hade i ditt fall hellre tagit ett privatlån av honom och lagt in i lägenheten och så står du som ensam ägare. För om ni köper tillsammans och du sedan ska köpa ut honom måste ni skatta på en ev vinst osv. Bättre då att ha ett lån till honom som du kan betala av när ni vill. Och se till att allt finns skriftligt, inklusive villkor för återbetalning
Ja jag tänkte att det hade med vinstskatt att göra. Att exet ville investera i bostad för att slippa vinstskatt på försäljningen av nuvarande bostad. Men sedan läser jag att utköpet är beräknat till senare i år och då ser jag inga fördelar alls längre utan tänker att lån (med skrivet avtal) är bästa sättet om exet nu ska vara inblandad alls.
 
Jag hade i ditt fall hellre tagit ett privatlån av honom och lagt in i lägenheten och så står du som ensam ägare. För om ni köper tillsammans och du sedan ska köpa ut honom måste ni skatta på en ev vinst osv. Bättre då att ha ett lån till honom som du kan betala av när ni vill. Och se till att allt finns skriftligt, inklusive villkor för återbetalning

Måste inte han skatta sin vinst direkt då om han inte insvesterar i nytt boende?
Jag kan ju söka uppskov på vibstskatten dö jag köper nytt.
 
Han säger att pengarna inte är det viktiga utan att jag o barnet får ett hem vi trivs med.
Kan bli att hans kontantinsats gör att vi får vår drömlägenhet snabbarer nog mest det. Kändes som snabbaste sättet, att sälja vårt o köpa nytt i samma svep.
 
Jag hänger kanske inte med här?
Om banken ger dig lån för att köpa lägenheten själv nu - varför ska exet vara med och köpa?
Om banken inte ger dig lånet som ensam köpare kommer de inte att godkänna att du dubblar lånet om några månader heller.
Har fått preliminärt lånelöfte på bankens hemsida, får ta lån upp till ett tak, där lägenheten borde komma under men inte säker.
Med hans kontantinsats kan vi öka budet ett litet snäpp till, om vi vill.
 
Ponera att ni köper lägenheten ihop, om 5 år har värdet på lägenheten stigit och han är i behov av pengar.
Plötsligt vill han ha en del av värdet på lägenheten för att köpa något gemensamt till sig själv och sin nya.

Eller så har räntorna ökat ännu mer och värdet på lägenheten minskat. Och då kanske TS helt plötsligt inte kan lösa ut honom från den.

Nej, köp inget nytt boende tillsammans. Då kan ni väl likagärna ha kvar radhuset tills vidare.
 
Måste inte han skatta sin vinst direkt då om han inte insvesterar i nytt boende?
Jag kan ju söka uppskov på vibstskatten dö jag köper nytt.
Jo men om du löser ut honom senare i år, samma deklarationsår, blir det ju ingen skillnad? Först trodde jag det var detta ni ville nyttja, men när du sa att du skulle köpa ut redan i år verkar det utesluta den aspekten. (Är dock inget proffs.)
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 524
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 515
Senast: Juli0a
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 532
Senast: nejlica
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 324
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp