Sex med en partner för dennes skull

Sv: Sex med en partner för dennes skull

KL

Och jag reagerar mest på att man på fullaste allvar känner sig okej med att nån ligger med en fastän de tycker att det är att jämföra med att gå på en trist konsert.

Precis så som jag tänker!

Och så undrar jag hur det kan vara bättre sex att ligga med någon som "ställer upp" än att fixa det själv (om man "bara" är rent kåt) och/eller mysa i soffan om partnern inte vill gå hela vägen. Jag fattar att ömsesidigt sex med sin partner är bättre en egensex, men jag fattar inte hur det kan vara bättre med sex med en partner som inte riktigt vill själv. Det är ju inte så att man måste vara utan orgasm eller närkontakt för att man inte har partnersex 3 gånger i veckan...
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Är man singel står det en fritt att ha en KK eller 17 om det är vad som behövs för att täcka sexbehovet. De flesta förhållandet förväntas ändå vara monogama (även om jag personligen tycker att det är en ganska dålig inskränkning).

Så du menar att de som "gnäller" om partnern inte vill ha sex lika många gånger som en själv har 1 eller flera KK:s som täcker sexbehov på 3+ ggr/v när de är singlar? Jag har svårt nog att få ihop min tid med jobb, pendling, mat, sömn, träning, tvätt, socialt liv med vänner m.m. Jag fattar inte ens hur man kan ha TID att ha sex 3+ ggr i veckan om det inte är på bekvämt avstånd. Visst har många av mina singelkompisar KK:s men jag har ärligt talat svårt att tro att de har sex oftare än mina förhållandekompisar. Att styra upp flera gånger i veckan med olika personer har jag faktiskt aldrig hört någon som gör, men det kanske är det vanliga?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Om det är okej att tillfredsställa sig själv när man är singel, varför kan man inte göra det även när partnern inte vill (förutsätter att sexviljan inte är noll, utan att det är ojämnt).


Det finns säkert dem som är nöjda med det, dock inte alla.
Lösningen är så enkel att jag undrar om den behöver diskuteras?
Man väljer en partner som delar värderingar och prioriteringar inom de områden man själv anser viktiga och därmed är problemet eliminerat.
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Men om man väljer bort partnern pga sex mer sällan än tre gånger i veckan, hur troligt menar då du attt det är att man som ensamstående, innan man hittar en ny partner, lyckas ha ett så frekvent sexliv med andra?

Eller är det då ok med sjävtillfredsställelse om man inte lyckas ragga ons och kk:n till den grad?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Men om man väljer bort partnern pga sex mer sällan än tre gånger i veckan, hur troligt menar då du attt det är att man som ensamstående, innan man hittar en ny partner, lyckas ha ett så frekvent sexliv med andra?

Eller är det då ok med sjävtillfredsställelse om man inte lyckas ragga ons och kk:n till den grad?


Vad menar du egentligen? Det ser i text ut som du lägger in egen värdering?

Anser du att egen tillfredsställelse rättvist går att jämföra med partnersex?

Menar du att det är omöjligt att en person med hög sexdrift, som helst ligger varje dag med sin partner, omöjligt kan nöja sig med egen tillfreddställelse som singel utan hitta andra liggsubstitut?

Eller menar du att en person med hög sexdrift, som nöjer sig med egen tillfredsställelse som singel, även borde kunna nöja sig med partnersex ett par gånger i veckan eftersom personen bevisligen överlevde med egen tillfredsställelse som singel?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Jag menar att jag inte riktigt förstår hur folk som har partner kan tro att det är synd om dem om partner ibland säger nej till sex, med tanke på att samma person ju troligen har levt ensam under åtminstone någon period av livet. Var dessa tjurande gnällspikar konstant sura som singlar, eller hade de fungerande strategier då? Om så, varför funkar inte de strategierna då de blir tillfälligt avvisade av partner?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Det finns säkert dem som är nöjda med det, dock inte alla.
Lösningen är så enkel att jag undrar om den behöver diskuteras?
Man väljer en partner som delar värderingar och prioriteringar inom de områden man själv anser viktiga och därmed är problemet eliminerat.

Fast riktigt så enkelt är det väl inte? Sexbehovet och -viljan kan ju variera ganska mycket under livet och därmed under förhållandet om man har ett längre sådant. Att man matchar just när man ses betyder ju inte att man kommer att matcha resten av alla veckor i förhållandet? Varför är det då rimligare att partnern som har mindre lust ska "ställa upp" än att partnern med mer lust nöjer sig med det den fick när den var singel (förutsatt att förhållandet är bra i övrigt)?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Jag menar att jag inte riktigt förstår hur folk som har partner kan tro att det är synd om dem om partner ibland säger nej till sex, med tanke på att samma person ju troligen har levt ensam under åtminstone någon period av livet. Var dessa tjurande gnällspikar konstant sura som singlar, eller hade de fungerande strategier då? Om så, varför funkar inte de strategierna då de blir tillfälligt avvisade av partner?


Jag kan inte svara på det.
Troligen har den typen av människor svårt att fatta beslut utifrån de två val som finns: acceptera eller gå vidare.

Själv valde jag en partner som delar de värderingar och prioriteringar jag själv tycker är viktiga. Den kompromisslösa symbiosen var liksom dealen för att ingå en relation.
Hade vi blivit oeniga, gällande en, för mig, viktig faktor hade det påverkat både mitt humör och mående varav vi inte hade kunnat fortsätta leva tillsammans. Att stanna kvar i en relation där jag saknade något skulle troligen plocka fram sidor hos mig som inte är jag ex sur, tjatig och allmänt missnöjd.

Jag markerar blivit eftersom det måste handla om en förändring som kommit med tid. Att välja fel från början känns som något man gör när man är väldigt ung, förhoppningsvis. Det som saknas från början ska man kanske inte förvänta sig komma med tid, med enstaka undantag.

Ex
Ett par har x mycket sex i början av sin relation, sedan vill en part plötsligt ha mycket mer eller mycket mindre sex. Den andre parten känner sig lurad, sexet är viktigt och vill givetvis ha tillbaka partnern som en gång var sexuellt samspelt.

En part var i början normalviktig gick senare upp 30 kg. Den andre parten känner sig lurad, att sköta sin kropp är viktigt och vill givetvis ha tillbaka den normalbyggda partnern.

En part röstade på miljöpartiet och blev plötsligt SverigeDemokrat. Den andre parten känner sig lurad och vill ha tillbaka sin miljöpartist.

Ett par träffas, de har idrott och friskvård som gemensamt intresse. En dag lessnar den ene och fastnar i myssoffans lättja. Sportdryck och proteindrinkar byts mot vin, ost och kryddstarka korvar. Den kvarstående sportande partnern känner sig - lurad.


Ja, poängen gick fram men jag fick sådan ohanterlig lust att sväva ut.
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Fast riktigt så enkelt är det väl inte? Sexbehovet och -viljan kan ju variera ganska mycket under livet och därmed under förhållandet om man har ett längre sådant. Att man matchar just när man ses betyder ju inte att man kommer att matcha resten av alla veckor i förhållandet?

Det är väl ingen hemlighet att relationer utvecklas i takt med sina deltagare. Därmed inte sagt att deltagarna utvecklas i samma takt eller åt samma håll.
Att man en dag inser att man på viktiga områden är mer olika än lika är väl inte särskilt ovanligt och jag gissar att det är den vanligast orsaken till separation.
Att separera pga sex är väl en lika legal orsak som många andra? Iaf för den som anser att sex är viktigt.

Jag har sett flertal undersökningar gällande otrohet.
Otrohet pga att få mer sex brukar vara en vanlig angiven orsak. Jag antar att man troligen kan konstatera att sex/bristen på tillräckligt mycket sex är viktigt för somliga (många?).



Varför är det då rimligare att partnern som har mindre lust ska "ställa upp" än att partnern med mer lust nöjer sig med det den fick när den var singel (förutsatt att förhållandet är bra i övrigt)?

Jag anser att allas sexdrift skall respekteras dvs ingen skall behöva ställa upp och ingen skall behöva få sin drift bortviftad och inte tagen på allvar.
Jag råder alla som har problem med olika sexdrift att antingen se om man kan mötas så pass att bägge kan bli nöjda annars tycker jag faktiskt att man, som när det skär sig i andra relationsfrågor, ska försöka finna en partner som gör att man känner att man får sina behov tillfredsställda.
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Jag anser att allas sexdrift skall respekteras dvs ingen skall behöva ställa upp och ingen skall behöva få sin drift bortviftad och inte tagen på allvar.
Jag råder alla som har problem med olika sexdrift att antingen se om man kan mötas så pass att bägge kan bli nöjda annars tycker jag faktiskt att man, som när det skär sig i andra relationsfrågor, ska försöka finna en partner som gör att man känner att man får sina behov tillfredsställda.

Hur löser man det när man är singel då, och inte har tid/kontakter för att skaffa sig KK:s för att täcka sitt sexbehov?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Köpa sex av sin partner? Njae, bättre då att hitta någon som har en egen sexlust

Nej, inte så. Vad jag menar att det är svårt att bli tänd på en som tjurar och beter sig som en fyraåring. Sexlusten minskar garanterat ifall partnern tjurar och tjatar.

Man blir väl kanske mer sugen på en person som är trevlig, glad, hjälpsam o.s.v.

Eller hur?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Var dessa tjurande gnällspikar konstant sura som singlar, eller hade de fungerande strategier då? Om så, varför funkar inte de strategierna då de blir tillfälligt avvisade av partner?

Jag har frågat min pojkvän då jag tänkte precis samma sak som dig. Han svarade bara att när han var singel hade han ingen att tänka på i de banorna, nu är jag här och då tänder han på att ha ett föremål så att säga.
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Att jag förväntar mig att min partner kan ta ett nej är väl ganska sunt? tyvärr är det ganska svårt att kompromissa om sex, liksom om att skaffa barn eller köpa hus. Antingen har man eller så har man inte. Och av naturliga skäl är det ju den som inte vill som får avgörandet om det går rätt till, för i min värld ska man varken ha sex, skaffa barn eller göra stora investeringar utan att man själv vill.
Hade det inte haft konsekvenser i förhållandet att vi är olika, så hade jag inte skrivit i tråden öht. Vart vill du komma?

Jag har inte låst fast honom i hemmet. Han är fri att lämna mig vilken dag han vill om det är så frustrerande för honom att jag inte särar på benen flera gånger per dag. Men så vitt jag vet har han stannat kvar. Min frågeställning är här hur man ska hantera ett problem i en relation, inte huruvida man ska separera eller vänsterprassla. Jag har inte förbjudit honom något, inte ens andra partners. Det enda jag faktiskt kräver av honom är att han är ärlig mot mig så att jag själv kan avgöra om jag vill stanna på de premisserna det isåfall blir. Och det är väl banne mig inte för mkt begärt i en relation?
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Hur löser man det när man är singel då, och inte har tid/kontakter för att skaffa sig KK:s för att täcka sitt sexbehov?


För den som anser att onani är jämförbart med partnersex så är onani antagligen ett fullgott alternativ.
Det finns ju dem som även i partnerskap väljer att onanera och titta på porr mer frekvent än ligga med sin partner.

För den som anser att partnersex är så mycket bättre än tillfälliga sexpartners/onani innebär en tvungen acceptans för de substitut som bjuds i bristen på partneralternativ.

Sedan ska vi inte glömma att det finns dem som mer eller mindre tappar sexlusten som singlar men där en partner är triggande. I dessa fall är det inget som behöver "lösas".
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Blir bara surt om partnern anser att onani också är otrohet. Och när kåtheten är dränerad på så vis och då partnern får lust och det då inte går att få till det.

Och man då vill krypa intill med ryggen emot istället för att inte filifjongen ska störa den som ska upp tidigt och jobba men ändå ligga nära. Att bara skita i det och tänka på annat är inte alltid så lätt. Jadå tolkas det som avståndstagande och man kan lika gärna sova nån annanstans.

Det är mycket som kan bli knepigt.

Ptr
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

För den som anser att partnersex är så mycket bättre än tillfälliga sexpartners/onani innebär en tvungen acceptans för de substitut som bjuds i bristen på partneralternativ.

Fast varför kan då inte en partners olust innebära samma tvungna acceptans för substitut? Det jag inte förstår är varför det blir andra premisser när en partner är med i bilden, då förväntas denna "ställa upp" om man har ett sexbehov.

Att bryta förhållandet förstår jag, om sexandet nu är så viktigt för en och man inte matchar. Men bara i den här tråden så är det ju många som tycker att det blir andra ramar för acceptansen att lösa sitt sex på egen hand i ett förhållande än när man var singel.
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

Fast varför kan då inte en partners olust innebära samma tvungna acceptans för substitut? Det jag inte förstår är varför det blir andra premisser när en partner är med i bilden, då förväntas denna "ställa upp" om man har ett sexbehov.

Att bryta förhållandet förstår jag, om sexandet nu är så viktigt för en och man inte matchar. Men bara i den här tråden så är det ju många som tycker att det blir andra ramar för acceptansen att lösa sitt sex på egen hand i ett förhållande än när man var singel.


Andra premisser blir det ju om man faktiskt får ett helt annat sexbehov med en partner i bilden än när man är utan. Som jag skrev tidigare tappar ju en del helt sin sexlust när de är singlar.


Om man anser att sex är en av grundpelarna i en relation så innebär det kort och gott att lite av vitsen med en relation är sex.

Det blir som att säga att det är väl inte hela världen om din kille har svårt att samtala när ni är hemma tillsammans (när du själv anser att det är viktigt att du kan tala med din partner) du klarade dig väl som singel eller bjöd du frekvent hem snacksällskap? Isf kan du väl fortsätta med det eller ring en polare.
 
Sv: Sex med en partner för dennes skull

KL

Om ens partner har mycket mindre lust kan det vara ett problem.

MEN: man måste skilja på hur problemet diskuteras.

Ett sätt, som tråden ffa handlar om, är att gnälla om mer sex - och då uppenbarligen vilja ligga där och då och när lusten faller på trots att partner inte vill.

Ett annat sätt är att försöka luska ut varför partner har mindre lust och gemensamt försöka lösa problemet. Antingen försöka öka lusten genom olika åtgärder, acceptera olikheten, eller ta in en annan människa för behoven.
I detta läge vill man ju då INTE ligga med en partner som inte vill.

Troligen vill de flesta hellre ligga med nån som vill ligga. Det andra sättet att ta upp problemet är sannolikt både mer konstruktivt och framgångsrikt.

Men det är ju en svår fråga att prata om då ämnet lätt blir infekterat. Båda parter kan lätt missuppfattas och trampa i klaveret om man inte har koll på just denna mycket viktiga olikhet i hur frågan tas upp och om/hur man försöker lösa problemet.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 563
Senast: Stereo
·
Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 328
Senast: Tualma
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 546
Senast: Nepenthe
·
S
  • Låst
Relationer Jag och min partner har varit tillsammans i 10 månader. Vi träffas regelbundet. Vi har mycket känslor för varandra men vill lite olika i...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp