Tar emot att kontakta AA
12 stegsprogrammet ger mig rysningar. Måste väl finnas bättre sätt?
Är bara så rädd att jag när jag väl sitter där framför läkaren att jag antingen inte säger ett ljud eller kommer tappa det fullständigt
Det finns ju en del anonyma telefonlinjer man kan ringa till, de borde kunna ge tips? Det finns fler sätt än AA. Vet inte om man måste gå genom vårdcentralen för att få hjälp dock?

Och du, det är extremt vanligt att dricka för mycket. Har flera nära mig som gör/gjorde det. Personer som det går bra för i jobbet och privat. Två har åkt fast för grovt rattfylleri och först då klarat av att sluta eller dra ner till en rimlig nivå. Så cred till dig som tar tag i det nu!
 
Undrar varför jag startade tråden. Lite som att starta en tråd om vilka tapeter som skulle vara snyggast när väggarna i själva verket saknas.

Veckan har varit enormt jobbig. Värre än på länge. Har varit nykter sen i tisdags och inte heller tagit några sömnmediciner.
Haft sådan frossa idag och händerna skakar. Som inifrån och ut. Var tvungen ta lite vin. Vilket är nästan det enda jag dricker. Vin, whiskey och ibland gin.
Inte för att jag vill! Utan för att skakningarna ska sluta. Och för att jag kände mig så sjuk. Helt dränerad.
Fattar inte att det blivit så här. Jag om någon borde vetat bättre.
Försökt fokusera på skola och jobb men det har varit svårt. Börjar gråta för minsta lilla. Känner inte igen mig själv.
När jag är helt nykter blir det så uppenbart hur ledsen jag är. Jag som annars är så positiv och driftig och så. Nu är det bara kaos.
Försöker hitta sätt. Tänkte ja men blir jag gravid kommer jag vara nykter.
Men det blir ju i fel ände? Eller?
Tänkte att då blir det enkelt hålla sig borta från allt skadligt. Men jag kanske bara inbillar mig. Det har nästan blivit en större drivkraft än barnet i sig. Jo jag vet hur sjukt det låter. Men jag är ju inte helt frisk.
Känner också att jag förtjänar ingen familj. Ibland tänker jag det men så börjar jag tvivla igen.

Du behöver hjälp ♥️ det är inget fel på dig du mår bara inte bra. Det kommer bli bättre
 
Tar emot att kontakta AA
12 stegsprogrammet ger mig rysningar. Måste väl finnas bättre sätt?
Är bara så rädd att jag när jag väl sitter där framför läkaren att jag antingen inte säger ett ljud eller kommer tappa det fullständigt

Det är klart det tar emot, det är det som är ett beroende :) Men du vet, du kan ta det första steget och kontakta AA, kanske gå på ett testmöte och kolla upp möjligheterna för behandling utan att vara tvingad att gå hela vägen. Bara för att man tar den första kontakten är det inte någon som kommer springande och ska låsa in en. Alla sätt passar inte alla människor men man måste ge det en chans innan man kan avfärda det. Ett tips om det känns jobbigt att "bekänna" för läkaren så kanske det är lättare att ställa frågor runt beroende och behandling istället? En fot in på ämnet som inte blir lika personlig direkt.
Troligtvis har din partner märkt att du inte mår bra, även om han inte vet vad det är som felas. Vill du behålla honom så ta tag i ditt mående nu, annars kommer du förlora honom och desto mer därtill.

Jag tyckte helt ärligt att tolvstegsprogrammet var roligt att genomgå, när den första skräcken lagt sig. Vi gav varandra bekräftelse, man fick tala om hur man känner med människor som förstår en, och man får en säker bubbla att må skit i men ändå våga hoppas om framtiden.

Det är inte fel på dig, du är inte ensam. Beroende är en urkraft, en ren överlevnadsmekanism som vänt sig emot dig och har kidnappat din hjärna. Det är ett sjukdomstillstånd, och det finns ingen skam i att vara sjuk.
 
Har jättesvårt att berätta. Vet inte varför. Men det tar emot enormt mycket. Tänkte först skriva förlåt. Men förlåt för vad? Jo för att jag är mesig? Inte vågar? Jag vet inte.
Har flera gånger önskat att de ska veta. Främst min partner som förvisso inte bor med mig men är väldigt ofta här och jag ibland hos honom. Samt min mamma som känner mig utan och innan.
Mina närmaste vänner har jag tappat mer och mer. En sorg. Ska försöka bättra mig. Men har inte orkat. De har blivit mer och mer ytliga vänner än nära vänner. Mycket för att jag inte orkar och hunnit.
Men min ja han som tråden ändå handlar om… (?) verkar ju inte fatta heller.
Fast det är kanske inte så konstigt. Fast lite konstigt är det när vi ändå bott ihop (I praktiken)
Jag hade fattat så mycket fortare.
Och nånstans vill jag bli påkommen. Därför jag inte åkt iväg med ett gäng flaskor. Det är bara att gå in lite längre in i klädkammaren eller kolla under sängen! Finns flera tomma vinflaskor mm. Men nej. Jag hade ju sett det. Kollar sånt.

Farfar var tvättäkta alkoholist - detta hemska skällsord!
Erkände han nån gång? Nej aldrig!
Min pappa var ingen alkoholist men då han drack blev han fullständigt förändrad. Jag har sett detta och borde hållit mig borta. Tänkt ändå att men nej det är inte samma sak. Eller hur jag nu tänkt.

Det där med att förlora vänner är klassiskt och et symptom på beroende - det går ut över ens relationer så dom blir förstörda.

Angående att ta upp det med läkaren, kan du börja med att säga typ "vi försöker få barn, men.... jag tror jag behöver hjälp med mitt alkoholproblem innan jag kan bli gravid". Så knyter du det upp mot något konkret mediciskt, liksom? Det kanske kan funka som en samtalsöppnare mot dom andra du vill - ska - berätta för med?
 
Tar emot att kontakta AA
12 stegsprogrammet ger mig rysningar. Måste väl finnas bättre sätt?
Är bara så rädd att jag när jag väl sitter där framför läkaren att jag antingen inte säger ett ljud eller kommer tappa det fullständigt
Pröva att ta kontakt med vården, vårdcentralerna ska ha hjälp för beroende, man ska även kunna få hjälp via socialen på kommunen. Förstår att det tar emot, det är ju jobbigt, men viktigt och behöver göras :heart. Resten av ditt liv väntar på dig typ....
 
Vill berätta för honom. Men vet inte hur jag ska lägga fram det. Har funderat men tycker allt låter så krystat. Och när jag väl står där får jag inte fram ett ljud 🙈
Nära anhöriga vet ibland mer än de uttrycker. Precis som du har svårt att öppna upp dig för honom så är det en del i att vara medberoende att inte riktigt orka/vilja se problematiken och konfrontera problemet. Det är liksom enklare att bara leva vidare tills det slutar i katastrof.
Jag tror att om du börjar berätta så kommer det nog inte som en chock för honom❤️

Sänder en styrkekram!
 
Jag slutade med preventivmedel för några månader sedan men håller inte aktivt på att försöka få barn. Tanken var ju att försöka bli gravid i början av nästa år om det går. Men med tanke på att jag fortfarande är så kaos med allt och så så går det ju inte. Eller snarare det känns inte ok för någon part. Jag, han eller ett ev barn.

Ibland vill jag bara skrika ut. Jo jag är hemsk mellan varven. Sån har jag nog alltid varit. Men beroende av en sådan vanlig substans som alkohol ändå är nej det har jag inte alltid varit. Långt ifrån.
Och även de som står mig närmast. Jo de ser att jag inte mår bra alla gånger. Men de ser inte hur långt det gått. Jag kan skylla på magont, huvudvärk. Mycket att göra osv.

Blev så tydligt när han kom hit till mig förra veckan med ett finare vin. Eftersom jag ju gillar vin.
Först tänkte jag instinktivt att det där dricker jag aldrig! För jag vet ju hur det blir. Jag kan inte sluta om jag väl börjar.

Inte gjorde det saken bättre heller att min mamma var här och hade sig för just det vinet. Åh så gott och smakrikt! Karamell du måste smaka!

Och då hade jag bestämt mig för att inte dricka.
Sa jag smakar lite senare. Vilket jag också gjorde…. Och vips var flaskan slut 👍
 
Förresten tog upp detta med avsugandet tidigare. Han höll på laga mat och jag dukade och lite så. Frågade vad han tyckte om jag sög av honom eller inte. Sa också att för mig spelar det noll roll.
Fick till svar att han tyckte mycket om det men ville vara nyduschad.
Ok sa jag och sen tog jag fram servetter.
 
Förresten tog upp detta med avsugandet tidigare. Han höll på laga mat och jag dukade och lite så. Frågade vad han tyckte om jag sög av honom eller inte. Sa också att för mig spelar det noll roll.
Fick till svar att han tyckte mycket om det men ville vara nyduschad.
Ok sa jag och sen tog jag fram servetter.
Och så pratar ni om beroendet? Det är ju verkligen inte bra att han kommer med vin men han måste ju få veta att du har problem.
 
Men inser ju också att detta är inget som jag riktigt kontrollerar.
Kan verkligen inte bestämma att nu är det så här. Utan det är alltid OMSTÄNDIGHETER som bestämmer.
Grejen är att oftast är det jag själv som är OMSTÄNDIGHETERNA
 
Det jag vill är att må bra. Att alla ska må bra. Vill inte ha något beroende eller liknande som tar över. Varför i hela världen är hela livet så mer eller mindre? Blir på riktigt helt knäpp!
Normala människor kan unna sig. Göra lite. Må bra. Göra lite dumma saker men inte hela världen. Men när jag gör det då är det fan precis som hela världen!

Jag ska ta upp detta. Allt skit. Måste svälja stoltheten. Duktig flicka syndrom eller vad fan det nu är.
 
Det är ju just det är, en djävul. Sjukdomen vill styra och ställa.

Kan du inte skriva ett brev till honom kanske?
Du är enorm. Det är du verkligen! Jäklar vad du stöttat mig! Och du är så ärlig och naken och enorm förebild ❤️
När jag skrev till dig att nu har jag startat en tråd och ska ta tag i allt.
Grejen är att jag tog inte tag i ett skit och dessutom vågade jag inte ens använda mitt befintliga nick.
Tänk om jag kunde göra som du. Varför är det så svårt? Jag klarar inte av det. Får sån ångest. Måste vara perfekt. Eller iaf normal.
 
Jag slutade med preventivmedel för några månader sedan men håller inte aktivt på att försöka få barn. Tanken var ju att försöka bli gravid i början av nästa år om det går. Men med tanke på att jag fortfarande är så kaos med allt och så så går det ju inte. Eller snarare det känns inte ok för någon part. Jag, han eller ett ev barn.

Ibland vill jag bara skrika ut. Jo jag är hemsk mellan varven. Sån har jag nog alltid varit. Men beroende av en sådan vanlig substans som alkohol ändå är nej det har jag inte alltid varit. Långt ifrån.
Och även de som står mig närmast. Jo de ser att jag inte mår bra alla gånger. Men de ser inte hur långt det gått. Jag kan skylla på magont, huvudvärk. Mycket att göra osv.

Blev så tydligt när han kom hit till mig förra veckan med ett finare vin. Eftersom jag ju gillar vin.
Först tänkte jag instinktivt att det där dricker jag aldrig! För jag vet ju hur det blir. Jag kan inte sluta om jag väl börjar.

Inte gjorde det saken bättre heller att min mamma var här och hade sig för just det vinet. Åh så gott och smakrikt! Karamell du måste smaka!

Och då hade jag bestämt mig för att inte dricka.
Sa jag smakar lite senare. Vilket jag också gjorde…. Och vips var flaskan slut 👍

Jag tycker du ska börja med preventivmedel igen, som steg 1. För du måste reda ut detta innan ni skaffar barn. Så pratar du med killen, familjen, vården, evt AA - börja med den det känns enklast med.

Det är vanligare än du tror och inget "onormalt" att ha en beroendesjukdom, det är inte ditt fel att det blivit så, beroendet är troligen en "coping mechanism" för att hantera annat som är jobbigt i ditt liv. Men det finns hjälp att få, du behöver inte ha det såhär alltid. :heart
 
Jag tycker du ska börja med preventivmedel igen, som steg 1. För du måste reda ut detta innan ni skaffar barn. Så pratar du med killen, familjen, vården, evt AA - börja med den det känns enklast med.

Det är vanligare än du tror och inget "onormalt" att ha en beroendesjukdom, det är inte ditt fel att det blivit så, beroendet är troligen en "coping mechanism" för att hantera annat som är jobbigt i ditt liv. Men det finns hjälp att få, du behöver inte ha det såhär alltid. :heart
Jag är 34 år ingen ungdom längre. Så dels ”beroendet” med allt vad det innebär men även rent statistiskt att jag kanske inte kan få barn längre fram
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 329
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 810
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 048
Senast: MiaMia
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp