Skillnad annonspris och slutpris?

Så är det säkert.
Men frågan är om det inte, iaf för det flesta, är kostnader och sällan inkomster på hästarna?

En sexåring som säljs för 65'-70' eller låt säga 50' det är megaförlust!

Då hade det varit rimligare att de kostade 150'?
Hästar är ju värda mkt sålänge de ligger i fas för åldern. Du får ju definitivt inte en 6-åring som är i fas för varken 50, 70 eller 150. Den kostar mkt mer.
 
Jag skulle isåfall fråga om priset går att diskutera ganska tidigt i kontakten med säljaren, för att inte slösa på dennes (och min) tid om hen inte kan tänka sig att gå ner i pris.
En månad är ju inte länge heller för att sälja häst så många är nog inte stressade i det läget.

Angående fullblod så borde du kunna hitta ett inom din budget, när jag köpte min häst provade jag bland annat ett par fullblod, grundutbildade (typ 90 hoppning, LB dressyr) för runt 40. Det var visserligen tre år sedan nu men jag tror de ligger ungefär lika, vad jag sett.
Pratar du om att diskutera priset redan första gången du ringer på annonsen?
Jag hade lagt på luren om ngn försökte pruta direkt utan ens varit och kollat på hästen.
Jag kan absolut gå ner lite i pris men då ska det verkligen vara en perfect match mellan häst och ryttare. Att dumpa priset rejält finns inte på kartan för det finns andra som kan betala rätt pris och ge ett precis lika bra hem än någon som har budhet för halva hästen typ.
 
Pratar du om att diskutera priset redan första gången du ringer på annonsen?
Jag hade lagt på luren om ngn försökte pruta direkt utan ens varit och kollat på hästen.
Jag kan absolut gå ner lite i pris men då ska det verkligen vara en perfect match mellan häst och ryttare. Att dumpa priset rejält finns inte på kartan för det finns andra som kan betala rätt pris och ge ett precis lika bra hem än någon som har budhet för halva hästen typ.
Men föredrar du inte att det framkommer innan provridning om köparen aldrig har tänkt betala utsatt pris?
Jag tänker också att många säljare säger nej tack direkt men hellre det än att provrida och sen lägga ett väldigt lågt bud?
 
Men föredrar du inte att det framkommer innan provridning om köparen aldrig har tänkt betala utsatt pris?
Jag tänker också att många säljare säger nej tack direkt men hellre det än att provrida och sen lägga ett väldigt lågt bud?

Jag utgår från att man inte ringer på annonser som man inte har tillräckligt med pengar för.
Säljer tack och lov inte via annons så ofta utan mest via kontakter och de prutar typ aldrig.
 
Jag utgår från att man inte ringer på annonser som man inte har tillräckligt med pengar för.
Säljer tack och lov inte via annons så ofta utan mest via kontakter och de prutar typ aldrig.
Nej absolut. Men om man nu vill testa på någon häst som legat ute länge så känns det mer vettigt att ta upp prisfrågan tidigt än efter provridning.
Jag hade själv inte gjort så dock. Jag skämdes som en hund när jag ”prutade” på min nuvarande häst vid första kontakten, och då visste jag ändå via gemensamma vänner att ägaren kunde tänka sig att gå ner i pris..
 
Nej absolut. Men om man nu vill testa på någon häst som legat ute länge så känns det mer vettigt att ta upp prisfrågan tidigt än efter provridning.
Jag hade själv inte gjort så dock. Jag skämdes som en hund när jag ”prutade” på min nuvarande häst vid första kontakten, och då visste jag ändå via gemensamma vänner att ägaren kunde tänka sig att gå ner i pris..

Men har hästen legat ute länge har säljaren förmodligen själv sänkt priset eller skrivit i annonsen om att kanske bud mottages. Sen är det ju alltid olika vad folk tycker är länge. Hästar i dyrare prisklasser som kommer ut på annons där säljaren inte har kontakter tar längre tid att få sålt. Tycker det är respektlöst att försöka pruta innan man ens tittat på hästen.
 
Lägg ut en annons om att du söker häst, skriv lite om dig själv och vad du letar efter samt prisklass. Jag gjorde det och fick tag på min nuvarande på det sättet, ägaren kunde tänka sig att gå ner lite i pris för att hen tyckte att det lät som en perfect match :)
 
Säger som @Gotthard ,skriv en egen annons om vem du är, vad du söker och kan erbjuda. Lagt ut sökesannons samtliga gånger jag sökt häst och fått flera svar, ett par långt över budget men som kunde tänka sig att gå ner om hemmet var vad det lät som.
 
Tack för alla era svar! Uppskattar att höra lite olika perspektiv.

Jag känner nog mig mer bekväm med att om jag från början vet att jag tycker inte hästen är värd i närheten vad den är utannonserad för, att jag inte indikerar i förväg att: "jag kommer gärna och provrider och sen så ger jag ett bud på vad jag tycker är ett rimligt pris, vilket nog är lägre än det du tycker" och att det är ok med säljaren.

Vad en häst är värd är inte självklart, och att ha attityden "acceptera priset i annonsen, or piss off" är nog en mindre bra inställning om man vill göra en affär. Men det är självklart ok om man inte är så angelägen om att få hästen såld. Det finns ju som köpare heller ingen anledning att betala högre än vad marknadspriset är (oavsett om man har råd eller inte), och det kan ta tid och vara en process att upptäcka vad det priset är.

Jag personligen tycker också att det är väldigt roligt att buda/köpslå - jag budade helt skamlöst när jag köpte lägenhet (i Stockholm ska tilläggas, så en ganska "svår" marknad det också, men det gick trots det rätt så bra) och tycker bara hela processen är kul.

Tack för tipset att skriva annons själv, det låter som en bra idé!
 
Nej absolut. Men om man nu vill testa på någon häst som legat ute länge så känns det mer vettigt att ta upp prisfrågan tidigt än efter provridning.
Jag hade själv inte gjort så dock. Jag skämdes som en hund när jag ”prutade” på min nuvarande häst vid första kontakten, och då visste jag ändå via gemensamma vänner att ägaren kunde tänka sig att gå ner i pris..
I mitt fall prutade säljaren. Hon ville sälja hästen kvickt och sade att jag fick henne för x pris om jag bestämmer mig inom två dagar.

Jag hade nog köpt henne ändå, men det blev en win-win, hon visste att hästen var såld och kunde åka på semester och jag fick pengar till veterinärbesiktning och hemtransport.

Jag tycker inte man skall skämmas. Pris är alltid en förhandlingsfråga. Så länge man inte lämnar skambud så tycker jag nog att man kan diskutera saken.

Om jag skall sälja en häst så räknar jag med att köparen kanske prutar lite. Om inte jag redan satt ett pris som är väldigt lågt i förhållande till marknaden. Då hade jag isf sagt att jag inte var villig att gå ned i pris redan från början.
 
Tack för alla era svar! Uppskattar att höra lite olika perspektiv.

Jag känner nog mig mer bekväm med att om jag från början vet att jag tycker inte hästen är värd i närheten vad den är utannonserad för, att jag inte indikerar i förväg att: "jag kommer gärna och provrider och sen så ger jag ett bud på vad jag tycker är ett rimligt pris, vilket nog är lägre än det du tycker" och att det är ok med säljaren.

Vad en häst är värd är inte självklart, och att ha attityden "acceptera priset i annonsen, or piss off" är nog en mindre bra inställning om man vill göra en affär. Men det är självklart ok om man inte är så angelägen om att få hästen såld. Det finns ju som köpare heller ingen anledning att betala högre än vad marknadspriset är (oavsett om man har råd eller inte), och det kan ta tid och vara en process att upptäcka vad det priset är.

Jag personligen tycker också att det är väldigt roligt att buda/köpslå - jag budade helt skamlöst när jag köpte lägenhet (i Stockholm ska tilläggas, så en ganska "svår" marknad det också, men det gick trots det rätt så bra) och tycker bara hela processen är kul.

Tack för tipset att skriva annons själv, det låter som en bra idé!

Jag tycker du resonerar klokt! En bra affär är underbar för båda parter. 😊

Köparen skall känna att den köpt en bra "vara" till rätt pris, och säljaren skall känna sig nöjd med sin försäljning och vara glad för både sin och köparens skull.

Jag sålde en ponny och köparen prutade 2500 kronor. Det kändes bra att gå med på det, hon uppskattade mitt prisavdrag och jag var nöjd med att just hon ville köpa hästen och han skulle få det bra.

Kanske hade hon betalat ändå, om jag sade nej, men jag ville också bjuda henne på känslan att jag inte var omöjlig.

Det ÄR en stor affär och mycket känslor och anspänning med veterinärbesiktning och allt, så jag tycker nog att man som säljare gärna får bjuda till lite.

Jag hade själv varit mer tveksam att köpa häst av någon som inte alls kunde resonera om priset. Det är en del av processen att skapa en relation.

Men det är klart, är jag spekulant på en häst som ligger klart under marknadspriset så prutar jag inte.

Däremot finns det andra saker som man kan resonera lite om. Tex om säljaren kan bistå med något såsom uppstallning eller om det kan följa med någon utrustning etc.

Fråga kan man alltid göra och vara beredd på ett eventuellt nej.
 
Den hästen jag köpte ett sto av rasen wielkopolski ca 174 i manken, ingen märkvärdig stam, om jag inte missminner mig var hon 13 eller 14 år när jag köpte henne. Hon hade legat ute på annons ett bra tag, originalpriset var 120 000kr men det var ingen som ville betala. Hon hade även stått ett tag, provred och köpte för 60 000kr, var en hel del jobb men fick ha en häst i 4 år i alla fall innan jag fick ta bort henne pga skada som ej ville läka (skadan fick hon hos mig).

Så visst finns det hästar, gäller bara att ha ögonen öppna och se va man hittar. :)
Men det ursprungliga priset måste varit helt fel?
 
Nja... om den inte blivit såld för den första summan så var inte så många intresserade och ingen köpte. Det var så jag menade.

Min erfarenhet är att det finns ett intresse när priset är rätt i förhållande till marknaden.
Skulle snarare tippa på att många inte var intresserade med tanke på att hästen i fråga var avställd och inte blivit ridit på några år, med facit i hand skulle jag kanske dragit öronen åt mig också, men fick 4 år i alla fall och en bättre första häst får man leta efter. :heart
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 339
Senast: Mimmimamma
·
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 489
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 190
Senast: Chefen
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp