Skillnad annonspris och slutpris?

Skulle snarare tippa på att många inte var intresserade med tanke på att hästen i fråga var avställd och inte blivit ridit på några år, med facit i hand skulle jag kanske dragit öronen åt mig också, men fick 4 år i alla fall och en bättre första häst får man leta efter. :heart
Då var kanske priset fel för att den var avställd? Det är ju lite skillnad på en häst som är igång och en som är avställd, det borde väl märkas även på priset?
 
Det var väl apropå i fas för sin ålder?
Det kanske var så...? Jag vet inte om 130 cm är något alla hästar skall förväntas prestera i "fas för sin ålder".

Det kan nog hända att vi missförstod varandra. 😁

Jag tror inte alls att man får en 130-nivå hopphäst för under 150'.

Däremot kan nog de flesta vuxna ridhästar förväntas hoppa 110 och gå L:B dressyr.

Då behöver de inte kosta så mycket.

Hästar som säljs för under 100' och har meriter upp till 130 och är i sin krafts dagar, ja de har problem av något slag. Helt enig.
 
Skulle snarare tippa på att många inte var intresserade med tanke på att hästen i fråga var avställd och inte blivit ridit på några år, med facit i hand skulle jag kanske dragit öronen åt mig också, men fick 4 år i alla fall och en bättre första häst får man leta efter. :heart
Roligt att allt gick bra! Ja, är hästen avställd så säljs den i regel billigare. Har den inte ridits på många år så funderar man självklart på orsaken.
 
En sexåring är i fas med sin ålder tävlar minst 130 förutsatt att det är en hopphäst. Man får knappast en dressyrhäst som är i fas som en sexåring heller för dessa summorna.
Då har du lärt mig något nytt! 🙂

Jag kände inte till det, men det låter logiskt.

För mig är hopphästar ganska fjärran. Jag är verkligen inte en hoppryttare själv, så där är min okunnighet alldeles uppenbar! 😁

I fas med sin ålder, så tänkte jag naivt på grundriden och allround.

Men då är det lite märkligt att man betalar så mycket för tex treåringar som senare inte är värda hälften, kanske?

Men jag fattar, alla drömmer om nästa stjärna och en unghäst är en ännu inte införlivad dröm!

🤩
 
Jo du kan få det men då är den inte hel..
Och då är frågan hur man kategoriserar "inte hel"?
Röntgenfynd som hästen inte visat symtom från?

Jag har tex köpt en sexåring med felfria 130-rundor för 80 000 för att den var lite trång i en glidled ena bak. Fyndet gjordes vid besiktning 1,5 år tidigare då den var till salu och hade inte förändrats när jag köpte.
Jag har en superfin sjuåring nu som köptes i höstas med samma typ av fynd, också hittat vid besiktning. Den var iofs inte på utbildningsskalan men kostade 69 000. :D

Det är ju lite OT men visst kan man göra fynd om man vill, det är många hästar som inte kostar som den initiala prislappen i slutänden. :)
 
Då har du lärt mig något nytt! 🙂

Jag kände inte till det, men det låter logiskt.

För mig är hopphästar ganska fjärran. Jag är verkligen inte en hoppryttare själv, så där är min okunnighet alldeles uppenbar! 😁

I fas med sin ålder, så tänkte jag naivt på grundriden och allround.

Men då är det lite märkligt att man betalar så mycket för tex treåringar som senare inte är värda hälften, kanske?

Men jag fattar, alla drömmer om nästa stjärna och en unghäst är en ännu inte införlivad dröm!

🤩
När man pratar om att hästar är i fas för åldern brukar man syfta på att de är utbildade i fas med unghästklasserna. Hoppningen är nämnd, i dressyr för en 6-åring är det samlade gångarter, galoppombyte, öppna, sluta 😊

Få ”vanliga” ryttare klarar att utbilda hästen i den takten och då sjunker ju värdet direkt jämfört med en lika talangfull häst i fas.
 
Då har du lärt mig något nytt! 🙂

Jag kände inte till det, men det låter logiskt.

För mig är hopphästar ganska fjärran. Jag är verkligen inte en hoppryttare själv, så där är min okunnighet alldeles uppenbar! 😁

I fas med sin ålder, så tänkte jag naivt på grundriden och allround.

Men då är det lite märkligt att man betalar så mycket för tex treåringar som senare inte är värda hälften, kanske?

Men jag fattar, alla drömmer om nästa stjärna och en unghäst är en ännu inte införlivad dröm!

🤩
Grundriden och allround är typ som en 4 åring på våren enligt mig 😉 En 4 åring brukar ju hoppa en meter när de är i fas. Tror dom inte får hoppa högre än 1m som 4 åringar men sen som 5 åring är 120 i fas osv. Undra om inte unghästfinalerna i unghäst-VM och med går i 125 för 5 åringar och 135 för sexåringar. Kan minnas fel, det är ju lördagkväll och allt 😅

En treåring som presterat fint på testet är ju ganska dyr och har väl bevisat sig att kapaciteten finns och så får man hoppas att den finns under ryttare också.
 
Och då är frågan hur man kategoriserar "inte hel"?
Röntgenfynd som hästen inte visat symtom från?

Jag har tex köpt en sexåring med felfria 130-rundor för 80 000 för att den var lite trång i en glidled ena bak. Fyndet gjordes vid besiktning 1,5 år tidigare då den var till salu och hade inte förändrats när jag köpte.
Jag har en superfin sjuåring nu som köptes i höstas med samma typ av fynd, också hittat vid besiktning. Den var iofs inte på utbildningsskalan men kostade 69 000. :D

Det är ju lite OT men visst kan man göra fynd om man vill, det är många hästar som inte kostar som den initiala prislappen i slutänden. :)

Ja gränsen är väl olika för alla men vad jag menar är hel och fräsch, dvs inga fynd, det får man inte för dom pengarna. Nu kan du ju ”leva” med dessa fynd dina hästar har men det är ju antagligen också därför de var så billiga. Så jag skulle med andra ord inte säga att dom är hela men fungerar dom för dig är det toppen och definitivt ett fynd för dig 😊
 
Skulle snarare tippa på att många inte var intresserade med tanke på att hästen i fråga var avställd och inte blivit ridit på några år, med facit i hand skulle jag kanske dragit öronen åt mig också, men fick 4 år i alla fall och en bättre första häst får man leta efter. :heart
Du hade nog tur där för en häst som stått i flera år vet man inte hur den är när man sätter igång den. Så enl mig va det en väldigt vågad affär.
 
Sålde mitt grundutbildade fyraåriga SWB för 40 000. Hon var ute länge på annons och utan intresse, hade en ”krånglig” köpare på G men slutade med att den som red in henne köpte henne tillslut. Hon sålde henne snart igen, säkert dyrare :meh: men jag var i kris.
Hyfsad stam, treårstest med bra resultat...

Köpte henne även som föl för 40 000 (ja, mitt livs största förlustaffär...)

Har priserna stigit så mycket alltså? Eller varför var inte min häst intressant? Det var inget fel på henne. Det var dock runt 2011 (minns inte exakt). Blir ju lite nyfiken när jag läser här...
 
Ja gränsen är väl olika för alla men vad jag menar är hel och fräsch, dvs inga fynd, det får man inte för dom pengarna. Nu kan du ju ”leva” med dessa fynd dina hästar har men det är ju antagligen också därför de var så billiga. Så jag skulle med andra ord inte säga att dom är hela men fungerar dom för dig är det toppen och definitivt ett fynd för dig 😊
Nej, jag håller med om att man inte får hästar på den nivån för de pengarna om de inte har någon anmärkning veterinärt men där landar vi i att vääääldigt många hästar har den typen av småfel som hittas vid röntgen som ingen (inklusive hästen! 😊) har en aning om förrän man besiktar. 🙂
 
När man pratar om att hästar är i fas för åldern brukar man syfta på att de är utbildade i fas med unghästklasserna. Hoppningen är nämnd, i dressyr för en 6-åring är det samlade gångarter, galoppombyte, öppna, sluta 😊

Få ”vanliga” ryttare klarar att utbilda hästen i den takten och då sjunker ju värdet direkt jämfört med en lika talangfull häst i fas.

OT, men ändå...

Det är inte konstigt att så många hästar inte håller. Jag är fundersam kring dessa normer. För hästen blir per definition inte sämre av att utbildas i långsammare takt. Eller?
 
Sålde mitt grundutbildade fyraåriga SWB för 40 000. Hon var ute länge på annons och utan intresse, hade en ”krånglig” köpare på G men slutade med att den som red in henne köpte henne tillslut. Hon sålde henne snart igen, säkert dyrare :meh: men jag var i kris.
Hyfsad stam, treårstest med bra resultat...

Köpte henne även som föl för 40 000 (ja, mitt livs största förlustaffär...)

Har priserna stigit så mycket alltså? Eller varför var inte min häst intressant? Det var inget fel på henne. Det var dock runt 2011 (minns inte exakt). Blir ju lite nyfiken när jag läser här...
Svårt att svara på varför just din inte var intressant. Kanske inte hade så jättepoppis stam just då eller så tyckte kanske inte andra att treårs resultatet var tillräckligt bra?
 
OT, men ändå...

Det är inte konstigt att så många hästar inte håller. Jag är fundersam kring dessa normer. För hästen blir per definition inte sämre av att utbildas i långsammare takt. Eller?

Håller både med och inte. Stora hästar som växer mkt behöver oftast mer tid på sig att utbildas i långsammare takt men utgår man från en häst som är korrekt byggd och tränas på ett hållbart sätt kan den absolut vara i fas med sin ålder utan att gå i sönder.
 
OT, men ändå...

Det är inte konstigt att så många hästar inte håller. Jag är fundersam kring dessa normer. För hästen blir per definition inte sämre av att utbildas i långsammare takt. Eller?
De som utbildar hästarna i den takten är ju ofta väldigt skickliga ryttare. Proffsen utbildar i snabbare takt än vi ”vanliga dödliga” för att de gör mer saker rätt. Det sliter inte mer eftersom hästen lär sig mer saker på kortare tid.

När vi vanliga amatörer utbildar (räknar in mig själv här) så blir förmodligen hästen sämre eftersom vi rider sämre. Så är det ju bara. Klart att det påverkar hästens värde.

Men det betyder ju inte att hästarna måste tävlas mycket eller så, de kan ju vara väl i fas utbildningsmässigt och vara välridna ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 342
Senast: Mimmimamma
·
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 490
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 194
Senast: Chefen
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp