Skillnad annonspris och slutpris?

Tack för alla era svar! Uppskattar att höra lite olika perspektiv.

Jag känner nog mig mer bekväm med att om jag från början vet att jag tycker inte hästen är värd i närheten vad den är utannonserad för, att jag inte indikerar i förväg att: "jag kommer gärna och provrider och sen så ger jag ett bud på vad jag tycker är ett rimligt pris, vilket nog är lägre än det du tycker" och att det är ok med säljaren.

Vad en häst är värd är inte självklart, och att ha attityden "acceptera priset i annonsen, or piss off" är nog en mindre bra inställning om man vill göra en affär. Men det är självklart ok om man inte är så angelägen om att få hästen såld. Det finns ju som köpare heller ingen anledning att betala högre än vad marknadspriset är (oavsett om man har råd eller inte), och det kan ta tid och vara en process att upptäcka vad det priset är.

Jag personligen tycker också att det är väldigt roligt att buda/köpslå - jag budade helt skamlöst när jag köpte lägenhet (i Stockholm ska tilläggas, så en ganska "svår" marknad det också, men det gick trots det rätt så bra) och tycker bara hela processen är kul.

Tack för tipset att skriva annons själv, det låter som en bra idé!
En som ringer och börjar med att pruta utan att ha sett hästen är inte rätt köpare för mina hästar. Eller som från början anser att den inte tycker att hästen är värd det den är annonserad för - inte heller rätt köpare. Däremot kan det ju komma upp saker i en besiktning som gör att priset ändrar sig men det är en helt annan sak.

Personligen avskyr jag när folk ska skambuda/köpslå bara för att det roar dom - stjäl inte min tid tack.
 
Jag tycker att det är oerhört fräck att börja skambuda på något, häst eller sak, på en nyutlagd annons. Har själv varit med om det när jag har sålt saker, och en sån köpare går bort omedelbart för mig (allt har senare sålts till det pris jag begärt). Om man tycker att man ser en intressant häst på annons men att priset är högre än vad man vill ge för den så tycker jag att man får avvakta någon månad för att se om den ligger kvar. Då är det läge att kontakta säljaren och säga att man tycker att hästen är intressant men priset för högt, och att man gärna kommer och tittar om säljaren kan vara intresserad av att sälja till det bud man vill ge.
 
Jag skulle säga att ja, så är det.

Dvs treåringen som säljs under 100-150 är en kraftig förlust.
Det behöver ju inte vara det, beroende på omständigheterna, dvs vilka förutsättningarna är att hålla och utbilda häst. Till exempel så är ju normen i Sverige att en häst ska stå på box nattetid, och den unghästen som växer upp så blir dyrare än den som går på lösdrift, eftersom det nästan alltid är mer arbetskrävande att ha häst på box. Det är få stall där man inte bär foder för hand, mockar varje box separat osv, jämfört med de möjligheter man har att rationalisera arbetet på lösdrift.
Som andra har nämnt så spelar det också in om man kan utbilda själv, sköta hovvård, om man väljer att försäkra eller inte och andra parametrar.
 
Jag avskyr pruta, köpslå eller liknade så länge det inte är inskrivet kom med prisförslag, behöver sälja fort, billigare vid snabb affär eller motsvarade.
Drar mig från att sälja pga alla som vill pruta och så har jag skaffat mig en hobby som innebär att jag behöver sälja en hel del:laugh:

Det jag tänka mig är att fråga om mängdrabatt när jag är intresserad av att köpa flera saker av köparen, ser en vinst för både säljare och köpare där då köparen får det lite billigare och säljaren sparar tid genom att inte behöva lägga lika mycket tid på försäljningen.
 
Det behöver ju inte vara det, beroende på omständigheterna, dvs vilka förutsättningarna är att hålla och utbilda häst. Till exempel så är ju normen i Sverige att en häst ska stå på box nattetid, och den unghästen som växer upp så blir dyrare än den som går på lösdrift, eftersom det nästan alltid är mer arbetskrävande att ha häst på box. Det är få stall där man inte bär foder för hand, mockar varje box separat osv, jämfört med de möjligheter man har att rationalisera arbetet på lösdrift.
Som andra har nämnt så spelar det också in om man kan utbilda själv, sköta hovvård, om man väljer att försäkra eller inte och andra parametrar.
Är det fortfarande norm att ha icke inridna hästar på box fortfarande? Kommer inte på någon som har det.
 
Är det fortfarande norm att ha icke inridna hästar på box fortfarande? Kommer inte på någon som har det.
Jag har några för att dom inte funkar på lösdrift dock går dom ut tidigt och kommer in sent. 😬
Vet fler som gör så men dom flesta jag känner försöker ha på lösdrift 😊
 
Vi har unghästar på lösdrift men även på box i perioder. Det för att de ska vänja sig vid det också. Alltför många hästar föds upp på lösdrift som unga utan att hanteras och förväntas sedan vara hanterbara ”vuxna ”treåringar.
Så jag ser gärna en kombination av båda.
Jag kan tänka mig sälja för lägre om jag har lite press att sälja eller man har en svår häst där man hittar en bra ryttare. Annars är det de pris som är sagt
 
Vi har unghästar på lösdrift men även på box i perioder. Det för att de ska vänja sig vid det också. Alltför många hästar föds upp på lösdrift som unga utan att hanteras och förväntas sedan vara hanterbara ”vuxna ”treåringar.
Så jag ser gärna en kombination av båda.
Jag kan tänka mig sälja för lägre om jag har lite press att sälja eller man har en svår häst där man hittar en bra ryttare. Annars är det de pris som är sagt
Att ha den unga hästen på box innebär inte att den blir hanterad mer än en som inte blir hanterad på lösdrift.

Min ena köpte jag som ohanterad 3 åring som var på box på nätterna under vintern, in togs hästarna genom att stänga grinden ut mot väggen och leda ett av avlesstona och ut gick alla lösa.
Kommande vinter så bytte uppfödaren från box till lösdrift.

Boxdrift eller lösdrift säger inget om hur mycket eller lite en häst är hanterad.
 
Att ha den unga hästen på box innebär inte att den blir hanterad mer än en som inte blir hanterad på lösdrift.

Min ena köpte jag som ohanterad 3 åring som var på box på nätterna under vintern, in togs hästarna genom att stänga grinden ut mot väggen och leda ett av avlesstona och ut gick alla lösa.
Kommande vinter så bytte uppfödaren från box till lösdrift.

Boxdrift eller lösdrift säger inget om hur mycket eller lite en häst är hanterad.
Fast det du tar som exempel hör inte till vanligheterna. Men jag kan vara tydligare och skriva .Stå på box och hanteras.
Många hästar på lösdrift hanteras väldigt lite. De leds inte, står inte uppbundna osv. Jag har en hovslagare till sambo och det är inte kul med dessa ohanterbare stora treåringar sim plötsligt ska lära sig massa nya saker som treåringar och dessutom förväntas göra det bra. Gärna också i en ny miljö. Nä tack jag är rädd om min sambo. Min sambo har av denna anledning börjat sko allt mindre av denna grupp.
 
Fast det du tar som exempel hör inte till vanligheterna. Men jag kan vara tydligare och skriva .Stå på box och hanteras.
Många hästar på lösdrift hanteras väldigt lite. De leds inte, står inte uppbundna osv. Jag har en hovslagare till sambo och det är inte kul med dessa ohanterbare stora treåringar sim plötsligt ska lära sig massa nya saker som treåringar och dessutom förväntas göra det bra. Gärna också i en ny miljö. Nä tack jag är rädd om min sambo. Min sambo har av denna anledning börjat sko allt mindre av denna grupp.
Har själv jobbar som hovslagare så är bekant med problemet med ohanterade hästar, själv tackade jag nej till hästar som var vidriga att sko.

Fortsätter att säga att uppstallingsform inte säger något om hur mycket eller lite en häst är hanterad.
 
Och min erfarenhet är tvärtom - boxhästarna är oftast (alltid) mycket sämre att hantera.
Och min erfarenhet är att kombinera de båda är det bästa.
Många unghästar är ju underbara som 0-2,5 åringar på lösdrift men så skickas de iväg av uppfödaren på inridning . Ny miljö, nya rutiner och plötsligt ska någon slå på skor inte längre bara verkas lite snabbt, och dessutom tålmodig stå uppbunden. Vet inte hur du gör med dina treåringar, men majoriteten av de jag och sambon träffat på som varit stressade och jobbiga är just lösdriftshästarna. Sen beror ju även en sån sak som erfarenhet hos hästägare roll. Men just att leda en unghäst korrekt och hantera fötter och ha dem uppbundna hjälper dem sen när drt är dags för större uppgifter.
 
Och min erfarenhet är att kombinera de båda är det bästa.
Många unghästar är ju underbara som 0-2,5 åringar på lösdrift men så skickas de iväg av uppfödaren på inridning . Ny miljö, nya rutiner och plötsligt ska någon slå på skor inte längre bara verkas lite snabbt, och dessutom tålmodig stå uppbunden. Vet inte hur du gör med dina treåringar, men majoriteten av de jag och sambon träffat på som varit stressade och jobbiga är just lösdriftshästarna. Sen beror ju även en sån sak som erfarenhet hos hästägare roll. Men just att leda en unghäst korrekt och hantera fötter och ha dem uppbundna hjälper dem sen när drt är dags för större uppgifter.

Ja vi har haft denna diskussion innan du och jag och vi har helt skilda åsikter - så jag vet att det är meningslöst. Men jag är ändå helt övertygad om vad jag tycker.
 
Ja vi har haft denna diskussion innan du och jag och vi har helt skilda åsikter - så jag vet att det är meningslöst. Men jag är ändå helt övertygad om vad jag tycker.
Jag vet det men jag vet fortfarande inte om du själv sköter inridning och de första hovslagararbetena med skor eller skickar iväg dina hästar.
 
Vad kul! Verkar funka bättre med någon erfaren, tror tyvärr det tillhör det ovanliga, men har man ett bra system så har man :) Visste inte du var hovslagare

Nej jag är inte hovslagare men jag håller ju i hästen. Min hovslagare klagar inte heller ;).

Det viktigaste är att man gör rätt. Det är det allt handlar om - inte inhysningssystem. Men hästar som går i flock fostrar varandra vilket gör att det görs rätt absolut största delen av tiden.
 
Nej jag är inte hovslagare men jag håller ju i hästen. Min hovslagare klagar inte heller ;).

Det viktigaste är att man gör rätt. Det är det allt handlar om - inte inhysningssystem. Men hästar som går i flock fostrar varandra vilket gör att det görs rätt absolut största delen av tiden.
Vilka hästar du har som gör de unga orädda om benen och står bra när hovslagaren skor.
Klart det handlar om att göra rätt. Om du tränar hästen rätt när du lyfter dess hovar vare sig det är på en lösdrift eller på box är det ju klart att systemet funkar. MEN många gör ingen eller väldigt liten hantering av sina hästar på lösdrift för det upplevs jobbigare.Det handlar inte om en massa träning men rätt som du säger. Problemet är att det inte görs ...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 361
Senast: Mimmimamma
·
Western I framtiden vill jag köpa en quarter och läser många annonser. Där jag håller till kostar de flesta hästarna 130'-150 000 kr och är...
Svar
4
· Visningar
3 495
Hästmänniskan Har ett enormt dilemma. Jag och en vän hyr varsin islandshäst av en kvinna som har fött upp dessa, kvinnan har väldigt många...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
16 199
Senast: Chefen
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp