SKK granskas i Kalla Fakta (utbruten från Oseriös avel 2019)

Pudeln i sig är ingen sjuk ras,pudeln har inte extremavlats och pudeln används och avlas mycket mot hundsport en del storpudlar kör även bruksgrenar. Pudeln är en otroligt mångsidig ras i sig som redan har allt man kan önska inklusive pälsen ni vill ha till era cavapoo cockerpoo eller labradoodle, jag menar dom släthåriga visas ju aldrig upp? Varför inte det? Och pudelklubben är en trevlig klubb bortsett från visst bråk angående flerfärgade pudlar men i övrigt är det absolut inget fel med den klubben.
Tycker du labradoodleklubben alltså är en seriösare klubb än pudelklubben?
Jag har inga åsikter om labradoodle eller blandraser, men ett problem jag ser hos storpudlar är att det endast är väldigt få hundar som mentalbeskrivs (oavsett om det är MH eller BPH). Några få uppfödare verkar vara bättre på detta, men på det stora hela verkar det vara ganska få hundar som visas. Det gör att det kan vara svårt att veta hur valparna blir mentalt, både när det gäller rädslor (min egen fick avbryta sitt BPH p.g.a. rädsla, det är väl efter det jag har börjat reagera på hur få hundar som verkar undersökas när jag kollar på avelsdata) men även att det verkar vara stora skillnader när det gäller t.ex. jaktintresse etc. Även när det gäller röntgen av leder och liknande verkar det vara hyfsat vanligt att de enda hundarna i en kull som undersöks är de som ska användas i avel, vilka kan vara de bästa individerna i kullen. Även om det är renrasiga hundar är det alltså inte helt lätt att få information om syskonens mentalitet etc., eftersom det verkar vara ganska vanligt att det inte finns några andra syskon som har kollat mentaliteten.

(T.ex. min hunds pappa har gett 5 kullar och totalt 38 valpar. Första kullen (7 valpar) - en hund röntgad och kollad ögonen, och den fick en kull valpar. Andra kullen (6 valpar) - en gjort BPH, två hundar röntgade varav båda har fått varsin kull valpar. Tredje kullen (7 valpar) - fem är röntgade, två BPH och en MH. Fjärde kullen (9 valpar) - fyra röntgade hundar, en som gjort både MH, BPH och som fått valpar. Femte kullen (9 valpar) - min hunds kull, det enda som finns registrerat där som inte är från min hund är att en av dem har röntgats. Utöver tredje/fjärde kullen finns det inte särskilt mycket data att jämföra med för att se hur syskonen är.)

Utöver det verkar det också som om hundarna blir större - enligt rasstandarden ska storpudlar vara mellan 45-60 cm, och är de över 62 cm är det ett diskvalificerande fel. Utifrån diskussioner på Facebook verkar det inte finnas i princip några hundar på under 50 cm, och under 55 cm verkar även det vara väldigt ovanligt. Medan det verkar vara snararst vanligt att hundarna är över 60 cm. Det verkar vara mer vanligt med indivder över 65 cm än under 55 cm.

Jag har dock inte varit aktiv i Pudelklubben, och kan inte säga något om de jobbar aktivt mot mindre hundar och mer undersökta hundar (både när det gäller mentalitet och hälsa).
 
När jag avlade så gjorde jag det för att jag brann för min ras och ville bevara och stärka den genom att föra ett långsiktigt avelsmål. Det primära var inte att sälja hundar för pengar. Vilken nog märktes eftersom jag både behöll avkommor och skänkte bort i vissa fall.
Likadant med de uppfödare jag vänder mig till nu när jag letar valp. Den uppfödare jag har mest kontakt med har gått minus med de två senaste valpkullarna. För att verkligen få bra hundar med så unika blodslinjer som möjligt för att främja rasen på alla tänkbara sett så blev det import av sperma från USA till en kull, och tripp till Norge för insemination, och resa till Tyskland för en annan kull osv. Inte heller hade tikarna vett att få speciellt många valpar, så det blev inte många kronor in på valpförsäljning. I halvtyska kullen sålde de EN valp :p
 
Jag har inga åsikter om labradoodle eller blandraser, men ett problem jag ser hos storpudlar är att det endast är väldigt få hundar som mentalbeskrivs (oavsett om det är MH eller BPH). Några få uppfödare verkar vara bättre på detta, men på det stora hela verkar det vara ganska få hundar som visas. Det gör att det kan vara svårt att veta hur valparna blir mentalt, både när det gäller rädslor (min egen fick avbryta sitt BPH p.g.a. rädsla, det är väl efter det jag har börjat reagera på hur få hundar som verkar undersökas när jag kollar på avelsdata) men även att det verkar vara stora skillnader när det gäller t.ex. jaktintresse etc. Även när det gäller röntgen av leder och liknande verkar det vara hyfsat vanligt att de enda hundarna i en kull som undersöks är de som ska användas i avel, vilka kan vara de bästa individerna i kullen. Även om det är renrasiga hundar är det alltså inte helt lätt att få information om syskonens mentalitet etc., eftersom det verkar vara ganska vanligt att det inte finns några andra syskon som har kollat mentaliteten.

(T.ex. min hunds pappa har gett 5 kullar och totalt 38 valpar. Första kullen (7 valpar) - en hund röntgad och kollad ögonen, och den fick en kull valpar. Andra kullen (6 valpar) - en gjort BPH, två hundar röntgade varav båda har fått varsin kull valpar. Tredje kullen (7 valpar) - fem är röntgade, två BPH och en MH. Fjärde kullen (9 valpar) - fyra röntgade hundar, en som gjort både MH, BPH och som fått valpar. Femte kullen (9 valpar) - min hunds kull, det enda som finns registrerat där som inte är från min hund är att en av dem har röntgats. Utöver tredje/fjärde kullen finns det inte särskilt mycket data att jämföra med för att se hur syskonen är.)

Utöver det verkar det också som om hundarna blir större - enligt rasstandarden ska storpudlar vara mellan 45-60 cm, och är de över 62 cm är det ett diskvalificerande fel. Utifrån diskussioner på Facebook verkar det inte finnas i princip några hundar på under 50 cm, och under 55 cm verkar även det vara väldigt ovanligt. Medan det verkar vara snararst vanligt att hundarna är över 60 cm. Det verkar vara mer vanligt med indivder över 65 cm än under 55 cm.

Jag har dock inte varit aktiv i Pudelklubben, och kan inte säga något om de jobbar aktivt mot mindre hundar och mer undersökta hundar (både när det gäller mentalitet och hälsa).
Pudeln tillhör rasgrupp 9 där få hundar gör bph.
Jag har ingen koll på dom stora men inom dom små har en hel del uppfödare börjat göra bph senaste åren och bokar även in bph med sina valpar och dess ägare.
Finns tyvärr även en del uppfödare som inte bryr sig så mycket om det mentala (precis som inom alla raser) och min personliga erfarenhet är att dom rädda pudlarna är från dessa annars är en pudel är en riktigt riktigt rolig hund utan rädslor och med mycket motor.
Jag tycker inte längre det är särskilt svårt att sortera bland uppfödare och hitta en sådan pudel.
 
Likadant med de uppfödare jag vänder mig till nu när jag letar valp. Den uppfödare jag har mest kontakt med har gått minus med de två senaste valpkullarna. För att verkligen få bra hundar med så unika blodslinjer som möjligt för att främja rasen på alla tänkbara sett så blev det import av sperma från USA till en kull, och tripp till Norge för insemination, och resa till Tyskland för en annan kull osv. Inte heller hade tikarna vett att få speciellt många valpar, så det blev inte många kronor in på valpförsäljning. I halvtyska kullen sålde de EN valp :p

Förr eller senare händer något och även en uppfödare som tar fantasipriser kommer gå back. Det gör det alltid. Föda upp för att tjäna pengar är ingen bra idé finns inga garantier som i andra yrken 😣
Det räknar jag också med. Trots 5 valpar och fantasipriser i kvadrat blev det inte mycket över om det ska skattas och mosas. Har inte tagit ut ngt själv, men köpt in nya tikar och betalar dyr hundmat och lite prylar.
Jag är ju ändå hemma.
 
Pudeln tillhör rasgrupp 9 där få hundar gör bph.
Jag har ingen koll på dom stora men inom dom små har en hel del uppfödare börjat göra bph senaste åren och bokar även in bph med sina valpar och dess ägare.
Finns tyvärr även en del uppfödare som inte bryr sig så mycket om det mentala (precis som inom alla raser) och min personliga erfarenhet är att dom rädda pudlarna är från dessa annars är en pudel är en riktigt riktigt rolig hund utan rädslor och med mycket motor.
Jag tycker inte längre det är särskilt svårt att sortera bland uppfödare och hitta en sådan pudel.
Just nu går det inte att köpa pudel alls och de jag hittat är inte testade. Men det är väl lättare att få tillgång till testade hanar. En anledning till att jag inte avlar pudel är faktiskt brist på pudlar till salu
 
Vad bra då, då är det väl ingen som känts sig hotad.
Larvigt skrivet när det tydligen finns folk som upplever det så.
Men det finns å andra sidan lättkränkta offerkoftor som inte vill hålla sig till stadgarna och det finns rövhattar i de flesta organisationer.
Båda är ett stort problem. Men för merparten av medlemmar och sittande i SKK är inte det här något problem,
 
Larvigt skrivet när det tydligen finns folk som upplever det så.
Men det finns å andra sidan lättkränkta offerkoftor som inte vill hålla sig till stadgarna och det finns rövhattar i de flesta organisationer.
Båda är ett stort problem. Men för merparten av medlemmar och sittande i SKK är inte det här något problem,
Pratade lite efter egen erfarenhet. Eftersom jag ofta (inte alltid) är påläst och uttrycker mig rätt högljutt blir folk hotade.
 
Fast det borde man ju hellre ändra i rasstandarden då :idea:. Alla färger som inte ökar risken för sjukdom borde vara godkända hos alla raser.
Jag vet inte om jag håller med. Jag tycker det finns värde i att bevara visst utseende också; de märkliga pintoshibor och liknande som dyker upp i amerika till exempel är utseendeavel i betydligt större och mer skrämmande utsträckning än det är det bland de registrerade hundarna som redan följer rasstandard. Någonstans kommer ju färgmutationerna ifrån, de blir sedan populära för att de är annorlunda och aveln barkar åt helt fel håll.
Jag förstår helt och hållet att man vill bevara något som är en del av rasens historia. Detsamma med pälstyp, temperament, öron och kroppsform. Väljer jag en shiba är det ju för att jag vill ha en shiba, helt enkelt. Kan jag då inte nöja mig med de färgvarianter som finns utan känner ett stort magsug efter en fläckig hund får jag kanske tänka om istället för att försöka introducera nya färganlag i rasen.
 
Vet du att man inte får lägga upp bilder på felfärgade reggade pudlar i fb skk pudlar
Kan ju vara för att man inte vilka främja otillåten färgavel?

Min erfarenhet är, oavsett ras, att även när en godkänd färg/teckning blir trendig och anses ”cool och inne” så blir aveln sämre. Oseriösa uppfödare börjar avla på hundar som annars kanske inte skulle gått i avel, för att få fram en viss färg. Valpköpare som annars kanske skulle valt en annan mer passande ras får ytterligare en anledning att köpa hunden pga dess (”coola”) utseende. Detta har hänt i min ena ras, tax, där merle numera är en tillåten teckning. Jag märker även samma sak med brun och tan, som är en godkänd färg, men betydligt mer ovanlig än black/tan, röd och viltfärgad (strävhårig).

Dessutom har jag aldrig förstått varför man vill avvika från rasstandarden? Rasstandarden är ju något man vill bevara för att man tycker om just sin ras, annars kan man ju lika gärna strunta i alla raser och avla hejvilt? Är färg verkligen SÅ viktigt? Köp en ras där färgen/teckningen är tillåten isåfall, för om färgen är det viktigaste och allt annat sekundärt så kan man lika gärna ha vilken ras som helst? För mig är det iaf mycket viktigare att få en bra och frisk hund från en genomtänkt parning från en uppfödare där hundarna har det bra och avelstikarna inte ploppar ut valpar vartannat löp.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om jag håller med. Jag tycker det finns värde i att bevara visst utseende också; de märkliga pintoshibor och liknande som dyker upp i amerika till exempel är utseendeavel i betydligt större och mer skrämmande utsträckning än det är det bland de registrerade hundarna som redan följer rasstandard. Någonstans kommer ju färgmutationerna ifrån, de blir sedan populära för att de är annorlunda och aveln barkar åt helt fel håll.
Jag förstår helt och hållet att man vill bevara något som är en del av rasens historia. Detsamma med pälstyp, temperament, öron och kroppsform. Väljer jag en shiba är det ju för att jag vill ha en shiba, helt enkelt. Kan jag då inte nöja mig med de färgvarianter som finns utan känner ett stort magsug efter en fläckig hund får jag kanske tänka om istället för att försöka introducera nya färganlag i rasen.

Det är ju skillnad på att försöka avla fram "häftiga" färger som inte funnits i rasen och att öppna upp standarden för de färgvarianter som redan förekommer naturligt men där vissa är "oönskade". Jag tänker exempelvis på harlekin/fläckiga eller flerfärgade pudlar som varit en förekommande färgvariant länge (några hundra år, vill jag minnas) men är förbjudna i rasstandarden enbart av estetiska skäl. Samma sak med "övertecknade" (vitfaktorerade) collies som förekommer men är ej godkända enligt rasstandarden.
 
Problemet är ju att det är lite godtyckligt vem som kan kritisera, och vem som får kritiseras, utan repressalier.
Men hur stort är problemet?
I varenda Fb-grupp pågår ständigt kritik, och hur många får repressalier?

De som får repressalier, har de gjort något grövre än kritiserat?

Tyvärr framgår inte det i den här i mitt tycke usla dokumentären.
 
Det är ju skillnad på att försöka avla fram "häftiga" färger som inte funnits i rasen och att öppna upp standarden för de färgvarianter som redan förekommer naturligt men där vissa är "oönskade". Jag tänker exempelvis på harlekin/fläckiga eller flerfärgade pudlar som varit en förekommande färgvariant länge (några hundra år, vill jag minnas) men är förbjudna i rasstandarden enbart av estetiska skäl. Samma sak med "övertecknade" (vitfaktorerade) collies som förekommer men är ej godkända enligt rasstandarden.
Självklart är det skillnad, men samtidigt kan man behöva fundera på var förgvariationerna kom ifrån och varför de anses 'icke önskvärda' tycker jag, samt hur man hanterar de oönskade färgerna inom rasklubben. Jag har ingen koll alls på pudelaveln så jag har ingen aning om vad som är bakgrunden där.
Inom shiban är till exempel creme/vit oönskad eftersom den är en rest av utblandningen av rasen som nästan resulterade i att den försvann helt och hållet. cremehundar registreras fortfarande och får ställas ut, men premieras inte av flera olika anledningar. Sedan avlas den på ändå och de poppar upp cremevalpar i andra färgkombinationer då och då.

Oavsett är det skillnad på detta och inlägget jag svarade på, om att alla (hälsosamma) färgvarianter borde tillåtas inom alla raser.
 
Vet du att man inte får lägga upp bilder på felfärgade reggade pudlar i fb skk pudlar
Det är en privat facebooksida - den har inget med SKK att göra mer än att de som är med har pudlar godkända enligt rasstandarden. Det är alltså inget som SKK driver. Det är väl folk som gillar pudlar och är trötta på "pudlar".

Nu hemfaller du åt en väldigt billig typ av argumenterande. Och du sitter själv i en väldigt ostadig båt
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 526
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Av det jag läst mig till så ärvs det här problemet även(bara?) på mödernet. Vilket borde innebära att om man vill utrota problemet så...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: skuggi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
23 624
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 107
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp