Smärtgräns för försäkringar - Hästedition

Det där är nog olika från bolag till bolag, jag har Dina och buköppning ska ingå i hel vetvårdsförsäkring. Det gjorde det även i Sveland när jag fick buköppna en häst 2012, hade inga extra tillägg eller så.

Ja det skiljer mellan bolag , men det finns bra jämförelser att tillgå på nätet.
Buköppning oavsett om det är ”packeterat” i avtalet innebär en högre premie .
 
Ja det skiljer mellan bolag , men det finns bra jämförelser att tillgå på nätet.
Buköppning oavsett om det är ”packeterat” i avtalet innebär en högre premie .
Det är typ det jag vill försäkra för, det och akut sjukdom, sparkskador mm. Hältutredningar känner jag att jag kan vara förutan, känner inte att de gör någon nytta ändå. Men det är min åsikt ;) säkert många som har nytta av det.
 
Det är typ det jag vill försäkra för, det och akut sjukdom, sparkskador mm. Hältutredningar känner jag att jag kan vara förutan, känner inte att de gör någon nytta ändå. Men det är min åsikt ;) säkert många som har nytta av det.

Men då erbjuder ju alla bolag den försäkringen . Den kostar därefter också som sagt om du utöver ”sparkskador ” ”olyckor” etc vill ha täckt buköppning .
 
Men då erbjuder ju alla bolag den försäkringen . Den kostar därefter också som sagt .
Alltså jag klagar inte över priset egentligen, har 4 ponnyer och ett halvblod försäkrat för ca 11 500 per år så det är ju inte så mycket egentligen, och buköppning ingår då. Men jag försöker ändå få ner priset genom att titta på andra alternativ.
 
Alltså jag klagar inte över priset egentligen, har 4 ponnyer och ett halvblod försäkrat för ca 11 500 per år så det är ju inte så mycket egentligen, och buköppning ingår då. Men jag försöker ändå få ner priset genom att titta på andra alternativ.


Jag fattar inte 😅
Man kan tyvärr inte special designa sina försäkringar utan de är”paketerade” . Så utifrån det får man helt enkelt välja det man vill köpa/tycker känns mest vettigt . Det viktigaste utifrån det är arr man lägger tid på att läsa på villkor och jämföra mellan bolag .

Tidsödande och inte sällan trist . Men bra spenderad tid i slutänden ändå .
 
Och jag blir lite fascinerad över att så många faktiskt ofta verkar använda sina försäkringar så att det nästan går jämnt ut sett till kostnaden. Har haft egna hästar i 15 år och har fortfarande (lyckligtvis) aldrig kommit upp i veterinärkostnad som ens kommer upp till självrisken för försäkringen och då har jag mina hästar i ”riktiga hagar”, har avelssto, unghäst, haft tävlingshästar osv. Börjar fundera över om jag har haft otrolig tur eller mina hästar ofta är skadade utan att jag märker det :nailbiting:

Jag har "tjänat in" massor på att ha hästarna försäkrade. Ena stoet hade över 100' i veterinärkostnader på två år, slutade med att hon blev utdömd och triangelmärkt. Mitt andra sto låg runt 50-60' ett år. Plus diverse andra mindre saker jag utnyttjat försäkringar för. Jag är en sån som inget försäkringsbolag vill ha som kund :o:angel:
 
Jag fattar inte 😅
Man kan tyvärr inte special designa sina försäkringar utan de är”paketerade” . Så utifrån det får man helt enkelt välja det man vill köpa/tycker känns mest vettigt . Det viktigaste utifrån det är arr man lägger tid på att läsa på villkor och jämföra mellan bolag .

Tidsödande och inte sällan trist . Men bra spenderad tid i slutänden ändå .
Gick precis ut i köket och läste villkoren. Blev så trött i huvudet att jag orkar inte tänka mer på försäkringar ikväll känner jag :laugh: Nej, du har rätt- man kan inte specialdesigna - lite synd ändå.
 
Det har jag inte upplevt alls. Då har jag ändå en dyr ras (fullblod) . Min premie har aldrig dragit iväg/ändrats särskilt trots att jag haft den hästen väldigt många år nu.

Samma ang kattförsäkringarna genom åren .
Folksam höjde med nästan 100kr i månaden i år, brutalt :cautious:
 
För mig är smärtgränsen nog rätt hög, under förutsättning att det gäller en vältäckande veterinärvårdsförsäkring utan femtioelva tak (förutom "de vanliga" som enligt min erfarenhet brukar gälla för de riktigt dyra bilddiagnostiska undersökningarna. Dem lär jag få leva med.). Jag prioriterar helt klart en bra veterinärvårdsförsäkring framför att ha en livförsäkring. Någon exakt summa har jag inte - men visst, är premien så hög att jag inte har råd, eller att jag bestämt mig för att avliva om kostnaden för vård överstiger priset för nödslakt, då skulle jag kanske tänka helt annorlunda. Jag har hittills inte ägt en häst som kostar multum att försäkra.

Min nuvarande häst är en vbl travare, försäkrad som ridhäst. Ingen livförsäkring. Veterinärvårdsförsäkring A1 100tkr, med tillägg för rehab/medicin/sjukbeslag etc. Jag betalar ca 3500:-/år. Eftersom vi haft en jäkla massa otur under de tre år som hon varit i min ägo (lite strul med lederna och ryggen, lite strul med hovarna, några hornhinnesår som till slut ledde till att ögat togs bort, en ful skada i munnen...) har jag med råge fått igen kostnaden för försäkringen sedan den tecknades. Buköppning och andra stora operationer är nog inte aktuellt att låta henne gå igenom numera, men jag behåller försäkringen såsom den ser ut just för att den täcker det mesta och det har fungerat bra med bolaget hela vägen.
 
Hur menar du då?
Jag har inte upplevt att premierna ökar så extremt på redan försäkrade hästar /djur ?
Speciellt försäkringen för mitt äldsta halvblod har ökat mycket efter att jag tecknade den. Det var nog nära att premien fördubblades under sex år samt att villkoren samtidigt försämrades. Däremot har jag ofta fått extra rabatt när jag ringt och klagat så hade nog lätt kunnat vara ännu dyrare.
 
Gick precis ut i köket och läste villkoren. Blev så trött i huvudet att jag orkar inte tänka mer på försäkringar ikväll känner jag :laugh: Nej, du har rätt- man kan inte specialdesigna - lite synd ändå.

Man kan sänka ersättningsnivån. Om man inte vill kunna buköppna eller liknande kan man tex välja ett lägre belopp på vetvården och då få ner premien så. Tror det delvis är det @mackan menar med.
 
Jag betalar drygt 4000 kr/häst och år och har då det försäkringsskyddet jag vill ha. Jag kan inte säga att där eller där är min smärtgräns även om det såklart skulle finnas en gräns någonstans där jag hade fått inse att jag inte hade råd längre men då är det just det, att jag inte har råd att ha häst längre. Att försämra försäkringsskyddet och därmed riskera att inte ha råd att kunna göra det som går för mina djur finns inte för mig och jag resonerar likadant på hund och katt. Det är så mycket som går utanför försäkringen ändå hur täckande den än är och att ta större risker än det jag måste vill jag inte. Har jag inte råd med 4000 kr/år så lär jag inte heller ha råd med det övriga hästen kostar. Det är trots allt en av de lägre summorna i sammanhanget.

Men, jag har faktiskt koll på vilka raser som är dyra i försäkring vid köp av ny häst och tack och lov sammanfaller det med mitt eget ointresse för de raserna. Mina står som korsningsponnyer hos försäkringsbolaget. Den ena för att rasen är så ovanlig att den inte finns som kategori och därmed hamnar som korsning hos dem och den andra för att hon just saknar papper på sin bakgrund, dvs. även i passet står hon som okänd korsning.

Livförsäkringen hade jag ju kunnat ta bort men den är en så liten del av summan att det i dagsläget inte är något att fundera över. Båda mina står kvar i inköpspriset trots att de är köpta som oinridna unghästar och därmed var mindre värda då än de är nu. Eller, en av dem har väl kanske likvärdigt värde nu pga ålder men jag har inte brytt mig om att höja livdelen i takt med utbildningen för det ser jag som onödigt att betala för.
 
Är det begränsad veterinärvård du har då ? Jag funderar själv över mina försäkringar just nu. Jag vill inte stå helt oförsäkrad, men vet inte hur jag ska göra. Något som är min värsta mardröm är väl just kolik, buköppning eller svåra sårskador som kräver operation.
Är den jag har, har agria.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 808
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vad kostar era försäkringar och har ni någon smärtgräns för var ni börjar ifrågasätta om det är värt det. Tidens försäkring landar detta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 557
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 606
Senast: Sockerbit
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 809
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Målsägare i rättegång

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp