snöar in på kvoter...funderar

alazzi

Trådstartare
Ni som har räknat på olika kvoter har ni några exempel på extremfall åt olika håll på kvoter som varit "tokiga" eller "mycket bra" och vilken effekt det ger på hästarna?

Jag har sökt lite men vill gärna titta på bilder om det finns.

Jag har haft Alazzi på en foderstat med mycket protein och energi när vi hade oanalyserat hösilage bara för att han inte skulle behöva få för lite protein.

Såg ändå skruttig ut, jag gav linfröpellets, lusern, kornkross, foderjäst, olja och mineraler utöver hösilaget.

Tog inga foton då tyvärr, hade varit kul att ha som jämförelse med hur han ser ut idag.
 
åh så intressant! Jättebra sida. Hade jag bara haft mer tid för surfande så hade jag kunnat snöa in ännu mer.

Då uppstår frågan varför en häst hade en kvot på 7.7? Den såg ut att vara i fint hull.
 
För att den behövde det?

Min ponny ligger på straxt över sju och fungerar bäst på det. På sommaren ex går hon med betsreducerare och får ett par dl Krafft Protein varje dag.
 
jo, jag förstår det. Det var ju precis det jag ville prata om. Vilka kvoter man har lagt för att hästar i t.ex underhull ska bli fina igen.
 
Kvot 7,7 var nog min häst. Det var för att mitt hö hade en hög kvot. Nu ligger hon på 6,3 på "test", har fått lite muskler på baken nu efter att ha stått, men tror nog jag kommer höja till 6,5 snart för att se hur hon ser ut på det.
 
Nu ljög jag. 6,4 står hon på i dagsläget. :smirk: Men kommer höja foderstaten 5-6 MJ och kvoten blir 6,5. Håller på och försöker få mer muskler på henne.
 
Hon är fullblod. De behöver oftast högre kvot.

Nu när hon ska bygga muskler behöver hon ännu lite högre kvot, OCH mer energi att omvandla proteinet med också.

Jag har testat med olika kvoter nu då jag inte vet hur låg kvot hon kan ha. Hon stog ju på 7,7 förut pga höet, och så högt vill jag inte lägga henne med hjälp av proteinfoder- utan då får proteinet komma från höet.

I dagsläget får jag kvoten till 6,5 genom lucern, soja, krafft protein och krafft groov.
(0,8 kg lusern, 2 dl soja, 3 dl krafft protein, 0,5 kg groov)

Riktlinjer ser du på hästen. :p
 
mycket intressant att få ta del av ditt resonemang!

Vilken kvot är den högsta som du har lagt någon häst på?
 
Det var nog faktiskt häromdagen jag räknade på den högsta kvoten jag någonsin gjort. Två hästar, en unghäst och en gammal, fick foderstater med kvoten 12. Detta berodde på hösilaget som hade 91 g smrp..! Och de fick enbart silage, samt lite betfor o mineraler för att få en bra foderstat på det.

Om man skulle vilja kan man lägga till halm och olja för att få ned kvoten, men det är onödigt. Har du en frisk häst är proteinöverskott från grovfodret inget problem!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 790
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 741
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 047
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp