Snokat, vad gör man med informationen?

KrullTroll

Trådstartare
Vad gör man när man av misstänksamhet, osäkerhet och tvivlande gör en handling (snokar helt enkelt) där man sen får information som är av sådan vikt att det ställer hela tillvaron på kant.
Hur tacklar man? Hur konfronterar man? Man har ju ändå "felat" genom att snoka?! Hur lever man vidare genom att låtsas som inget när det är svårt att andas och smärtan inombords river som tusen nålar?
Kan snokandet vara "ok" beroende på vad för information som kommer fram?

// förvirrat troll :(
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Man erkänner att man har snokat och tar upp det som tynger en.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det beror väl på vad du själv anser att informationen leder till.

Om det handlar om en nära relation som ställs på ända av informationen så tycker jag att det är väsentligt om jag kan fortsätta i relationen trots detta.

- Vill jag fortsätta i relationen, trots exempelvis otrohet så kan jag se skäl att ta upp det jag har fått reda på (och får då berätta hur jag fick informationen).

- Vill jag inte fortsätta relationen pga informationen så skulle jag avsluta relationen utan att ta upp vare sig snokandet eller vad jag hade fått reda på.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Håller med och gör tillägget att man framförallt inte håller på informationen för att vid olika tillfällen använda den för att sätta press på eller ha en hållhake på den person det gäller.

(Jag antar nu att det gäller en relation i privatlivet.)
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

- Vill jag inte fortsätta relationen pga informationen så skulle jag avsluta relationen utan att ta upp vare sig snokandet eller vad jag hade fått reda på.

Fast om jag tänker mig att det var jag som hade snokat och kommit fram till att min man varit otrogen och att jag ville lämna honom därför, så skulle jag vara tvungen att berätta om snokandet för annars skulle det vara helt konstigt att jag plötsligt gjorde slut. Det funkar ju inte att bara säga "Tack för den här tiden, nu flyttar jag".
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För det första är det nog bra att fundera på hur stort och viktigt det är, kanske låta det gå några dagar. Kanske känns det inte lika svårt när de värsta känslorna har lagt sig och då går det att ta ett beslut som inte är helt baserat på tillfälliga känslor.

Men är det nu något som verkligen vänder upp och ner på hela tillvaron och livet så spelar det ingen roll om man har "snokat", då får man väl skita i att det känns dumt osv och ta upp det/göra vad man kan i situationen.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag är normalt inte den misstänksamma typen eller svartsjuk. Men pga några tidigare incidenter i relationen så har tilliten rubbats något. Att jag överhuvudtaget snokade var för att jag fick en olustig känsla och ville bli av med den. Jag försökte intala mig själv att jag överreagerat och bara var löjlig. Att inte hitta något hade hjälpt mig, och det var ändå det jag hoppades på och trodde. Att sen inse att min magkänsla var rätt chockade mig och drog undan marken under mina fötter.
Allt det fina känns nu falskt.

Men ja, jag vill fortsätta relationenen. Men är rädd att mitt snokande ska tas så illa att det ändå är dödsdömt.
Försöker låtsas som inget. Men vid varje ord, blick, leende och beröring dyker det där andra upp som en slemmig orm i mig och jag fryser till is. Kan inte andas, le eller möta blickarna.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Om det fina känns falskt så är det väl läge att konfrontera? Du vill fortsätta relationen men vill h*n det också?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För mig hade det inte funnits nåt annat alternativ än att tala med henom. Jag har årtusendets sämsta pokerface, finns inte en chans att jag kan låtsas som ingenting. Och jag skulle inte vilja låtsas som ingenting, nåt stämmer ju inte i vår relation: jag snokar och litar inte på honom och han har gjort nåt som gör mig otroligt sårad. Självklart måste vi prata.

Så tänker jag.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Fast om jag tänker mig att det var jag som hade snokat och kommit fram till att min man varit otrogen och att jag ville lämna honom därför, så skulle jag vara tvungen att berätta om snokandet för annars skulle det vara helt konstigt att jag plötsligt gjorde slut. Det funkar ju inte att bara säga "Tack för den här tiden, nu flyttar jag".

Fast man behöver ju inte uttrycka sig så. Man kan ju säga (som det är?) att tilliten/kärleken/etc. inte längre finns där och att man finner det bäst att bryta upp.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Men ja, jag vill fortsätta relationenen. Men är rädd att mitt snokande ska tas så illa att det ändå är dödsdömt.
Försöker låtsas som inget. Men vid varje ord, blick, leende och beröring dyker det där andra upp som en slemmig orm i mig och jag fryser till is. Kan inte andas, le eller möta blickarna.

Jag kan förstå din rädsla. För mig hade det nog varit närmast dödsdömt om den andre hade snokat.

Men: gör du som säger där så har du samtidigt en ohållbar tid framför dig. Du ska både a) hålla masken om att du snokat, b) låtsas som om det regnar, c) brotta ner den där slemmiga ormen, d) försöka låta bli att snoka igen för att se om det där du sett fortsätter.

Det låter totalt ohållbart i mina ögon, bättre att konfrontera och vara ärlig med att du snokat. Det finns kanske också en chans att du misstolkat informationen du snokat fram? Och om inte, kanske du märker att den andre börjar ljuga för dig. Och det är väl bra att få veta det isåfall.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Så där kan du väl inte leva?
Eller hur?

Jag skulle omedelbart som jag hade snokat erkänna snokandet och berätta vad jag hade funnit.
Gissningsvis så skulle jag nog t.o.m. berättat innan att jag tänkte snoka.
I min värld så kommer ärlighet först av allt alltid.
För jag klarar inte av några lögner alls varken från andra eller mig själv.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För mig hade det nog varit närmast dödsdömt om den andre hade snokat.

Och jag har inget som går att snoka i.
Allt är öppet för min sambo.
Jag orkar inte ha saker dolt för min familj det tar för mycket energi och skulle göra att jag gick under.
Vill sambon läsa något så har han väl en orsak till det.

Jag för min egen del orkar inte snoka.
Vilket jobb det skulle vara.
Så jag frågar om det är något som jag undrar.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Man erkänner att man har snokat och tar upp det som tynger en.

Jag håller med Calazirya. Personligen skulle jag ta upp det som tynger mig och erkänt att jag snokat, istället för att gå runt med dåligt samvete att man snokat och en olustig känsla över det man funnit.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Nej, snoka kan jag inte föreställa mig själv göra.

Och jag har aldrig haft behov av att dölja något 'snokbart' heller. Däremot hade jag egna lösenord i datorn osv när jag var sambo, mest av princip. Jag vill kunna hålla konversationer med vänner privata, t ex. Om en vän skriver något som bara är avsett för mig så måste jag ju respektera det.

Och vi svarade t ex aldrig i varandras mobiler utan langade bara över den till den andre. Vi hade väl samma syn på behovet av privat sfär även om man lever ihop.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För mig handlar det där mest om att var och en svarar för sitt liv och för sina relationer. Skulle jag snoka, skulle jag som jag ser det i högre grad sabotera det där än vad något jag skulle kunna hitta skulle kunna göra.

Skulle jag snoka, hitta saker som jag tyckte angick mig men som partner undanhållit och sedan ändå inte ta upp det - ja, då skulle vi ju ha en relation där det var helt omöjligt att svara för sitt eget liv och sina egna relationer. Integritet och personligt ansvar skulle bara vara ett dåligt skämt i en sådan relation som skulle vara helt präglad av lögner, dåligt samvete och hållhakar.

Därför ser jag inget alternativ till att ta upp det för TS del. Oavsett om relationen håller för det eller inte.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Det känns falskt för att det ÄR falskt. Det är inte som du önskade att det skulle vara. Att försöka ignorera den insikten förvandlar inte falskt till sant. Acceptera.

SÅÅÅÅ rätt.

Fakta är fakta. Huset bygger på ett träsk, inget kan hålla på den grunden.

Ena parten har gjort något, andra parten har snokat. Ingen tillit, inget förtroende från någon part.

Börja med ärlighet. Kan inte förhållandet bygga på ärlighet - vad finns då att bygga på ö h t?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Fundera på varför du vill fortsätta att leva med en person som lurar dig.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Ja alltså, jag ser heller inget alternativ, jag hoppas att det framgick:)
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 582
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 556
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
41 296
Senast: Klara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp