Snokat, vad gör man med informationen?

Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag har aldrig varit den svartsjuka eller misstänksamma.
Dock har jag gått på mina nitar i livet, men det hör ju till. Vissa nitar har dock varit värre än andra. Men jag har aldrig hållit nästkommande ansvarig gör vad som hänt förr.
Nuvarande partner har jag litat än mer på då vi träffades under en mycket kritisk period och det var nödvändigt för att det skulle funka. Även h*n var 100% ärlig med sitt bagage. Detta har varit våran stolthet. Vi har inte haft hemligheter, vi svarar i varandras mobiler, svarar på sms för varandra, har alla lösenord till mail, Facebook och konton. Allt har alltid varit helt öppet.
Tilliten har varit 100%ig.
Tills...
Därför känns det än värre att min tillit har rispats och att jag får vatten på min kvarn gör ju knappast saken bättre.
Men det lutar åt att ta tjuren vid hornen och ta tag i problemet. Så som vi alltid gjort.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Ta upp det på bordet. Det måste ju inte bli katastrof, bara kanske en jobbig period men en nödvändig halvhalt med reality check.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag vill kunna hålla konversationer med vänner privata, t ex. Om en vän skriver något som bara är avsett för mig så måste jag ju respektera det.

Men vem okar med att läsa mer än sina egna mail och sin egen facebook?
Ingen av oss hinner med sitt eget som vi skulle vilja så att vi skulle ge tid till att läsa i varandras är ju en utopi.
Samma sak med mobiltelefoner.
Varför prata med folk som söker någon annan än mig?
Det tar ju tid i onödan.

Vi kan passa telefonerna åt varandra som en tjänst om vi blir ombedda att göra det.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

När jag råkade ut för det där så hade jag sådan tur att det var han som glömt framme en liten ledtråd. Sen monterade jag ned hela hemmet efter mer. Och fann det också.

Då var det lättare med "titta vad jag hittade". Det var som en blixt från en klar himmel och min bild av den personen fick ändras en hel del. En ny sida som jag inte kände till, men tydligen andra :-(
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

OM man ska börja snoka så måste man nog kanske tänka efter före så att man vet vad man gör OM man hittar det man inte vill hitta. Men det är ju lätt att vara efterklok...
Jag håller med er andra, TS måste ta upp saken med sin partner och alla kort måste upp på bordet. Först DÅ finns det något att bygga vidare på, innan dess går ni ju och smyger med varsin hemlighet på varsitt håll. Och DET är inget att bygga någon relation på...

Jag kan förstå din rädsla. För mig hade det nog varit närmast dödsdömt om den andre hade snokat.
Har man inget att dölja så döljer man inget.
Visst kan man få ha sitt eget liv inom förhållandet, men de eventuella hemligheter man bär på då ska väl inte vara något som är av avgörande slag för förhållandets framtid.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag skulle nog inte heller gilla att någon rotade i mitt liv. Vid ett tillfälle så var det en på en dejtingsight som rotade fram en massa om mig på internet och sedan lade fram det i sitt meddelande till mig lite som "här har du ditt liv", det kändes verkligen som vederbörande klivit över en gräns och missbrukat ett förtroende (jag lämnade ut mitt förnamn och mitt yrke). Jag skulle nog inte behöva hålla saker hemligt, men jag skulle ändå vilka att min partner respekterade mitt privatliv så att säga.

Men, när jag var i ett förhållande då hade jag nog svårare för det där. Ett problem för mig var när det dök upp saker som min partner uppenbart ville dölja eller ljög om. Exempelvis när jag hittade brev och bilder i hans underklädeslåda när jag stoppade ner ren tvätt där. Då kunde jag inte låta bli att titta vidare vad det var (med bultande hjärta och kallsvettiga händer). Eller någon gång ramlade det ut ett vykort ur en bok som var från en "tjejkompis" osv. När man väl råkar på något har jag svårt att låta bli att nysta :o:eek::arghh:.

Till TS: Lägg korten på bordet. Jag gjorde det här som var fel, men du verkar ha gjort det här som känns fel för mig. Hur gör vi nu? Typ.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Visst kan man få ha sitt eget liv inom förhållandet, men de eventuella hemligheter man bär på då ska väl inte vara något som är av avgörande slag för förhållandets framtid.

Jag tänker helt enkelt att alla själva måste få avgöra vad man vill blotta för andra, det gäller även inom förhållanden. Om jag var ihop med någon som berättade för mig vilken typ av hemligheter/privatsaker som är okej och vilka som inte är det, innebär ju det att jag inte tillåts att själv avgöra vad av mig jag vill visa upp. Då kan man som jag ser det inte heller leva tillsammans.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag har aldrig varit den svartsjuka eller misstänksamma.
Dock har jag gått på mina nitar i livet, men det hör ju till. Vissa nitar har dock varit värre än andra. Men jag har aldrig hållit nästkommande ansvarig gör vad som hänt förr.
Nuvarande partner har jag litat än mer på då vi träffades under en mycket kritisk period och det var nödvändigt för att det skulle funka. Även h*n var 100% ärlig med sitt bagage. Detta har varit våran stolthet. Vi har inte haft hemligheter, vi svarar i varandras mobiler, svarar på sms för varandra, har alla lösenord till mail, Facebook och konton. Allt har alltid varit helt öppet.
Tilliten har varit 100%ig.
Tills...
Därför känns det än värre att min tillit har rispats och att jag får vatten på min kvarn gör ju knappast saken bättre.
Men det lutar åt att ta tjuren vid hornen och ta tag i problemet. Så som vi alltid gjort.

För det första så hade jag sagt vad jag gjort och fått reda på.

Men sen funderar jag på hur du kunnat snoka när du skriver ni har allt så öppet med mail, fb och konton osv?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Har man inget att dölja så döljer man inget.
Visst kan man få ha sitt eget liv inom förhållandet, men de eventuella hemligheter man bär på då ska väl inte vara något som är av avgörande slag för förhållandets framtid.

Hur kan det vara ett svar på det jag skrev att jag inte vill bli utsatt för snokande?

Men okej, om du och jag är kompisar och jag mailar dig något i förtroende så får jag alltså räkna med att din man också läser det, eftersom du 'inte har något att dölja'?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För mig är det en milsvid skillnad i att dölja saker som skulle kunna påverka min partner eller att inte föra vidare förtroenden från vänner.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag har aldrig varit den svartsjuka eller misstänksamma.
Dock har jag gått på mina nitar i livet, men det hör ju till. Vissa nitar har dock varit värre än andra. Men jag har aldrig hållit nästkommande ansvarig gör vad som hänt förr.
Nuvarande partner har jag litat än mer på då vi träffades under en mycket kritisk period och det var nödvändigt för att det skulle funka. Även h*n var 100% ärlig med sitt bagage. Detta har varit våran stolthet. Vi har inte haft hemligheter, vi svarar i varandras mobiler, svarar på sms för varandra, har alla lösenord till mail, Facebook och konton. Allt har alltid varit helt öppet.
Tilliten har varit 100%ig.
Tills...
Därför känns det än värre att min tillit har rispats och att jag får vatten på min kvarn gör ju knappast saken bättre.
Men det lutar åt att ta tjuren vid hornen och ta tag i problemet. Så som vi alltid gjort.

Det brukar finnas skäl bakom varje beteende. Så kanske skall du och personen prata mer om bakgrunden än själva "saken". Vare sig ditt snokande eller det du upptäckt är lika intressant som bakgrunden och skälen till varför det är som det är just nu.

Kanske lär ni er något om varandra som är viktigt för framtiden.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Kl
Lever man dubbelliv eller lever man på ett sätt som skadar sin partner så är det ett litet problem att den ena vill ta reda på sanningen. Relationen har mycket annat som är problematiskt, som behöver diskuteras först.

Att snoka är är ditt sätt att få klarhet. Din relation är utsatt i fara, då är det väl inte konstigt att du vidtar de åtgärder som behövs för dig att fatta ditt beslut.
Att ta reda på sanningen ligger djupt rotat i de flesta av oss, vissa sanningar blundar vi för andra inte. Jag tycker det är hälsosamt att du försöker ta reda på vad som händer.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För mig hade det inte funnits nåt annat alternativ än att tala med henom. Jag har årtusendets sämsta pokerface, finns inte en chans att jag kan låtsas som ingenting. Och jag skulle inte vilja låtsas som ingenting, nåt stämmer ju inte i vår relation: jag snokar och litar inte på honom och han har gjort nåt som gör mig otroligt sårad. Självklart måste vi prata.

Så tänker jag.

+1 på den. Speciellt om man vill att det ska finnas en chans att fortsätta leva tillsammans.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

För mig är det en milsvid skillnad i att dölja saker som skulle kunna påverka min partner eller att inte föra vidare förtroenden från vänner.

Men jag har ju, än en gång, inte sagt något om att dölja något. Jag har sagt att jag inte vill bli utsatt för snokande. Därför är det obegripligt att det var mitt inlägg du knappade.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

för att om man lever i ett förhållande där man inte behöver dölja något för varandra så behöver man inte heller snoka. det handlar väl en hel del om tillit också.

Min make har inget av mina lösenord, men skulle han be om dem skulle jag kunna ge honom dem för att jag inget har att dölja. Fast risken att han skulle be om dem är nog högst obefintlig.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Vad menar du med att behöva dölja saker? Hur och varför behöver man det? Vad skapar det behovet?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

behov av att dölja något uppstår väl om man gör något som man vet/tror/antar att partnern inte uppskattar
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

behov av att dölja något uppstår väl om man gör något som man vet/tror/antar att partnern inte uppskattar

Intressant i detta avseende är varför man i så fall ägnar sig åt det. Finns andra behov än de man kan få tillgodosedda i relationen?
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Jag har varit i relationer där jag inte dolt något, men ändå blivit utsatt för snokande. Att vederbörande inte hittade något betydde för denne bara att jag varit noga med att dölja. Inte att det inte fanns något att hitta. Det går aldrig att vinna en sådan diskussion.

Det är aldrig OK att snoka.
 
Sv: Snokat, vad gör man med informationen?

Intressant i detta avseende är varför man i så fall ägnar sig åt det. Finns andra behov än de man kan få tillgodosedda i relationen?
den biten får någon annan svara på, för jag kan bara se det ur rent teoretisk synvinkel...

Men uppenbarligen finns det en hel del människor som gör diverse saker bakom partnerns rygg. Och bara det faktum att de anser sig behöva dölja vad de gör visar ju att det är något som de antar att partnern skulle ogilla. Annars skulle man ju liksom inte behöva dölja det.
Det kan ju vara allt från otrohet eller missbruk (spel, alkohol etc) till rent kriminell verksamhet.
 

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 724
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 729
Senast: monster1
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
41 412
Senast: Klara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp