Sommarföräldrar 2019

Jag har också varit hos barnmorskan idag, v 25+1, mätte magen för första gången och ligger precis under kurvan med 24 cm. Fick bokat in en tid för glukosbelastning i nästa vecka då de tyckte att mitt blodsocker var lite högt. Jag hade ett värde på 8, men det togs ca 30 minuter efter att jag avslutat frukosten så enligt vad jag kunnat läsa mig till är det inte alls särskilt högt? Hur som helst är det väl lika bra att hålla koll och göra belastningen nästa vecka så får vi se hur det verkar. Är inte särskilt orolig :)

Annars mår jag ganska bra, har lite halsbränna ibland och får snabbt ont i fogarna om jag anstränger mig längre stunder. Inget som inte går att överleva just nu, men jag hoppas att det inte tänker bli så himla mycket värre.

Planerar inte att jobba så tätt inpå bf, tar nog ut all min semester före och någon vecka över beräknat datum. Min sambo jobbar som lärare, så vi blir också långlediga tillsammans över sommaren och han kan dryga ut sin ledighet med pappadagarna på slutet så får vi iallafall augusti ut tillsammans. Sen är planen att jag ska jobba 40 % från oktober och han jobbar 60 % från september :)

jag hade högt socker förra graviditeten. Fick mäta efter frukost, lunch och på kvällen typ 3 dgr/veckan hemma för att hålla koll. Fick inte stiga över 8 vid nåt tillfälle så även om 8 kan vara ok nån gång så vill de nog kolla att du inte ligger runt där för jämnan och ibland går upp mot 10.

Jag är väldigt seg på fm nu, känns som jag har lågt blodtryck men risken är att jag återigen har högt blodsocker. Man blir nämligen inte speedad av det utan jävligt trött.
 
Idag var vi som sagt på RUL och blev framflyttad till V. 20 (19+2) och således fick vi 12/8 som datum istället för 20/8 :)
Det är en pojke & allt såg helt perfekt ut, lika vild om inte vildare än på KUB och barnmorskan var supernöjd! :)

Idag insåg vi också att sambon kommer att ha minst 8 veckor semester i sommar, minst 6 veckor ledighet ifrån arbetet och sen då de 10 dagarna som han tar.
Så minst 4 veckor innan BF och sen minst 4 veckor efteråt att greja hemma & bara mysa oss! :love:
 
Tänkte på detta också, jag ska ju ansöka om Graviditetspenning pga. riskarbete men när sätter jag datumet? Rent tekniskt pga vårt nya datum (ska iof få ett datum för snitt men det kanske inte spelar någon roll med nån dag hit eller dit?!) så är det 12/6 som är 2 månader innan. Men så läste jag att det bara gäller till 11 dagar innan och sen får man starta föräldrapenning. Ansöker jag ändå från 12/6 eller ska jag räkna bak 11 dagar?
 
Kul att många mår bra nu! Jag mår också bra! Är i vecka 21 och senaste 2 veckorna har jag känt bebis väldigt mycket och magen har börjat komma. Spänner en hel del inne i buken på sidorna vilket är lite obehagligt.

Jag har sökt semester 3 veckor innan BF i början av augusti. Sedan ska jag söka graviditetspenning från midsommar. Mitt jobb kommer kunna omplacera mig till 50% har de sagt så skönt att kunna jobba lite längre iaf :).
 
Tänkte på detta också, jag ska ju ansöka om Graviditetspenning pga. riskarbete men när sätter jag datumet? Rent tekniskt pga vårt nya datum (ska iof få ett datum för snitt men det kanske inte spelar någon roll med nån dag hit eller dit?!) så är det 12/6 som är 2 månader innan. Men så läste jag att det bara gäller till 11 dagar innan och sen får man starta föräldrapenning. Ansöker jag ändå från 12/6 eller ska jag räkna bak 11 dagar?

Jag hade bf 30/11 och fick graviditetspenning från sista september fram till 19/11. Sen kom hon 4 dagar för tidigt men 20/11 och framåt tog jag föräldrapenning. Jag tog ut graviditetspenning på heltid, men jobbade vissa dagar när jag kände för det och tog då bort graviditetspenningen för just de dagarna.
 
Ni som inte har gemensam ekonomi, har ni bestämt hur ni ska dela på ekonomin när en är föräldraledig? Vi betalar just nu procentuellt på gemensamma kostnader efter inkomst. Vet inte om det känns rättvist att göra det när man är föräldraledig?
 
Jag hade bf 30/11 och fick graviditetspenning från sista september fram till 19/11. Sen kom hon 4 dagar för tidigt men 20/11 och framåt tog jag föräldrapenning. Jag tog ut graviditetspenning på heltid, men jobbade vissa dagar när jag kände för det och tog då bort graviditetspenningen för just de dagarna.

Okej!
Ja men då kör jag prick två månader innan så får dom räkna av 11 dagar sen. (Risk&/Graviditetspenning)
Jag går ju på timmar nu så om jag jobbar fram till Maj så får jag ändå lön också i Juni samt att sista CSN:et blir Maj så där blir det CSN och Lön (samt att min sambo jobbar givetvis) så vi känner att ekonomin är på det torra men att det är planeringen som blir det tradiga så att det skall stämma så bra som möjligt, tur att jag är ett planeringsfreak som älskar att planera annars hade jag nog blivit galen :rofl:

(Men jag tackar o tar emot, har många i min närhet som har fått panik av mammaledighet pga ekonomin så man vågar knappt nämna att vi bara bryr oss om själva planeringen)

Jag börjar väl ta ut föräldrapenning i samband med att bäbisen föds på heltid, sen beroende på om jag fortsätter att studera så blir det ju både CSN och FP till hösten också så då kanske jag tar ut mammapenning ca 3 dagar i veckan nånting så att jag inte begår bedrägeri för det är ju inte tanken.
 
Ni som inte har gemensam ekonomi, har ni bestämt hur ni ska dela på ekonomin när en är föräldraledig? Vi betalar just nu procentuellt på gemensamma kostnader efter inkomst. Vet inte om det känns rättvist att göra det när man är föräldraledig?

% funkar? Den föräldrarlediga kommer tjäna ännu mindre och då bidra med lägre procent.

Vi delade på förlusten för den som var hemma. Men mest såg till att båda har råd med samma som innan i princip.
 
Okej!
Ja men då kör jag prick två månader innan så får dom räkna av 11 dagar sen. (Risk&/Graviditetspenning)
Jag går ju på timmar nu så om jag jobbar fram till Maj så får jag ändå lön också i Juni samt att sista CSN:et blir Maj så där blir det CSN och Lön (samt att min sambo jobbar givetvis) så vi känner att ekonomin är på det torra men att det är planeringen som blir det tradiga så att det skall stämma så bra som möjligt, tur att jag är ett planeringsfreak som älskar att planera annars hade jag nog blivit galen :rofl:

(Men jag tackar o tar emot, har många i min närhet som har fått panik av mammaledighet pga ekonomin så man vågar knappt nämna att vi bara bryr oss om själva planeringen)

Jag börjar väl ta ut föräldrapenning i samband med att bäbisen föds på heltid, sen beroende på om jag fortsätter att studera så blir det ju både CSN och FP till hösten också så då kanske jag tar ut mammapenning ca 3 dagar i veckan nånting så att jag inte begår bedrägeri för det är ju inte tanken.

Du kan bara ta ut FP om du inte studerar 100%. Och får inte hamna över fribeloppet. Bara så du har koll.

Att man stressar över FP beror kanske hur stort inkomstbortfallet blir.
 
Du kan bara ta ut FP om du inte studerar 100%. Och får inte hamna över fribeloppet. Bara så du har koll.

Att man stressar över FP beror kanske hur stort inkomstbortfallet blir.

Nä jag får ta ut båda två även om jag pluggar 100% om det är jag som har bäbisen.
(Min sambo är hemma på de obligatoriska sakerna, resten är jag hemma då jag har väldigt lätt för mig, vill inte ha med bäbis i skolan så)
Vi har massor av dagar som heter egna studier då man får göra vad man vill även om programnet går på 100%.

Så om jag tar ut FP på dom dagarna 2-4 dagar i veckan (lördag och söndag är ju två av dessa) så är det helt okej, säger försäkringskassan iaf.
Men du kanske vet bättre än dom? :idea:
 
% funkar? Den föräldrarlediga kommer tjäna ännu mindre och då bidra med lägre procent.

Vi delade på förlusten för den som var hemma. Men mest såg till att båda har råd med samma som innan i princip.

Ja kanske. Normalt så är både jag och min sambo höginkomsttagare, så även om han tjänar en del mer än mig så har jag ändå haft mycket att röra mig med efter att ha betalat min procent. Nu kommer jag vara låginkomsttagarenär jag går på FP och han höginkomsttagare, vilket gör att jag kommer ha lite pengar över och han mycket. Jag har ju fortfarande mina fasta kostnader kvar som min bil, csn osv. Men man får väl prova och se hur det går.
 
Ja kanske. Normalt så är både jag och min sambo höginkomsttagare, så även om han tjänar en del mer än mig så har jag ändå haft mycket att röra mig med efter att ha betalat min procent. Nu kommer jag vara låginkomsttagarenär jag går på FP och han höginkomsttagare, vilket gör att jag kommer ha lite pengar över och han mycket. Jag har ju fortfarande mina fasta kostnader kvar som min bil, csn osv. Men man får väl prova och se hur det går.

Ska du ta ut allt? Jag hade delat din förlust/2, säg att det blir 10'. Så får han ersätta dig med 5' eller minska vad du betalar räkningar med detsamma. Du förlorar även jobbskatteavdrag vilket höjer din skatt och du mister pension. Är man hemma är det lätt att man betalar mer för kiddos grejer eftersom man har tid att köpa in dem.

Sen, är du FL i höst så drar FK bara 30% skatt men har du tjänat för mycket under året innan är det risk att du hamnar på kvarskatt. Så en dubbelkoll där är bra.
 
Du kan bara ta ut FP om du inte studerar 100%. Och får inte hamna över fribeloppet. Bara så du har koll.

Att man stressar över FP beror kanske hur stort inkomstbortfallet blir.
Precis, jämfört med CSN kan det ju snarare vara lukrativt med FP ;).
Vi är hemma båda två i 3 månader, sen får vi se. Jag har en väldig flexibilitet i mitt jobb som jag är glad för.
 
Ska du ta ut allt? Jag hade delat din förlust/2, säg att det blir 10'. Så får han ersätta dig med 5' eller minska vad du betalar räkningar med detsamma. Du förlorar även jobbskatteavdrag vilket höjer din skatt och du mister pension. Är man hemma är det lätt att man betalar mer för kiddos grejer eftersom man har tid att köpa in dem.

Sen, är du FL i höst så drar FK bara 30% skatt men har du tjänat för mycket under året innan är det risk att du hamnar på kvarskatt. Så en dubbelkoll där är bra.

Tack för tips! Vårt mål är att dela 50/50 så det kanske inte blir orättvist ändå 😁. Vet dock inte exakt hur det kommer bli i slutändan.
 
Idag har jag varit inne på förlossningen en sväng pga svagare/minskade fosterrörelser. Gått och nojjat mig några dagar att jag känt den så sällan och knappt några sparkar.
Det var inga problem att få komma dit och allt såg bra ut på Ctg (ja, den började ju såklart leva rövare bara jag lade mig på britsen :laugh:) och sen fick jag även ett ultraljud av läkare och allt såg bra ut. Är glad att bebis mår bra och att jag fick så bra bemötande och de tog min oro på allvar och gav mig både ctg och ultraljud :)
 
Idag har jag varit inne på förlossningen en sväng pga svagare/minskade fosterrörelser. Gått och nojjat mig några dagar att jag känt den så sällan och knappt några sparkar.
Det var inga problem att få komma dit och allt såg bra ut på Ctg (ja, den började ju såklart leva rövare bara jag lade mig på britsen :laugh:) och sen fick jag även ett ultraljud av läkare och allt såg bra ut. Är glad att bebis mår bra och att jag fick så bra bemötande och de tog min oro på allvar och gav mig både ctg och ultraljud :)

Vad skönt att du fick bra bemötande och att allt verkade bra 😍.

Idag såg jag fosterrörelser från utsidan för första gången, så häftigt! Vecka 22 imorgon ❤
 
Idag har jag varit inne på förlossningen en sväng pga svagare/minskade fosterrörelser. Gått och nojjat mig några dagar att jag känt den så sällan och knappt några sparkar.
Det var inga problem att få komma dit och allt såg bra ut på Ctg (ja, den började ju såklart leva rövare bara jag lade mig på britsen :laugh:) och sen fick jag även ett ultraljud av läkare och allt såg bra ut. Är glad att bebis mår bra och att jag fick så bra bemötande och de tog min oro på allvar och gav mig både ctg och ultraljud :)

Vad skönt att allt såg bra ut och att du fick ett bra bemötande! Jag var in en gång i förra graviditeten då bebis plötsligt "försvann" och knappt kändes på en hel dag oavsett vad jag gjorde. Då visade det sig att han vänt sig och sparkade bak mot ryggen så trots att man såg på ultraljudet att det var full fart kändes det ingenting. Jag fick också jättebra bemötande och dom betonade verkligen att man hellre ska åka in en gång för mycket än en gång för lite. :up:

Apropå socker - jag hade också högt socker förra graviditeten. Aldrig när vi mätte hos BM men då jag fick en väldigt stor mage och spåddes få en stor bebis fick jag göra en glukosbelastning och den visade på lite högt. Inte tillräckligt högt för att klassas som graviddiabetes men ändå tillräckligt högt för att få med mig kostråd och mätare för att mäta hemma. Han dock bara hålla på i någon dag innan det blev igångsättning. Den här gången kommer jag få göra glukosbelastningen tidigare, i 29 (är i vecka 26 nu) så får vi se då. Jag har dock varit noggrannare med kosten den här graviditeten och inte druckit något sötat (i förra graviditeten var jag uppe på nätterna och halsade juice), vilket har resulterat i att jag inte har gått upp lika mycket i vikt denna gång. Magen var dock stor precis som förra gången när vi mätte den i förra veckan så det följer väl samma mönster antar jag. :p
 
Nån mer som fått problem med foglossning? Går snart in i v 20 och i två dagar nu har det varit hemskt. Får gå med små steg och hålla ihop benen. Hade hoppats slippa detta denna ggn. 😔 på onsdag är det rul 😊 det ser jag fram emot!
 
@Sofie_B för mig är det tvärtom, pga illamåendet i början av denna graviditeten har jag gått upp snabbare. Testade sockret i helgen hemma (har kvar mätaren sen förra gången) och det var ok vilket kändes skönt.
Kanske är blodtrycket som stökar.

@Elinapril jag får ibland en känsla av att jag suttit för länge i sadeln, tror det är fogarna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 140
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 962
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 188
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp