Sommarföräldrar 2019

Nån mer som fått problem med foglossning? Går snart in i v 20 och i två dagar nu har det varit hemskt. Får gå med små steg och hålla ihop benen. Hade hoppats slippa detta denna ggn. 😔 på onsdag är det rul 😊 det ser jag fram emot!

Ingen foglossning ännu (peppar peppar) men däremot kan jag få som kramp i ena skinkan :p (alltid samma) om jag sitter still för länge, typ på buss, tåg eller föreläsning..
Det är lite drygt men samtidigt är jag tacksam om det stannar där! :)
 
Vad skönt att allt såg bra ut och att du fick ett bra bemötande! Jag var in en gång i förra graviditeten då bebis plötsligt "försvann" och knappt kändes på en hel dag oavsett vad jag gjorde. Då visade det sig att han vänt sig och sparkade bak mot ryggen så trots att man såg på ultraljudet att det var full fart kändes det ingenting. Jag fick också jättebra bemötande och dom betonade verkligen att man hellre ska åka in en gång för mycket än en gång för lite. :up:

Apropå socker - jag hade också högt socker förra graviditeten. Aldrig när vi mätte hos BM men då jag fick en väldigt stor mage och spåddes få en stor bebis fick jag göra en glukosbelastning och den visade på lite högt. Inte tillräckligt högt för att klassas som graviddiabetes men ändå tillräckligt högt för att få med mig kostråd och mätare för att mäta hemma. Han dock bara hålla på i någon dag innan det blev igångsättning. Den här gången kommer jag få göra glukosbelastningen tidigare, i 29 (är i vecka 26 nu) så får vi se då. Jag har dock varit noggrannare med kosten den här graviditeten och inte druckit något sötat (i förra graviditeten var jag uppe på nätterna och halsade juice), vilket har resulterat i att jag inte har gått upp lika mycket i vikt denna gång. Magen var dock stor precis som förra gången när vi mätte den i förra veckan så det följer väl samma mönster antar jag. :p

Min barnmorska ville att jag skulle göra en glukosbelastning pga att hon anser att jag har en viss övervikt (och det har jag så sett) ända tills hon såg mina värden, perfekt på allt, hon tog tom om sockret två ggr.. :rofl:

(Jag är inte "fet fet" men inte heller liten liksom och hon är sådär gaaaalet smal (tror att mina handleder är ungefär som hennes överarmar) och då menar jag alltså inte att jag har tjocka handleder utan då mäter jag vid "benet" där det inte är något fett. Hon är givetvis dietist också men det har hon inte sagt något om, jag har ju väldigt bra matvanor och kan som sagt öht inte äta något godis eller liknande nu, käkar lite lakrits med mycket salt på (djungelvrål :love:) om jag mår illa, men inget annat.

Oavsett hade jag inte gått med på att göra det, spyr bara jag tänker på sötsaker så att sitta där o dricka en massa socker vore ju en hjärtklappnings mardröm, kan dricka ett glas juice på morgonen men allt annat är otänkbart och levde på knäcke, A-fil, mineralvatten och Granny Smith de första veckorna, nu är jag tokig i sallad och tycker att paprika och tomat är Guds gåva till jorden och kan vakna mitt i natten och längta efter vattenmelon så att snålvattnet rinner, har alltid minst 1 hemma just pga det :D:p
 
Glukosdrickan är riktigt äcklig men kändes inte söt utan snarare ..konstgjord.

I vissa landsting verkar alla få göra det, här i sthlm bara om man har högre sockervärden.
 

Ja graviditetsdiabetes kan inte skada barnet på något sätt mer än att det ökar i vikt. Eller jo, ökar risken för diabetes typ 2 iof och det vill man ju verkligen undvika, men inga missbildningar eller liknande.

Det är bara mamman som blir i övrigt påverkad.

Jag ligger inte i riskzonen så det är lugnt för mig :)
 
Ja graviditetsdiabetes kan inte skada barnet på något sätt mer än att det ökar i vikt. Eller jo, ökar risken för diabetes typ 2 iof och det vill man ju verkligen undvika, men inga missbildningar eller liknande.

Det är bara mamman som blir i övrigt påverkad.

Jag ligger inte i riskzonen så det är lugnt för mig :)
Nja, då bör du nog läsa på lite. Det finns rätt många potentiella risker för barnet men där man inte helt klarlagt sambanden då man varit lite oense om diagnoskriterier bla samt att det är få som väljer att gå obehandlade/outredda vid risk. Det är definitivt inte ofarligt på sikt för varken den gravida eller barnet. Sen kan det ju såklart vara det, precis som med mkt annat som innebär ökade risker.
 
Och barnet som kommer ut mår inte särskilt bra när blodsockret dippar rejält rätt omgående. Och skadorna på mamman är desamma som vid vanlig diabetes, kan bli kvarstående.

Ett snitt löser inte alla problem eller är ofarlig, förlossningen är en liten fis i havet i relation till graviditet och livet.
 
Från snabb googling:
”Efter förlossningen kan barnet även få för låga blodsockervärden. En dåligt kontrollerad diabetes kan också leda till olika störningar hos det nyfödda barnet som exempelvis sämre lungmognad eller ökad infektionsrisk. Barnet tros även ha en ökad risk för barnfetma samt för att senare själv utveckla diabetes typ 2.”
” graviditetsdiabetes ökar risken för havandeskapsförgiftning”
 
Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet, pojke
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
20 - Vogue, 1a barnet.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
 
Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
 
Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet
Nu fick vi nog båda rätt 😊
Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
 
Fyller på listan med uppdateringen att vi väntar en flicka, sägs det iaf :) Det får vi väl se den 25:e juli :P
I övrigt rullar det liksom bara på här. Mindre oro nu när jag faktiskt känner henne där inne. Red sista tävlingen innan mammaledigheten för ett par veckor sedan, och har fått dra ner på min egen träning också. Trodde mig kunna gå armgång/monkey bars som vanligt och tappade taget rejält pga inga fungerande magmuskler.... Slet till riktigt mycket i ligamenten och hade ont resten av kvällen :(
Så nu har jag gjort en lista på "bra gravidövningar" vilket känns dötrist men nödvändigt. Det är nyttigt för mig att vara nöjd med mindre också.
Men ridningen i övrigt funkar, unghästen jobbas från marken, vi har bra stöttning med markservicen av mamma, och vi shoppar grejer på blocket så huset snart är fullt redo. Jag gillar att vara ute i tid...
Vecka 24 imorgon, går inte tiden väldigt fort nu?? :D

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
 
Fyller på listan med uppdateringen att vi väntar en flicka, sägs det iaf :) Det får vi väl se den 25:e juli :P
I övrigt rullar det liksom bara på här. Mindre oro nu när jag faktiskt känner henne där inne. Red sista tävlingen innan mammaledigheten för ett par veckor sedan, och har fått dra ner på min egen träning också. Trodde mig kunna gå armgång/monkey bars som vanligt och tappade taget rejält pga inga fungerande magmuskler.... Slet till riktigt mycket i ligamenten och hade ont resten av kvällen :(
Så nu har jag gjort en lista på "bra gravidövningar" vilket känns dötrist men nödvändigt. Det är nyttigt för mig att vara nöjd med mindre också.
Men ridningen i övrigt funkar, unghästen jobbas från marken, vi har bra stöttning med markservicen av mamma, och vi shoppar grejer på blocket så huset snart är fullt redo. Jag gillar att vara ute i tid...
Vecka 24 imorgon, går inte tiden väldigt fort nu?? :D

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
Så himla roligt :love:
 
Fyller på listan med uppdateringen att vi väntar en flicka, sägs det iaf :) Det får vi väl se den 25:e juli :P
I övrigt rullar det liksom bara på här. Mindre oro nu när jag faktiskt känner henne där inne. Red sista tävlingen innan mammaledigheten för ett par veckor sedan, och har fått dra ner på min egen träning också. Trodde mig kunna gå armgång/monkey bars som vanligt och tappade taget rejält pga inga fungerande magmuskler.... Slet till riktigt mycket i ligamenten och hade ont resten av kvällen :(
Så nu har jag gjort en lista på "bra gravidövningar" vilket känns dötrist men nödvändigt. Det är nyttigt för mig att vara nöjd med mindre också.
Men ridningen i övrigt funkar, unghästen jobbas från marken, vi har bra stöttning med markservicen av mamma, och vi shoppar grejer på blocket så huset snart är fullt redo. Jag gillar att vara ute i tid...
Vecka 24 imorgon, går inte tiden väldigt fort nu?? :D

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet

haha kom tillbaka om 10v och säg detsamma ;)

fick tips om en skitbra mammamagetränare i min närhet, har tyvärr ett navelbråck på g.
Lite oklart när jag ska klämma in det också men.
 
...... och där gick vi in i vecka 30 😍😱
Magen har vuxit med raketfart och hoppade upp några hack på SF-kurvan vid mätning i veckan och vi har även påbörjat föräldrautbildningen.

Stressmoment just nu är att köket som skulle ha en leveranstid på 4 veckor plötsligt blev 8 veckor pga strul i fabriken, så det levereras när vi är i v. 37 😬
Men men, om det fungerar att amma så är det ju ingen fara för bebisen att vi inte har ett komplett kök hennes första tid!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 338
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 006
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 205
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp