Spånbrist - byta strö?

Gläd er! Halm är som sagt tvärkört här, och få levererat från andra delar av Sverige är inte riktigt görligt med en häst. Nu gör det inte mig så mycket då jag har halmen som foder men var ursvårt hitta det ens. Och har nog aldrig betalt så mycket för halm förr (och hoppas slippa göra det igen!). Var helt kört på hö länge länge med men nu märker man att det börjar komma lite som det antagligen ”hållits” på. Då tar vi spånbrist istället... Inte ekonomiskt roligt att ha häst i år inte (dock ska jag inte gnälla, har grovfoder - om än begränsat - inkluderat i hyran)

Betalar 500kr/bal i år för halmen, annars 250-300. Men jag betalar snällt (och köpte julklapp), frågar andra finns ingen halm :eek:
 
Fast hur vet man vilken som har hög TShalt då? Och kan den vara så torr att den inte ens fryser i -25?
Man får välan jämföra. ;) Jag minns faktiskt inte vilken jag använde, och jag tror att den var lokal dessutom. Har ett vagt minne av att det var till någon speciell växt/odling. Det var ingen prisskillnad på den och "hästtorv".
 
Kan det kanske bero på luftfuktighet och temperatur i stallet etc? Eller märke.

Torra pellets här löser typ aldrig upp sig. Inte ens med vatten får man alla att lösa upp sig. Och där hästen trampar blir det som sagt som kaka i botten. Där den inte trampar är det fint och fluffigt. Stallet håller kring 0 när det är kallt ute men torrare luft än ute. Det blir samma för alla vilket ju kan tyda på märke (och därför folk blandar med spån).

Jag har rejält tjock bädd (ej permanent) med om det påverkar.
Möjligt! Jag använder bara värmepellets. Det blir några plusgrader hos mig när hästarna står inne och efter typ 2-3 dygn har de flesta pellets fluffat upp sig.
 
Om
Gläd er! Halm är som sagt tvärkört här, och få levererat från andra delar av Sverige är inte riktigt görligt med en häst. Nu gör det inte mig så mycket då jag har halmen som foder men var ursvårt hitta det ens. Och har nog aldrig betalt så mycket för halm förr (och hoppas slippa göra det igen!). Var helt kört på hö länge länge med men nu märker man att det börjar komma lite som det antagligen ”hållits” på. Då tar vi spånbrist istället... Inte ekonomiskt roligt att ha häst i år inte (dock ska jag inte gnälla, har grovfoder - om än begränsat - inkluderat i hyran)
Jag kommer ihåg rätt bor du i Skåne, vet inte riktigt var. Men såg precis en som sålde 6 storbalar halm inomhus lagrade för 2000kr för alla. Det enda var att man fick hämta själv.
 
SCA kunde inte levererar stallpellets förrän i Mars, så nu kör vi på spånbalar i stället.
 
SCA kunde inte levererar stallpellets förrän i Mars, så nu kör vi på spånbalar i stället.
Hur är tillgången på värmepellets i dina krokar då?
Såg någon undersökning där de faktiskt fick bättre resultat vad gäller uppsugningsförmågan än stallpellets.
 
Hur är tillgången på värmepellets i dina krokar då?
Såg någon undersökning där de faktiskt fick bättre resultat vad gäller uppsugningsförmågan än stallpellets.
Har inte kollat då stallägaren inte vill att vi använder värmepellets. Det var något som inte skulle vara bra med dem (enligt SCA förstås)
 
Förstår dig ang peletts, jag provade det. Aldrig mer igen. Inte nog med att det är vidrigt kring vattensynpunkt (blir vattenbrist i år också) så blir det stenhårt. Jag använder spån (ingen brist här nere) och halm (inte omöjligt att få tag på men dyrare än innan). Är ni flera i stallet kan ni kanske dela på transport? Det går mycket tomma transporter på vägarna och det finns facebook-forum där man kan skriva om transporter.
 
Vi är storkonsumenter av spån (+ 25 hästar) som strö och har inga tecken på att det tryter för oss. Vida är leverantören och de levererar som vanligt 5 pall /gång . Priset höjdes med 5 kr/bal dock i samband med torkan.
 
Vi är storkonsumenter av spån (+ 25 hästar) som strö och har inga tecken på att det tryter för oss. Vida är leverantören och de levererar som vanligt 5 pall /gång . Priset höjdes med 5 kr/bal dock i samband med torkan.

De verkar inte leverera längre norrut än cirkus Sthlm.
 
Vi är storkonsumenter av spån (+ 25 hästar) som strö och har inga tecken på att det tryter för oss. Vida är leverantören och de levererar som vanligt 5 pall /gång . Priset höjdes med 5 kr/bal dock i samband med torkan.

Vida levererar inte här tyvärr. Men min uppfattning är att spånbristen är större här än i många andra delar av landet
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 548
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: Kirie
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 372
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp