Spånbrist - byta strö?

Den här spånbristen verkar inte vilja ge sig. Och jag behöver komma på ett annat strö. Men vad? Halm går knappt att uppbringa här (jag fick efter mycket sökande tag lite i halm. För 3.2 kr/kg..)
Har haft spånpellets nu men det blir för kompakt när det är ensamt. Funkar bra med inblandning av 50% spån men då är man tillbaka till det där att hitta spån.
Torvmix verkar finnas men det fryser, likaså torv.

Måste ju vara fler som påverkas av bristen - vad använder ni?
Var bor du? Vi har haft Torvmix så länge jag kan minnas och den fryser aldrig.... Är det -20 kanske den möjligen blir lite ”klumpig” första dygnet
 
Var bor du? Vi har haft Torvmix så länge jag kan minnas och den fryser aldrig.... Är det -20 kanske den möjligen blir lite ”klumpig” första dygnet
Jag har en halv pall med torvmix som är totalt fryst, finns inte en chans att jag kommer kunna använda dem innan våren :(
Södra Dalarna.
 
Vi är storkonsumenter av spån (+ 25 hästar) som strö och har inga tecken på att det tryter för oss. Vida är leverantören och de levererar som vanligt 5 pall /gång . Priset höjdes med 5 kr/bal dock i samband med torkan.

5pall per gång? Här åkte de inte ens ut om man beställde så få pallar per gång. Det var minst en full lastbil. Helst med tillhörande fullt släp också...
 
Bor du i södra Norrland finns det väl yesbox med mera?

Yesbox säljer inte direkt till privatkund, och det är de som inte klarar att leverera utifrån efterfrågan till Granngården. Och de har gått ut med att spånet INTE kommer att räcka. Finns länk högre upp.

Så det är en klen hjälp eftersom det just är brist på spån. Och alla som tex tar sitt spån från yesbox har restat spånet alt har ”max x balar per kund” alternativt får in enstaka partier som säljer slut direkt och sen slut.

Djungeltrumman går blixtsnabbt så snart t ex GG får in spån. Just för man vet det säljer slut snabbt och ingen vet när det kommer mer (inte ens GG själv)

Jag köpte nåt ohemult dyrt krossad halmpelletsströ på GG idag. Gör jag inte om. Dammade värre än kattsand.
 
Börjar märkas hos pelletsleverantörerna med nu tydligen

5D5C9CAA-21BF-4243-8726-368767ADF448.png
5D5C9CAA-21BF-4243-8726-368767ADF448.png


Därför kommer vi inte kunna leverera Stallpellets för nya direktbeställningar förrän tidigast i mars 2019. Kontrollera lagersaldo hos Ni som lagt er beställning och fått bekräftelse kommer att få er leverans enligt plan.Vår Stallpellets är väldigt populär och just nu har vi svårt att hinna producera i rätt omfattning.

Därför kommer vi inte kunna leverera Stallpellets för nya direktbeställningar förrän tidigast i mars 2019. Kontrollera lagersaldo hos din lokala återförsäljare.
Ni som lagt er beställning och fått bekräftelse kommer att få er leverans enligt plan.​
 
Hade jag behövt fixa strö själv hade jag köpt alflis. Det bästa jag haft, någonsin.
Binder ammoniak - ingen lukt. Trillar igenom vid mockning - bara bajs och ev kissflis på gödselhögen. Lätt att hantera. Kan spridas ut på gärden. Ljust material - ljusare i stallet.
:heart

Nu står jag med helskötsel, så då har jag varken koll på lagersaldo eller behov av flis.
 
Just att lägga i botten kanske flis skulle funka - brukar bli rätt mycket kvar när de hämtat med skopbil. Fast nu är det ihopafruset förståss.
 
Var bor du? Vi har haft Torvmix så länge jag kan minnas och den fryser aldrig.... Är det -20 kanske den möjligen blir lite ”klumpig” första dygnet
Du måste fått ett dåligt parti... :( Hos vår leverantör finns det mix med olika ”spånhalt”. Antar att den med mer spån i fryser mindre lätt
 
Du måste fått ett dåligt parti... :( Hos vår leverantör finns det mix med olika ”spånhalt”. Antar att den med mer spån i fryser mindre lätt

Tänkte du på mig? I så fall två dåliga partier från två olika tillverkare separata år...

Men det går att prova igen, absolut.
 
Men har du ingen sadelkammare eller annat varmt rum att ställa in ett par säckar i ?

Nej. Teoretiskt finns det utrymme för att tina ett par balar, men om alla inackorderingar vill tina strö så finns inte plats. Så i så fall möjligen tina genom att ha den inne i boxen då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Bliss
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 276
Senast: Kirie
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 372
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp