Spånbrist - byta strö?

Är det kallstall? Annars brukar det gå bra att klä av en bal med torv el torvmix ett par dar innan den beräknas behövas och låta den tina i ett hörn av boxen.
 
Jag har använt mig av torvmix i stall vintertid, som förvarades utomhus. Ja, de frös, men det löstes ju enkelt genom att ta in balar i boxarna några dagar i förväg (alt "alltid" ha en bal inne), så fick de stå (givetvis utan plast) i ett hörn i boxen tills de behövdes. Så kunde man ta hela på en gång när den tinat, eller ta lite i taget vid behov, beroende på häst och box.
 
5pall per gång? Här åkte de inte ens ut om man beställde så få pallar per gång. Det var minst en full lastbil. Helst med tillhörande fullt släp också...

Vi har löpande leverans dvs det rullar bara på och de levererar till massor med stall i området så det är inga som helst problem att ha 5 pall/ gång för vår del.
 
Har ni provat höra med någon såg? Ibland går det att packa i säck själv. Ja, det tar tid och är jobbigt som fan, men man kanske får leva med det?
 
Är det kallstall? Annars brukar det gå bra att klä av en bal med torv el torvmix ett par dar innan den beräknas behövas och låta den tina i ett hörn av boxen.
Jag har använt mig av torvmix i stall vintertid, som förvarades utomhus. Ja, de frös, men det löstes ju enkelt genom att ta in balar i boxarna några dagar i förväg (alt "alltid" ha en bal inne), så fick de stå (givetvis utan plast) i ett hörn i boxen tills de behövdes. Så kunde man ta hela på en gång när den tinat, eller ta lite i taget vid behov, beroende på häst och box.

Bytte stall igår. Så jag vet inte hur bra det håller värmen. Förra stallet höll kring nollan eller minus om kallt ute. Vet ej vad nuvarande håller men borde hålla plus iaf. Hur många är oklart än dock. Så frågan är hur bra det tinar, beroende på temp. Torv isolerar och håller kyla rätt bra märkte jag när jag tinade i +20. Men det är absolut ett nödalternativ!
 
Ingen såg i närheten? Vi köpte råspån ett tag vilket fungerade fint.
Har ni provat höra med någon såg? Ibland går det att packa i säck själv. Ja, det tar tid och är jobbigt som fan, men man kanske får leva med det?

Jag vet inte alla sågar men de jag vet har inget. Men råspån fryser ju också - och då kan jag lika gärna köpa pellets. Dock hört om ett ställe som ev har balat spån och XL ska tydligen nu tagit in här med (pga bristen kanske? :)) Så får ge mig ut på jakt i helgen. Alla balar små...
 
Bytte stall igår. Så jag vet inte hur bra det håller värmen. Förra stallet höll kring nollan eller minus om kallt ute. Vet ej vad nuvarande håller men borde hålla plus iaf. Hur många är oklart än dock. Så frågan är hur bra det tinar, beroende på temp. Torv isolerar och håller kyla rätt bra märkte jag när jag tinade i +20. Men det är absolut ett nödalternativ!
Vi hade också kallstall där vi använde oss av den metoden, när hästarna är inne värmer de ju i regel upp så att det fungerar ändå. :) Är det riktigt kallt kan man dock behöva skrapa av/dela balen lite allt eftersom den tinar för att snabbare tina upp även mitten.
 
Vi hade också kallstall där vi använde oss av den metoden, när hästarna är inne värmer de ju i regel upp så att det fungerar ändå. :) Är det riktigt kallt kan man dock behöva skrapa av/dela balen lite allt eftersom den tinar för att snabbare tina upp även mitten.

Har också tinat balar i hörn i boxen :)
 
Vi hade också kallstall där vi använde oss av den metoden, när hästarna är inne värmer de ju i regel upp så att det fungerar ändå. :) Är det riktigt kallt kan man dock behöva skrapa av/dela balen lite allt eftersom den tinar för att snabbare tina upp även mitten.

Förra stallet var alltså minus i -om det var kallt ute - även på morgonen när hästarna varit inne :)

Nya stallet tror jag värms upp mer än väl av hästarna när de är inne iaf.
 
Vad har ni för märklig torvmix? Vi har spånbrist i sthlm också så är tillbaka på torvmix vilket jag haft de flesta år. Alltid förvarad utomhus, oftast minusgrader vintertid. Kanske något frusen i ett litet hörn men faller lätt isär. Aldrig upplevt problem med fryst mix. Vanlig torv fryser men den delar man med en högaffel så tinar den fort i boxen.
 
Tycker det är så jäkla drygt med spånbristen. Hade jag vetat hade jag köpt betydligt större lager innan :mad:
Har fått åka med transporten till ett visst ställe (skriver inte här då kanske det tar slut även där :p) till uteboxarna.
I lösdriften har jag kört på torvmixen nu och inne i stallet.
I uteboxarna var det rena döden att mocka efter torvmixen så nej det måste vara spån där!
 
Vad har ni för märklig torvmix? Vi har spånbrist i sthlm också så är tillbaka på torvmix vilket jag haft de flesta år. Alltid förvarad utomhus, oftast minusgrader vintertid. Kanske något frusen i ett litet hörn men faller lätt isär. Aldrig upplevt problem med fryst mix. Vanlig torv fryser men den delar man med en högaffel så tinar den fort i boxen.

Tja säg det. Jag provade när jag provade (för flera år sen) dels RS och dels det som nu är YesBox.
 
Vad har ni för märklig torvmix? Vi har spånbrist i sthlm också så är tillbaka på torvmix vilket jag haft de flesta år. Alltid förvarad utomhus, oftast minusgrader vintertid. Kanske något frusen i ett litet hörn men faller lätt isär. Aldrig upplevt problem med fryst mix. Vanlig torv fryser men den delar man med en högaffel så tinar den fort i boxen.
Uteboxarna har ingen botten såsom i lösdriften med betongplattan. Det kanske spelar in?
Tycker fukten kommer liksom underifrån och det blir som klumpar tillslut
 
Har inte brist på spån här - ännu. På loftet har vi ett x antal ton rapshalm från 2017 vi lyckades köpa hem till korna, vilket går till hästarnas strö också.
 
Just att lägga i botten kanske flis skulle funka - brukar bli rätt mycket kvar när de hämtat med skopbil. Fast nu är det ihopafruset förståss.
Jag åker till en såg i närheten, som gör alflis för generatorrökning. Flisbitarna är pyttesmå och bädden blir mjuk att ligga på. (Ja, jag har provat.)
 
Vi har både spån och torv i stallet (köper från stallägaren som köper in i större partier). Jag föredrar torven personligen och trots att de förvaras ute så ser jag till att ta en ny bal ett par dagar innan jag behöver den. Den tinar efter något dygn eller så. :)

Vi köper spånbalar till smådjuren hemma och har som tur var inte haft några problem att köpa från granngården (men då köper man inte alls lika mycket som hästen behöver). Samma sak med halm, hästen äter halm och har hittills inte haft några problem med att få tag i det så hoppas det håller i sig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 536
Senast: svea
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 130
Senast: Bliss
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 264
Senast: Kirie
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 368
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp