Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Stackars sate.

Tycker jag också.

Men uppfödaren är välrenommerad och har fött upp många fina hästar under många år.
Men har enligt en gemensam bekant sitt huvud för sig när det gäller hästhantering och det är liksom ingen idé att diskutera med h*n.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Våra ser inte ut som det TS beskriver...:confused:

design.jpg
OT

Är denna efter Dream Vacation?
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Min lille gick ner väldigt mkt nu när det var så kallt (vi hade neråt 34 minus...), och då hann han helt enkelt inte äta så mkt energi som det gick åt.

Jag tog då hem honom från lösdriften, och men en del kraftfoder så har han gått upp väldigt bra i vikt. När det var riktigt kallt så fick jag honom bara att hålla vikten, men nu när det är mildare så går han upp fort! skulle jag dock lägga ut en bild på honom så tror jag inte ni skulle gilla det...

Anledningen är enkel, på magen står pälsen rakt ut och på ryggen ligger den ner, vilket ju skapar illusionen av en stor mage och omusklag rygg. Så man måste ju gå fram och känna på dem innan man kan säga så mkt! Nu är han rätt fin i hullet, skulle vilja ha liiite mer i överlinjen innan jag flyttar tillbaks hono till lösdriften, men det är 2 veckor tills dess så det ska väl gå vägen!
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Mina har snarare lagt på sig när det varit riktigt kallt. Jag har haft jättepanik över kylan och foder/vatten så jag har tryckt i dem abslout så mkt jag kunnat få dem att äta. Fri tillgång till hö med rel högt proteinvärde samt väldigt blöt betfor-lusern-alfa groovblandning tre ggr/dag för att jag varit orolig över att jag inte fått dem att dricka tillräckligt...
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

En av anledningarna till att jag valde att föda upp själv var för att ha totalkontroll på fodret. Jag har tidigare varit tvungen att ta bort en älskad häst som visade sig ha fruktansvärt dålig kvalité på sitt brosk, det kom senare fram att han hade svultit som föl (jag köpte honom som 6-åring) och vetrinären sa att det berodde på näringsbrist i uppväxten.

Min 2-åring har aldrig sett ut som du beskrivit i kroppen, de bör de inte göra med analyserat grovfoder och beräknad foderstat.
Jag tror defintivt att olika former av näringsbrist kan ge symptom längre fram.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Har de fått den mat de behöver har de bra hull. Så är det.
Är det inte så så är de sjuka.

Sen kanske du räknat foderstat, men det innebär inte att man kan skylla på det om hästarna blir magra.

Då är det säkert så :grin:

Men nej mina har varit i en växtfas just vid denna tidpunkt på året och ser inte travliga ut.

Eller så är de sjuka :angel:

Och var skrev ts att de var magra??
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Min åring ser precis ut så som du beskriver och så har alla våra åringar sett ut vid denna tidpunkt på året :crazy:

Min åring är jättefin, välmusklad, gott hull och jätteblank päls. :laugh:
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Våra ser inte ut som det TS beskriver...:confused:



Tunn överlinje och stor mage brukar i stort sett alltid vara en kombination av proteinbrist (totalfel foderstat) och/ eller parasitangrepp..


AM

Tja jag vet inte vad ni anser men jag tycker att de flesta åringar vid denna tidpunkt ser hemska ut.

Här är ett gäng hemska åringar både avmaskade och bra mat

DSC042302.jpg


090223003ai.jpg
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

här är min åring, nytagna bilder

5.jpg


7.jpg


(nej han brukar inte ha träns, det va första gången därav knoppar o foto)
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Ja jag vet inte hur mkt vatten de har fått därborta.
När jag hämtade honom så skakade hela han och det var ca -25 och jag var faktiskt lite rädd att han skulle kunna frysa ihjäl! Gick väldigt fort när kylan kom, och det var inte mkt kött på honom trots fri tillgång på väldigt bra hösilage, vi höll på att förhandla kostnad för extra kraftfoder utfodring, men då bestämde jag att jag ville kunna ha koll på honom 24/7 om jag var tvungen!

Men 1,5 kilo müsli efter att jag hämtade honom i hagen (och väntade på att sambon skulle hämta transporten) så skakade han inte längre! Och sen dess har jag inte sett honom skaka, trots att det varit kallare här, så jag antar att han inte hann med att äta tillräckligt och inte fick tillräckligt att dricka eftersom han var yngst och de bara vattnade några ggr/dygn.

Men pälsen står åt alla håll på honom och är sisodär 7 cm lång, så han är inte så snygg nu, men man tar en sak i taget!
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

men ska du verkligen skicka tillbaka honom då till den lösdriften? samma problem kommer ju åter i så fall.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Till alla:

Tack för alla svar!

Jag har gjort mitt beslut, jag vågar inte satsa på åringen som det ser ut nu. Jag vill inte ha en eventuellt sjuk häst.

2-åringen jag tittade på är frisk, rund och fin och välhanterad. Där vet jag vad jag får. Han blir det.:)
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Bra tänkt.
Sen tycker jag inte man ska "gynna" säljare som inte har välmående hästar.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

KL
man kanske inte ska dra alltför stora växlar av att en ettåring ser lite underlig ut. Frågan är om den ser likadan ut om ett par veckor? Jag tycker hästar i den åldern kan förändras rätt fort. Den kan vara runda och fina för att plötsligt se helt annorlunda några veckor och sedan är de jämna,
runda och fina igen, trots at man inte ändra foderstaten. Det händer så mycket i de unga kropparna så jag skulle titta på hästen igen efter några veckor för att se om det är någon skillnad. Det kan ju vara en högst tillfällig förändring.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

De har fri tillgång på vatten i normala fall, det har ju inte varit så kallt på sisodär 75 år här, så man kan ju inte direkt kalla det normala förhållanden!
Han ska tillbaks i slutet av februari, och jag är lite rädd att han ska bli könsmogen när han bor här nu, men minsta intresse från hans sida så får jag väl åka o dräktighetskolla märrarna. Än har han inte visat nåt sånt intresse.

Nu finns det dessutom mer snö, så han kan äta en hel del av det, vilket jag vet att han redan gör hemma, för jag går liksom inte ut med vatten 8 ggr utan snarare 3 när det är sånt här väder (-1--7), oftare när det är kallare.

Dock hjälper det nog oxå att jag har 9,2 MJ i mitt hö och de hade "bara" runt 7 MJ. Jag har mindre protein, men det är ju ganska lättfixat och nu verkar jag ha hittat ett bra recept på viktuppgång på honom!
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Tja jag vet inte vad ni anser men jag tycker att de flesta åringar vid denna tidpunkt ser hemska ut.


Tycker du att den tredje raden beskriver dina ungar???

visade sig ha INGA muskler, stor mage, ruggig päls

Att dom kan se lite roliga ut är en sak. Lösdriftarna får ju tjockare päls, man kanske inte borstar dom 2 gånger per dag..

Men i övrigt så ska dom ju se ok ut i hull och muskulatur.
Oftast så har en lösdriftare mer muskler än en boxhäst.


Dina ser väl inte ruggiga ut?
På det övre kortet ser man en skaplig unge som kanske är yngre?
På dom nedre korten ser man rufsiga ungar men med tät päls.
En ser överbyggd ut förvisso men det kan vara underlaget som luras.


Den som TS beskriver ser jag mer som typ undernärd fölmärr.
Där manke sticker ut. Där baken är ihålig och sen släpandes på en stor päronfomad mage.

Och skulle TS unge varit undernärd så är det ju givetvis inte ok.

Brukar alltid se ungar som ett stort byggprojekt.
Tegelstenar staplade på varann.

Får dom näringsbrist så bytts en tegelsten mot en frigolitbit.
Då intaget blir ok igen så fortsätter man med tegel uppepå frigolitbiten.

Den sistnämnda blir den svaga länken i kedjan som kallas hållbarhet.

Och inte alls säkert att det går att rätta till.


AM
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Instämmer.

Jag har 5 1-åringar. Finast är den som stått på box pga fraktur sedan slutet av september. :crazy:

De fyra andra går på lösdrift, fri tillgång till hösilage, analyserat och kombinerat med 3-4 kg kraftfoder för att fylla behoven. Pigga, leker mycket men med en päls som står åt alla håll... De ser ej roliga ut. Buken framhävs av all päls. Men alla är nästan platta över ryggen. Det är jag glad för.

Tur jag ej skall sälja nu mitt i vintern;)
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

har själv 2 st åringar, varav en av dom miste sin mor vid 4 månader. detta fölet är "lite" som ts beskriver. , en stor mage, och inte mycket till muskler. och ganska ruggig i pälsen.medans den andra åringen gick med sin mor tills den var 7 månader, och den e väldigt fin i kroppen. så kanske det kan ha ett samband? båda får fritt på analyserat foder + kraftfoder.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Frågan blir vad det är för typ av kraftfoder. För den utan mamma så hade det behövt vara ett som är mjölkbaserat och anpassat till föl under de första månaderna. Har han inte fått det så har han helt klart kommit efter kompisen för att han fått fel mat.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag är då tveksam om ens parasiter kan göra att ett föl tappar hull så till den milda grad?

Ofta är det väl så att den som inte bryr sig om att maska sina föl inte heller bryr sig om att ge dom ordentlig mat...

Hej CK!

Vi har en fölis i vårt stall som varit utsatt för stort maskangrepp, spolmask, blod- stora och lilla, styngflugan, fölmask ...... När denna kom hem var den mycket tunn och apatisk. Fölis hade gått med mamma hela tiden och dom hade haft fri tillgång enl. uppgift och fölis skulle även varit avmaskad...... Fölis hade karprygg och var mycket tunn med en super lång virvelmarsvins liknande päls. Där fölis ål var på ryggen gick håret åt fel håll, ungefär som på en ridgeback.

Jag har haft mina tvivel om att fölis skulle kunna bli helt frisk men idag är hon en pigg och glad liten häst som fått en normal ryggrad igen. Pälsen är dock mycket märklig än, den ligger mer ner men kan iblan gå åt fel håll...
Hon är nog mindre tillväxten än vad hon borde varit men men....

Är det någon annan som har erfarenhet av jätte maskangripna fölisar, hur det gått för dem senare i livet?

MVH Pernilla
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 902
Senast: Marita73
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 095
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 041
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp