Sterilisering - utbruten från "Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Framfall och inkontinens är risker, ja. Dessutom är det ju inte en procedur man använder sig av för just sterilisering från vad jag läste mig till, utan när man har problem med t ex endometrios eller muskelknutor i livmodern.
Precis, det är inget jag vill riskera. Att det ens är en risk gör att jag aldrig kommer välja den metoden (om jag inte måste pga sjukdom eller något då) för det är ju fruktansvärda biverkningar.
 
Framfall och inkontinens är risker, ja. Dessutom är det ju inte en procedur man använder sig av för just sterilisering från vad jag läste mig till, utan när man har problem med t ex endometrios eller muskelknutor i livmodern.
Om man plockar bort livmodern ja, men när man bara knipsar äggledarna och allt (äggstockar och livmoder) sitter kvar där det ska så är risken för det inte större än den var innan knipset, så det där blir ett ickeargument
 
Men är det så himla bra plocka ut den? Har läst (kanske inte stämmer?) att tar man bort livmodern kan organen runt om ”kollapsa” ner eftersom livmodern håller upp.
Det gör man inte vid sterilisering, men vid en del fall av livmodercancer/andra svåra livmodertillstånd, så inget kollapsar av en sterilisering.

Numera förebyggs eventuella kollapser efter hysterektomi vad jag vet.
 
Om man plockar bort livmodern ja, men när man bara knipsar äggledarna och allt (äggstockar och livmoder) sitter kvar där det ska så är risken för det inte större än den var innan knipset, så det där blir ett ickeargument

Det gör man inte vid sterilisering, men vid en del fall av livmodercancer/andra svåra livmodertillstånd, så inget kollapsar av en sterilisering.

Numera förebyggs eventuella kollapser efter hysterektomi vad jag vet.

Men alltså, du tar ett exempel som inte ens har med sterilisering att göra. På tal om "ickeargument".
 
Med friska äggstockar som blir knipsade så ramlar man inte huvudstupa in i något klimakterie, eftersom äggstockarna sitter kvar och producerar hormoner precis som innan knipsande av äggledare.

I klimakteriet hamnar man när de plockas bort, som i ditt fall.

Numera görs knipsandet oftast via titthål, så förutom sövande/ryggmärgsbedövning är det inte nån gigantisk historia.
Det du skriver är helt enkelt inte sant. Ja det är tänkt att det ska fungera så. Men det gör det inte för rätt många kvinnor. Det kan bli påverkan på blodtillförseln till äggstockarna och det påverkar hela ens mående.
Eftersom man numera kan plocka bort livmodern utan sövning så googlade jag.


Så nu kan de kvinnor som inte vill ha (fler) barn inte ens skylla på sövning och ev komplikationer pga det till att pressa och pusha en ovillig man till att sterilisera sig.
Här behövs det mycket mer forskning. På möss har det visat sig att de får sämre kognition och minne om man tar bort livmodern på dem. Det är inget jag skulle vilja riskera om jag inte verkligen var tvungen. Står man med en sjuk livmoder så är det en annan fråga givetvis.
 
Jag har så fruktansvärt svårt att förstå/acceptera att inte fler män väljer att sterilisera sig. Då pratar jag om män i relationer där ingen av parterna vill ha barn. Hur många män diskuterat preventivmedel på sociala medier eller på middagar? Det är kvinnor som jämför p-stav, piller och sterilisering i all oändlighet. Det är vi som berättar för varandra om biverkningar och ägnar tid åt att leta information, gå till gynekolog osv osv.
Kräv att era män genomgår vasektomi. Vi har nog med menstruation, ev graviditet, förlossning, amning och klimakterium.
 
Det du skriver är helt enkelt inte sant. Ja det är tänkt att det ska fungera så. Men det gör det inte för rätt många kvinnor. Det kan bli påverkan på blodtillförseln till äggstockarna och det påverkar hela ens mående.

Här behövs det mycket mer forskning. På möss har det visat sig att de får sämre kognition och minne om man tar bort livmodern på dem. Det är inget jag skulle vilja riskera om jag inte verkligen var tvungen. Står man med en sjuk livmoder så är det en annan fråga givetvis.
Men livmodern plockas inte bort lättvindigt utan för att den är rejält sjuk och inget annat finns att göra.
Vill du inte sterilisera dig pga risker så låt bli, men kräv inte det av någon man heller. Det är ens eget ansvar att fatta det beslutet om man inte vill ha barn.
 
Jag har så fruktansvärt svårt att förstå/acceptera att inte fler män väljer att sterilisera sig. Då pratar jag om män i relationer där ingen av parterna vill ha barn. Hur många män diskuterat preventivmedel på sociala medier eller på middagar? Det är kvinnor som jämför p-stav, piller och sterilisering i all oändlighet. Det är vi som berättar för varandra om biverkningar och ägnar tid åt att leta information, gå till gynekolog osv osv.
Kräv att era män genomgår vasektomi. Vi har nog med menstruation, ev graviditet, förlossning, amning och klimakterium.
Tramsigt resonemang, bara för att vi har allt det där ska de genomgå ingrepp som de kanske inte vill- för att vi inte vill? Sorry, men män skapade inte kvinnokroppen, graviditet, menstruation, förlossning, amning och klimakterium.

Självklart ska det vara fritt för att att fatta det beslutet utan påtryckning från något kön på något kön.
 
Tramsigt resonemang, bara för att vi har allt det där ska de genomgå ingrepp som de kanske inte vill- för att vi inte vill? Sorry, men män skapade inte kvinnokroppen, graviditet, menstruation, förlossning, amning och klimakterium.

Självklart ska det vara fritt för att att fatta det beslutet utan påtryckning från något kön på något kön.
Det är inte alls tramsigt. Män behöver ta ett mycket större ansvar för skydd mot oönskad graviditet.
 
Det är inte alls tramsigt. Män behöver ta ett mycket större ansvar för skydd mot oönskad graviditet.
Det håller jag absolut med om, men att kräva att de steriliserar och ha som argument att vi står för graviditet, mens osv är tramsigt. Ingen ska behöva göra ett fysiskt ingrepp i sin kropp för någon annans skull om de inte själv vill göra det. Varken man eller kvinna. Det blir inte mer rätt för att män inte tar ansvar på annat vis.
 
Jag är steriliserad sen många år tillbaka (titthål o avknippsade )
Ingen skillnad mot att var fertil förutom att jag tack o lov inte blir med barn.
 
Eftersom man numera kan plocka bort livmodern utan sövning så googlade jag.


Så nu kan de kvinnor som inte vill ha (fler) barn inte ens skylla på sövning och ev komplikationer pga det till att pressa och pusha en ovillig man till att sterilisera sig.
Det du beskriver är essuremetoden. Den blev förbjuden för ganska många år sedan nu och var ett helt vidrigt experiment på kvinnor.
 
Eller så steriliserar sig båda? När vi känner oss 100 klara med barn ska båda sterilisera sig. Kommer aldrig gå med på att bara jag ska göra det.
Så om du dör så ska partnern inte kunna gå vidare i livet? Märkligt tänk. Ingen vet ju vad framtiden bär med sig. Han kanske träffar en ny partner att skaffa barn med. Om du inte vill ha fler barn och steriliserar dig så är det väl ditt val.
 
Med friska äggstockar som blir knipsade så ramlar man inte huvudstupa in i något klimakterie, eftersom äggstockarna sitter kvar och producerar hormoner precis som innan knipsande av äggledare.

I klimakteriet hamnar man när de plockas bort, som i ditt fall.

Numera görs knipsandet oftast via titthål, så förutom sövande/ryggmärgsbedövning är det inte nån gigantisk historia.
Det är ju just det. Risken att de skadar något, t ex blodförsörjning är en realitet och då kan steriliseringen ge allvarliga biverkningar. Gynekologerna ansåg att min kvarvarande äggstock var helt frisk. Det fanns inga synliga fel på den men den släppte inte ägg och uppenbarligen kunde den inte heller producera hormoner så hur ska man då kunna veta om en äggstock är frisk eller inte om inte ens gynekologer kan avgöra det?

Såklart man steriliserar via titthål. Det är extremt få gynekologiska operationer som inte görs via titthål och så har det varit iallafall i 35 år. Du vet uppenbarligen inte det men det är inte det yttre såren som är jobbigast efter en operation, det är de inre.
 
Så om du dör så ska partnern inte kunna gå vidare i livet? Märkligt tänk. Ingen vet ju vad framtiden bär med sig. Han kanske träffar en ny partner att skaffa barn med. Om du inte vill ha fler barn och steriliserar dig så är det väl ditt val.
Nej han ska bara ägna resten av sitt liv åt att hylla mig och mitt minne. Jag förutsätter att han bygger ett mausoleum dit han går varje dag för att hedra mig.
 
Så om mannen genom åren använt kondom och inte längre vill/kan det, då är det inte mer än rätt att kvinnan steriliserar sig oavsett hon vill eller inte?

Så sanslöst..

Vidhåller att vill man inga barn ha, så ligger ev sterilisering på ens eget ansvar istf att tjata och pusha nån som -oavsett skäl- uppenbarligen inte vill sterilisera sig.
Fast nu dummar du dig.

Att sätta på sig en kondom under en sexakt att ta ett hormonellt piller varje dag i årtionden är inte jämförbart.

Det är ju JÄVLIGT typiskt att män ska slippa undan att ta ansvar ännu en gång.
 
Men livmodern plockas inte bort lättvindigt utan för att den är rejält sjuk och inget annat finns att göra.
Vill du inte sterilisera dig pga risker så låt bli, men kräv inte det av någon man heller. Det är ens eget ansvar att fatta det beslutet om man inte vill ha barn.
Det är så vitt jag vet ingen som har krävt det av någon man så jag förstår inte ens varför du tar upp det?
 
Det håller jag absolut med om, men att kräva att de steriliserar och ha som argument att vi står för graviditet, mens osv är tramsigt. Ingen ska behöva göra ett fysiskt ingrepp i sin kropp för någon annans skull om de inte själv vill göra det. Varken man eller kvinna. Det blir inte mer rätt för att män inte tar ansvar på annat vis.
I heterosexuella relationer där båda parter är överens om att inga barn ska bli gjorda tycker jag generellt att mannens skyldighet att skydda mot graviditet är större än kvinnans. Självklart ska ingen göra något den inte vill. Men då kanske man inte kan ha sex heller. Och jag tycker verkligen att det fysiska lass som kvinnan drar ska kompenseras om det går. Trots att varken mannen eller kvinnan valt sin biologi.
 
I heterosexuella relationer där båda parter är överens om att inga barn ska bli gjorda tycker jag generellt att mannens skyldighet att skydda mot graviditet är större än kvinnans. Självklart ska ingen göra något den inte vill. Men då kanske man inte kan ha sex heller. Och jag tycker verkligen att det fysiska lass som kvinnan drar ska kompenseras om det går. Trots att varken mannen eller kvinnan valt sin biologi.
Och där håller jag inte med. Ingen har större skyldighet än den andra. Båda har skyldighet att skydda sig om de inte vill ha barn, utan att lägga det på den andra.
 
Jag har så fruktansvärt svårt att förstå/acceptera att inte fler män väljer att sterilisera sig. Då pratar jag om män i relationer där ingen av parterna vill ha barn. Hur många män diskuterat preventivmedel på sociala medier eller på middagar? Det är kvinnor som jämför p-stav, piller och sterilisering i all oändlighet. Det är vi som berättar för varandra om biverkningar och ägnar tid åt att leta information, gå till gynekolog osv osv.
Kräv att era män genomgår vasektomi. Vi har nog med menstruation, ev graviditet, förlossning, amning och klimakterium.
Att "kräva" att endera part genomgår hela baletten tycker jag är tokig, men kräv i alla fall att det förs en likvärdig diskussion i förhållandet. Att det finns en insikt i att en vasektomi inte innebär en förminskad manlighet och att bieffekterna är i princip obefintliga.
 

Liknande trådar

Samhälle Fy vilken dålig start på dagen, att läsa att Politico kommit över ett utkast till ett yttrande, där det framgår att en större del av HD...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
23 517
Senast: MJLee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 645
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 911
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp