Sterilisering - utbruten från "Roe vs. Wade" - kanske snart ett minne om HD får bestämma.

Det är så vitt jag vet ingen som har krävt det av någon man så jag förstår inte ens varför du tar upp det?
Då tycker jag du ska kasta ett getöga på inlägg 26 tex. Och läsa tråden igen och fundera på hur det framställs i andra inlägg.
 
Så om du dör så ska partnern inte kunna gå vidare i livet? Märkligt tänk. Ingen vet ju vad framtiden bär med sig. Han kanske träffar en ny partner att skaffa barn med. Om du inte vill ha fler barn och steriliserar dig så är det väl ditt val.
Fast jag tycker det är fullt rimligt att om två människor i ett förhållande båda är överens i frågan om att det inte ska bli mer barn, diskuterar och kommer överens om vem som ska sterilisera sig. Det bör inte automatiskt falla till kvinnan, vilket det alldeles för ofta gör idag. Manligheten och sperman är på något vis helig. Vad händer om HAN dör och HON steriliserat sig och inte kan skaffa fler barn med en annan partner? Det borde ju väga lika tungt i så fall.
 
Och där håller jag inte med. Ingen har större skyldighet än den andra. Båda har skyldighet att skydda sig om de inte vill ha barn, utan att lägga det på den andra.
Det har de, men i slutänden kan kvinnan gära någonting åt en påbörjad graviditet medan mannen inte kan det. Så för sin egen skull bör snubbarna kanske se om skyddet om de inte vill bli ovilliga pappor?
Om jag var man skulle jag aldrig någnsin i livet ha oskyddat sex med en kvinna! 😱 Inte för att jag skulle misstro dem på något vid, utan för att jag inser att en påörjad graviditet kanske inte är så enkelt som "näh." för alla.
 
Det har de, men i slutänden kan kvinnan gära någonting åt en påbörjad graviditet medan mannen inte kan det. Så för sin egen skull bör snubbarna kanske se om skyddet om de inte vill bli ovilliga pappor?
Om jag var man skulle jag aldrig någnsin i livet ha oskyddat sex med en kvinna! 😱 Inte för att jag skulle misstro dem på något vid, utan för att jag inser att en påörjad graviditet kanske inte är så enkelt som "näh." för alla.
Fast det är inte vad jag argumenterar emot. Självklart ska de skydda sig om de inte vill ha barn! Att som här kräva det för att kvinnor har haft mens, graviditet, förlossning osv känns ju bara tramsigt.

Båda ska skydda sig om de inte vill ha barn, ingen kan kräva att skyddet innebär någon form av operation.
 
Att "kräva" att endera part genomgår hela baletten tycker jag är tokig, men kräv i alla fall att det förs en likvärdig diskussion i förhållandet. Att det finns en insikt i att en vasektomi inte innebär en förminskad manlighet och att bieffekterna är i princip obefintliga.
Bra formulerat!
Men samtidigt känner jag att det troligen, i de flesta relationer, blir kvinnans ansvar att driva diskussionen. Att lugna, samla fakta etc. Men jag känner mig oförsonlig gentemot män i allmänhet just nu och vill kräva. Jag kanske besinnar mig.
 
Fast det är inte vad jag argumenterar emot. Självklart ska de skydda sig om de inte vill ha barn! Att som här kräva det för att kvinnor har haft mens, graviditet, förlossning osv känns ju bara tramsigt.

Båda ska skydda sig om de inte vill ha barn, ingen kan kräva att skyddet innebär någon form av operation.
Jag kan i och för sig förstå att det känns som att det är dags för män att börja axla lite ansvar efter alla år som ALL vikt verkligen lagts på kvinnor när det kommer till preventivmedel. Alla galna hormoner och alla stora ingrepp, när det jämförelsevis är så väldigt lätt och problemfritt för män att se till att inga barn blir gjorda...
Mens etc etc åsido liksom. Step up.

Ingen kan kräva det, håller 100% med åt BÅDA håll, men en vasektomi bör normaliseras och ses som en självklar grej att göra till en mycket högre grad än man gör idag!
 
Senast ändrad:
Jag kan i och för sig förstå att det känns som att det är dags för män att börja axla lite ansvar efter alla år som ALL vikt verkligen lagts på kvinnor när det kommer till preventivmedel. Alla galna hormoner och alla alla stora ingrepp, när det jämförelsevis är så väldigt lätt och problemfritt för män att se till att inga barn blir gjorda...
Mens etc etc åsido liksom. Step up.

Ingen kan kräva det, håller 100% med åt BÅDA håll, men en vasektomi bör normaliseras och ses som en självklar grej att göra till en mycket högre grad än man gör idag!
Givetvis förstår jag känslorna, men att kräva det är att ta i. Ta ansvar för var och ens egen vilja att ha barn och lasta in över ansvaret på andra bara för att världen är sned. Den blir inte mer rätt för att man kräver något felaktigt. Och felaktivt är det när man kräver och tvingar. Det ska vara frivilligt. Självklart ska man normalisera vasektomi och det ska ses som en självklar grej det med.
 
Om ingen vill sterilisera sig och kvinnan inte vill lösa det med ppiller eller liknande får man ju använda kondom. Bara de som hellre steriliserar sig än ligger med kondom resten av livet borde sterilisera sig!

Så om man inte är överens får man ju se vem som tröttnar på kondomerna först. Den får sterilisera sig. På så sätt kan ju mannen inte bara strunta i sin del av lathet, utan kommer ju ha lika stor vinst som kvinnan av att sterilisera sig.

Men att som vissa här tycka att man ska tjata på någon om att göra ett sådant ingrepp känns jättekonstigt för mig. Jag hade blivit jättebesviken om någon jag levde med försökte pressa mig till att göra några ingrepp i kroppen. OBS gäller även om någon skulle försöka pressa mig till att ta ppiller, men jag har varit förskonad från det.
 
Fast jag tycker det är fullt rimligt att om två människor i ett förhållande båda är överens i frågan om att det inte ska bli mer barn, diskuterar och kommer överens om vem som ska sterilisera sig. Det bör inte automatiskt falla till kvinnan, vilket det alldeles för ofta gör idag. Manligheten och sperman är på något vis helig. Vad händer om HAN dör och HON steriliserat sig och inte kan skaffa fler barn med en annan partner? Det borde ju väga lika tungt i så fall.
Nu bröts den här diskussionen ut, men det kan ju vara värt att ha i åtanke att steriliseringstankegångarna uppkom som reaktion på att kvinnliga rättigheter håller på att begränsas något fruktansvärt... inte här, just nu, men med tanke på att det är extremt markant försämring på något som man hållit borta i nästan 50 år så... klart man blir drabbad.
 
Givetvis förstår jag känslorna, men att kräva det är att ta i. Ta ansvar för var och ens egen vilja att ha barn och lasta in över ansvaret på andra bara för att världen är sned. Den blir inte mer rätt för att man kräver något felaktigt. Och felaktivt är det när man kräver och tvingar. Det ska vara frivilligt. Självklart ska man normalisera vasektomi och det ska ses som en självklar grej det med.
Där är vi helt överens. Ställa krav går ju inte ens, en kan inte tvinga in en annan människa under kniven, men att tycka att "ska jag ska även du" i ett förhållande tycker jag är helt okej. Kanske inte alltid helt sunt, men okej. Igen är det ju så Otroligt vanligt att kvinnan tar ansvar för allt sådant här, så jag har svårt att se något ont i att någon känner att "hallå där...".
 
Nu bröts den här diskussionen ut, men det kan ju vara värt att ha i åtanke att steriliseringstankegångarna uppkom som reaktion på att kvinnliga rättigheter håller på att begränsas något fruktansvärt... inte här, just nu, men med tanke på att det är extremt markant försämring på något som man hållit borta i nästan 50 år så... klart man blir drabbad.
Jag höll mig faktiskt medvetet borta från den tråden och tog inte ens en titt på titeln på denna, men klart värt att tänka på. Jag utgick ifrån Sverige nu. Något annat vore fruktansvärt.
 
Där är vi helt överens. Ställa krav går ju inte ens, en kan inte tvinga in en annan människa under kniven, men att tycka att "ska jag ska även du" i ett förhållande tycker jag är helt okej. Kanske inte alltid helt sunt, men okej. Igen är det ju så Otroligt vanligt att kvinnan tar ansvar för allt sådant här, så jag har svårt att se något ont i att någon känner att "hallå där...".
Jag tycker att man kan prata med varandra om det. "Ska jag ska även du" är på även det på gränsen, jag förstår tanken, men man ska faktiskt inte känna sig tvingad till något för husfridens skull. Så jag rekommenderar att man pratar öppet med varandra. Vill man inte göra något ingrepp så får det bli på annat vis eller inte ha sex helt enkelt. Eller ta risken att det blir barn.
 
Skulle aldrig komma på tanken att ens föreslå att sambon knipsar sig för även om han är helt med på att det inte blir några barn med mig så vet man inte vad som händer om några år. Han kanske vill ha barn då? Han har passerat 40 och har ingen barnlängtan direkt men tiden går ju inte ut för honom på det sättet. Det är jag som absolut inte vill ha barn och då är det mitt ansvar att se till att det inte sker.
 
Jag tycker att man kan prata med varandra om det. "Ska jag ska även du" är på även det på gränsen, jag förstår tanken, men man ska faktiskt inte känna sig tvingad till något för husfridens skull. Så jag rekommenderar att man pratar öppet med varandra. Vill man inte göra något ingrepp så får det bli på annat vis eller inte ha sex helt enkelt. Eller ta risken att det blir barn.
Som sagt, kanske inte alltid helt sunt, men jag utgår ifrån tanken att en inte ska lägga ett ansvar på en partner om en inte är villig att genomgå samma procedur själv - sedan kan man komma överens om att det är bättre att den ena eller andre gör det. Jämföra för och nackdelar. Det är mer sunt.
 

Liknande trådar

Samhälle Fy vilken dålig start på dagen, att läsa att Politico kommit över ett utkast till ett yttrande, där det framgår att en större del av HD...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
23 545
Senast: MJLee
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 091
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 663
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 919
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp