Stök - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23

Nja.....
Förr - innan min njursvikt gick bannas och innan transplantation - ja då städade jag. Nu har jag ju t.o.m. förbud mot att dammsuga :D Och inte får jag klippa gräs heller.

Så skaka mattor är utslutet. Inte orkar jag heller. Glad att jag numera okar gå 1-3 km varje dag.

Så du kan ana hur prydligt och välstädat jag har ;)

Du bara måste sluta jämföra dig med andra. Både vad gäller dina trädgårdsprojekt och din ordning inne i huset. Gläds över det du faktiskt orkar!
Jag trivs inte när det är stökigt.
 
En till med kaos här 🙋‍♀️

Och en till här. Gör fint här och där då och då och så är det kaos efter en kvart igen. Vi flyttade för ett år sedan och det är bara rätt nyss som åtminstone tre rum är tomma på flyttlådor och någorlunda fina. Ett helt rum är fortfarande helt fullt av kartonger och annat krafs.

Försöker tänka "good enough" kring mycket i livet. Städning, motion, föräldraskap, källsortering, matlagning. Och så vidare. Det har tagit tid men det är skönt att förlåta sig själv.
 
Men jag antar att ni städar ibland i alla fall och att det är rent och fint om ni får gäster?

Gäster? Jag går på knäna just nu, fokus på att få i mig och barnet mat och sköta hygien. Även om jag mot förmodan skulle ha energi att ta emot en gäst så är det för mycket saker i vår lilla lägenhet i relation till förvaring så rent och fint är inte ens en möjlighet.

Jag tänkte en gång i tiden att vad som än händer i livet skulle jag aldrig låta min hälsa och mitt hem förfalla. Inser nu hur priviligerad jag var som trodde att den typen av energi alltid finns över.
 
Men jag antar att ni städar ibland i alla fall och att det är rent och fint om ni får gäster?
I min trapp bodde det ett par som jag tyckte verkade så himla perfekta. De kändes liksom som prototyper båda två, ytterst effektiva och energiska och kompetenta, provocerande hela och rena, även efter de skaffat barn. Det var ibland lite jobbigt att träffa på dem när vi befann oss mitt i värsta unghundskaoset, halva hemmet var söndertuggat och jag oftast hade slängt på mig ”ut med hunden”-kläder som hastigast.

Så plötsligt en dag stod dörren till deras lägenhet på vid gavel, utan att någon var hemma eller syntes till någon stans. Jättemärkligt, hade det hänt något, behövde de hjälp? Jag ställde mig i dörren för att ropa in och möttes av… ett helt normalt, superkaosigt hem, ett bombnedslag där det väldigt uppenbart bodde människor som precis som jag kämpade med att räcka till på alla fronter - och, visade det sig efter några sms, var så upptagna med det där kämpandet att de helt enkelt glömt att stänga och låsa sin egen dörr.

Det är klart att man brukar se det som rimligt att man kan sköta hem, mat och hygien någorlunda, och kan man inte det ska man få stöd. Jag tror inte de hade utmattningsdepression och inte orkade med något alls, och jag tror absolut att de röjde undan det värsta om de skulle ha gäster. Men min poäng är att det är många som kämpar, många som befinner sig på olika platser på en skala, och många som behöver prioritera för att man inte kan prestera i alla aspekter samtidigt.
 
I min trapp bodde det ett par som jag tyckte verkade så himla perfekta. De kändes liksom som prototyper båda två, ytterst effektiva och energiska och kompetenta, provocerande hela och rena, även efter de skaffat barn. Det var ibland lite jobbigt att träffa på dem när vi befann oss mitt i värsta unghundskaoset, halva hemmet var söndertuggat och jag oftast hade slängt på mig ”ut med hunden”-kläder som hastigast.

Så plötsligt en dag stod dörren till deras lägenhet på vid gavel, utan att någon var hemma eller syntes till någon stans. Jättemärkligt, hade det hänt något, behövde de hjälp? Jag ställde mig i dörren för att ropa in och möttes av… ett helt normalt, superkaosigt hem, ett bombnedslag där det väldigt uppenbart bodde människor som precis som jag kämpade med att räcka till på alla fronter - och, visade det sig efter några sms, var så upptagna med det där kämpandet att de helt enkelt glömt att stänga och låsa sin egen dörr.

Det är klart att man brukar se det som rimligt att man kan sköta hem, mat och hygien någorlunda, och kan man inte det ska man få stöd. Jag tror inte de hade utmattningsdepression och inte orkade med något alls, och jag tror absolut att de röjde undan det värsta om de skulle ha gäster. Men min poäng är att det är många som kämpar, många som befinner sig på olika platser på en skala, och många som behöver prioritera för att man inte kan prestera i alla aspekter samtidigt.
Jag står idag på jobbet och det känns som om jag är på väg att somna stående. Igår hade jag en semesterdag. Då låg jag på soffan hela dagen. Fick inget gjort alls. Kände mig mentalt slut.
 
Jag står idag på jobbet och det känns som om jag är på väg att somna stående. Igår hade jag en semesterdag. Då låg jag på soffan hela dagen. Fick inget gjort alls. Kände mig mentalt slut.

Jag tvivlar inte på att du har det väldigt jobbigt men det verkar som att det är viktigt för dig att visa att även om andra har det jobbigt så är det ännu värre för dig. Varje gång någon beskriver att dom också kämpar med att få sitt liv att fungera så svarar du med något som antyder att du ändå har det ännu värre.

Varför är det viktig att visa att du har det värst? Är det inte lite skönt att läsa att även andra kämpar med samma saker som dig?

Jag har funderat på det ett par gånger när jag läst dina svar.
 
Jag står idag på jobbet och det känns som om jag är på väg att somna stående. Igår hade jag en semesterdag. Då låg jag på soffan hela dagen. Fick inget gjort alls. Kände mig mentalt slut.

Du har verkat må bättre ett tag. Har du ens tänkt tanken att det faktiskt kan bero på det enligt dig förhatliga jobbet och att när det nu drar mot sitt slut så dippar du igen?

Sedan är jag helt ense med @Daff ovan, du har inte ensamrätt på att må dåligt och ha det jobbigt, bättre att försöka att faktiskt hämta lite stöd och kraft i att det finns fler som kämpar på och gör så gott de kan.
 
Jag står idag på jobbet och det känns som om jag är på väg att somna stående. Igår hade jag en semesterdag. Då låg jag på soffan hela dagen. Fick inget gjort alls. Kände mig mentalt slut.
Förstår nog inte riktigt vad du vill uttrycka med det här och hur det blir ett svar på det jag skrev. Men du kanske mest ville berätta för någon? Det kanske är viktigt att det får stå utan kommentar eller tillägg om andra en gång? I så fall vill jag säga att jag hör dig och förstår att du har det kämpigt ❤️
 
@tanten och @Wille här är en till som bor väldigt stökigt just nu. Jag vill inte heller ha det så men vem fan har energi till allt jämt? En sak i taget 🙏:heart
Me to.
Hatar stök, det tar så mycket energi att se. Ännu mer energi att åtgärda.
Mår bra av ordning.

Tyvärr är jag stökig sedan barnsben, ännu mer tyvärr är att min man är likadan.
Våra barn.. är också likadana ... :arghh:

Det är inte helt lätt att hantera.
 
För några år sen började jag känna mig väldigt störd på min oreda hemma. Av olika anledningar var orken att städa mycket lägre än önskan om ordning. Jag tycker ofta att det är svårt att hitta plats för saker. Så jag började lägga saker i ett hörn av en hall istället för att behöva använda en massa städork till att hitta på plats istället för att få bort sakerna. Jag tittar på högen kanske varannan vecka. När jag haft folk hemma har jag lyft in högen i sovrummet där folk ändå inte ska vara.
 
För några år sen började jag känna mig väldigt störd på min oreda hemma. Av olika anledningar var orken att städa mycket lägre än önskan om ordning. Jag tycker ofta att det är svårt att hitta plats för saker. Så jag började lägga saker i ett hörn av en hall istället för att behöva använda en massa städork till att hitta på plats istället för att få bort sakerna. Jag tittar på högen kanske varannan vecka. När jag haft folk hemma har jag lyft in högen i sovrummet där folk ändå inte ska vara.

STARK igenkänning här :up:
 
Förstår nog inte riktigt vad du vill uttrycka med det här och hur det blir ett svar på det jag skrev. Men du kanske mest ville berätta för någon? Det kanske är viktigt att det får stå utan kommentar eller tillägg om andra en gång? I så fall vill jag säga att jag hör dig och förstår att du har det kämpigt ❤️

Det här var ungefär vad jag också undrade men du uttrycker dig mycket bättre än mig.

Menade inte att attackera dig @Wille även om jag förstå att det kan verka så.
 
Vy från köksbordet. Jag vill inte ha det såhär men skiter i det. Om jag orkar göra något utöver jobb o måsten så ska det vara något kul. Som att musta äpplen. Städa är långt ner på listan.
 

Bifogade filer

  • 16643698685438201693577676659905.jpg
    16643698685438201693577676659905.jpg
    233 KB · Visningar: 124
Jag vantrivs i mitt stök och kan inte bjuda hem folk. Nu gjorde jag det ändå för ett tag sedan, städade en dag i förväg men fick i efterhand en kommentar om att det syntes att jag inte klarade av att hålla ordning. Jag skämdes. Att ha ordning är jätteviktigt för mig men jag lyckas inte med det hur mycket jag än vill och försöker.
Otroligt ouppfostrat och inte ok beteende av din besökare tycker jag! Så säger man väl inte till någon!
Man vet ju aldrig om det är ett aktivt val som personen har noll negativa känslor kring eller om personen mår dåligt av det. Och de flesta skäms väl lite över stök, även om det är synd att man gör det.

Jag har några vänner/bekanta som typ alltid har stökigt. Aldrig att jag skulle kommentera det om det inte är så att de själva vill prata om det. Och jag vill ju inte umgås mindre med dem för att de bor stökigt! Jag vill ju umgås med dem som de personer de är och inte för hur de bor.

Jag kan också stöka ner i perioder och inte plocka i samma takt. Jag vill så klart ha ordning jämt. Men jag är inte frisk och har en himla massa som måste skötas. I perioder räcker jag inte till. Dock begränsas mitt stök till mitt kontor/reservsovrum där jag har både kontorsprytlar, mycket av mina kläder etc.
Jag har ynnesten att bo stort och ha gott om förvaring. Jag har också ynnesten att dela boende med sambo och då kunna dela hushållssysslorna. Vi har också diskmaskin som sparar mycket tid och energi. Vi har heller inga barn att ta hand om.
Alla har ju olika förutsättningar och de varierar genom livet.
Vi kan också ha en massa jox liggande typ i vardagsrummet ibland och folk ska komma spontant. Då kan jag plocka ihop saker och dumpa in dem i ett kapprum ingen ska in i.
Min sambo är superpedant och jag är lite mer ostrukturerad. Så vi får mötas på en nivå som båda tycker är ok.

Om du kan få boendestöd igen nu kanske det gradvis går att få det mer och mer som du vill?
 
Delvis knapplån o till flera.
Inte är det en skam att ha stökigt? Och sätter man skam på sig själv så gör man väl det på andra också?
Det borde inte vara en skam. Men det är nog få som känner "vad fint sagt", eller "precis vad jag siktat på" om någon säger att man har det stökigt. Många känner sig nog tyvärr otillräckliga och skäms. Även om många har det likadant.
Man skulle ju vilja kunna känna ungefär lika lite kring det som om man sagt att du har en grillvante liksom..
 
Kom att tänka på den här tråden: https://www.bukefalos.se/threads/bildtrad-inredningskaos.1506245/

Min lägenhet ser ungefär lika stökig ut fortfarande.
Tittade lite snabbt in. De bilderna är välstädat jämfört med hur jag har det. Jag skäms inte för det men jag umgås inte heller med folk hemma hos mig. Det skulle jag iofs inte göra ens om det var skinande rent hemma hos mig eftersom jag inte tycker om att ha folk hemma hos mig.

Nivån är mer på 'ambulanspersonal skulle inte kunna hämta mig om det behövdes'. Jag har för liten yta för mina saker, jag prioriterar saker som att äta över att städa. Sen går det i perioder. Ett tag tidigare i år var golvet helt rent från saker i både hall och kök. Nu behöver man ta stora kliv på vissa ställen. Vissa skulle säkert beskriva det som misär.

Men jag slänger sopor, jag diskar till och från. Det luktar inte konstigt på något sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 924
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 064
Senast: Nytant
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·
Samhälle Byxstorlekar... Köpte exakt samma storlek som sist, ett par gick inte ens upp över höften och det andra saknade nästan 5cm för att kunna...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
12 419
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp