Bukefalos 28 år!

Storlek som föl, ettåring respektive som vuxen

Pam

Trådstartare
Har letat och letat efter någon tråd som man kan få liten fingervisning på vad unghästen kan tänkas sluta på.
Vad har era hästar varit vid 1/2 år?
1 år?
1 1/2 år?
2 år?
Och sen slutat på för höjd?
Eller beräknas sluta på för höjd?
Vore jättetacksam för svar.
Har en halvårshingst som nu är 140 i fram och 142 bak.
Och är spekulant på en 1 1/2 åring som är 160.
 
Sv: Storlek som föl, ettåring respektive som vuxen

Har inget att dela med mig av själv, men ska bli intressant att se vad alla andra skriver!
 
Sv: Storlek som föl, ettåring respektive som vuxen

Letar febrilt efter vart jag kan ha skrivit upp det, men jag hittar inte...

Min -08 var iaf som ettåring ca: 144
Som tvååring ca: 150
Som treåring ca: 159

Sen sålde jag honom i tron att han inte skulle växa så mycket mer, men se där fick jag en smäll på näsan! Idag är han närmare 170. :grin: Han är e. Cortus.


Min -10 var som ettåring: 144
I våras/somras som tvååring: 154

Om jag minns rätt. Skäms lite över att jag inte mätt honom på så länge, ska rycka upp mig! :D Han är e. Highcruiser.


Min -11 var som ettåring: 144

Han var e. Saigon. Alla bröderna undan samma mamma, ett litet trakehnersto på 157 cm.
 
Sv: Storlek som föl, ettåring respektive som vuxen

Min 07:a var som 1-åring 144cm idag är han 163-165 skulle jag tro. :)
 
Sv: Storlek som föl, ettåring respektive som vuxen

Det beror ju helt på vilken modell av häst det handlar om, lätta långbenta är mkt högre tidigare än de som är lite rejälare med kortare ben. Olika blod växer olika fort.
Det blod jag avlar på tex är långbenta och blir stora tidigt men slutar också att växa tidigt.

Sto f. 06
6mån - 142fram-146bak
1 år - 155cm
1,5 år - 164cm
6-år - 168cm

Sto f-06
6mån - 147cm
1 år - 159cm
1,5 år - 166cm
6år - 172cm

Hingst f-09 (helsyskon med ovanstående sto)
6mån - 144cm
1 år - 156cm
1,5 år - 163cm
3år - 166cm (Aningen överbyggd bak just nu så gissningen att han skulle bli 168 är nog inte fel)

Hingst f-09
6 mån - 151cm
1år - 163cm
1,5 år - 170cm
3 år - 172cm (Har inte växt en mm sen innan sin 2 års dag och ser helt färdig ut så lär inte hända mer där)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 237
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Behöver lite goda råd och tips inför hur jag ska tänka eller vad ni själva tänker. Efter många om och men hittade jag äntligen en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 625
Senast: Sirap
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 984
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 435
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp