Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

För hur ska man överhuvudtaget kunna föda upp & ta fram hopp-ponnyer när man inte har ´receptet´ !

Irländarna har väl receptet, eller ett av dem i varje fall! Jag har svårt att tro att man avlar på måfå. Säkert är det etablerade hoppförävrare som ligger bakom majoriteten av de framgångsrika importerna.

Jag har letat efter något motsvarande spaf i Irland och en lista över hingstar med "prestationstopp", men bara hittat Irish Sport Horse.

Det närmaste ponny jag kommer är irish pony society. Titta gärna på "gallery" och de härliga tävlingsbilderna ;) ! Visst är det mycket av connemara över de flesta, med undantag för de mindre ponnyerna.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ska bli intressant att se, om det nya förslaget ang. mätning av ponny på varje tävlingsplats går igenom, hur placeringarna på ffa. hopptävlingarna kommer att se ut i framtiden !?

Många av de bästa ´ponnyerna´ just nu i internationell hoppning, ligger ju över ponnymått & kommer då troligtvis inte att få delta framöver ! ?

Vad säger/tycker ni om detta ?

// Connemarasenior
Såna regler har jag tjatat om länge, men bara fått till svar att det är ogenomförbart... Mao jag tycker att det är bra. :)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ja, det vore mycket intressant att ta del av "receptet"...:idea:
Korsar man mycket mellan olika rastillhörigheter/stamböcker? Är målet att få en högt presterande individ genom förstagångskorsningar, eller har man en avelsplan för att få fram en konsoliderad ponny? Är det många ponnyer som blir överhöjdare? Kanske finns en annan marknad för dessa småhästar i t ex Irland i grenar som inte utövas i Sverige (tex jakt?), så att överhöjdare inte bara ses som "olycksfall i arbetet?

Men frågan är fortfarande, hur ska vi få fram dessa ponnyer i Sverige? Avlar vi på fel ponnyer fel raser i korsningarna (eller renrasaveln?) Eller det kanske rasföreningarnas avelsmål/stamböcker som hindrar?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ska bli intressant att se, om det nya förslaget ang. mätning av ponny på varje tävlingsplats går igenom, hur placeringarna på ffa. hopptävlingarna kommer att se ut i framtiden !?

Många av de bästa ´ponnyerna´ just nu i internationell hoppning, ligger ju över ponnymått & kommer då troligtvis inte att få delta framöver ! ?

Vad säger/tycker ni om detta ?

// Connemarasenior

Jag tycker att det är bra. Gränsen finns där och då ska den också hållas.
Så länge en bra mätmetod används, dvs inte den som används idag.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Kan något ha att göra med vad Barnen/ungdomarna möter för ponnyer när de börjar sin ridkarriär som nybörjare på ridskolan.
Det vimmlar ju inte precis utav renrasiga svenskafödda ponnyer på våra ridskolor runt om i landet. Det vanligaste verkar ju vara okänd härst. även där, oftast född utomlands & intagen till landet av någon hästhandlare.

När det så är dax för dessa ryttare att köpa egen ponny, blir det kanske att man köper det man ´känner´igen & har växt upp med .
Kanske får man hjälp av ridskolan/ridläraren med köpet & vänder sig till samma hästhandlare som ridskolan köper av ! ?

I England & Irland är det nog mest inhemska ponnyer ( eller har jag fel ? ) på ridskolor & hyrstall, & följdaktligen köper de eleverna sen inhemska ponnyer.
Hur det ser ut i övriga europa vet jag ej, men tror inte detta med ridskolor där finns i samma bemärkelse som hos oss i Sverige.

// connemarasenior
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men frågan är fortfarande, hur ska vi få fram dessa ponnyer i Sverige? Avlar vi på fel ponnyer fel raser i korsningarna (eller renrasaveln?) Eller det kanske rasföreningarnas avelsmål/stamböcker som hindrar?

Hlsn Helena

Det är precis det här jag menade i mitt långa inlägg;) många avlar bara för en generation framåt idag eftersom regler vad det gäller krav på fullblodsinslag,för stora (eller lämnar stort)ridponnyhingstar m.m. gör att det blir jättesvårt i nästa generation, sen är min personliga åsikt att det aldrig blir bra på sikt att blanda för många ponnyraser. Nej ska vi få bra tävlingsponnyer ska vi använda bra egenskaper som kompletterar varandra o ger en bättre o blandar vi för mkt vet man aldrig vad det blir.

Connemara o Newforest kan blandas med olika typer av fullblod för att bli smidigare o snabbare o welsh som har allt utom storleken för större ungdomar kan korsas med halvblod men som sagt dessa korsningar ger mkt fina sportponnyer men problemet kommer i nästa generation om man vill avla vidare.Nån som har nån bra idè?
prillan
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är precis det här jag menade i mitt långa inlägg;) många avlar bara för en generation framåt idag eftersom regler vad det gäller krav på fullblodsinslag,för stora (eller lämnar stort)ridponnyhingstar m.m. gör att det blir jättesvårt i nästa generation, sen är min personliga åsikt att det aldrig blir bra på sikt att blanda för många ponnyraser. Nej ska vi få bra tävlingsponnyer ska vi använda bra egenskaper som kompletterar varandra o ger en bättre o blandar vi för mkt vet man aldrig vad det blir.

Connemara o Newforest kan blandas med olika typer av fullblod för att bli smidigare o snabbare o welsh som har allt utom storleken för större ungdomar kan korsas med halvblod men som sagt dessa korsningar ger mkt fina sportponnyer men problemet kommer i nästa generation om man vill avla vidare.Nån som har nån bra idè?
prillan


Ja detta är ett problem.
Jag ´befinner mig där just nu. jag har ett sto som har ideal höjd dvs 148 cm. Men nu när jag går vidare blir det för stort om jag väljer Rp hingst.
Som tidigare sagt så väljer jag nu på detta sto Welsh hingst för att planera mitt nästa sto och betäcka den med Rp hingst.
Men det kräver tid, pengar, tålamod & massor med annat.
Har haft turen/oturen att få 3 hingstar på rad. Men vad då dom kan bli snygga valacker att tävla eller hingstar.
Tyvärr så främjar man ju inte direkt den typen av avlel. Då hingstarna blir registrerade som korsnings ponnyer och stona som ridponnyer... Diskriminering tycker jag.
För visst finns det i många av våra godkända Rp hingstar mycket Welsh.
VI måste tänka om!
Jag kommer att kämpa på att få fram Svesnk födda ponnyer till humant pris. För inte tror jag att man kan få betalt för all tid & pengar man lägger ner tyvärr.
Men jag utbildar mina ponnyer dvs löshoppar, rider in & hanterar dom på ett bra sätt innan jag säljer. Vissa ska jag hitta någon som kan tävla åt mig.
Så stoet jag har idag skulle nog inte bara duga som avelsmärr till snygga welsh korsningar utan också kunna prestera på banan vilket jag hoppas hon kan inom snar framtid.
Väntar bara på mitt sto föl...:smirk:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ja, det stämmer till viss del. Men det är inte värre än någon annan typ av ponny i ett annat land. Först och främst tycker irländarna att ponnyn ska hoppa, sen ska den vara ok att rida och sedan ska den se bra ut. Men det finns de som enbart föder upp med avsikten att ställa ut, men jag tror att i det stora hela så vill de flesta uppfödare att deras ponnier ska prestera, så de avlar för det syftet också.

Det är väl som i Sverige...vissa avlar på prestation, vissa avlar på exteriör.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Korsar man mycket mellan olika rastillhörigheter/stamböcker?
Nej, egentligen inte. De flesta Connemara-ston betäcks med en Connemara hingst. Welsh med welsh. På det viset är det ingen som lider om ponnyn inte blir en prestationsponny, då kan man alltid ställa ut den eller göra annat med den.
Korsningsston korsas med vad som helst, och det är oftast de ponnierna som går på export utan stam, även fast man kanske i alla fall vet halva. Det är sällan det finns en Connemara som är helstammad utan papper...men det finns en och annan då CPBS är riktiga hejjare på att bli ovän med vissa uppfödare.
De senaste 10 åren har de små Connemara-stona fått gå till ISH-hingsten Captain Clover (e Clover Hill). Han är relativt liten (160 cm)och avlar smått, så man har fått fram riktigt fina hopp-ponnier efter honom. Flertalet finns i Sverige. De kan nog komma både med och utan stam. Dessutom har PR aveln på Irland fått sej ett uppsving, men mesta dels är det korsningar precis som i Sverige. De flesta därifrån kommer med stam. Det är korsningsponnierna som kommer oreggade i gemen...men det är kanske inte så lätt att göra åt heller kanske. Så länge ponnierna presterar spelar det inte så stor roll vad som står i papprena enligt irländarna.

Är målet att få en högt presterande individ genom förstagångskorsningar, eller har man en avelsplan för att få fram en konsoliderad ponny?
En högt presterande individ på en gång!! Man vill inte vänta på att få pengarna!! Irländarna avlar för sin export!!

Är det många ponnyer som blir överhöjdare? Kanske finns en annan marknad för dessa småhästar i t ex Irland i grenar som inte utövas i Sverige (tex jakt?), så att överhöjdare inte bara ses som "olycksfall i arbetet?
Nej, faktiskt inte så många. Och de som blir överhöjdare blir oftast 155-160 cm och säljs därmed som mamma-dotter häst till England eller liknande. Det finns även en större marknad för damerna på Irland att ha en mindre häst att rida ut på, kanske gå jakt på mm. Men man är inte storlekt-blind som man kan vara i Sverige. Alla hästar får en chans att visa vad den kan trots storleken.

Och ja, många hästar på Irland är rena tur-aveln. Men de avlar på de gamla goda fina Connemara hingstarna inom ponnyaveln i mycket.
Westside Mirah, Silver Cloud, Abbyleix Owen mfl. Samtidigt är ju alla Connemara-ponnier efter Carna Bobby, Gil, Cuchulainn, Dun Heath mfl...top och prestationsponnier allihop.

Utanför Connemara-aveln finns det mycket fina ponny hingstar, tex Little Midget, JJ Blueboy, Annaghmore Boomerang, Moores Clover mfl.

Men sedan ska man inte glömma att många b- pch c-ponny ston betäcks med de stora populära häst-hingstarna, för att få fram fina d-ponnier.
Att avla är inte så dyrt på Irland, så man kan ta chanser utan att man blir ekonomiskt lidande. Dessutom produceras det enormt många fler ponnier på Irland än vad det gör i Sverige, så enbart av massan borde det komma fram guldklimpar.

Men jag har min egna teori om att irländarna inte är så mycket bättre på att avla, men dj-vligt mycket bättre på att lära ungarna att rida och utbilda sina ponnier.
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Vilka raser o stammar är det på de raser du nämnde typ Boomerang, Little Midget; JJ Blue Boy. Är det verksamma hingstar på Irland eller är Bomerang samma hingst som var verksam i TYskland?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Annaghmore Boomerang är en appalosa enligt rasbenämningen. De andra är nog helt vanliga ridponnier.

Ska kolla om jag får fram några bilder på honom!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

OK, det finns en till Boomerang ridponny e.Baron Valfern u.Camrose Royal Gem som är korsning ox,xx,connemara. Morfar till Camrose Royal Gem är The Admiral.

Han har gett massor av bra sportponnyer i Hoppning Bl.a Boomer som tävlat för Tyskland mycket framgångsrikt!
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag puttar upp tråden lite.

Vill inte att denna tråden ska dö bort. Jag förstår inte hur vi kan ha en så bra diskussion och innan vi kommit fram till någonting vettigt låta tråden dö ut.
Är det inte viktigt att ponny-Sverige kommer igång med avelsarbetet och kan konkurrera ut importerna??
Vill vi inte att de svenska ryttarna ska rida ponnier som är avlade i Sverige??
Ska vi verkligen acceptera att Irland, Tyskland mfl har ett så stort försprång i ponny-aveln???
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jo självklart vill man att Sverige ska vara självförsörjande när det gäller ponnyavel. Men hur? Jag föder upp 5-6 ponnyföl om året. Flera av dessa föl förväntas kunna gå som hopp ponnyer resten är rena dressyrponnyer.
Men de hingstar jag använder har Bl.a gett Internationella hopp ponnyer likväl som Int. Dressyr ponnyer.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ska vi verkligen acceptera att Irland, Tyskland mfl har ett så stort försprång i ponny-aveln???

Nej, men samtidigt kanske t ex Irland har ett försprång p g a att man inte är så kinkiga när det gäller vilka raser som är inblandade i ponnyerna? Fransmännen verkar ju också betydligt mer toleranta än ASRP. Jag tänker då i första hand på connemara och new forest som inte verkar så attraktiva på ridponnysidan i varken Sverige eller Tyskland.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag puttar upp tråden lite.

Vill inte att denna tråden ska dö bort. Jag förstår inte hur vi kan ha en så bra diskussion och innan vi kommit fram till någonting vettigt låta tråden dö ut.
Är det inte viktigt att ponny-Sverige kommer igång med avelsarbetet och kan konkurrera ut importerna??
Vill vi inte att de svenska ryttarna ska rida ponnier som är avlade i Sverige??
Ska vi verkligen acceptera att Irland, Tyskland mfl har ett så stort försprång i ponny-aveln???
Nu finns ju en förening till för ridponnyuppfödare, så nu kan man välja, men det är väl inte konstigt att det inte föds upp hoppponnier i sverige, titta på dom hingstar som godkänts, säkert fina hingstar men ingen med prestation själv. ASRP fick frågan för många år sen om vad som gällde för att få en hingst godkänd på prestation, svaret var då att det finns inga regler,och frågan är ointressant eftersom vi (asrp) vill ha unga hingstar som godkänds genom bruksprov....alltså har en förening vars mål är att föda upp en internationell sportponny inga regler för prestationshingstars godkännande. Problemet i sverige är att många är *pappersfixerade*, och att fölchampionat, utställningar och liknande är viktigast.
En liten fråga till er intresserade av hoppavel: Skulle ni kunna tänka er att använda tex en Appaloosahingst(som den ovan med bra meriter vad gäller avkommor) i ponnystorlek på era ston trots att avkomman skulle bli 99:a (slaskregister) ? Eller är dom heliga gröna papperna viktigast? Fundera lite ......:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Nej, men samtidigt kanske t ex Irland har ett försprång p g a att man inte är så kinkiga när det gäller vilka raser som är inblandade i ponnyerna? Fransmännen verkar ju också betydligt mer toleranta än ASRP. Jag tänker då i första hand på connemara och new forest som inte verkar så attraktiva på ridponnysidan i varken Sverige eller Tyskland.
Danmark som är betydligt mer framgångsrikare än sverige har en hel del New Forest och Connemara i sina ridponnier, och i Holland har ju NRPS -föreningen en hel del New Forest i sina NPA ponnier och den är ju en väldigt framgångsrik förening vad gäller prestation.:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det beror ju på vilket mål man har med aveln. Är mitt mål att vara med på utställningar eller kan jag kompromissa med papperna på min ponny och få en riktigt bra hopponny?
Jag kan tycka att det är synd att ASRP redan stängt så många dörrar, tyckte det var allt för tidigt att ta bort de godkända renrasiga hingstar som var utvalda. Jag tycker också det är för tidigt att ha fullblodskravet, det MÅSTE ju inte komma från både mamman och pappan. Det kommer ju ändå.
Jag inbillar mig att det missas många fina ponnyer i aveln eftersom de ändå inte har rätt raskod för att bli godkända. Kunde man inte få dispens eller faktiskt låta dem gå bruksprovet med de andra. Vem vet.. de kanske inte alls är sämre? ;)
Ulrika
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men jag har min egna teori om att irländarna inte är så mycket bättre på att avla, men dj-vligt mycket bättre på att lära ungarna att rida och utbilda sina ponnier.

Jag tror att du satte lite huvudet på spiken där. Det är några år sedan jag tävlade ponny själv, men jag hade både svenska korsningsponnyer och irländska. Den största skillnaden tyckte jag var att de irländska ponnyerna var mycket tuffare och mer "hungriga" på sin uppgift. Det kändes mycket mer som om de var helt säkra på vad de skulle göra och hur de skulle göra det. De irländska ponnyerna jag hade kom alla hit när de var 6-8 år gamla så de var ju utbildade på Irland och jag tror precis som du att det är mycket det det hänger på. Irländarna utbildar sina ponnyer på ett annat sätt än vad vi gör, bl a låter de gå jakter som unghästar. Visst, jag är övertygad om att det kanske ligger före oss även i sitt avelsarbete, men jag tror mycket handlar om hur och av vem hästarna utbildas. Jag tycker i a f att det verkar som om att de ger ponnyerna ett väldigt gott självförtroende och en bra inställning.

Det skulle vara spännande att skicka över ett gäng svenska rid- eller korsingsponnyer till irland som 2-åringar och se hur de blev om de utbildades där....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 836
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 295
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp