Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Istället för att krångla med behovsprövning så kan man ju beskatta barnbidraget.
Det tycker jag slår fel.
Om man inte samtidigt höjer grundavdraget med minst lika mycket.

Men då så börjar det bli krångligt igen.
Och krångligt är dåligt.

Förr i tiden så skattade man mindre om man hade barn och fru.
Men det förutsätter ju att man har en ordentlig inkomst och blir värt mera ju högre skatt som man har.
Skatten var då progressiv.
Vilket också är dåligt på flera andra sätt.

Det är stor skillnad mellan överväger och bygger.

De lär komma fram till samma sak som i Sverige, att kärnkraft inte är kommersiellt gångbart.

Sen är frågan hur mycket de tycker att skattebetalarna ska stå för. I Sverige vill man lägga en hel stadsbudget på det, i garanterade priser, subventioner och garantier.

Antal privata företag i Sverige som vill bygga kärnkraft: Noll.

I hur många länder bygger man vindkraft?

I hur många länder bygger man solenergi?
60 kärnkraftverk under konstruktion betyder att de håller på byggas. Vindkraften i Sverige byggs på fel platser, samtidigt står det vindparker i Sverige som är övergivna av sina ägare och riskerar att välta när bultarna rostat igenom helt.

En behovsprövning behöver inte vara en individuell bedömning utan kan vara utifrån inkomst, det ökar inte den administrativa kostnaden.
Eller så kör man bara på högre barnbidrag, iom att det träffar precis rätt grupp och den gruppen är inte längre "alla" i en viss ålder utan betydligt mindre.

Vill man ha fler barn i samhället är det det rimliga att göra.

Fattig? Om man har skapat en plats och älskar den och någon tar den så är de pengarna inte mycket värda, eller den virkesåker man ev får i ersättning.
Om du tänker avverka gammelskog så är det knappast för att du älskar platsen utan för att du vill ha pengarna.

Pengarna går till EU i direkta avgifter och sen ytterligare stora byråkratiska kostnader kopplade till medlemskapet. Utöver det marknadskostnader som ökat elpris, utländska ägare som EON som mjölkar ut maximalt vad de kan ta ut osv. Det är svindlande summor när man tittar på hur mycket som går dit.

Sen genom bolagiserings och privatiseringsivern som rått under de senaste decennierna försvinner väldigt mycket också, alla aktörer drivs numera helt av möjligheten till egen vinning och inte till vilken nytta det har för samhället som helhet.
Priset för kärnkraft?

Det är väl vattenfalls underbolag som ska handha.

Kärnkraften är inte bara dyr. Den är jätte, jätte jätte dyr.

Visst skattebetalarna har tagit många kostnader för projekt som kanske man inte kunde se vara helt lönsamma, men förslaget till kärnkraftsutbyggnad saknar helt proportioner. Men alla bidrag, garantier och subventioner hamnar vi på nästan en hel statsbudget.

https://klimatgranskaren.se/regeringen-presenterar-karnkraftsstod-nummer-fem-sex-och-sju/

Och vi delar inte på kostnaderna, vi tar alla kostnaderna.
Ja det är som jag skrev det jag är orolig för, att den är jätte jätte jätte dyr,are än ens denna regering kunde föreställa sig.

De har varit väldigt naiva i frågan. Väldigt okunniga.

Jag är fortfarande inte mot kärnkraft per se. Vill inte att det ska vara den stora klimatfrågan att diskutera när det finns saker vi måste göra nu direkt. Så jag skulle vilja ta bort den frågan bland valfrågorna. Inte värt att offra hela MP och all diskussion om klimat ocb biologisk mångfald på den frågan. Så som det är nu.

Om du tänker avverka gammelskog så är det knappast för att du älskar platsen utan för att du vill ha pengarna.
Jag kan ha missat här, de löser alltså bara in gammelskogen om ägaren vill slutavverka? I så fall håller jag med dig.

På vissa skogsägare låter det som att staten vill ta deras skog som de brukar så som de alltid brukat den och därmed skapat den.

Jag kan ha missat här, de löser alltså bara in gammelskogen om ägaren vill slutavverka? I så fall håller jag med dig.

På vissa skogsägare låter det som att staten vill ta deras skog som de brukar så som de alltid brukat den och därmed skapat den.
Hörde en karl som hade en skog de ville lösa in, då snabbade han sig ut och högg de största träden som var anledningen till att de ville skydda så då han han redan hunnit förstöra det som var skyddsvärt. Han kunde sedan avverka resten med. :(

Vid årsskiftet börjar Sveriges superhemliga underrättelsetjänst, UND att jobba. Personerna jobbar säkert under falska identiteter och om nån råkar bli avslöjad så förnekar regeringen allt. Undercover.
Ja, det är osannolikt dålig tajming att börja rota i systemet av underrättelsetjänster i det här säkerhetspolitiska läget. Vad man gör är att man flyttar arbetsuppgifter som MUST sköter idag till en helt ny organisation som inte ens finns idag. Risken är uppenbar att man i övergången mister effektivitet i ett område som är oerhört viktigt idag.

Jag har egentligen ingen åsikt om det är bra eller dåligt att skapa den här nya myndigheten. Men man tar ifrån Försvarsmakten ansvar och uppgifter som de behöver för att upprätthålla sin lägesbild. Och man gör det i ett läge där vi inte har tid att tappa.

Eller så kör man bara på högre barnbidrag, iom att det träffar precis rätt grupp och den gruppen är inte längre "alla" i en viss ålder utan betydligt mindre.

Vill man ha fler barn i samhället är det det rimliga att göra.
+ @Inte_Ung
Spinner vidare på diskussionen om höjt eller villkorat barnbidrag i allmänhet:

En poäng med att ha universella bidrag till alla (som barnibdrag) är att bidraget inte stigmatiseras. Med tanke på hur mycket mer det "kostar" att ha barn nu jämfört med tidigare så tänker jag att det är en väldigt liten andel av föräldrarna som inte har nytta av ett höjt barnbidrag.

Hörde en karl som hade en skog de ville lösa in, då snabbade han sig ut och högg de största träden som var anledningen till att de ville skydda så då han han redan hunnit förstöra det som var skyddsvärt. Han kunde sedan avverka resten med. :(
I så fall verkar de ju se ett problem med att lösa in? eller?

+ @Inte_Ung

En poäng med att ha universella bidrag till alla (som barnibdrag) är att bidraget inte stigmatiseras. Med tanke på hur mycket mer det "kostar" att ha barn nu jämfört med tidigare så tänker jag att det är en väldigt liten andel av föräldrarna som inte har nytta av ett höjt barnbidrag.
Ja exakt, det är en del i att jag menar att många nog absolut inte skulle söka bidrag om det inte handlade om maten på bordet. Även om de är berättigade till bidrag.

(och jag håller med om att man inte ska söka bidrag om man inte måste så... och det pratas ganska ofta om folk som varit tvugna att betala tillbaka... så man måste vara modig också och ha pengar över så att en återbetalning inte knäcker ekonomin)

Folk skulle fortfarande tänka att de inte har råd med ett barn till.

Barnbidrag kan nog ligga med i funderingar för om man har råd med barn, andra bidrag lär nog inte göra det.

Så jag tänker nog att inget annat bidrag kan påverka om folk tar beslutet att skaffa barn eller ej.

Inget sökbart bidrag.

(att tex göra barnbidraget villkorat skulle göra att det också blev stigmatiserat. Vi skulle då aldrig ha sökt det, utan bara helt enkelt fått betala förskola och fritids precis i den period man har som minst pengar. Då hade det inte varit ett beslut att inte ha två barn utan helt utan valmöjligheter. Betala över 1000 kr i månaden för förskoleplats när man är föräldraledig och sedan nära 3000 i månaden i 9 år. Utöver de miljoner det redan kostar att ha barn.)

Senast ändrad:
+ @Inte_Ung

Jag tänker att det där är en fråga där det verkar egentligen onödigt att direkt tycka något. Vad jag förstår är samtliga partier ganska överens, även över tid, om den nuvarande modellen. Så varför spilla energi och byråkrati på att ändra? För de som inte alls behöver barnbidraget pga höga inkomster, är bidraget ändå en väldigt liten del av överflödet. Man uppnår ingen direkt ökad rättvisa genom att undvika att ge dem barnbidrag.

Jag tänker att det där är en fråga där det verkar egentligen onödigt att direkt tycka något. Vad jag förstår är samtliga partier ganska överens, även över tid, om den nuvarande modellen. Så varför spilla energi och byråkrati på att ändra? För de som inte alls behöver barnbidraget pga höga inkomster, är bidraget ändå en väldigt liten del av överflödet. Man uppnår ingen direkt ökad rättvisa genom att undvika att ge dem barnbidrag.
Jag uppfattade att det fanns tankar här i tråden om för och nackdelar med universellt eller behovsprövat barnbidrag.

Men som tur är är det väll ingen diskussion på politisk nivå :).

Det beror väl på vad skattebetalarna vill ha?
Om jag måste välja mellan jättedyr el och ingen el alls, typ strömavbrott, så väljer jag ju jättedyr el.

Jag har funderat på om staten skulle sälja kontrakt på el till fast pris för att finansiera kärnkraften.

"Slutsatsen totalt är kostnader på 90-112 öre per kilowattimme."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karnkraften-kan-bli-nara-dubbelt-sa-dyr-som-regeringen-trott

Är vi villiga att betala det för att ha elström på vintern?
Fast nu är det inte el eller inte el vi har att välja på.

Vi har att välja på jättedyr kärnkraft, totalt en hel statsbudget om alla garantier, bidrag och subventioner räknas in, och billig el.

https://klimatgranskaren.se/regeringen-presenterar-karnkraftsstod-nummer-fem-sex-och-sju/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund