Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag tycker det blir så oerhört märkligt när vi diskuterar partiledare på personnivå. Vill bara ha det sagt.

När jag säger att Jimmie Åkesson verkar osympatisk, menar jag ju politikern och den offentliga personen. Har ingen aning om hur han är som privatperson, jag har hört att han gillar katter och det är väl fint. Men även om jag visste saker om honom privat, vilket jag inte gör och inte vill göra, känns det irrelevant i en tråd om svensk politik. (Såvida det inte handlar om politiker som begått uppenbara brott eller övertramp, men det är också en annan sak än huruvida de är trevliga och härliga som personer.
Jag är med dig. Men.

Min kritik av Kristersson är från min sida något av ett specialfall. Jag kommer inte förbi hans person, och att så många röstar på en sådan person.

Det där ryggradslösa och lättkorrumperade, som han uppenbarligen har mycket av för en svensk politiker (jag läste om korruption i Uganda häromdagen, men det är en annan liga) kopplar inte övertydligt till m:s politik. Det hade varit illa oavsett partitillhörighet hos en statsminister oavsett parti. Men det visar sig att för moderata väljare får det passera. Mer än så bryr dessa väljare sig inte om integritet. Det tycker jag är en lite plågsam insikt.

Senast ändrad:
Och det är något att eftersträva då?
Tycker du?

Att leva jämställt har tydligen sina baksidor.
Ulf von Papen Kristerson upplevs inte vara herre i sitt eget hus, vare sig hemma eller i regeringen.

Handlar inte om jämställdhet, utan att i som ledare för regeringen så vågar inte Ulf von Papen kritisera eller utmana SD. Som, ja inte ingår i regeringen, men i underslaget.

Hur jämställt Ulf von Papen Kristerson har det hemma har egentligen ingenting med att han inte upplevs vara herre i sitt eget hus, utan att han inte verkar ha kolla på vad hans fru använder statens pengar till. Fru von Papen är inte vald och har egentligen ingen formell uppgift att sätta sprätt på statens pengar. Då blir det Ulf von Papens uppgift att hålla koll på det.

Om de i familjen väljer att Ulf von Papen Kristersson köper löpmaskiner och renoverar gym för en halv miljon och frun köper brödspadar för 13000 är en sak mellan dem, men det är Ulf som är ansvarig och därmed herre i huset.

Jag är med dig. Men.

Min kritik av Kristersson är från min sida något av ett specialfall. Jag kommer inte förbi hans person, och att så många röstar på en sådan person.

Det där ryggradslösa och lättkorrumperade, som han uppenbarligen har mycket av för en svensk politiker (jag läste om korruption i Uganda häromdagen, men det är en annan liga) kopplar inte övertydligt till m:s politik. Det hade varit illa oavsett partitillhörighet hos en statsminister oavsett parti. Men det visar sig att för moderata väljare får det passera. Mer än så bryr dessa väljare sig inte om integritet. Det tycker jag är en lite plågsam insikt.
Alltså jag tycker att han betedde sig som en slingrig, hal liten ål i historien med Hédi Fried, och jag tror inte en sekund på att den här Teach for Sweden-historien bara var slarv. Det har såklart med personen Ulf Kristersson att göra. Men jag ser ändå stor skillnad på att prata om konkreta händelser i offentligheten och saker som han gjort i egenskap av politiker, och nivån "han är trevlig, man vill fika och samarbeta med honom, men hen är otrevlig, ingen gillar hen".

Jo det är faktiskt svårt att hitta partiledare.
I alla partier.

Personen skall vilja och vara beredd på den "skitstorm" som det innebär.
Titta bara här i tråden hur vi går på mot de olika partiledarna.

Personen skall sedan "stå pall" för det enorma arbetet och känslomässiga trycket. Den kan inte krokna på vägen. Titta på Centerpartiet som förbrukar Partiledare på löpande band.

Och så måste de andra i partiet vilja samarbeta med vederbörande.

Det är inte lätt.
Det är ju inte Centerpartiet som förbrukar dem dock utan det är den borgerliga röran som arbetar med internettroll och hot, speciellt gentemot C. Vilket är väl dokumenterat.

Man kan väl inte säga att ett parti förbrukar partiledare när ens eget parti ser mellan fingrarna med diverse dödshot och sjunger och sprider löjliga sånger och memes och hat gentemot densamma. Som sagt framstår som oerhört oseriösa och ostatsmannamässiga.

Alla gör fel.
Det är på något sätt ett inbyggt problem i systemet.

Så vad skall man göra för att lösa det?
Byta till någon annan löser det inte.
Vara lite rakryggad och stabil -tysta generationen aktigt, arbetsam, strävsam, korrekt, moderat, återhållsam, nogrann, well bred, och ha ett slags mål om det Sverige man vill bygga (som helst inte bara har ngt med -de ska ut eller -mer pengar till mina vänner, grund).

Haken är väl att sådant folk inte finns längre eller att det är så omodernt jämfört med jag, mig, mitt och mer.

Hur är det inbyggt i systemet att mygla med lägenheter och göra sina polare till säkerhetsansvariga som sprider papper över nejden? Eller gynna bolag som ens polare har investerat i. Jag förstår inte. Det framstår som valbart?

Det är inte inbyggt i något system jag befinner mig i tycker jag.

Tänker att om ganska många andra i Sverige lyckas köpa eller hyra lägenhet på ett hyggligt sätt, eller bara låta bli att utnämna sina vänner till X eller y och följa remissinstanser och lyssna på experter borde politiker också klara det?

Okej.
Och hur tycker du att man skall lösa det?
Inte den blekaste aning. Jag önskar att politikern nuförtiden brydde sig alls om vad någon tycker eller hur saker ser ut. Men tiden för mediedrev är över tydligen

(iofs gillade jag inte den överdrivna mediedrev tiden, men det här är ju löjligt. Jag betvivlar starkt att någon som röstar på Tidö kommer bry sig om ett barn hit eller dit i SD härvan.)

Tycker du att andra bryr sig mer om när de gör fel?
Historiskt sett absolut. Tror du Tobleroneaffären hade varit en grej idag. Att vi ens minns den är ju ett tecken på att vi brydde oss? no?

Men de har lärt sig av Trump att le och rycka på axlarna åt allt och relativisera och sedan göra samma igen och ju fler gånger man gör det desto fler saker blir det för folket att komma ihåg så till slut blir det en enda Mröra av allt.

Tror du att han och andra skulle hålla med om att de gör fel?

Nej, det är ju det som är problemet.

Jag hade gärna velat ha en stadsminister som tyckte att det var lite fel och pinsamt att pyssla med nepotism, sprida hemliga papper och sno lägenheter och slösa pengar, använda Harpsund som något slags influencersäte för dotras parties och Sagerska som marknadsföring för skumma skolkoncerner. Att man ville vara lite mer elegant än så, framstå som lite mer moderat och måttfull.

Det är ju liksom det jag längtar efter.

Moderat är i grunden ett adjektiv som menar något som har en rimlig omfattning eller är måttfullt,

Synonymer till​

1. måttfull, sansad, hovsam, återhållsam, skälig, måttlig, försiktig

Inte schlaraffenslösig, yvig och vidlyftig.

Senast ändrad:
När det gäller just Anna Kinberg Batra så fick hon extra hänsyn, överseende och acceptans för att hon just var kvinna.
Positiv särbehandling alltså.

Men inte ens det räckte.
Att då påstå att hon skulle ha fått sämre förutsättningar p.g.s. sitt kön är fel.
Om det är sant, att hon fick extra hänsyn, överseende och acceptans, så behöver ju uppdragsgivaren, dvs. partiet, ta ansvar för att man gjorde så. Det är inte en ursäkt.

Jag påstår inte att hon fått sämre förutsättningar. Jag påstår att hon behandlats annorlunda pga av sitt kön och att hon blev kastad under bussen. Du förstärker den bilden.

Läs gärna boken.

Möjligen off topic. Rekommenderar verkligen boken Maktens kvinnor av Jenny Modestam. Man får en annan blick på både Anna Kinberg Batra och Mona Sahlin efter det. Finner inte ens ord... annat än att de kastats under bussar av sina partier. Det är väldigt uppenbart att det är olika måttstockar för kvinnliga makthavare och manliga (som även är helt uppenbart i den här tråden).
Ja definitivt olika måttstock. Därför jag var beredd att vara väldigt mycket generösare gentemot dem men.

De som känner Mona väl privat utanför politiken håller inte med om att hon är varesig god eller empatisk och nu var det som sagt inte enbart att hon blandade ihop sina egna pengar med staten utan andra turer med.

Göran P är inte heller god och empatisk men jag kan hålla med om att han inte var varesig ärlig eller hederlig när det kommer till Mona.
Tänker ändå att både Göran P och Mona har väl fått lämpliga eftermälen och man har inte varit snällare mot dem än mot Kristersson. Kristersson verkar komma undan med mer.

Tänker att jag vet ingenting om någon av dem men jag tror att en del kvinnor som kommit i maktposition ur gamla gardet, 40-talisterna, behövde extremt vassa armbågar.

Tex bara som företagsledare att genomgå hela utbildningen på Handels som enda kvinna osv. Som forskare att vara enda kvinna i sin generation.

Det är ju ingen ursäkt men en förklaring om vem som kan ha fått positionerna.

Anna Kinberg Batra är en fantastisk retoriker.
Hon har talets gåva och är oerhört snabbtänkt så att hon kan ge svar på tal.

Därför att det handlar om henne personligen och hur hon behandlar andra människor.
Det är svårt att i förväg veta hur makt påverkar en människa.
Hon blev någon som andra mådde dåligt av.
Det är litet magstarkt att kräva att de som mådde dåligt skall ta det ansvaret.
Då behöver partiet ta ansvar för att man valde en fantastisk och snabbtänkt retoriker. Det var det man fick.

Det är ju ren bullshit att insinuera att man inte visste vem man valde som partiledare när hon hade varit aktiv i partiet tjugo år. Jag uppfattar att man visste exakt vem man valde och man trodde att det var det som partiet behövde. Med facit hand så visade det sig att det man valde och fick inte var vad partiet behövde. Men man hanterade inte det respektfullt och sakligt, utan man agerade fult, osakligt och respektlöst.

Jag har aldrig sagt att de som mådde dåligt ska ta ansvaret.

Läs gärna boken, den är intressant och ger perspektiv och mönster.

De är totalt olika som personer.

Den ena går att samarbeta med.
Den är nu partiledare.
Jag håller med om att vårt politiska klimat just nu inte verkar uppmuntra en bra uppsättning politiker bakåt. Kanske mycket folk som vuxit upp i partierna osv, 40-talisterna är ut och det fanns ingen av substans bakom dem. (min generation skyldig).

Har man vuxit upp i partiet har man kanske ingen substans, har man det inte har man ingen chans?

Det finns ingen tysta generationen som kan vara en bra förebild kvar.

Alltså jag tycker att han betedde sig som en slingrig, hal liten ål i historien med Hédi Fried, och jag tror inte en sekund på att den här Teach for Sweden-historien bara var slarv. Det har såklart med personen Ulf Kristersson att göra. Men jag ser ändå stor skillnad på att prata om konkreta händelser i offentligheten och saker som han gjort i egenskap av politiker, och nivån "han är trevlig, man vill fika och samarbeta med honom, men hen är otrevlig, ingen gillar hen".
Jag håller med dig helt. Att slira på sanningen, berika sig själv eller att vara lite opålitlig i största allmänhet som politiker går kanske att etikettera som personliga egenskaper. Personliga egenskaper som kan, och bör, kritiseras. Men det har inget att göra med om man är god, trevlig, social eller otrevlig att göra. Dvs hur man är som person eller människa.

Jag tycker att en politiker kan vara hur otrevlig som helst egentligen. Så länge personen genomför sitt (mitt?) partis politik så kommer jag att ha förtroende för hen. Chansen att jag ska fika med hen i framtiden är kanske inte noll. Men ganska liten.

Ja, och det senare är ju ett absurt diskussionsämne. Dessutom ointressant.

Men låt oss inte glömma Uffes roll i adoptionssammanhang, apropå lätt att korrumpera.

"Hålla koll på sin fru", vilket gräsligt uttryck.
Ännu värre att just du använder det.

Men sanningen är att hennes företagande har varit det som möjliggjort att han har kunnat ägna sig åt politiken i lugn och ro.
Det var hon som var den lönsamma i familjen.

Så skall man hårddra det, så är det hennes arbete som har möjliggjort precis allting i deras liv.
Och det arbetet gav hon upp för att han skulle kunna bli partiledare.
Det är hans ämbete som ger henne tillgång till skattepengarna. Det är på honom skiten hamnar.

Det är fascinerande med högerpolitiker som hävdar att vänstern vill slösa på andras pengar, när de själva gärna slösar samma pengar på sig själva.

Ja, och det senare är ju ett absurt diskussionsämne. Dessutom ointressant.

Men låt oss inte glömma Uffes roll i adoptionssammanhang, apropå lätt att korrumpera.
Jag skulle precis skriva om adoptionerna.

Det verkar som att man jobbar stenhårt på att sopa det under mattan just nu för att inte ytterligare en skandal ska drabba Kristersson. Under flera år var det ett levande samtalsämne i debatten men som tystas ner mer och mer ju närmare vi kommer valet.

Jag vet faktiskt inte var jag ska börja. Jag hoppas, och vill tro, att du driver med mig, för jag har så oerhört svårt att förstå oförmågan att se kopplingarna mellan olika saker här.

Men ok, vi kan börja med att du inte förstår vad feminism är, men ändå är supertydlig med att du inte är feminist. (För övrigt precis det som brukar hända när man ber någon definiera "woke" - de vet inte vad det är, men de vet att de kan locka fram hånskratt genom att slänga sig med det.)

Feminism är i grunden att se att samhället inte är jämställt och att sträva mot att ändra på det. Du verkar ha mindre emot begreppet jämställdhet, så vi kan köra med det om du föredrar det. Du verkar tro att man måste vara feminist för att inte vara en våldsam man - att målet är att få misshandlare att bli feminister - vilket bara det är ... ja, jag vet inte.

Det statistiken från Brå visar dig är att samhället är ojämställt till kvinnors nackdel. Det är inte bara på området misshandel, men jag tog det för att det är tydligt. Det är på strukturnivå, inte individ- eller slumpnivå. Det finns också mycket mer subtila strukturer, som att kvinnor gör lejonparten av obetalt arbete i hemmet eller att kvinnor nästan automatiskt får kritik för sitt utseende, sexualitet eller sätt att vara om de sticker ut hakan i offentligheten ("Arga Andersson" o.s.v.)

Lyssna nu, för det här är viktigt: män vinner också på feminism. Det finns förväntningar på män som påverkar psykiskt mående, exempelvis, eller kontakten med deras barn. Ett led i feminismen är att minska könsrollskopplade förväntningar - och jo, de finns, även om inte du upplever dem i din vardag. Det begränsar alla människor - och i förlängningen bidrar de till våld. Det är inte bara "människor som inte har samma sätt" som slår eller våldtar, det är vanliga snubbar, och det beror bland annat på vad samhället har lärt dem sedan sekunden de kom ut ur mammans mage.

Jag tycker inte att anekdotiska upplevelser egentligen är så intressanta när vi pratar feminism på den här grund-grund-grundnivån, men jag kan ta ett par exempel. Ungefär varannan gång min nittonåriga dotter åker nattbuss sitter det ett gäng jämnåriga killar och brölar åt henne (etniska svenskar för det mesta, eftersom jag vet att detta kommer komma upp). Det händer aldrig min 21-årige son, och det händer aldrig att det sitter ett gäng nittonåriga tjejer och brölar längst bak i bussen. Nästan alla tjejer har liknande upplevelser. Jag är feminist för både min dotters och min sons skull, för att de ska få leva sina fullständiga liv och vara de de är utan att behöva begränsa sig på grund av könsroller som pressas på dem varje sekund av varje dag.

Eftersom du känner till Kvinna till kvinna och har citerat dem, lägger jag in en länk till dem, där du kan läsa mer. Det handlar om vanliga fördomar mot feminism. https://kvinnatillkvinna.se/sa-bemoter-du-vanliga-fordomar-om-feminism/

Men ligger det verkligen inte något i att vilka profiler som kommer till maktpositioner är ett systemfel, och inte bara moderaternas problem?

Håller med om att UK:s track record såhär långt inte lirar särskilt väl ihop med M:s mål om att inte slösa med skattepengar.

Men...
Liberalerna har en partiledare som inte framstår som särskilt liberal...
Ebba Bush blir återkommande kritiserad från kristet håll för att hon inte driver en politik som ligger i linje med det kristna budskapet...
S partiledare har svängt markant till att nu konstant upprepa att det viktigaste just nu är "stramhet" inom migrationspolitiken...
Många inom MP har tyckt att Daniel Helldén för en alltför storstadsfixerad politik för att kunna vara representativ för partiets visioner i stort.

Finns säkert fler exempel. Jag tänker att diskussionen blir lite väl smal om man utgår från att det enbart ska vara just nuvarande partiledare för M och därmed nuvarande statsminister som diskuteras, och att hindren för vettiga partiledare som vill och orkar stanna på sin post (som med C) endast skulle skapas från högersidan.

Inte minst är väl den viktigaste frågan inför framtiden, hur vi får till en miljö där vettiga människor vill och orkar engagera sig politiskt, på alla nivåer?

Jag vet faktiskt inte var jag ska börja. Jag hoppas, och vill tro, att du driver med mig, för jag har så oerhört svårt att förstå oförmågan att se kopplingarna mellan olika saker här.

Men ok, vi kan börja med att du inte förstår vad feminism är, men ändå är supertydlig med att du inte är feminist. (För övrigt precis det som brukar hända när man ber någon definiera "woke" - de vet inte vad det är, men de vet att de kan locka fram hånskratt genom att slänga sig med det.)

Feminism är i grunden att se att samhället inte är jämställt och att sträva mot att ändra på det. Du verkar ha mindre emot begreppet jämställdhet, så vi kan köra med det om du föredrar det. Du verkar tro att man måste vara feminist för att inte vara en våldsam man - att målet är att få misshandlare att bli feminister - vilket bara det är ... ja, jag vet inte.

Det statistiken från Brå visar dig är att samhället är ojämställt till kvinnors nackdel. Det är inte bara på området misshandel, men jag tog det för att det är tydligt. Det är på strukturnivå, inte individ- eller slumpnivå. Det finns också mycket mer subtila strukturer, som att kvinnor gör lejonparten av obetalt arbete i hemmet eller att kvinnor nästan automatiskt får kritik för sitt utseende, sexualitet eller sätt att vara om de sticker ut hakan i offentligheten ("Arga Andersson" o.s.v.)

Lyssna nu, för det här är viktigt: män vinner också på feminism. Det finns förväntningar på män som påverkar psykiskt mående, exempelvis, eller kontakten med deras barn. Ett led i feminismen är att minska könsrollskopplade förväntningar - och jo, de finns, även om inte du upplever dem i din vardag. Det begränsar alla människor - och i förlängningen bidrar de till våld. Det är inte bara "människor som inte har samma sätt" som slår eller våldtar, det är vanliga snubbar, och det beror bland annat på vad samhället har lärt dem sedan sekunden de kom ut ur mammans mage.

Eftersom du känner till Kvinna till kvinna och har citerat dem, lägger jag in en länk till dem, där du kan läsa mer. Det handlar om vanliga fördomar mot feminism. https://kvinnatillkvinna.se/sa-bemoter-du-vanliga-fordomar-om-feminism/

Jag vet att kvinnor CURLAR MÄN... Samma människor som säger de är FEMINISTER... För de "kan inte säga nej?" eller vadå ?

VAD hjälper att vara feminist när kvinnor inte GÖR NÅT ? Ingen ANNAN kan göra jobbet åt dej om du blir överkörd hemma. Antingen så lämnar du "manchildkillen" eller så sätter du ned foten och gör nåt åt det.
Att sitta och gnälla i ett forum att "min kille gör ingenting hemma" är liksom "jaha, vad vill du VI ska göra åt det ?"

Visst kan vi heja på och säga "ta striden" men hur många trådar här går inte ut på att "men jag ääääälskaaaaar honom". Så länge vi har tjejer/kvinnor som tillåter "manchilds" kan feminismen stå å skandera bäst det vill. Det handlar inte om att utbilda män i hur de blir bättre. Som du själv säger "de vinner på att inte vara jämställd". Så om de KAN sitta och göra ingenting och gnälla medan kvinnorna gör "allt" så gör de det.

Så det du säger är att feminismen går ut på att curla kvinnor så de står upp för sej själva ? Ja då har ni att jobba på. För de kvinnorna gör det ju inte...

Du tror jag inte menar vad jag skriver. Om du bara visste hur många gånger jag får sitta på mina händer och inte skriva "enligt "normen" ärliga kommentarer" om vad jag tycker om kvinnor som inte står upp för sej själva. Och tro mej igen, jag VET att de är feminister. De vet att de inte ska curla sina manchilds. Men de gör det ÄNDÅ ????

Och då har jag bara tagit upp ett VANLIGT förhållande, ingen psykisk misshandel, ingen fysisk misshandel. Som många säger. Räcker med att det finns barn inblandade så är hela jämställdheten ute ur bilden. HUR anser du att feminismen hjälper här ? Återigen de HAR alla verktyg i lådan. men de använder dem inte. Till slut blir det separation, de som gör det säger själva att "äntligen tar jag bara hand om min egen skit" ...
Jag som du säger har säkert "många feministiska saker" jag håller med om. Ja de kallas SUNT FÖRNUFT.

Slutord. Citerar Grynet "Ta ingen skit" ... Grynet är definitivt en feminist som TYDLIGEN behöver komma i rutan igen.
Kommer jag kolla på programmet, nope. Men eftersom feminister inte lever som de lär så behöver de nån som peppar dem (eller nåt)

Jag vet att kvinnor CURLAR MÄN... Samma människor som säger de är FEMINISTER... För de "kan inte säga nej?" eller vadå ?

VAD hjälper att vara feminist när kvinnor inte GÖR NÅT ? Ingen ANNAN kan göra jobbet åt dej om du blir överkörd hemma. Antingen så lämnar du "manchildkillen" eller så sätter du ned foten och gör nåt åt det.
Att sitta och gnälla i ett forum att "min kille gör ingenting hemma" är liksom "jaha, vad vill du VI ska göra åt det ?"

Visst kan vi heja på och säga "ta striden" men hur många trådar här går inte ut på att "men jag ääääälskaaaaar honom". Så länge vi har tjejer/kvinnor som tillåter "manchilds" kan feminismen stå å skandera bäst det vill. Det handlar inte om att utbilda män i hur de blir bättre. Som du själv säger "de vinner på att inte vara jämställd". Så om de KAN sitta och göra ingenting och gnälla medan kvinnorna gör "allt" så gör de det.

Så det du säger är att feminismen går ut på att curla kvinnor så de står upp för sej själva ? Ja då har ni att jobba på. För de kvinnorna gör det ju inte...

Du tror jag inte menar vad jag skriver. Om du bara visste hur många gånger jag får sitta på mina händer och inte skriva "enligt "normen" ärliga kommentarer" om vad jag tycker om kvinnor som inte står upp för sej själva. Och tro mej igen, jag VET att de är feminister. De vet att de inte ska curla sina manchilds. Men de gör det ÄNDÅ ????

Och då har jag bara tagit upp ett VANLIGT förhållande, ingen psykisk misshandel, ingen fysisk misshandel. Som många säger. Räcker med att det finns barn inblandade så är hela jämställdheten ute ur bilden. HUR anser du att feminismen hjälper här ? Återigen de HAR alla verktyg i lådan. men de använder dem inte. Till slut blir det separation, de som gör det säger själva att "äntligen tar jag bara hand om min egen skit" ...
Jag som du säger har säkert "många feministiska saker" jag håller med om. Ja de kallas SUNT FÖRNUFT.

Slutord. Citerar Grynet "Ta ingen skit" ... Grynet är definitivt en feminist som TYDLIGEN behöver komma i rutan igen.
Kommer jag kolla på programmet, nope. Men eftersom feminister inte lever som de lär så behöver de nån som peppar dem (eller nåt)
Men om vi tar problemet med att kvinnor generellt har lägre lön för samma jobb istället? Det är inte ett familjeproblem som handlar om att ens partner inte dammsuger lika ofta. Vi har ett strukturellt problem där kvinnor tjänar mindre än män. Tack vara feminismen minskar skillnaden men problemet finns kvar och vi behöver fortsatt feministisk politik för att få bort den här strukturen helt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39