Ta betalt för betesplats?

D

donnan

Vi har i år skaffat ett "torp" med en hel del mark till (ca 10 ha varav nästan allt blir bete) och jag kommer att ha mina två hästar på bete där. Nu har jag fått förfrågan om att ta emot 4 st ungston också, vilket jag gärna gör, men frågan är hur mycket man kan ta betalt?
Jag kommer att sköta vattning och visitation varje dag, liksom kolla över hagar, hålla med saltsten osv. Sprayning med myggmedel och ev. sårvård får hästägaren sköta själv.
Det finns en bod på ca 20 kvadrat med cementgolv och bra belysning som man kan använda för verkning osv.
Så, hur mycket bör jag ta betalt av ungstonas ägare (samma ägare till alla 4)?
 
ingen aning men jag kan ju berätta vad jag betalt. Första året betalade jag 500/ månad men då ingick verkning en gång under sommaren och andra året på ett annat ställe betalade jag inget för betet. :)Daglig tillsyn ingick men resten fick jag fixa själv.
/tuslus
 
Gratis gör jag det inte då det är en del jobb att visitera halvvilda hästar (1- och 2-åringar som går på lösdrift och hanteras en gång i månaden) men jag vill ju inte råna hästägaren heller!
Själv har jag betalt allt från 300 kr/vecka (inkl. vattning och tillgång till stall) till absolut ingenting (men köpt stängselmaterial och skött allting själv).
 
Om hästarna är så pass unga kan d ju var lite knepigt med hanteringen,men genom att de är samma ägare så kanske 1000-1200kr för alla fyra?
 
Det beror lite på vart du bor också. Det skiljer ju lite i pris på Stockholm och någonstans i Värmland kan jag tänka mig. (har ingen aning om vart Älvsborg ligger nämligen)
Jag kan tänka mig runt en 500 kanske per häst och månad. (?)
 
Förra sommaren betalade jag 1500:- + moms för hela betessäsongen. Släppte dom i maj och sedan fick man själv avgöra när man skulle hämta dom. Fanns nog hästar som gick kvar till oktober. I priset ingick vattning, saltsten och noggrann tillsyn 2 ggr/dag. Vet inte om det är dyrt, billigt eller rimligt, då jag inte,förrän i somras, haft någon häst ute på bete på väldigt länge.
 
Jag har hyrt in min pålle på bete på 2 olika ställen i Dalarna och kan ju berätta vad jag fick ge för det.
Ställe 1: 15 kr/dag
Ställe 2: 300 kr/ 2 veckor
På båda ställena ingick vattning och daglig visitation, flugmedel fick jag själv fixa liksom skoning.
 
400:- - 500:- /månad tycker jag du kan ta. Ev lite rabatt om de ska stå hela säsongen. Ev lite mer rabatt om fler hästar har samma ägare.
 
förra sommaren betalade jag 500kr för 2,5 månader. Då ingick vattenpåfyllning, saltsten, och att de kollade hästarna varje dag. Fick även tillgång till stall.
Sommaren innan betalade jag 600kr för tre månader, då ingick i stort sett ingenting...
 
vi betalar 1500 för tre hästar eftersom stallägaren hyr hagen och behöver till att betala den.
Då sköter vi dom själva.
 
Hejsan, jag bor i Jönköpings län. På ett ställe betalade jag 1.000,- för hela betesperiod (5 månader). Vatten och tillsyn ingick. På annat ställe betalade jag ingenting, men vi fick sköta vattningen och stängslen. På båda ställe hade jag tillgång till stallet, sadelkammare och ridbana. Nu hyr jag eget - lösdriftstall med kammare och höloft och ca 3ha hage. Här har jag mina hästar året runt. Betalar totalt ca 2.000,- kronor per år. Men jag har detta helt privat, det innebär att jag sköter allt själv - stängsel, foder, osv.
 
Skilda erfarenheter ser jag, men 500 kr/månad för alla fyra hur låter det? Som sagt så vill jag ha en liten slant för besvärt men vill inte råna hästägaren!
 
Då blir hon säkert glad :D
Du måst egöra de du känner för å ja 500kr är ju iallafall 500kr så ;p
 
Har betalt 700 kr per månad för det du erbjuder men denna sommar kommer jag undan med 1200 kr plus moms för HELA sommaren. Perfekt.
 
iochmed att det gäller ungston som inte är så värst hanterade så skulle jag ta 500 kr per häst och månad..
vattning, visitation, salt, hagar och hålla koll i boden är juh ditt jobb och det ska du ha betalt för..
 
Jag brukar ta 500 kronor för unghästbete med full tillsyn. Då brukar det även ingå verkning och avmaskning.
500 för alla fyra tycker jag verkar lite väl billigt, vill du vara snäll så ta 1000 kronor, också det är billigt tycker jag.

Piggy

Piggy
 
Glöm inte söka EU-bidrag för din mark!

Från nästa år kan även hästägare få EU-stöd. Dessutom finns extra stöd för betesmark.
 
betalar 800:- å då kollar stallägarna till hästen varge dag och fixar med vatten, staket och allting.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 481
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 150
Senast: Lyraolissy
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 200
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp