Bukefalos 28 år!

Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Då är det bara att ringa sykunniga mormor och muta med spabesök och mandelmusslor (min egen mormor, åttiosex år gammal, är så tokig i spabesök att hon till och med klår min fåfänga lillasyster)! :laugh:
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Nu var det ju inte det här tråden handlade om, men om täckena blir väldigt elektriska efter tvätt så kan du ta vatten+några droppar sköljmedel i en sprutflaska och spruta på täcket.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Hahahaha :rofl: Min mormor hatar än mer än min mor symaskinen, hon kan dock virka men jag tror inte ett sådant täcke blir så bra :angel:
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Nu var det ju inte det här tråden handlade om, men om täckena blir väldigt elektriska efter tvätt så kan du ta vatten+några droppar sköljmedel i en sprutflaska och spruta på täcket.

Tack så jättejättemkt! Ska genast testas i kväll när pålle kommer in igen! Nu sprayar jag vatten på stackarn, han har fortf inte kommit över klippmaskinen och tycker jag är världens läskigaste matte som tar fram sprayflaskan nu dessutom ;)
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag är väldigt förtjust i täcken som har omlottknäppning fram. De är så anpassningsbara och sitter verkligen på plats. Synd att de inte är så vanliga.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Själva v-fronten är väl patenterad om jag inte minns fel, och borde således inte finnas hos nån annan tillverkare?

*kl

F.ö kollade jag in HW:s hemsida. Får man fråga varför quarterhästar måste ha specialdesignade täcken?:cool:
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag är väldigt förtjust i täcken som har omlottknäppning fram. De är så anpassningsbara och sitter verkligen på plats. Synd att de inte är så vanliga.

Jag hade ett sådant på min nordsvensk för sisådär 12 år sedan:laugh: Då var det Krafft som tillverkat det. Finns de inte fortfarande?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Har bara erfarenhet av ett från Agria, vet ej vad det var för märke på det. Hansbo kasnke? Men där hamnade spännerna precis på bogspetsen, inte så smidigt med remmen som träddes igenom täcket. Men det finns kanske olika typer?

Jag försökte kolla på bucastäckena (iom knäppningen) men fattade inget av deras hemsida och de har väl inte glatt insida på deras täcken väl? Det vill jag väldigt gärna ha.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Själva v-fronten är väl patenterad om jag inte minns fel, och borde således inte finnas hos nån annan tillverkare?

*kl

F.ö kollade jag in HW:s hemsida. Får man fråga varför quarterhästar måste ha specialdesignade täcken?:cool:

Jo det är den, men ex Bucas har ju en egen lösning. Jag undrade mest om det fanns fler med lite speciallösningar då jag tycker typ alla vanliga täcken sitter illa.

Det står säkert om du läser på hemsidan :angel: Men jag antar det har o göra med att de är så breda? Dvs det finns säkert många vanliga grova hästar som kan ha dem med? Inte min lilla sparv till häst dock :D
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Ett virkat täcke vore ju finfint till maskeradhoppning, om man tänkt sig att hästen skall gå som kaffebord. :D
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jo det är den, men ex Bucas har ju en egen lösning. Jag undrade mest om det fanns fler med lite speciallösningar då jag tycker typ alla vanliga täcken sitter illa.

Oki.

Det står säkert om du läser på hemsidan :angel: Men jag antar det har o göra med att de är så breda? Dvs det finns säkert många vanliga grova hästar som kan ha dem med? Inte min lilla sparv till häst dock :D

Kanske det, jag är bara så himla lat när det gäller att läsa på engelska :angel: Tänkte bara om QH hade någon specialeffekt som jag missat, men som alla andra kände till :p
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Men nog finns det väl HW täcken som har det? Rambo California ser jag har en 100 gr fyllning, Rambo Duotäckena kan du välja fyllning 100, 200, 300, 400 gr.

När det gäller stalltäcken så är väl Amigo Insulator Medium det tunnaste på 150 gr.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag kan villig erkänna att jag inte riktigt förstod Rambo-duo-grejen :o Jag vill ha ETT täcke, det är inte möjligt där väl? Nu har HW-sidan dessutom börjat hänga sig :mad: (sitter vid en stenålders mac som visar en fjärdedel av bukefönstret och man får kisa för att se texten :cool:)

California missade jag först då jag tyckte det såg ut som vanliga spännen på första bilden, tur bukare upplyste mig om bättre.

Just nu är stalltäcke dock prio ett, utetäcke har jag tid på mig tills nästa säsong. Men jag ska höra med våra lokala butiker i morgon (hoppas de har öppet bara) och annars beställa ett 150 g amigo :bump:



Nu står pålle med ett URTVÄTTAT tunt gammalt termotäcke som är ngra cm för kort i ryggen men lagom i bogen (såklart) så nu ska han banne mig inte bli för varm. Utvärdering nu vid släckning om varmhållningen och imon morgon om kliet.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Nu var det ju inte det här tråden handlade om, men om täckena blir väldigt elektriska efter tvätt så kan du ta vatten+några droppar sköljmedel i en sprutflaska och spruta på täcket.

Jag började i min enfald att spraya utanpå utetäcket när pålle var ombytt tills mamma sa åt mig att spraya insidan :rofl: Nu är utetäcket preppat inför morgondagen iaf och luktar gott av vanilj :D
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag kan inte annat än hålla med om att amigos 150g täcke är super! Är nu inne på mitt andra. Det första höll i tre säsonger.

Ett tips är att du troligen behöver en storlek mindre än vad du har på hw's utetäcke.
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jösses vad knepigt. Han kommer nog fylla ut 145 i Rhino wug, ser iaf ut som att 135 skulle bli för litet, iaf till nästa säsong. Annars är han typ en stor 135:a, väljer man då 130 eller 140 tro? Ska se om grannen har några amigotäcket att låna o prova, är storlekarna lika mellan amigo inne o utetäcken?



Så åter till min kliande kamin till häst. Termotäcket han har haft sedan intag 20.45 idag är likvärdigt med ett yttertyg och ett bomullsinnertyg - inger foder att tala om längre. Och han är varm under. Det är 3 grader i stallet. Är min häst normal?

Och iaf så visade han klisymptom redan nu, han är en riktig mattegris :p Men typ på halsen. Jag tror han snarare besväras av sig klippta päls än täcket, är det normalt? Första gången han är klippt ju. Hur länge kliar den?

Jag borstade bort så mkt hår jag kunde (klippte söndag fm), hade ett tunt täcke under första vändan som jag sedan tog av och ryktade honom och därefter bara utetäcket först - alltså borde ju det om ngt ha småhår i sig. Därefter noga borstad 2 ggr/dag (före o efter arbete). Nu ikväll är det ett annat täcke som är tvättat och inte använt innan. Därför tror jag det är pälsen snarare än täcket. Imon ska jag skrubba honom med gummiskrapan jag brukar ha till pälsen innan borstning o se om han blir mindre kliig av det.

Vågar jag låta honom stå helt naken en natt för att se hur han beter sig med kliandet? Även om det inte känns som att det skulle hjälpa.

Nu känns dessutom Amigot som om det skulle vara för tjockt? Jösses, finns det fler som har så varmblodiga djur som Tiger?
 
Sv: Täcke med annorlunda bogspänne - likt HW

Jag tycker inte storlekarna är lika i ute och innetäcke från Amigo. Min har 145cm i 150g innetäcket och 140 i medium utetäcket. I 145cm utetäcke var själva längden lagom men hängde till knäna både fram och bak, 140 passar men kanske är något trångt fram. Gissa om jag hade panik vilket jag skulle ta! Vilket skulle ni tagit?
 

Liknande trådar

Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 416
Utrustning Har ni behövt gå upp i storlek på tjockare utetäcken från HW? Pållen har inte använt sitt 200 gs täcke på några år (sedan han var typ 5...
Svar
1
· Visningar
1 045
Senast: HannaZ
·
Utrustning Ja som rubriken säger. Här kommer kriterierna: Är på jakt efter ett utetäcke enligt följande kriteria: Utetäcke minst 150, max 200...
2
Svar
33
· Visningar
4 367
Senast: mackan
·
Utrustning Mor min är på jakt efter ett utetäcke att lägga på stoet vid behov under vintern. Tex om hon ska ut efter middagen (då ute ca...
Svar
4
· Visningar
1 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp