Tänka kring löneförhöjning?

StandByMe

Trådstartare
Jag började på ett nytt jobb för 2 år sedan. Jag fick då en bra löneökning från mitt tidigare jobb då det var (och är) brist på min yrkeskategori. Enligt lönestatistik så ligger jag högt, särskilt i relation till min ålder och hur många år jag arbetat. Jag är däremot väldigt bra på mitt arbete och har sedan starten varit mycket uppskattad hos samtliga av mina chefer och kunder.

I vintras fick min chef en stroke. Jag arbetar på ett litet kontor och vår chef var spindeln i nätet, så självklart uppstod ett kaos. Vi hade dessutom en ny chef som gick på upplärning (och skulle så göra i 1,5 år) men han fick snabbt väldigt mycket ansvar. I detta klev jag fram och skötte samtliga av mina projekt på helt egen hand, något som egentligen inte ligger i mina arbetsuppgifter. Jag fick otroligt mycket bra feedback från både gamla chefen, chefen på upplärning och kunderna som tyckte att projekten skötts bättre än någonsin tidigare.

Jag gick därför med på att "gå upp ett steg i heirarkin" inom företaget för att ha mer ansvar över mina egna projekt. Jag har för detta gått kurser inom företaget under våren.

Vid löneförhandlingarna, som blev uppskjutna till slutet på maj, så tryckte jag såklart på allt detta. Visade upp både resultat och kurser. Min chef menar att jag redan ligger så högt lönemässigt (högst på kontoret trots att jag inte har haft mest ansvar eller erfarenhet) att han inte kan ge mig mer löneförhöjning än standard-procenten. Jag argumenterade väl och länge för hur jag anser att individuell lönesättning bör se hur och varför jag anser att företaget rent principiellt i detta läge borde "belöna" mitt arbete, min nya titel, mina resultat och mitt engagemang. Alla andra år förstår jag men detta år har jag gjort mer än något annat år. Han sa att han förstod min ståndpunkt.

När nya lönen kom var den ökad med 700 kr, dvs standardprocenten.

Hur hade ni tänkt? Finns det något jag kan tänka på till nästa löneförhöjning? Men inte kan jag gå på gamla meriter då?
 
Jag började på ett nytt jobb för 2 år sedan. Jag fick då en bra löneökning från mitt tidigare jobb då det var (och är) brist på min yrkeskategori. Enligt lönestatistik så ligger jag högt, särskilt i relation till min ålder och hur många år jag arbetat. Jag är däremot väldigt bra på mitt arbete och har sedan starten varit mycket uppskattad hos samtliga av mina chefer och kunder.

I vintras fick min chef en stroke. Jag arbetar på ett litet kontor och vår chef var spindeln i nätet, så självklart uppstod ett kaos. Vi hade dessutom en ny chef som gick på upplärning (och skulle så göra i 1,5 år) men han fick snabbt väldigt mycket ansvar. I detta klev jag fram och skötte samtliga av mina projekt på helt egen hand, något som egentligen inte ligger i mina arbetsuppgifter. Jag fick otroligt mycket bra feedback från både gamla chefen, chefen på upplärning och kunderna som tyckte att projekten skötts bättre än någonsin tidigare.

Jag gick därför med på att "gå upp ett steg i heirarkin" inom företaget för att ha mer ansvar över mina egna projekt. Jag har för detta gått kurser inom företaget under våren.

Vid löneförhandlingarna, som blev uppskjutna till slutet på maj, så tryckte jag såklart på allt detta. Visade upp både resultat och kurser. Min chef menar att jag redan ligger så högt lönemässigt (högst på kontoret trots att jag inte har haft mest ansvar eller erfarenhet) att han inte kan ge mig mer löneförhöjning än standard-procenten. Jag argumenterade väl och länge för hur jag anser att individuell lönesättning bör se hur och varför jag anser att företaget rent principiellt i detta läge borde "belöna" mitt arbete, min nya titel, mina resultat och mitt engagemang. Alla andra år förstår jag men detta år har jag gjort mer än något annat år. Han sa att han förstod min ståndpunkt.

När nya lönen kom var den ökad med 700 kr, dvs standardprocenten.

Hur hade ni tänkt? Finns det något jag kan tänka på till nästa löneförhöjning? Men inte kan jag gå på gamla meriter då?
Lite trist svar, men min erfarenhet av när ngn slår i en arbetsplats inofficiella lönetak är att det är hart när omöjligt att spränga sig igenom. Antingen får du hoppas på nya chefer som har en annan syn på lönesättning, någon annan form av kompensation utöver lön som kanske går att förhandla om, nöja dig med standardhöjning eller se dig om efter något annat - tror jag alltså.

Det låter som du redan fört ett nyanserat och bra resonemang och att du har fina resultat att visa - hjälper inte det är det nog inte så mycket du kan göra bättre nästa år tyvärr.
 
Det där har jag också funderat på.

Jag har också en bra lön från början.
Men det var ju inte jag som satt den..
Så jag får alltid en blygsam ökning jämfört med kollegorna trots bra resultat. Jag är nöjd med lönen ändå, men lite tråkigt är det ju..känslan är att moroten försvinner lite..
 
Det där har jag också funderat på.

Jag har också en bra lön från början.
Men det var ju inte jag som satt den..
Så jag får alltid en blygsam ökning jämfört med kollegorna trots bra resultat. Jag är nöjd med lönen ändå, men lite tråkigt är det ju..känslan är att moroten försvinner lite..

Varför försvinner moroten för att du har en bra lön? Det är ju trots allt den absoluta nivån som både betalas ut till dig varje månad, som du kan leva på och som belastar företaget som en kostnad. De tycker att dina insatser är värda den höga kostnaden.

Det är inte ökningen som är intressant tycker jag, alls. Det är den absoluta nivån som är intressant.
 
Varför försvinner moroten för att du har en bra lön? Det är ju trots allt den absoluta nivån som både betalas ut till dig varje månad, som du kan leva på och som belastar företaget som en kostnad. De tycker att dina insatser är värda den höga kostnaden.

Det är inte ökningen som är intressant tycker jag, alls. Det är den absoluta nivån som är intressant.

Absolut :o
 
Vill du ha hogre lon i det laget, vilket bade jag och du tycker att du skall ha, sa far du leta efter ett annat jobb. Loneforhandla med annat foretag och ta resultatet tillbaka till din arbetsgivare. Vill de ha dig kvar far de val matcha det andra foretaget helt enkelt.
 
Vill du ha hogre lon i det laget, vilket bade jag och du tycker att du skall ha, sa far du leta efter ett annat jobb. Loneforhandla med annat foretag och ta resultatet tillbaka till din arbetsgivare. Vill de ha dig kvar far de val matcha det andra foretaget helt enkelt.

Skulle någon ställa ett sådant ultimatum till mig så skulle jag förbereda för deras avslut snarast möjligt. Oerhört illojalt.

Skulle någon komma till mig, söka jobb, gå igenom hela rekryteringsprocessen, förhandla lön och sedan säga att de tackar nej för att de ändå fick samma lön på sitt nuvarande jobb så skulle jag stryka den människan från listan av möjligheter. Och varna samtliga andra nära kolleger i branschen för att det finns en oseriös skojare på marknaden som man ska undvika.

Om man däremot anför rimlig anledning till att man borde ha mer betalt så tas det självklart i beaktande.

Jag skulle tänka både en och två gånger innan jag genomför sådana aktiviteter.
 
Nu kanske det inte hjälper i ditt fall. Men ofta är den ordinarie lönerundan inte så bra om man vill ha en förändring av sin lön. Då finns det oftast en pott som ska fördelas mellan alla, dvs om en får mer får någon annan mindre. Förändringar p g a ändrade arbetsuppgifter eller liknande bör man be om en separat lönerevision för.

Men om du redan ligger på "max" så får du, som flera föreslagit, tänka på andra former av kompensation. Det kan vara pensionsförmåner, försäkringar, arbetstider eller semester. Lunchförmån, busskort, förmånsbil eller liknande är ett annat sätt. Det är ganska vanligt med andra former av förmåner än lön när man kommer upp i nivå lite. Oftast är en pensions- eller försäkringsuppgörelse väldigt bra för båda parter. Men tänk på att inte löneväxla om du tjänar under gränsen för inbetalning till allmän pension.
 
Tack @mamman, många synpunkter som jag inte kände till. Om jag orkar och vågar kanske jag bör fråga om en lönerevision nu under hösten då. Som du säger pratar min chef alltid om denna lönepott vid löneförhandlingarna. Jag visste inte att man bör be om en "egen" löneförhandling vid förändrade arbetsuppgifter.

Löneväxla är inte riktigt gynnsamt för mig ännu. Jag kommer dessutom bara arbeta kvar på företaget i cirka 3 år till då jag sedan kommer flytta hem till min uppväxtstad, och då tänker jag att det kanske är onödigt att samla på sig massa förmåner på nuvarande företag. Men jag vet inte, kanske knasigt tänkt.

Tack alla för era svar. Jag är inte intresserad av att byta jobb för att få upp lönen - jag har en bra lön och är i grunden nöjd, men rent principiellt tycker jag att jag bör få löneökning vid bra insatser och ökat ansvar samt förändrade arbetsuppgifter. De var de som accepterade min höga ingångslön. Min lön i den befattningen jag befinner mig i nu är inte överdriven, utan ganska normal, utan det var i min tidigare befattning som jag var lite överbetald (rent statistiskt).
 
Tack alla för era svar. Jag är inte intresserad av att byta jobb för att få upp lönen - jag har en bra lön och är i grunden nöjd, men rent principiellt tycker jag att jag bör få löneökning vid bra insatser och ökat ansvar samt förändrade arbetsuppgifter. De var de som accepterade min höga ingångslön. Min lön i den befattningen jag befinner mig i nu är inte överdriven, utan ganska normal, utan det var i min tidigare befattning som jag var lite överbetald (rent statistiskt).

Vettiga reflektioner, tycker jag. Släpp nu att du inte fått en procentuell löneökning värd insatsen, utan tänk att du hade tur som fick en så bra ingångslön.

Det är många månader som du haft "förmånslön" och tjänat på att arbetsgivaren då var generös (i överkant?) och där har du helt enkelt din löneökning. I förtid, dessutom.

Jag har erbjudit en anställd en hög lön vid anställningen och då informerat denne om att lönen skall ses som ett "förskott" på kommande lönerevision. Det är därför upp till bevis att få behålla lönen, kan man säga.

Lite problem är det med denna "omvända ordning" eftersom det kan uppfattas som demoraliserande. "Varför ge järnet om man inte får utdelning", men det är därför jag har lagt mig vinn om att vi verkligen diskuterat dilemmat.

Vidare har jag känt personen på pulsen för att utröna vad som driver. Visst är det trevligt med en bra löneutveckling och visst skall engagemang och kompetens löna sig, men framför allt skall man trivas på jobbet och se att jobbet i sig också genererar en personlig och professionell utveckling.

Som @sjoberga skrev, att kohandla eller hota, det är otänkbart. Den som gör det riskerar att tappa allt uppbyggt förtroende. Men det var du inte intresserad av och det är bra! :)

Lycka till i fortsättningen nu, och räkna ut vad du "tjänat" på tiden som överbetald, så kan du se att du blivit väl kompenserad. Då känns det nog bättre.
 
Jag har erbjudit en anställd en hög lön vid anställningen och då informerat denne om att lönen skall ses som ett "förskott" på kommande lönerevision. Det är därför upp till bevis att få behålla lönen, kan man säga.

Lite problem är det med denna "omvända ordning" eftersom det kan uppfattas som demoraliserande. "Varför ge järnet om man inte får utdelning", men det är därför jag har lagt mig vinn om att vi verkligen diskuterat dilemmat.

Detta är ju dock inte en överenskommelse som jag och min chef haft. Jag blev helt enkelt anställd för att företaget länge letat efter en ny anställd som hade några års erfarenhet, och på grund av den brist som råder inom mitt yrke så är det ju tillgång/efterfrågan som gäller. Ganska säker att jag fått samma ingångslön på andra företag också just pga hur läget ser ut...

Men, ja, det kan helt klart vara så att min chef resonerat som du beskrivit. Och jag tycker definitivt du framför många bra poänger! Jag trivs verkligen på mitt jobb (såg att jag aldrig skrivit det) och det är det viktigaste för mig. Dessutom behöver jag egentligen inte mer pengar. Jag vet inte ens var jag ska göra av alla pengar idag. Som jag skrev blir det mest principiellt för mig och jag är rädd att "göra fel i min lönekarriär", därav startade jag min tråd här. Känner mig mycket lugnare och tillfreds nu. I början av karriären var det så mycket snack om att inte hamna efter lönemässigt och jadajada, allt det där sitter liksom i. Men nu ska jag tänka vad jag tjänat på att få en sån bra start och vilken tur jag har som ändå trivs på mitt jobb :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 016
Senast: Manji
·
Skola & Jobb Förra året fick jag 700 kr i löneförhöjning. I år fick jag samma. Förra året gjorde jag mitt jobb och lite till, inför detta räckte jag...
Svar
9
· Visningar
902
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 628
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Hej vänner. För att göra en lång historia kort så har jag de senaste veckorna fått stressymptom. Vi arbetar i ett väldigt högt tempo på...
29 30 31
Svar
612
· Visningar
32 078
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp