Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

parfymflaska

Trådstartare
Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska tillbaka i slutet på denna veckan. Då konstaterades spricka i hovbenet vä fram, hoven gipsades och hon ordinerades boxvila. Inte ens utevistelse i sjukhage då hon inte får belasta hoven.

Jag har aldrig haft häst på boxvila förut så känner mig helt lost. Tog bort allt kraftfoder från dag ett, hon har fri tillgång på hösilage, saltsten och vatten och får morötter och äpplen i foderhinkarna som lite krubbskrammel när övriga hästar fodras.

Nu påstår Kajsa (hon som hyr ut boxar och sköter stallet) att min häst tappat massor i vikt och at jag borde ge kraftfoder. Jag ställer mig skeptisk till detta, hon kan väl rimligtvis inte göra av med mycket energi av att stå i sin box dygnet runt? Jag gick med på att börja ge lite barley rings (från dodson & horell, ett foder med korn och linfrö för hästar som har svårt att hålla hullet). Kajsa tyckte också att jag borde fodra på med bland annat quick beet (nån slags sockerfri betfor) och olika hackelser, typ lucern eller alfalfa. Hästen gillar inte hack (ej heller i pelltsform) så det känns lite onödigt.

Barley får hon i vanliga fall så det känns mer ok, Kajsa påstår att det inte är energigivande utan bara fettbildande, jag kan inte så mycket om foder så får lita på det... Har också börjat ge nån slags "vitamineral"-godisar, också från D&H. Kommer inte ihåg vad de heter, men känns som att så lite (<8 bitar/dag) inte kan göra nån skada?

Jag tycker det känns bakvänt och onödigt att ge kraftfoder öht till en häst som bara står i box. Särskilt som det inte finns någon analys på hösilaget (och det finns tyvärr inte möjlighet att ordna det heller..). Det har aldrig varit min melodi att stoppa i hästen en massa tillskott och grejer "utifall att". Jag tycker heller inte att hästen har tappat vikt, muskler har hon såklart tappat men hullet ser jag ingen större skillnad i. Ska väga henne igen på torsdag när vi ändå är på kliniken, så vet jag om hon tappat vikt som Kajsa påstår. Tänkte fråga dom på kliniken också vad de anser att hon bör ha i foderväg.

Kort sagt, behöver en häst på boxvila kraftfoder? Kajsa påstår att det kommer underlätta arbetet med att bygga upp musklerna igen när hästen är frisk, låter iofs vettigt men jag vill ju inte riskera att hästen får korsförlamning, kolik, fång eller annat vad "överutfodring" kan medföra. Jag är långt ifrån foderexpert, har ett allmänt hum men inte mer än så. Snälla hjälp mig? Tack ifall ni orkat läsa allt, och ännu större tack för lite råd och erfarenheter :bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Jag försöker in i det längsta att inte ge kraftfoder vid boxvila. Riskerna med att magen kajkar ihop totalt är större, korsförlamning är också en risk som jag inte tar lätt på.

Om hästen absolut behöver mer än vad som går in via stråfodret försöker jag i första hand med lusern och olja, hellre än stärkelserikare alternativ. Spannmål är absolut totalförbjudet i min värld, när det kommer till hästar på boxvila (jag försöker även annars att undvika spannmål och stärkelse)
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Ifall det spelar någon roll så fick hon fram tills hon skadade sig en liter D&H 16+ müsli och två liter Barley Rings/dag (vet ej hur mkt det är i vikt tyvärr). Reds varje dag också, ungefär en timme/dag och mest ut. Men hon hade bra kondis och var ok musklad.
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Det är just det som gör att jag ställer mig skeptisk till att ge barley rings, stärkelse måste det ju finnas en del i korn?
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Korn har jag för mig är något av det mest stärkelserika man kan ge hästen, men jag är öppen för rättelse.

Visst kan det vara klokt att ge Kwickbeet eller liknande (för att hålla magen i trim om det är ett problem), men jag föredrar så lite meck som möjligt. Går det med bara grovfoder så är det för mig det absolut bästa!
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

När vår häst var inne på helsingborgs djursjukhus pga nått typ av stopp i tarmen för massor med år sedan, fodrade de med rikligt med uppblött betfor till alla de hästar som var där. Efteråt frågade vi om veterinären hade nått tips på foder som håller magen igång och han rekommenderade uppblött betfor med en skvätt rapsolja. Betfor är inget som gör dem stissiga i huvudet, och inget som de står och blir tjocka av heller. Rapsoljan verkar dessutom smörjande och är även bra mot hästar som lätt får kolik. Numera såhär 9-10 år senare är uppblött betfor med rapsolja fortfarande i topp på listan över kraftfoder.
(Kan tillägga att vår häst var där i 4-5 dagar, och att ha varit stillastående i en box och blivit fodrad med betfor och hö var inget som haft någon negativ effekt på honom).
 
Senast ändrad:
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Socker kan ju var olämpligt till vissa individer, därför rekommenderar jag hellre Kwickbeet eller Speedibeet. Ger de goda effekterna av betan men inte sockret.
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Socker kan ju var olämpligt till vissa individer, därför rekommenderar jag hellre Kwickbeet eller Speedibeet. Ger de goda effekterna av betan men inte sockret.

Självklart finns det olika typer av betfor och man får kolla lite vilken som är bäst. Men betfor i sig kan man fodra med utan att få otrevliga bi-effekter.
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Kan mycket väl vara så att hon tappar i vikt av att stå på boxvila, inte för att hon gör av med så mycket energi, utan för att om hon har ont och dessutom kanske inte trivs helt med livet på box, inte tillgodogör sig fodret som vanligt. Jag hade också undvikit kraftfoder i den mån det går. Men om hon tappar för mycket och inte äter lucern hade jag ändå gett en del kraftfoder. Tror inte man behöver vara jätterädd för att ge lite (behöver ju inte ge massor).

Annars hade jag hellre gett lucern... vet att du skriver att hon inte gillar det. har du provat hack med melass på? det brukar dom älska! Det är ju dessutom super, då man kan hänga in i hink, och på så vis kan pållen ha nåt att pilla med hela tiden!
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Skulle föreslå Kraft Rehab som är framtagen i samarbete med djursjukhuset i Helsingborg.
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Betfor är ett skyddat varunamn och är ALLTID betfiber med melass tillsatt. Det finns andra betprodukter, men just BETFOR är med melass och finns bara som strimlat och pelletterat.
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Jag håller med dig, det kan absolut vara så att hon tappat ivikt, men jag ser inte någon stor skillnad. Blir ju gärna så när man ser och känner på hästen varje dag. Hon äter inte hösilage så bra som jag skulle vilja. Gissar att hon äter mellan 10 och 20 kilo/dygn, ett stort välfyllt hönät.

Fast om man ska kunna "maskera" lucernet får man väl hälla på ganska mycket melass? Det är ju just det att jag inte vill ge henne något energirikt, och melass är väl jättemycket socker(=energi) i? Hon måste ju hålla sig stilla. :(
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Tack för tipset! Kollade lite snabbt och Rehab verkar i huvudsak innehålla kli, lucern och korn. Dock äter hon inte pelleterat foder hur man än blöter och blandar, bortskämd gris!;) Men kli i sig kan ju vara en idé, har för mig att hon gillar det och det borde ju hjälpa magen ifall den "kör fast". Men hon verkar tack och lov må efter omständigheterna bra, magen funkar och benen o hovarna är torra och fina. :)
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

+lovisaleonora

Okaj, då låter ju någon form av betfoder som ett lämpligt alternativ. :) Tack för svaren. :)
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Nej nej nej ge inte kraft åt en vilande häst .
Varför i jessunamen då ?
Din häst -du ser! Skit i stallägaren .
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Vet inte om du läst allt jag skrivit (det är ju en del :o) men för att klargöra så tänker jag inte ge hästen kraftfoder så länge hon vilar, om det inte är så att hösilage visar sig vara otillräckligt; hon börjar tappa mycket i vikt. Vilket stallägaren påstår att hon gör, men jag vet inte om jag håller med. Ska som sagt väga hästen igen på torsdag för att få en klarare bild. Ifall det visar sig att hon har gått ner mycket, vill jag ha råd om vad som är lämpligt att fodra upp med för att hon ska gå upp igen. Jag håller med dig fullständigt om att man inte bör ge kraftfoder åt en häst på boxvila i onödan. Och oavsett vad stallägaren säger är det som sagt min häst och jag bestämmer, men det är svårt att säga emot när hon är mer än dubbelt så gammal som jag och därmed hållit på med hästar mycket längre. Hon tycker som så många andra att gammal vet bäst, jag tycker att jag får mycket bra tips av henne men det är långt ifrån alltid hon har rätt, jag känner trots allt min pålle mycket bättre än vad hon gör :)

Nu skrev jag en hel roman igen, sorry :D
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Du kanske ska snegla lite på Salsas Naturell Grön, gräspellets som tydligen är väldigt smakligt. Kan kanske vara ett alternativ att ge i krubban, känns det bättre för stallägaren kan du alltid säga att det är kraftfoder ;)
 
Sv: Total boxvila, vad ge för (kraft)foder??? (sry långt)

Jag tycker du gör helt rätt . Väg hästen o utgå från det .
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 052
Senast: Kristall10
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp